• AntonNilsson

    Min sambo har lånat pengar i smyg

    Det visar sig att min sambo har varit inne på sajten Lanaonline.se VÄLDIGT många gånger. Och inte bara ansökt ett lån utan flera. Pengar som inte finns kvar längre och har använts till allt möjligt. Både små och stora lån.

    Jag har sett på datorn att sajten har besökts många gånger och ställde henne till slut mot väggen och frågade varför hon har varit inne på sidan så många gånger.

    Alla dessa lånesajter gör det så enkelt att ta ett lån hemifrån och eftersom man inte ens får hem låneavtalen i brevlådan lägre så går det ju att smussla hur mycket som helst. Hon erkände att hon tagit flera lån.

    Jag har inte haft en susning om att hon har lånat pengar och har inte sett några tecken på det överhuvudtaget.

    Vi har förvisso delad ekonomi och jag har kanske ingenting att göra med hennes privata pengar, sparpengar och skulder. Men nu har vi barn tillsammans och jag är rätt att hennes lånande kommer att dra med mig i en skuldfälla. 

    Vad händer om Kronofogden vill utmäta vårt hem för att hon har skulder? Blir jag av med mina saker då också? 

  • Svar på tråden Min sambo har lånat pengar i smyg
  • AntonNilsson

    Det var jag som ville ha delat ekonomi från början. Jag har ganska mycket sparade och ärvda pengar och ville att vi skulle börja med delad ekonomi för att se vart vi hamnade. Men nu......

  • Frontline
    AntonNilsson skrev 2020-10-17 10:25:30 följande:
    Det var jag som ville ha delat ekonomi från början. Jag har ganska mycket sparade och ärvda pengar och ville att vi skulle börja med delad ekonomi för att se vart vi hamnade. Men nu......

    Om hon måste låna pengar hela tiden för att få sin ekonomi att gå ihop är det ju läge för att ha gemensam ekonomi.
    Ni har ju tydligen varit tillsammans länge då ni har gemensamma barn så varför inte ha gemensam ekonomi för?


    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Frontline
    AntonNilsson skrev 2020-10-17 10:45:15 följande:
    Vi har bara varit tillsammans i 1,5 år och fick barn för 3 veckor sedan 

    Vi var tillsammans i 1 månad innan vi bestämde oss för gemensam ekonomi.
    Nu har vi varit tillsammans i 17 år och har 3 barn samt bor i hus och har aldrig varit oense om pengar.
    Min fru sa upp sig från sitt jobb och flyttade 30 mil till mig och hade ingen inkomst första tiden, idag har jag dubbelt så mycket i inkomst som henne men alla pengar in är gemensamma..


    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • BeautifulLiz

    "


    Hur påverkas du om din partner eller sambo har skulder?

    Om den du är gift eller sambo med har skulder hos oss, anses hen äga det som finns i er gemensamma bostad. Det betyder att vi kan utmäta allt som finns i ert gemensamma hem ? om du inte kan bevisa att det är ditt.


    Om du bor ihop med någon som har skulder tar du inte över den personens skulder. Men skulderna kan ändå påverka din ekonomi, eftersom din inkomst och dina kostnader är en del av hushållets. När vi beräknar vilket belopp vi kan utmäta av din partners eller sambos lön, ingår därför dina uppgifter i beräkningen.


    Om ni äger en fastighet tillsammans kan vi besluta att din partners eller sambos andel i fastigheten ska utmätas. Det vanliga är då att hela fastigheten säljs och att du får pengarna som kommer från din andel."

    Källa: kronofogden.se/Utmatning2.html

  • BeautifulLiz
    Frontline skrev 2020-10-17 10:55:09 följande:

    Vi var tillsammans i 1 månad innan vi bestämde oss för gemensam ekonomi.
    Nu har vi varit tillsammans i 17 år och har 3 barn samt bor i hus och har aldrig varit oense om pengar.
    Min fru sa upp sig från sitt jobb och flyttade 30 mil till mig och hade ingen inkomst första tiden, idag har jag dubbelt så mycket i inkomst som henne men alla pengar in är gemensamma..


    Jag har varit sambo i åtta år och har, och kommer alltid att ha, min egen ekonomi. Jag vill på inga villkor ha gemensam.

    Alla är olika, det är är rätt för dig behöver inte vara rätt för varken ts eller mig.
  • Limeblad

    Har hon lånat innan ni fick barn eller är det nu när hon har mindre inkomst?

    Vad har ni för upplägg under föräldraledigheten? Alltså hur mycket är ni båda lediga och hur fördelar ni inkomsterna Under tiden? Personligen tycker jag att det är rimligt att ha gemensam ekonomi under föräldraledighet i och med att det i regel är tuffare för kvinnan (om man vill försöka spara FL-dagar första året). Med det sagt tycker jag inte man behöver dela alla tillgångar. Vi är gifta men har uppdelad ekonomi men kommer ha gemensam nära vi får barn.

    Att ta den typen av lån som hon gjort hade jag inte tyckt känts bra. Jag hade tappat förtroendet för min man om gjorde något sånt och tvivlat på förhållandet. Om man har problem pratar man om det så man kan få stöd i min värld.

  • Studentpappa
    Frontline skrev 2020-10-17 10:55:09 följande:

    Vi var tillsammans i 1 månad innan vi bestämde oss för gemensam ekonomi.

    Nu har vi varit tillsammans i 17 år och har 3 barn samt bor i hus och har aldrig varit oense om pengar.

    Min fru sa upp sig från sitt jobb och flyttade 30 mil till mig och hade ingen inkomst första tiden, idag har jag dubbelt så mycket i inkomst som henne men alla pengar in är gemensamma..


    Alltså att börja ha gemensam ekonomi med en lånetorsk låter ungefär lika smart som att skjuta sig i foten. Att ha gemensam ekonomi går väldigt bra om man har liknande synsätt på pengar och hur de hanteras. Där tror jag det finns en viss diskreptans för ts och sambon.

    Svågerns ex gömde räkningar överallt när dom bodde tillsammans, pengar från föreningars försäljningar försvann. En total katastrof helt enkelt, hade han öppnat sin plånbok på vid gavel för henne hade ju han suttit i skiten idag.
    Ride it like you stole it
  • Frontline
    Studentpappa skrev 2020-10-17 12:03:30 följande:
    Alltså att börja ha gemensam ekonomi med en lånetorsk låter ungefär lika smart som att skjuta sig i foten. Att ha gemensam ekonomi går väldigt bra om man har liknande synsätt på pengar och hur de hanteras. Där tror jag det finns en viss diskreptans för ts och sambon.

    Svågerns ex gömde räkningar överallt när dom bodde tillsammans, pengar från föreningars försäljningar försvann. En total katastrof helt enkelt, hade han öppnat sin plånbok på vid gavel för henne hade ju han suttit i skiten idag.
    Hade dom haft gemensam ekonomi så kanske hon inte hade behövt låna pengar, föräldrapenning är inget man blir rik på heller.
    Simsalabim trosorna försvinn :)
Svar på tråden Min sambo har lånat pengar i smyg