• Anonym (Nästa­n parfym­fri)
    Sat 17 Oct 2020 15:44
    3424 visningar
    44 svar
    44
    3424

    Luktar parfymfritt inte bra?

    Läste på ett annat forum att människor som använder parfymfria tvålar, krämer, tvättmedel etc inte luktar så gott. Personen skrev att det är inte så att dom luktar illa förutsatt att dom tvättar sig och har rena kläder förstås men att dom har en något unken människodoft över sig. Tycker du att det stämmer?

    Själv har jag svårt för parfym för att jag får migrän av det och använder parfymfritt förutom min duschcreme, mitt balsam och själva parfymen men många dagar har jag inte ens parfym på mig och doften av duschcremen och balsamets sitter ju inte kvar mer än fem minuter. Mitt tvättmedel har ibland parfym men det doftar så svagt så det märker man inte om man inte trycker näsan i tröjan.

    Behöver jag oroa mig för att jag inte doftar fräscht nu?

  • Svar på tråden Luktar parfymfritt inte bra?
  • Anonym (parfy­m är sexigt­)
    Sat 17 Oct 2020 22:03
    #11
    Anonym (Nopp) skrev 2020-10-17 21:26:06 följande:
    Jodå, nog svettas vår 3-åring! Och skitigt hår och annat får dom ju. I alla fall våra kladdmonster. Och hur många vuxna går runt och svettas så andra känner lukten av det? Maken luktar svett när han ansträngt sig massor, inte i sig självt. De enda som luktar illa är riktigt gamla människor och där är det nog oftast brist på dusch och tvätt som är problemet.
    Doftsinnet varierar uppenbarligen. Har väldigt känsligt sådant. Känner dålig människolukt lite överallt. Många luktar svett, smutsiga kläder, talg och annat obehagligt. De som luktar gott är ofta för att de luktar parfym och använder parfymerade produkter. Sen är det ju en sak att ha människor i sin miljö eller sniffa på dem nära eller nakna. Tycker bara människor luktar gott nyduschade mer eller mindre och då är det ju tvåldoften jag känner.
  • Anonym (parfy­m är sexigt­)
    Sat 17 Oct 2020 22:05
    #12
    Anonym (Nopp) skrev 2020-10-17 21:26:06 följande:
    Jodå, nog svettas vår 3-åring! Och skitigt hår och annat får dom ju. I alla fall våra kladdmonster. Och hur många vuxna går runt och svettas så andra känner lukten av det? Maken luktar svett när han ansträngt sig massor, inte i sig självt. De enda som luktar illa är riktigt gamla människor och där är det nog oftast brist på dusch och tvätt som är problemet.
    Fast barn luktar barn och det är inte samma som vuxendoft. De luktar smutsig sandlåda och lite svettigt ibland men det är rätt mysigt jämfört med vuxna.
  • Anonym (Nej)
    Sat 17 Oct 2020 23:08
    #13
    Anonym (Nästan parfymfri) skrev 2020-10-17 15:44:20 följande:

    Läste på ett annat forum att människor som använder parfymfria tvålar, krämer, tvättmedel etc inte luktar så gott. Personen skrev att det är inte så att dom luktar illa förutsatt att dom tvättar sig och har rena kläder förstås men att dom har en något unken människodoft över sig. Tycker du att det stämmer?

    Själv har jag svårt för parfym för att jag får migrän av det och använder parfymfritt förutom min duschcreme, mitt balsam och själva parfymen men många dagar har jag inte ens parfym på mig och doften av duschcremen och balsamets sitter ju inte kvar mer än fem minuter. Mitt tvättmedel har ibland parfym men det doftar så svagt så det märker man inte om man inte trycker näsan i tröjan.

    Behöver jag oroa mig för att jag inte doftar fräscht nu?


    Parfymfritt luktar inte gott, det har en doft som påminner om sjukhus.
  • Sat 17 Oct 2020 23:17
    #14

    Man kan aldrig maskera dålig kroppslukt med parfym, det luktar bara värre då. Det värsta som finns är ju parfym över smuts, hur dyr parfymen än är.

    Är man ren, har en fungerande tvättmaskin och låter kläderna torka ordentligt efter tvätt funkar det utmärkt med parfymfritt. Har man problem med kroppslukt även om man är nyduschad och deodorantad så har man nog något fel någonstans.

  • Anonym (Känsl­ig)
    Sun 18 Oct 2020 00:21
    #15

    Sedan beror ju lite på personens doftsinne också. Jag tycker inte parfymfritt tvättmedel luktar illa, men ex parfymfritt schampoo/balsam klarar jag inte av i mitt egna hår, så lite doft behöver till. Men känner inte att andra har parfymfritt eller inte. 

    Däremot skulle folk behöva fundera över hur mycket parfym de dränker in sig i vid olika tillfällen och lära barn redan tidigt att inte överdosera. Var tvungen att gå upp till vårt lokala högstadie för ett tag sedan, 100 meter innan jag ens var framme STANK det parfym! Mestadels killarnas!

    Sedan visst, jag erkänner, jag har blivit mycket mer doftkänslig med åren (40+). När jag var yngre kunde jag ha en hyacint i sovrummet, idag kan jag inte ens gå förbi dem utan blixtrande huvudvärk och andningssvårigheter. 

    Nej, snarare är det så idag att folk inte vet hur de själva luktar. Man känner ju sällan sin "hemmadoft". Jag älskar när min make doftar sig själv så att säga, precis som hans bostad luktade när vi träffades. Sedan kan jag uppskatta när han har en diskret parfymdoft också, men bara när den anas typ. 

  • Anonym (Cissi­)
    Sun 18 Oct 2020 07:06
    #16

    Jag föredrar oparfymerat folk. Dock finns det de som kan konsten att välja en parfym som kompletterar den naturliga doften av deras rena och fräscha kropp; det kan funka. Att försöka dölja lukten av ingrodd pungsvett, surnad tvätt eller gammal tobaksrök blir bara dubbel stank.

  • Anonym (Nono)
    Sun 18 Oct 2020 07:47
    #17

    Det är få som väljer parfym bra och doserar rätt, tyvärr.

    På min arbetsplats är det uppskattningsvis 1/3 som kör helt parfymfritt, ca 1/3 som använder parfymerade produkter (schampo etc) men ingen parfym och ca 1/3 som använder parfymerade produkter samt parfym.

    De flesta i den sista gruppen är riktiga stinkbomber, jag tror inte de fattar hur mycket de luktar, det är dom ett moln runt dem så man känner när de är på väg, eller när de åkt i en hiss ligger lukten kvar, så otrevligt.

    Att många kör parfymfritt vet jag eftersom vi pratar om det, vi använder hårdtvål och andra produkter med naturliga dofter, ingen syntetisk parfym.

  • Anonym (Sanna­)
    Sun 18 Oct 2020 11:46
    #18
    Anonym (parfym är sexigt) skrev 2020-10-17 22:05:50 följande:

    Fast barn luktar barn och det är inte samma som vuxendoft. De luktar smutsig sandlåda och lite svettigt ibland men det är rätt mysigt jämfört med vuxna.


    Då har du inte känt lukten av min 8-åriga dotters fotbollsstrumpor när hon kommer hem efter en dags knatteturnering - eller bara hennes fötter och strumpor efter en heldag i sneakers. Blä, säger jag bara - trots att hon förstås ändå är världens sötaste flickunge.
  • Anonym (Maja)
    Sun 18 Oct 2020 11:55
    #19

    Det beror på, tycker jag. Vissa människors naturliga människodoft luktar äckligt och skulle behöva döljas lite... Andras naturliga doft luktar gott - där kan parfymfritt absolut användas! Har två vänner som använder samma parfymfria produkter (roomies), och den ena har verkligen en unken människodoft, den andra luktar 'mysigt' och rent.

  • Anonym (Nono)
    Sun 18 Oct 2020 12:52
    #20

    Fast om man har en ?unken människodoft? går det ju inte att dölja med parfym, det blir ju bara dubbelt äckligt. Då måste man ju använda typ en hel parfymflaska.

    När folk inte luktar gott är det ofta deras kläder som tvättats/torkats på fel sätt så att det blir lite surt, alternativt att de har mögel hemma, då luktar de gammal garderob ungefär

    Sa till en på jobbet en gång som alltid luktade unket, att ni har nog mögel hemma, han tog mig på orden och tog dit någon som kollade, och mycket riktigt, de fick sanera.

Svar på tråden Luktar parfymfritt inte bra?