• Litenm­enhård
    Sat 17 Oct 2020 09:26
    1315 visningar
    85 svar
    -5
    85
    1315

    Varför gifter sig folk?

    Hej!

    Jag har länge funderat på varför folk gifter sig.

    Människan är inte skapt för att hålla sig till en partner och vad är ett papper som säger att man är gift och en ring? Man lovar varandra trohet tills döden skiljer en åt, men kom igen! Hälften av alla giftermål slutar i skilsmässa och hur ofta är inte den ena och ibland båda parterna otrogna? Hade man bara varit ihop så kan man ju göra slut innan man är otrogen, men det är tydligen ganska komplicerat att skilja sig.

    Tack för att jag fick ställa min fråga! .


    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Svar på tråden Varför gifter sig folk?
  • Sat 17 Oct 2020 15:32
    #51
    jrockyracoon skrev 2020-10-17 12:38:54 följande:

    Jag tycker du har en poäng, Litenmenhård!

    Idag gifter sig många enbart för kärlek. Varför ska det nödvändigtvis bli juridiska konsekvenser för den sakens skull?

    Och varför ska de som är sambos få sämre juridiska förmåner än de som är gifta? Det är som att lagstiftaren försöker premiera giftermål framför samboskap.

    Det skulle kunna göras om så att sambolagarna eller giftemålsregleringen kan väljas via avtal. Blir man sambo eller gifter sig skulle man t.ex. kunna välja att innefattas av "sambolagen", "giftemålsreglering" eller ingetdera. Det skulle kunna vara så enkelt att man får välja mellan tre olika kryssrutor vid anmälan.

    Svaret på varför detta inte har införts är antagligen av historiska skäl. Historiskt har det varit viktigt att premiera giftermål eftersom det har ansetts vara syndigt att leva tillsammans med någon utan att vara gifta. Det lever kvar i vår lagstiftning, trots att skammen av att leva tillsammans ogifta inte längre existerar.


    Premiera och premiera. Det är olika regler men för den sakens skull behöver inte ÄktB vara bättre än SamboL.

    Vad händer om man glömmer skicka in anmälan vid ihopflytt? Om man inte väljer. Vilka regler ska gälla då? Det är sällan så enkelt att det handlar om kryssrutor. Skriver du ett samboavtal eller äktenskapsförord idag väljer man bara inte bort den ena utan man kan göra olika anpassningar.
  • Sat 17 Oct 2020 18:03
    #52
    Limeblad skrev 2020-10-17 15:32:02 följande:
    Premiera och premiera. Det är olika regler men för den sakens skull behöver inte ÄktB vara bättre än SamboL.

    Vad händer om man glömmer skicka in anmälan vid ihopflytt? Om man inte väljer. Vilka regler ska gälla då? Det är sällan så enkelt att det handlar om kryssrutor. Skriver du ett samboavtal eller äktenskapsförord idag väljer man bara inte bort den ena utan man kan göra olika anpassningar.
    Det finns ju alltid olika åsikter men det finns antagligen fler som gifter sig p.g.a. de juridiska rättigheterna än folk som skiljer sig p.g.a. sambolagen.

    Jag tycker att det verkar väldigt absurt att t.ex. behöva sälja sitt hus för att stoppa in pengar på ett konto åt barnen, men det är ju jag. 

    Okej, du har rätt i att det är rätt smidigt att man har lagar som inträder automatiskt via sambolagen. 

    Men då kan vi istället säga att de som är sambo kan få ansöka om äktenskapsprivilegier om de vill. Då får de samma rättigheter och skyldigheter som gifta par. Då kan alla få välja hur de vill ha det utan att behöva gifta sig.

    Det finns kanske redan möjligheter till att avtala sig till rättigheter som påminner om de som man får via äktenskap. Kanske en bra affärsidé att formulera sådana kontrakt och erbjuda sambos den möjligheten, utan att de ska behöva betala extra för att anlita en advokat.
  • Sat 17 Oct 2020 18:15
    #53
    +1
    jrockyracoon skrev 2020-10-17 18:03:11 följande:
    Det finns ju alltid olika åsikter men det finns antagligen fler som gifter sig p.g.a. de juridiska rättigheterna än folk som skiljer sig p.g.a. sambolagen.

    Jag tycker att det verkar väldigt absurt att t.ex. behöva sälja sitt hus för att stoppa in pengar på ett konto åt barnen, men det är ju jag. 

    Okej, du har rätt i att det är rätt smidigt att man har lagar som inträder automatiskt via sambolagen. 

    Men då kan vi istället säga att de som är sambo kan få ansöka om äktenskapsprivilegier om de vill. Då får de samma rättigheter och skyldigheter som gifta par. Då kan alla få välja hur de vill ha det utan att behöva gifta sig.

    Det finns kanske redan möjligheter till att avtala sig till rättigheter som påminner om de som man får via äktenskap. Kanske en bra affärsidé att formulera sådana kontrakt och erbjuda sambos den möjligheten, utan att de ska behöva betala extra för att anlita en advokat.
    Men, om man vill ha allt det som äktenskapet ger så kan man väl lika gärna gifta sig.
  • Anonym (Knut)
    Sat 17 Oct 2020 19:06
    #54
    BeautifulLiz skrev 2020-10-17 13:01:50 följande:

    Läs på innan bara så du inte gör något förhastat.


    Ingen risk, han är gift på annat håll och inte min på långa vägar ännu...
  • Anonym (Undra­r med)
    Sat 17 Oct 2020 19:08
    #55
    -1 +2

    Är det inte runt 70%som separerar och resten dom är kvar i giftermål är olyckliga?

  • Anonym (Ingel­a)
    Sat 17 Oct 2020 19:42
    #56

    Juridiskt tycker jag att det är bra paket om man ska bygga sitt liv tillsammans, särskilt om man inte har barn från tidigare. Skönt att slippa tänka på vem som betalar vad då man ärver varandra (samt att tillgångarna skulle delas lika vid en eventuell skilsmässa).
    Sen har äktenskapet ett väldigt stort symboliskt värde för mig, att man blir varandras närmaste familj (juridiskt och upplevt) och sammflätar sina släkter.

  • sextio­talist
    Sat 17 Oct 2020 21:14
    #57
    Anonym (Undrar med) skrev 2020-10-17 19:08:01 följande:

    Är det inte runt 70%som separerar och resten dom är kvar i giftermål är olyckliga?


    Nej, tror det är 50%. De äktenskap och samboförhållanden jag är omgiven, 25-30 år långa, är lyckliga.

    De olyckliga separerade tidigt.
  • Sat 17 Oct 2020 21:41
    #58

    "Människan är inte skapt för att hålla sig till en partner". Vad har du fått det ifrån? Är nyfiken.

    Så "bonusfamiljen" är det människan egentligen är skapt för? Snarare än "kärnfamiljen"?

    Jag är gift, och vi gifte oss både av kärlek och juridiska skäl. Exempel på det sistnämnda är att vi inte kunde ha samma efternamn utan att först gifta oss.

  • Sat 17 Oct 2020 22:24
    #59
    +1
    BeautifulLiz skrev 2020-10-17 18:15:09 följande:

    Men, om man vill ha allt det som äktenskapet ger så kan man väl lika gärna gifta sig.


    Verkligen! Fattar inte varför vissa här vill krångla till det så för att uppnå det som redan gäller om man väljer att gifta sig.
  • Sat 17 Oct 2020 22:35
    #60
    +1
    BeautifulLiz skrev 2020-10-17 13:54:08 följande:
    Det är klart att det finns.

    Hos oss finns inget testamente skrivet av den enkla anledningen att jag inte vill ha min sambo som arvinge. Det är mina barn som ska ärva mig till 100%.

    Samt att ev försäkring utbetalas till mina barn. Min sambo däremot har skrivit mig som förmånstagare men han har inga egna barn.
    Men det finns fortfarande ingen motsättning mellan kärlek och juridik.

    Av juridiska skäl och kärlek till dina barn gifter du dig inte. Men för den som inte redan har barn är det juridiskt mer fördelaktigt att gifta sig.

    Många tycks vilja att sambopar ska ha exakt samma rättigheter som gifta. Men varför gifter de sig inte då? Och de som inte vill ha samma regler som gifta, hur ska de bära sig åt om samboskap och äktenskap blir exakt likadant?
Svar på tråden Varför gifter sig folk?