• Anonym (k)
    Fri 16 Oct 2020 12:43
    2270 visningar
    50 svar
    50
    2270

    Semester när barnen är i skolan?

    Brukar ni ta semester när barnen är i skolan och är det isåfall en viss tid på året eller i samband med någon högtid?

  • Svar på tråden Semester när barnen är i skolan?
  • Anonym (Sara)
    Fri 16 Oct 2020 12:51
    #1

    Nej. Varför skulle man göra det? Vill inte slösa med mina semesterdagar.

  • Anonym (A)
    Fri 16 Oct 2020 12:56
    #2

    Menar du att man tar semester när barnen inte har lov? Om så, svar ja. Vi har åkt till släkten utomlands på andra dagar än när loven infaller ibland. Ibland i anslutning till ett lov men vi kan ha tagit någon dag extra.

  • Anonym (k) Trådstartaren
    Fri 16 Oct 2020 13:00
    #3

    Nej jag menar att man är ledig från jobbet och barnen går i skolan.

  • Anonym (A)
    Fri 16 Oct 2020 13:14
    #4
    Nej jag menar att man är ledig från jobbet och barnen går i skolan.

    Ok. Nej, det har jag har inte haft. Har däremot haft semester en gång när dottern var på fsk och pappan jobbade. 
  • Anonym (Absol­ut)
    Fri 16 Oct 2020 13:14
    #5

    Det har hänt. Aldrig i samband med högtid, utan enstaka dag under terminen.

  • Anonym (G)
    Fri 16 Oct 2020 14:24
    #6

    Är det ens lagligt? En förutsättning för rätt till förskola är att man arbetar? Så rimligtvis har man inte rätt till förskola när man har semester

  • Fri 16 Oct 2020 14:39
    #7
    Anonym (G) skrev 2020-10-16 14:24:07 följande:

    Är det ens lagligt? En förutsättning för rätt till förskola är att man arbetar? Så rimligtvis har man inte rätt till förskola när man har semester


    Det var väl skola som nämndes i trådstarten...

    Jag har tagit en semesterdag här och där när min son har varit i skolan. Ser inte det som ett problem. Jag har ett stort behov av att vara helt ensam ibland. Kan även ta några dagars semester när mannen är bortrest med sonen, så att jag kan få njuta av ensamheten. 
  • hawtho­rne
    Fri 16 Oct 2020 14:46
    #8
    Anonym (G) skrev 2020-10-16 14:24:07 följande:
    Är det ens lagligt? En förutsättning för rätt till förskola är att man arbetar? Så rimligtvis har man inte rätt till förskola när man har semester
    Det finns ingen sådan LAG.

    Varje kommun sätter upp sina egna regler. Flera kommuner ger föräldrar rätt att ha barn på förskolan när de har tagit semester för att jaga storvilt. Har blivit ett himlans rabalder eftersom det är mest män som jagar och när kvinnor försöker med i princip samma sak (semester som ägnas åt specifik aktivitet som inte är jakt)  så får de nobben.

    Jag har gjort det vid ett par tillfällen, tagit semester och haft barnen i förskolan. Det har varit med förskolans godkännande. Antagligen har de tyckt att det är ok därför att det handlat om strödagar och det har funnits en annan anledning än att jag ska vara hemma och "semestra".
  • Anonym (Jenny­)
    Fri 16 Oct 2020 14:50
    #9

    Jo det har hänt ett antal gånger, men knappast för skoj skull. När jag har haft saker att göra: begravningar att gå på, flytt, sjuk hund, en kompis som behöver hjälp, renovering som krävde en extra insats, min mamma behövde någon som hämtade henne efter en mindre operation ... Sådana saker. Kanske ett par semesterdagar om året går åt till dylika saker.

  • Fri 16 Oct 2020 14:57
    #10
    Anonym (k) skrev 2020-10-16 13:00:15 följande:

    Nej jag menar att man är ledig från jobbet och barnen går i skolan.


    Varför skulle man göra så? Semesterdagarna räcker ju ändå inte till alla skollov. Jag är extremt försiktig med semester om barnen inte är lediga.
Svar på tråden Semester när barnen är i skolan?