• Litenm­enhård
    Sat 17 Oct 2020 09:26
    1328 visningar
    85 svar
    -5
    85
    1328

    Varför gifter sig folk?

    Hej!

    Jag har länge funderat på varför folk gifter sig.

    Människan är inte skapt för att hålla sig till en partner och vad är ett papper som säger att man är gift och en ring? Man lovar varandra trohet tills döden skiljer en åt, men kom igen! Hälften av alla giftermål slutar i skilsmässa och hur ofta är inte den ena och ibland båda parterna otrogna? Hade man bara varit ihop så kan man ju göra slut innan man är otrogen, men det är tydligen ganska komplicerat att skilja sig.

    Tack för att jag fick ställa min fråga! .


    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Svar på tråden Varför gifter sig folk?
  • Anonym (Hmm)
    Sat 17 Oct 2020 12:43
    #42
    jrockyracoon skrev 2020-10-17 12:38:54 följande:
    Jag tycker du har en poäng, Litenmenhård!

    Idag gifter sig många enbart för kärlek. Varför ska det nödvändigtvis bli juridiska konsekvenser för den sakens skull?

    Och varför ska de som är sambos få sämre juridiska förmåner än de som är gifta? Det är som att lagstiftaren försöker premiera giftermål framför samboskap.

    Det skulle kunna göras om så att sambolagarna eller giftemålsregleringen kan väljas via avtal. Blir man sambo eller gifter sig skulle man t.ex. kunna välja att innefattas av "sambolagen", "giftemålsreglering" eller ingetdera. Det skulle kunna vara så enkelt att man får välja mellan tre olika kryssrutor vid anmälan.

    Svaret på varför detta inte har införts är antagligen av historiska skäl. Historiskt har det varit viktigt att premiera giftermål eftersom det har ansetts vara syndigt att leva tillsammans med någon utan att vara gifta. Det lever kvar i vår lagstiftning, trots att skammen av att leva tillsammans ogifta inte längre existerar.
    Ett bra svar! Att arvsrätt och dylikt skall definieras efter vilken civilstatus man innehar är också i mina ögon underligt. Särskilj de två sakerna och låt arvsbiten definieras på sidan om. Sambo, särbo, gift, skiljd, skit samma. Du väljer på annat sätt vem som skall få ärva vad.
  • Anonym (Knut)
    Sat 17 Oct 2020 12:51
    #43

    Att jag vill gifta mig har enbart med mina känslor att göra. Har inte varit intresserad av det innan men så boom, så träffade jag världens mest perfekt man och vill helt plötsligt gifta mig! Vet inte varför... Vill kanske höra ihop med honom på ett annat plan!

  • Sat 17 Oct 2020 13:01
    #44
    Anonym (Knut) skrev 2020-10-17 12:51:03 följande:

    Att jag vill gifta mig har enbart med mina känslor att göra. Har inte varit intresserad av det innan men så boom, så träffade jag världens mest perfekt man och vill helt plötsligt gifta mig! Vet inte varför... Vill kanske höra ihop med honom på ett annat plan!


    Läs på innan bara så du inte gör något förhastat.
  • Anonym (w)
    Sat 17 Oct 2020 13:04
    #45

    För att förenkla byråkrati (t.ex om man är från olika länder och vill bo ihop), av kärlek, att man gillar tårta... Nu ska jag inte gifta mig men om jag vill adoptera är det ett måste (infertil men kommer inte att göra det ändå).

  • Sat 17 Oct 2020 13:14
    #46
    Litenmenhård skrev 2020-10-17 09:59:31 följande:

    Då kommer nästa fråga: Borde man inte gifta sig av kärlek och inte av juridiska skäl eller som en affärsuppgörelse? 

    Jag kan låta cynisk, men jag är faktiskt ganska romantisk av mig, men det här har jag som sagt funderat på ett tag.


    Det finns ingen motsättning till kärlek och juridik. Kärlek innebär omtänksamhet, och då behövs juridiken.

    Eller snarare, om man gifter sig slipper man en del juridik som testamente.
  • Sat 17 Oct 2020 13:30
    #47
    jrockyracoon skrev 2020-10-17 12:38:54 följande:
    Jag tycker du har en poäng, Litenmenhård!

    Idag gifter sig många enbart för kärlek. Varför ska det nödvändigtvis bli juridiska konsekvenser för den sakens skull?

    Och varför ska de som är sambos få sämre juridiska förmåner än de som är gifta? Det är som att lagstiftaren försöker premiera giftermål framför samboskap.

    Det skulle kunna göras om så att sambolagarna eller giftemålsregleringen kan väljas via avtal. Blir man sambo eller gifter sig skulle man t.ex. kunna välja att innefattas av "sambolagen", "giftemålsreglering" eller ingetdera. Det skulle kunna vara så enkelt att man får välja mellan tre olika kryssrutor vid anmälan.

    Svaret på varför detta inte har införts är antagligen av historiska skäl. Historiskt har det varit viktigt att premiera giftermål eftersom det har ansetts vara syndigt att leva tillsammans med någon utan att vara gifta. Det lever kvar i vår lagstiftning, trots att skammen av att leva tillsammans ogifta inte längre existerar.
    Nej, äktenskapet har i århundraden (sen vikingatiden) varit ett förbund mellan släkter för att föra vidare makt och egendom, speiellt viktigt bland de rika. Kristendomen innebar en ny syn på äktenskapet som en 'helig handling' som fordrade kvinnans medgivande. Visserligen fortsatte mäktiga män att gifta bort sina barn, men nu fanns det ändå en kraft i samhället som hävdade kvinnans rätt att säga nej.

    Läs mer t ex:
    popularhistoria.se/vardagsliv/traditioner/aktenskap-ett-karlekens-kontrakt
  • Anonym (Rozz)
    Sat 17 Oct 2020 13:37
    #48

    Det undrar jag också. Människan är gåtfull.
    www.familjeliv.se/forum/thread/79709146-giftermal-vilken-marklig-sed/1

  • Sat 17 Oct 2020 13:54
    #49
    Xenia skrev 2020-10-17 13:14:42 följande:
    Det finns ingen motsättning till kärlek och juridik. Kärlek innebär omtänksamhet, och då behövs juridiken.

    Eller snarare, om man gifter sig slipper man en del juridik som testamente.
    Det är klart att det finns.

    Hos oss finns inget testamente skrivet av den enkla anledningen att jag inte vill ha min sambo som arvinge. Det är mina barn som ska ärva mig till 100%.

    Samt att ev försäkring utbetalas till mina barn. Min sambo däremot har skrivit mig som förmånstagare men han har inga egna barn.
  • Sat 17 Oct 2020 14:23
    #49
    Tow2Mater skrev 2020-10-17 13:30:32 följande:
    Nej, äktenskapet har i århundraden (sen vikingatiden) varit ett förbund mellan släkter för att föra vidare makt och egendom, speiellt viktigt bland de rika. Kristendomen innebar en ny syn på äktenskapet som en 'helig handling' som fordrade kvinnans medgivande. Visserligen fortsatte mäktiga män att gifta bort sina barn, men nu fanns det ändå en kraft i samhället som hävdade kvinnans rätt att säga nej.

    Läs mer t ex:
    popularhistoria.se/vardagsliv/traditioner/aktenskap-ett-karlekens-kontrakt
    Intressant, ja, det är klart att arvsrätten och därmed fördelandet av makt och status är en stor del av den historiska förklaringen av äktenskapets funktion.

    Men samtidigt så tror jag ändå att det ligger något i att äktenskapets höga status också härstammar från en syn på hur människan ska leva sina liv som man och kvinna. Det var ju inte mer än 70 år sedan som man såg snett på människor som var homosexuella, eller som hade utomäktenskapliga barn, etc. Det ena utesluter ju inte det andra - och det kan ju finnas olika förklaringar till äktenskapets existens och funktion i olika tidsepoker.
  • Anonym (gift med barn)
    Sat 17 Oct 2020 15:00
    #50
    Anonym (Rozz) skrev 2020-10-17 13:37:51 följande:

    Det undrar jag också. Människan är gåtfull.
    www.familjeliv.se/forum/thread/79709146-giftermal-vilken-marklig-sed/1


    Du kan t ex läsa mitt inlägg nr 8 i denna tråd.
    Sen står det mycket i den tråd du refererar till.
    Alla gör som dom vill och passar för dom, för deras relation och deras familj.
    Vad som passar några passar inte andra och det påverkas ju också om man har gemensamma barn eller barn sen tidigare eller om man inte har barn.

    Det viktigaste är ju att man tar reda på fakta när man flyttar ihop eller skaffar familj så att man vet vad som gäller vid separation eller dödsfall så inget kommer som en chock då. 
    När någon dör vill man ju inte mitt i sorgen få del av konsekvenser man inte tänkt på.

    Man ingår avtal hela tiden genom livet, att flytta ihop och bli sambo, gifta sig, skaffa barn är ju ett av dom största juridiska avtalen man gör i livet, då är det ju bra om man är insatt i vad som gäller och kan välja själv hur man vill göra.
    Sen gör/väljer varje par/familj vad som dom vill och vad som passar och hur just dom vill ha det.
    Jag har inga åsikter om hur andra väljer att göra, vi valde vad som passade oss för vår familj.
    Om vi skulle skilja oss eller någon av oss dö, skulle vi troligtvis inte välja samma igen då förutsättningarna ser annorlunda ut då.
Svar på tråden Varför gifter sig folk?