• Anonym (Bada)
    Thu 15 Oct 2020 16:37
    7108 visningar
    419 svar
    419
    7108

    Ok att en pojke med funktionshinder följer med in på damernas?

    Jag undrar om ni tycker det är ok att en pojke på 9 snart 10 år med funktionshinder följer med sin mamma in på damernas på simhallen? Det är inte fråga om ett mentalt funktionshinder utan att han helt enkelt har ett kroppsligt funktionshinder som gör det svårt för honom att klara av ombyte och dusch på egen hand. Det finns ingen pappa som kan ta honom med in på herrarnas.

  • Svar på tråden Ok att en pojke med funktionshinder följer med in på damernas?
  • Anonym (Bada) Trådstartaren
    Thu 22 Oct 2020 16:44
    -1
    AnnaSturesson skrev 2020-10-22 16:33:01 följande:
    11-12åriga barn ska inte vara i samma omklädningsrum. Det blir inte bättre för att båda är nakna.
    Beror på vad anledningen är. Kan inte generealisera så, men ja om han är helt frisk så är det för gammalt.
  • Anonym (Simpa­n)
    Thu 22 Oct 2020 16:53
    AnnaSturesson skrev 2020-10-22 16:33:01 följande:
    11-12åriga barn ska inte vara i samma omklädningsrum. Det blir inte bättre för att båda är nakna.
    Men det går att applicera samma problem på 9 åringar, även om det såklart förekommer bland 10-11 åringar också. Jag har sett at det förekommer på ett visst omklädningsrum. Om samtliga barn är nakna så antar jag att de lir mindre beägna att titta, intressera sig för den andre, står vänd med ansiktet mot duschen istället för tvärt om. Men om kllen/tjejen är påklädd och det andra barnet är blottat, så blir det exponerat och barnet känner sig utsatt. Det är som ett övegrepp. Det är klart att det blir mycket värre. Då har man inte där på samma vilkor. 

      
  • Thu 22 Oct 2020 16:58
    +1
    Anonym (Simpan) skrev 2020-10-22 16:53:37 följande:

    Men det går att applicera samma problem på 9 åringar, även om det såklart förekommer bland 10-11 åringar också. Jag har sett at det förekommer på ett visst omklädningsrum. Om samtliga barn är nakna så antar jag att de lir mindre beägna att titta, intressera sig för den andre, står vänd med ansiktet mot duschen istället för tvärt om. Men om kllen/tjejen är påklädd och det andra barnet är blottat, så blir det exponerat och barnet känner sig utsatt. Det är som ett övegrepp. Det är klart att det blir mycket värre. Då har man inte där på samma vilkor. 

      


    Därför ska man vars i sitt omklädningsrum. Vad är det för omklädningsrum där 11åringar byter om tillsammans?
  • Anonym (Simpa­n)
    Thu 22 Oct 2020 17:05
    AnnaSturesson skrev 2020-10-22 16:58:56 följande:
    Därför ska man vars i sitt omklädningsrum. Vad är det för omklädningsrum där 11åringar byter om tillsammans?
    Badhus. Det är herranas/damernas, men ibland dykert det upp barn som är runt 11 år. Ofta mevetna om det själva, så de duschar påklädda. Men då står ju andra barn där och duschar nakna inför ett påklätt barn av motsatt kön, som egentligen är i fel omklädningsrum men som har blivit ditsläpad av sin förälder. Och eftersom det barnet vet att det har kläder på sig så bryr barnet sig inte om vart det står, vilket betyder att det kan ställa sig mitt emot ett annan barn som står där naken och duschar. Om samtliga barn måste duscha utan kläder så uppstår inte den obalansen. 
  • Anonym (vet ej)
    Thu 22 Oct 2020 17:20
    Mia1984 skrev 2020-10-22 12:28:10 följande:
    Läser man i tråden så kan man tro att pojkar är inne på damernas i glor hela tiden. Så upplever inte jag det utan det har hänt en gång. Det var därför jag tog upp det. Istället för alla påhittade exempel som är här.

    Är ju svårt att säga hur gammal han va men gissar nog på 10. Mamman hade nog fullt upp med mindre syskon och det var ganska länge han tittade. Det va som sagt inget hon upptäckte själv.
    Men hade ni inte sett pojken innan dess? I så fall hade ni väl kunnat reagera då  tidigare om ni tyckt det var obekvämt med honom där, och kanske valt en annan dusch ifall ni stod bredvid mamman och pojken.
  • Thu 22 Oct 2020 18:38
    Anonym (Simpan) skrev 2020-10-22 17:05:41 följande:
    Badhus. Det är herranas/damernas, men ibland dykert det upp barn som är runt 11 år. Ofta mevetna om det själva, så de duschar påklädda. Men då står ju andra barn där och duschar nakna inför ett påklätt barn av motsatt kön, som egentligen är i fel omklädningsrum men som har blivit ditsläpad av sin förälder. Och eftersom det barnet vet att det har kläder på sig så bryr barnet sig inte om vart det står, vilket betyder att det kan ställa sig mitt emot ett annan barn som står där naken och duschar. Om samtliga barn måste duscha utan kläder så uppstår inte den obalansen. 
    Är det på herrarnas eller damerns du upplevt detta?
    Har inte sätt så stora pojkar inne på damernas omklädningsrum.
  • Thu 22 Oct 2020 18:39
    Anonym (vet ej) skrev 2020-10-22 17:20:34 följande:
    Men hade ni inte sett pojken innan dess? I så fall hade ni väl kunnat reagera då  tidigare om ni tyckt det var obekvämt med honom där, och kanske valt en annan dusch ifall ni stod bredvid mamman och pojken.
    Jag hade nog ingen tanke på det innan eftersom det aldrig varit några problem tidigare,
  • annaka­rlsson
    Thu 22 Oct 2020 19:07
    Anonym (Simpan) skrev 2020-10-22 16:53:37 följande:

    Men det går att applicera samma problem på 9 åringar, även om det såklart förekommer bland 10-11 åringar också. Jag har sett at det förekommer på ett visst omklädningsrum. Om samtliga barn är nakna så antar jag att de lir mindre beägna att titta, intressera sig för den andre, står vänd med ansiktet mot duschen istället för tvärt om. Men om kllen/tjejen är påklädd och det andra barnet är blottat, så blir det exponerat och barnet känner sig utsatt. Det är som ett övegrepp. Det är klart att det blir mycket värre. Då har man inte där på samma vilkor. 

      


    Men kan inte tänka mig att detta gäller tjejer som är inne på herrarnas i den åldern. Då har ju de flesta tjejer kommit i puberteten eller förpuberteten.
  • Anonym (vet ej)
    Thu 22 Oct 2020 20:01
    Mia1984 skrev 2020-10-22 18:39:18 följande:
    Jag hade nog ingen tanke på det innan eftersom det aldrig varit några problem tidigare,
    Ok så han har alltså varit där flera gånger förut?
  • Thu 22 Oct 2020 20:20
    Anonym (vet ej) skrev 2020-10-22 20:01:47 följande:
    Ok så han har alltså varit där flera gånger förut?
    Nej men att ingen tidigare har tittat på hennes kropp. Och den gången var det en kille som tittade på brösten.
Svar på tråden Ok att en pojke med funktionshinder följer med in på damernas?