• Litenm­enhård
    Sat 17 Oct 2020 09:26
    1326 visningar
    85 svar
    -5
    85
    1326

    Varför gifter sig folk?

    Hej!

    Jag har länge funderat på varför folk gifter sig.

    Människan är inte skapt för att hålla sig till en partner och vad är ett papper som säger att man är gift och en ring? Man lovar varandra trohet tills döden skiljer en åt, men kom igen! Hälften av alla giftermål slutar i skilsmässa och hur ofta är inte den ena och ibland båda parterna otrogna? Hade man bara varit ihop så kan man ju göra slut innan man är otrogen, men det är tydligen ganska komplicerat att skilja sig.

    Tack för att jag fick ställa min fråga! .


    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Svar på tråden Varför gifter sig folk?
  • Sat 17 Oct 2020 10:34
    #22

    Har man, som jag, barn sedan innan och är sambo med en barnlös man så ser jag absolut inget skäl att gifta sig.

    Jag vill inte ha det juridiska som äktenskapet ger helt enkelt.

    Min sambo har skrivit mig som förmånstagare på sin livförsäkring, skulle något hända mig så går allt till mina barn.

  • Sat 17 Oct 2020 10:37
    #23
    Litenmenhård skrev 2020-10-17 10:32:50 följande:
    Jag tycker nog att det skulle vara samma regler i så fall. Jag personligen tycker det är dumt att gifta sig enbart för att få fördelarna. Tänker jag fel?
    Jag tycker att det är bra att det är olika regler.

    Skulle det vara samma regler som för äktenskap så hade jag valt att inte bli sambo.
  • Sat 17 Oct 2020 10:47
    #24
    Litenmenhård skrev 2020-10-17 10:32:50 följande:

    Jag tycker nog att det skulle vara samma regler i så fall. Jag personligen tycker det är dumt att gifta sig enbart för att få fördelarna. Tänker jag fel?


    Finns väl inget rätt och fel i åsikter. Men jag förstår inte hur du tänker. Du förstår inte varför vissa gifter sig men du vill inte att det ska vara olika regler? Vill du att det ska vara samma regler så att inga ska gifta sig för att det då är onödigt?

    Jag kan tycka att det blir lite konstigt att direkt man flyttar ihop ska ha rätt till hälften av nettovärdet av alla tillgångar den dag man flyttar isär. Det är som du ser av andras svar inte alla som vill ha de regler som följer med äktenskapet. Tror det skulle bli betungande om Skatteverket skulle behöva hantera alla de äktenskapsförord som skulle vara tvungna att registreras för alla som ska flytta ihop som inte vill träffas av äktenskapsbalkens regler direkt.
  • Sat 17 Oct 2020 10:52
    #25
    +1

    Tillägg. Om din utgångspunkt är att hälften ändå skiljer sig blir det ju ännu konstigare om ÄktB regler skulle träffa alla separationer. Är ju många människor som är sambos fler gånger i livet.

    Men du kanske menar att det är sambolagens regler som ska gälla även för gifta? Men hur ska man då uppnå vad som gäller enligt ÄktB? Vanliga avtal? Tycker det känns mer praktiskt med ett uppstyrt regelverk istället för att lägga på individnivå att avtala om det som nu regleras i lag.

  • Litenm­enhård
    Sat 17 Oct 2020 11:12
    #26
    Limeblad skrev 2020-10-17 10:52:22 följande:

    Tillägg. Om din utgångspunkt är att hälften ändå skiljer sig blir det ju ännu konstigare om ÄktB regler skulle träffa alla separationer. Är ju många människor som är sambos fler gånger i livet.

    Men du kanske menar att det är sambolagens regler som ska gälla även för gifta? Men hur ska man då uppnå vad som gäller enligt ÄktB? Vanliga avtal? Tycker det känns mer praktiskt med ett uppstyrt regelverk istället för att lägga på individnivå att avtala om det som nu regleras i lag.


    Jag förstår vad du menar. Det är inte många som tänker som mig. Vet knappt själv hur jag tänker ibland, men jag tycker det är kul att ha en debatt kring giftermål. .
    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Sat 17 Oct 2020 11:22
    #27
    Litenmenhård skrev 2020-10-17 11:12:05 följande:

    Jag förstår vad du menar. Det är inte många som tänker som mig. Vet knappt själv hur jag tänker ibland, men jag tycker det är kul att ha en debatt kring giftermål. .


    Det är svårt att ha en debatt med dig när du inte skriver hur du tycker det ska fungera.
  • Litenm­enhård
    Sat 17 Oct 2020 11:25
    #28
    +1
    Limeblad skrev 2020-10-17 11:22:52 följande:
    Det är svårt att ha en debatt med dig när du inte skriver hur du tycker det ska fungera.
    Jag tycker det ska fungera samma även om man är gift/sambo. Jag vet att det inte funkar så, men...
    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Sat 17 Oct 2020 11:29
    #29
    Litenmenhård skrev 2020-10-17 11:25:32 följande:

    Jag tycker det ska fungera samma även om man är gift/sambo. Jag vet att det inte funkar så, men...


    Men på vilket sätt? Som nuvarande regler för sambos? Som nuvarande regler för gifta? Som nuvarande regler för ensamstående? På annat sätt? Vilket iså fall?
  • Litenm­enhård
    Sat 17 Oct 2020 11:35
    #30
    Limeblad skrev 2020-10-17 11:29:17 följande:
    Men på vilket sätt? Som nuvarande regler för sambos? Som nuvarande regler för gifta? Som nuvarande regler för ensamstående? På annat sätt? Vilket iså fall?
    Jag tycker att så som det är för gifta borde det vara för sambos med. Någon skrev om att vid sambolagen så ärver barnen direkt, men är man gift så får barnen vänta på sitt arv. Det borde vara samma för gift/sambo eller så tycker jag att man ska få välja det själv om barnen ska få ärva direkt eller få vänta, alltså.
    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • sextio­talist
    Sat 17 Oct 2020 11:39
    #31
    Litenmenhård skrev 2020-10-17 11:35:59 följande:

    Jag tycker att så som det är för gifta borde det vara för sambos med. Någon skrev om att vid sambolagen så ärver barnen direkt, men är man gift så får barnen vänta på sitt arv. Det borde vara samma för gift/sambo eller så tycker jag att man ska få välja det själv om barnen ska få ärva direkt eller få vänta, alltså.


    Denna ändring kom 1988 eller 1989 (när man gjorde ändringar i ärvdabalken). Innan dess hade även barnen inom äktenskapet rätt att få ut sitt arv, men detta kunde man skriva bort genom testamente. Nu är gemensamma barn inom äktenskapet undantagna från att få ut sitt arv direkt.
Svar på tråden Varför gifter sig folk?