• Anonym (Nästa­n parfym­fri)
    Sat 17 Oct 2020 15:44
    3339 visningar
    44 svar
    44
    3339

    Luktar parfymfritt inte bra?

    Läste på ett annat forum att människor som använder parfymfria tvålar, krämer, tvättmedel etc inte luktar så gott. Personen skrev att det är inte så att dom luktar illa förutsatt att dom tvättar sig och har rena kläder förstås men att dom har en något unken människodoft över sig. Tycker du att det stämmer?

    Själv har jag svårt för parfym för att jag får migrän av det och använder parfymfritt förutom min duschcreme, mitt balsam och själva parfymen men många dagar har jag inte ens parfym på mig och doften av duschcremen och balsamets sitter ju inte kvar mer än fem minuter. Mitt tvättmedel har ibland parfym men det doftar så svagt så det märker man inte om man inte trycker näsan i tröjan.

    Behöver jag oroa mig för att jag inte doftar fräscht nu?

  • Svar på tråden Luktar parfymfritt inte bra?
  • Sat 17 Oct 2020 15:46
    #1
    +2

    Nej, det sätmmer inte. De som säger det är så vana vid att allt luktar parfym att det inte vet hur en människa ska lukta.


    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Anonym (Nopp)
    Sat 17 Oct 2020 16:08
    #2

    Inte sant. Då skulle ju våra småbarn lukta illa för de har ju parfymfri duschtvål och parfymfritt tvättmedel.

  • Anonym (Nej, men)
    Sat 17 Oct 2020 16:08
    #3

    Nej, men min väninna började med tvättnötter för några år sedan. Hennes kläder luktade illa. Hon tyckte inte det. Kläderna luktade illa för att tvättnötter inte fungerar. Hade hon använt ett parfymfritt tvättmedel hade de inte luktat något alls. Vi är fortfarande inte ense i den här frågan. Hon anser att det är jag som är så van vid parfymerat tvättmedel. Ej, nej - men jag vet hur smutsig tvätt luktar...

  • Anonym (parfy­m är sexigt­)
    Sat 17 Oct 2020 16:30
    #4

    Till skillnad från vuxna har barn inte en fullt utvecklad kroppsdoft med hormondofter, illaluktande svett osv. Parfymerade produkter finns ju för en anledning och döljer människodofter som blir illaluktande väldigt fort iallafall från alla ställen man transpirerar och har körtlar. Jag tycker människor har fasansfulla dofter i sig själv bara några timmar efter dusch och föredrar någon form av vällukt syntetisk eller från blommor eller liknande. Men samtidigt är jag väldigt kräsen på dofter och gillar inte de flesta parfymer med massa fruktdoft och sliskig sötma, kväljande stundtals.

    Har svårt att stå ut med mina egna kroppsdofter också om jag inte är alldeles fräsch likaså mina partners. Älskar stoppa näsan i en nytvättad korg med kläder eller i ett nytvättat hår. Kläder luktar unket väldigt fort särskilt ytterkläder. Räcker med att de blir fuktiga i regnet så luktar man illa. Så parfymerat är absolut något jag föredrar. Svettdoft är inte det värsta. Huddoft, hårbotten, dålig andedräkt och kön inkl rumpa är värst.

  • Anonym (parfy­m är sexigt­)
    Sat 17 Oct 2020 16:31
    #5
    Aniiee skrev 2020-10-17 15:46:02 följande:

    Nej, det sätmmer inte. De som säger det är så vana vid att allt luktar parfym att det inte vet hur en människa ska lukta.


    De flesta människor luktar inte gott i sig själv enligt min erfarenhet.
  • Anonym (Nono)
    Sat 17 Oct 2020 16:57
    #6
    +1

    Jag tycker att de allra flesta luktar alldeles för mycket parfym

    Schampo, balsam, hudkräm, deo etc, allt med olika parfymer och sen avslutar man med att spreja parfym ovanpå det så att det blir en kakofoni av dofter. Dessutom används ofta sköljmedel som för det mesta luktar vidrigt.

    Tvättar man sig ordentligt med parfymfritt luktar man inte illa, förutsatt att man har ordentligt tvättade kläder också.

    Jag tycker att de flesta människor luktar gott i sig Vanlig hårdtvål med naturlig doft hjälper till, inget syntetiskt behövs. Nuförtiden tvättar jag håret med Aleppo-tvål, det håller sig rent länge utan kemikalier och ger bara en svag naturlig doft.

  • Anonym (Samma­)
    Sat 17 Oct 2020 17:17
    #7

    Det beror nog på vad man är van med, jag tycker helt ärligt de flesta parfymer, schampon osv. luktar totalt vidervärdigt och andra tycker väl tvärtom att människolukt är äckligt.

  • Anonym (Nja)
    Sat 17 Oct 2020 19:04
    #8
    Anonym (Nopp) skrev 2020-10-17 16:08:00 följande:
    Inte sant. Då skulle ju våra småbarn lukta illa för de har ju parfymfri duschtvål och parfymfritt tvättmedel.
    Fast barn har ju inte samma lukt som vuxna då det inte svettas t.ex.
  • Anonym (blää)
    Sat 17 Oct 2020 19:18
    #9

    Ja, parfymfritt luktar illa!

  • Anonym (Nopp)
    Sat 17 Oct 2020 21:26
    #10
    Anonym (Nja) skrev 2020-10-17 19:04:33 följande:
    Fast barn har ju inte samma lukt som vuxna då det inte svettas t.ex.
    Jodå, nog svettas vår 3-åring! Och skitigt hår och annat får dom ju. I alla fall våra kladdmonster. Och hur många vuxna går runt och svettas så andra känner lukten av det? Maken luktar svett när han ansträngt sig massor, inte i sig självt. De enda som luktar illa är riktigt gamla människor och där är det nog oftast brist på dusch och tvätt som är problemet.
Svar på tråden Luktar parfymfritt inte bra?