• Anonym (Liten tjej)
    Sat 17 Oct 2020 07:59
    904 visningar
    36 svar
    36
    904

    Män, ska kvinnan ni dejtar helst ha stor ekonomisk trygghet?

    Fråga till er män som är ute och dejtar. Hur ställer ni er till att kvinnan har god ekonomi? Kanske tjänar det dubbla än er, äger fastigheter och företag, osv? Blir ni avskräckta, spelar det ingen roll eller känns det som ett plus? När ni dejtar, försöker ni luska eller fundera kring om personen äger sitt eget boende eller inte tex? Är nyfiken då jag upplever att mina singelkompisar-tjej verka lägga ganska stor vikt vid detta..

  • Svar på tråden Män, ska kvinnan ni dejtar helst ha stor ekonomisk trygghet?
  • Anonym (Ha tur)
    Sun 18 Oct 2020 16:26
    #21
    Anonym (Liten tjej) skrev 2020-10-17 07:59:46 följande:

    Fråga till er män som är ute och dejtar. Hur ställer ni er till att kvinnan har god ekonomi? Kanske tjänar det dubbla än er, äger fastigheter och företag, osv? Blir ni avskräckta, spelar det ingen roll eller känns det som ett plus? När ni dejtar, försöker ni luska eller fundera kring om personen äger sitt eget boende eller inte tex? Är nyfiken då jag upplever att mina singelkompisar-tjej verka lägga ganska stor vikt vid detta..


    Hmm Ja du det är olika  vissa män kan finna det hela olustigt om kvinnan tjänar mer  medans andra inte bryr sig alls om vad Kvinnan jobbar med
  • Anonym (Ha tur)
    Sun 18 Oct 2020 16:32
    #22
    Anonym (Liten tjej) skrev 2020-10-18 05:08:22 följande:
    . Men blev nyfiken om män tänker liknande. Vill man gärna få snålskjuts som vissa av mina vänner eller är det mer avskräckande med någon som har väldigt god ekonomi och kanske lever en annan livsstil med resor, aktiviteter, som man själv inte har råd att bekosta...
    Inte speciellt många män som söker efter en rik kvinna. Kan i så fall vara om kvinnan är äldre
  • Anonym (F)
    Sun 18 Oct 2020 17:37
    #23

    Det beror väl på vilka kretsar man rör sig i. De flesta av mina vänner tillhör akademisk medelklass i storstad och där har det garanterat betydelse vad kvinnan arbetar med. Om en man där skulle träffa en kvinna utan utbildning som går på bidrag eller har ett lågavlönat arbete som inte kräver utbildning skulle det vara lite pinsamt för mannen. En s.k. importfru skulle nog vara det allra värsta. Det är viktigt att kvinnan klär sig rätt, uttrycker sig rätt, inreder rätt, har rätt utbildning och allt det kräver att hon har god ekonomi.

    Jag delar inte den uppfattningen men det är något jag har noterat. De anser sig vara vänster politiskt men i praktiken är de knappast det.

  • Anonym (Singe­ltjeje­r)
    Sun 18 Oct 2020 18:07
    #24
    Anonym (Ha tur) skrev 2020-10-18 16:32:44 följande:

    Inte speciellt många män som söker efter en rik kvinna. Kan i så fall vara om kvinnan är äldre


    Inte så vanligt heller att männen söker fattiga kvinnor här?Hellre rik än fattig.
  • Anonym (Hmm)
    Sun 18 Oct 2020 18:38
    #25
    Anonym (carrera) skrev 2020-10-18 16:17:48 följande:
    Eller vill man bara veta om karln ljuger som en häst travar för att inte slösa tid?

    Min mors väninna som är välbeställd änka råkade ut för en riktig solovårare, han var snyggt klädd och reste mer än gärna till henne på dejtweekend. Påstod att han bodde på en viss adress i ett dyrt boende som han ägde men bodde i verkligheten i en liten skitig etta och var ett as i största allmänhet.

    Hans pitch var att hon skulle låta honom sälja sitt hus och det skulle först "renoveras" för dyra pengar av kompisar till honom...
    Då kan man väl kika det då en situation som du beskriver kommer upp, inte innan som något sorts mätvärde på lämplig partner.
    TS ord pekar mer på någon sorts statusjakt, alternativt vilja kunna drömma om det liv han skall kunna ge en. Allt väldigt opersonligt och ytligt, lämnar själv gärna sådana människor utanför mitt liv.
  • Sun 18 Oct 2020 18:53
    #26

    Kollar ej hennes eko.status. Haha. Det är hennes egenskaper som jag kollar in. Iofs, skulle jag något senare få reda på att hon är färdig för Lyxfällan så skulle jag bli lite orolig då jag är ganska skötsam med ekonomin. Det skulle kunna bli bråk om pengar o gillar inte bråk.  Men är jag kär i henne så är detta i slutändan av mindre betydelse.
    Sen kanske jag kollar upp henne på ratsit eller Facebook bara för att lära känna henne lite mer. Hur det än är så satsar man en hel del känslokapital på henne och vill veta vad jag ger mig in på.

  • Anonym (Pojke­nMedGu­ldbyxo­rna)
    Sun 18 Oct 2020 19:43
    #27
    Anonvm skrev 2020-10-18 00:21:07 följande:

    Personligen så lägger jag benen på ryggen så fort det uppdagas att den jag "jobbar på" lever i ekonomisk kaos.

    Nästintill alltid går detta hand i hand med någon form av psykisk ohälsa, som i sin tur lett till en redig oreda med arbetslöshet, långa o många sjukskrivningar, samt ett djupt bidragsberoende.

    Jag vill ha en partner som är stabilt självförsörjande o har ett eget liv. Hon ska ha en trygg anställning med en stabil inkomst, samt ha sin ekonomi i ordning generellt.

    Jag skulle inte bli skrämd om det uppdagades att en tilltänkt partner hade varken mer tillgångar eller högre inkomster än mig själv.


    Håller med. Väljer även bort de med diabetes och glutenintolerans. Vegetarian går också bort.
  • Anonym (Olof)
    Sun 18 Oct 2020 20:29
    #28
    +2

    Hon ska förstås ha ekonomiskt sinne, men en kvinna med högre ekonomisk status leder sällan till ett lyckligt och långvarigt förhållande och det brukar döda attraktionen, främst från kvinnans håll. 

  • Anonym (Pojke­nMedGu­ldbyxo­rna)
    Sun 18 Oct 2020 20:43
    #29
    Swedman skrev 2020-10-18 18:53:18 följande:

    Kollar ej hennes eko.status. Haha. Det är hennes egenskaper som jag kollar in. Iofs, skulle jag något senare få reda på att hon är färdig för Lyxfällan så skulle jag bli lite orolig då jag är ganska skötsam med ekonomin. Det skulle kunna bli bråk om pengar o gillar inte bråk.  Men är jag kär i henne så är detta i slutändan av mindre betydelse.

    Sen kanske jag kollar upp henne på ratsit eller Facebook bara för att lära känna henne lite mer. Hur det än är så satsar man en hel del känslokapital på henne och vill veta vad jag ger mig in på.


    Är en slösa och en spara så är man ju ganska olika. Ungefär som att en röstar V och den andre SD.

    Eller att en är vegan och den andre älskar kött.
  • Anonym (olika­)
    Sun 18 Oct 2020 21:25
    #30
    +1
    Anonym (Liten tjej) skrev 2020-10-17 20:00:01 följande:

    Ok. Är detta en fråga ni försöker ta reda på tidigt i dejtandet? Mina tjejkompisar gräver ganska fort kring såna här saker. Om dejten äger boendet, etc.


    Inget konstigt med det. För män gäller skönhet och ungdom. I den ordningen.


    Riktigt snygga tjejer kan få ihop med med miljonärer och miljardärer. Utan att ha så mycket mer att komma med.

    Kvinnor å andra sidan söker finansiella resurser, gångbart utseende, ett bra vinnande sätt, ställning i samhället osv.

    En snygg, fattig krukmakare är inte aktuell som make till en kvinnlig börsVD.

  • Anonym (31.)
    Sun 18 Oct 2020 21:51
    #31
    -1 +1

    Skulle aldrig dejta en kvinna som inte har ordnat ekonomisk stabilitet åt sig. Hon måste absolut inte vara rik, då är det bättre att prioritera att jobba mindre anser jag. Men en buffert, utbildning om det krävs för att få jobb etc.

    Orka leva med en kvinna som ska ha gemensam ekonomi in absurdum samtidigt som hon själv knappt gått gymnasiet, sen ska hon norpa åt sig hela föräldraledigheten för annars "förlorar" vi för mycket pengar...

    Det handlar om intelligens, jämställdhet etc. Så många kvinnor har inte råd att skilja sig, det är sorgligt. Och lite korkat faktiskt...

  • GGN
    Sun 18 Oct 2020 22:08
    #32
    Anonym (Olof) skrev 2020-10-18 20:29:10 följande:

    Hon ska förstås ha ekonomiskt sinne, men en kvinna med högre ekonomisk status leder sällan till ett lyckligt och långvarigt förhållande och det brukar döda attraktionen, främst från kvinnans håll. 


    Sånt där har jag aldrig förstått mig på. Varför spelar det roll??
  • Anonym (man)
    Mon 19 Oct 2020 02:31
    #33
    Anonym (Liten tjej) skrev 2020-10-17 07:59:46 följande:

    Fråga till er män som är ute och dejtar. Hur ställer ni er till att kvinnan har god ekonomi? Kanske tjänar det dubbla än er, äger fastigheter och företag, osv? Blir ni avskräckta, spelar det ingen roll eller känns det som ett plus? När ni dejtar, försöker ni luska eller fundera kring om personen äger sitt eget boende eller inte tex? Är nyfiken då jag upplever att mina singelkompisar-tjej verka lägga ganska stor vikt vid detta..


    1) nej jag blir inte avskräckt, tvärtom det är jättebra

    2) ja, jag luskar men inte kring vad hon äger, utan snarare kring om hon har en bra ekonomi och klarar sig själv
Svar på tråden Män, ska kvinnan ni dejtar helst ha stor ekonomisk trygghet?