• Litenm­enhård
    Sat 17 Oct 2020 09:26
    1316 visningar
    85 svar
    -5
    85
    1316

    Varför gifter sig folk?

    Hej!

    Jag har länge funderat på varför folk gifter sig.

    Människan är inte skapt för att hålla sig till en partner och vad är ett papper som säger att man är gift och en ring? Man lovar varandra trohet tills döden skiljer en åt, men kom igen! Hälften av alla giftermål slutar i skilsmässa och hur ofta är inte den ena och ibland båda parterna otrogna? Hade man bara varit ihop så kan man ju göra slut innan man är otrogen, men det är tydligen ganska komplicerat att skilja sig.

    Tack för att jag fick ställa min fråga! .


    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Svar på tråden Varför gifter sig folk?
  • Anonym (ff)
    Sun 18 Oct 2020 05:06
    #61
    Xenia skrev 2020-10-17 22:35:20 följande:
     Men för den som inte redan har barn är det juridiskt mer fördelaktigt att gifta sig.
    I vissa fall ja, i andra nej. Vad som är fördelar i äktenskapslagstiftningen för ett par kan vara nackdelar för andra. I vårt fall är t ex det bara en juridisk fördel i kombination med äktenskapsförord och testamente som nollar bodelningsreglerna.

    Det viktiga tycker jag är att man inte förväxlar det juridiska kontrakt ett äktenskap är med romantiskt fluffluff. Visst kan man gifta sig för att man tycker det ger mer känslomässig samhörighet, men mer än en verkar senare klaga över juridiska konsekvenser man inte brytt sig om att sätta sig in i, eller för att man trott att äktenskapet ger juridiska konsekvenser som det inte gör. T ex missuppfattningen att man äger allt tillsammans som gift eller att det är bruttotillgångarna som delas vid bodelning och inte vars och ens nettotillgångar.
  • Anonym (Vår familj­)
    Sun 18 Oct 2020 07:00
    #62
    +1

    Det är ju inte riktigt hela sanningen att 50% skiljer sig. Det är en grupp människor som gifter och skiljer sig flera gånger under sin livsstil som drar upp statistiken. Skaffa barn som ung, låg utbildning, låg inkomst, stor skillnad i utbildning/inkomstnivå, att en har barn sedan innan mm är saker som snabbt ökar risken för en eller flera skilsmässor under sin livstid. Ofta är det rätt kort tid mellan dom olika äktenskapen...

    I andra grupper så är det rätt ovanligt att man skiljer sig. Hög utbildning, jämlikhet, första barnet först efter 26-27 års ålder, stabil ekonomi och inga särkullsbarn innebär oftast att du lever i gift med en och samma hela livet.

    Jag gifte mig för att min make är bäst i världen och jag vill leva med honom resten av mitt liv! Jag gifte mig också för att jag ville ha barn och deras juridiska trygghet var viktig. Lagen gör att vår familj enbart får fördelar av ett äktenskap.

  • Sun 18 Oct 2020 11:59
    #63

    MEN hälften av alla äktenskap håller.....och alla tror väl att de ska tillhöra den gruppen! 

  • Anonym (Dubbe­lskild­)
    Sun 18 Oct 2020 12:07
    #64
    mari123 skrev 2020-10-18 11:59:36 följande:

    MEN hälften av alla äktenskap håller.....och alla tror väl att de ska tillhöra den gruppen! 


    Jaha, det förändrar inte faktum att lika många spricker.
  • Anonym (FY)
    Sun 18 Oct 2020 20:19
    #65
    +1

    Jo, människan är skapt för monogami. Våra instinkter har inte ändrats sedan urtiden och eftersom att instinkten att bilda par idag är så stark var den det också då. Våra avkommors överlevnadschans maxas av parförhållandet och det är meningen med hela människans existens. Hade det varit bra för oss och meningen att vi skulle ligga runt skulle inte heller könssjukdomar finnas och spridas så lätt. Det vore urkorkat ur ett evolutionärt syfte. 

  • Sun 18 Oct 2020 20:27
    #66
    Anonym (FY) skrev 2020-10-18 20:19:30 följande:
    Jo, människan är skapt för monogami. Våra instinkter har inte ändrats sedan urtiden och eftersom att instinkten att bilda par idag är så stark var den det också då. Våra avkommors överlevnadschans maxas av parförhållandet och det är meningen med hela människans existens. Hade det varit bra för oss och meningen att vi skulle ligga runt skulle inte heller könssjukdomar finnas och spridas så lätt. Det vore urkorkat ur ett evolutionärt syfte. 
    Det förändrar inte faktum att majoriteten är serie monogama, dvs man har fler än bara en partner om man ser till hela livet. 
  • Anonym (FY)
    Sun 18 Oct 2020 20:31
    #67
    -1 +1
    SweeneyTodd skrev 2020-10-18 20:27:13 följande:
    Det förändrar inte faktum att majoriteten är serie monogama, dvs man har fler än bara en partner om man ser till hela livet. 
    Att degraderade samhällen ger degraderade människor är inget nytt eller märkligt. Det hindrar inte hur vi är skapade och vad som gynnar oss. 
  • Sun 18 Oct 2020 20:32
    #68

    För oss:

    1. För att vi älskar varandra och vill spendera våra liv ihop.

    2. För juridikens skull - inga särkullsbarn men flera gemensamma (=äktenskap är det mest fördelaktiga)

    3. Ingen av oss är polyamorösa...

  • Sun 18 Oct 2020 20:36
    #69
    -1 +1
    Anonym (FY) skrev 2020-10-18 20:31:27 följande:
    Att degraderade samhällen ger degraderade människor är inget nytt eller märkligt. Det hindrar inte hur vi är skapade och vad som gynnar oss. 
    WTF, trollar du? Det är knappast ett degraderat samhälle om man inte är tillsammans med samma person som man hade när man var 17, när man är 80.

     
  • Anonym (FY)
    Sun 18 Oct 2020 20:38
    #70
    +1
    SweeneyTodd skrev 2020-10-18 20:36:17 följande:
    WTF, trollar du? Det är knappast ett degraderat samhälle om man inte är tillsammans med samma person som man hade när man var 17, när man är 80.

     
    Ja, självklart trollar jag eftersom att jag inte tycker som du.... 
Svar på tråden Varför gifter sig folk?