• Anonym (Nästa­n parfym­fri)
    Sat 17 Oct 2020 15:44
    3344 visningar
    44 svar
    44
    3344

    Luktar parfymfritt inte bra?

    Läste på ett annat forum att människor som använder parfymfria tvålar, krämer, tvättmedel etc inte luktar så gott. Personen skrev att det är inte så att dom luktar illa förutsatt att dom tvättar sig och har rena kläder förstås men att dom har en något unken människodoft över sig. Tycker du att det stämmer?

    Själv har jag svårt för parfym för att jag får migrän av det och använder parfymfritt förutom min duschcreme, mitt balsam och själva parfymen men många dagar har jag inte ens parfym på mig och doften av duschcremen och balsamets sitter ju inte kvar mer än fem minuter. Mitt tvättmedel har ibland parfym men det doftar så svagt så det märker man inte om man inte trycker näsan i tröjan.

    Behöver jag oroa mig för att jag inte doftar fräscht nu?

  • Svar på tråden Luktar parfymfritt inte bra?
  • Anonym (Nästa­n parfym­fri) Trådstartaren
    Mon 19 Oct 2020 16:25
    #31
    Waterproof skrev 2020-10-19 09:14:10 följande:
    Har för länge sedan börjat minska mängden parfymerade produkter som vi använder här hemma till fördel för oparfymerat. 
    De flesta parfymer och doftämnen är tillverkade av syntetiska ämnen som varken är bra för människa eller miljö. 
    Sköljmedel använder jag inte alls. Tycker att den artificella doft som det ger kläderna ofta är på tok för stark och rent av smått vämjelig. 
    Dessutom är sköljmedel en riktig miljöbov och parfymen i den ofta allergiframkallande. För en hel del material och plagg är sköljmedel dåligt då det bryter ned materialet. Elastan t.ex. Så varför vill man skölja sin tvätt i kemikalier när den är ren?
    Jag använder ättika i sköljmedelsfacket. Det är miljövänligt, neutraliserar eventuell dålig lukt, mjukar upp vattnet och håller tvättmaskinen fräsch. Vill man absolut ha doft så kan man tillsätta några droppar eterisk olja.

    Jag upplever sällan att jag stöter på människor som luktar för mycket "människa*. Däremot folk som luktar alldeles för mycket parfym stöter man på titt som tätt. Att dela hiss med någon som dränkt sig i parfym eller behöva sitta nära på bussen t.ex. ger mig huvudvärk. 
    Sköter man sin hygien så har jag svårt att se att dålig lukt ska vara ett problem. Även om man tvättar sig med parfymfria produkter. Sen kan man naturligtvis använda parfymerad deo och/eller parfym. Med måtta. Men man behöver ju inte överdriva och ha parfym i alla produkter man använder på kroppen. 
    Jag håller med dig om typ allt du skriver. Brukade också alltid använda ättika men läste att det kan förstöra tvättmaskinen så därför kör jag inte alltid det längre utan bara ibland. Jag är noga med att tvätta tvättmaskinen så att dålig lukt och mögel inte får fäste i den. För min egen del har jag hittat det jag trivs med dvs det mesta är parfymfritt men jag har lite äkta parfym på tröjan när jag går ut så förhoppningsvis luktar jag inte illa oavsett vad folk tycker om parfymfritt.
  • Anonym (VeraE­llenCe­cilia)
    Mon 19 Oct 2020 16:35
    #32
    Anonym (Nästan parfymfri) skrev 2020-10-18 15:20:19 följande:

    Det är kul att läsa vad ni tycker.

    Självklart är det äckligt med människor som inte sköter hygienen eller tvättar sina kläder tillräckligt ofta och såna människor luktar verkligen inte gott det håller jag med om. Men där skulle nog inte parfym hjälpa ändå misstänker jag utan bara göra saken värre. Nu på vintern märker man ofta i affärer också att många inte verkar tvätta sina jackor nånsin för man kan känna att jackan luktar vidrigt när personen går förbi. Jag tvättar mina jackor en gång i månaden förutsatt att jag inte känner att den luktar illa eller har fläckar innan dess.

    ...


    Om man tvättar sin jacka en gång i månaden slits den ju ut skitfort. Man har ju tröja under jackan. Den kommer knappt i kontakt med huden. Vad gör du för att skita ner din jacka så?

    Hälsar hon som tvättar jackan innan den hängs undan efter säsongen. Har haft samma vinterjacka i 15 år och får fortfarande komplimanger för att den är snygg.
  • Mon 19 Oct 2020 16:51
    #33

    Jag tycker en oparfymerad människa luktar gott även om den är svettig. Däremot en svettig parfymerad människa kan lukta nästan urin....

  • Anonym (pippi­)
    Tue 20 Oct 2020 06:41
    #34

    Vilken intressant fråga! Luktar rena människor illa utan parfym? Har svårt att tro det. Kanske om de är sjuka eller lever extremt ohälsosamt. Men en frisk hälsosam nyduschad människa i rena kläder men allt helt oparfymerat borde lukta typ.. ingenting. Vissa i tråden påstår dock motsatsen. Kan det vara så att de parfymfria människor de stött på inte är så renliga av sig?

  • Anonym (Maja)
    Tue 20 Oct 2020 08:39
    #35
    Anonym (pippi) skrev 2020-10-20 06:41:20 följande:

    Vilken intressant fråga! Luktar rena människor illa utan parfym? Har svårt att tro det. Kanske om de är sjuka eller lever extremt ohälsosamt. Men en frisk hälsosam nyduschad människa i rena kläder men allt helt oparfymerat borde lukta typ.. ingenting. Vissa i tråden påstår dock motsatsen. Kan det vara så att de parfymfria människor de stött på inte är så renliga av sig?


    Jag tror faktiskt att vi människor attraheras ÄVEN av VISSA människors naturliga lukt - medan vi inte alls uppskattar andras... Så rena, totalt oparfymerade människor kan lukta väldigt olika tror jag, och alla uppskattar nog INTE allas dofter.
  • Anonym (Japp)
    Tue 20 Oct 2020 09:35
    #36

    Vårt luktsinne är till för att varna oss för faror. Faror att äta dålig föda och faror att något är skadligt eller giftigt för oss.

    Om vi tycker något luktar gott så registrerar vår hjärna doften så att vi inte längre förnimmer den efter en stund. Det är elledningen till att många häller på sig parfym. De känner inte den mer och därför tror att de inte luktar gott längre.

    Tycker vi att något luktar illa så kommer vi känna doften konstant eftersom luktsinnet vill varna oss för att något inte är bra.

    Vi utsöndrar alla doften som gör att vi kan bli attraherade av varandra utan att vara medveten om det.

  • Anonym (parfy­m är sexigt­)
    Tue 20 Oct 2020 10:39
    #37
    Anonym (pippi) skrev 2020-10-20 06:41:20 följande:

    Vilken intressant fråga! Luktar rena människor illa utan parfym? Har svårt att tro det. Kanske om de är sjuka eller lever extremt ohälsosamt. Men en frisk hälsosam nyduschad människa i rena kläder men allt helt oparfymerat borde lukta typ.. ingenting. Vissa i tråden påstår dock motsatsen. Kan det vara så att de parfymfria människor de stött på inte är så renliga av sig?


    Kanske inte illa som i smutsigt men man gillar inte deras lukt helt enkelt som någon annan skrev. Vissa människors lukt upplevs som obehaglig och lite unken. Kanske inte så ofta som människor har allt rent och tvättat samtidigt om du tänker på det. Någon må ha stigit ut ut duschen precis men tar sen på sig en ytterrock som inte tvättats på länge och munnen kanske inte är superfräsch efter senaste koppen kaffe eller måltiden. Vissa tvättar inte heller håret varje dag och kan lukta mer från håret och huden.  Doftupplevelser är väldigt olika. Känner vissa som knappt har något luktsinne och aldrig besvärats medan andra gnäller för minsta lilla. Så räkna med att någon förmodligen tyckt att du luktat mindre gott medan nån annan kanske uppskattat din doft.

    Jag tycker parfymer döljer mycket otrevligt och jag föredrar en väl utvald parfym som passar en människa i lagom mängd och ett väldoftande hårsvall. Tänder helt enkelt på parfym och finner det sexigt och gillar inte människodoft till skillnad från djurdofter som jag oftast älskar.
  • Tue 20 Oct 2020 10:52
    #38
    Anonym (parfym är sexigt) skrev 2020-10-20 10:39:05 följande:

    Kanske inte illa som i smutsigt men man gillar inte deras lukt helt enkelt som någon annan skrev. Vissa människors lukt upplevs som obehaglig och lite unken. Kanske inte så ofta som människor har allt rent och tvättat samtidigt om du tänker på det. Någon må ha stigit ut ut duschen precis men tar sen på sig en ytterrock som inte tvättats på länge och munnen kanske inte är superfräsch efter senaste koppen kaffe eller måltiden. Vissa tvättar inte heller håret varje dag och kan lukta mer från håret och huden.  Doftupplevelser är väldigt olika. Känner vissa som knappt har något luktsinne och aldrig besvärats medan andra gnäller för minsta lilla. Så räkna med att någon förmodligen tyckt att du luktat mindre gott medan nån annan kanske uppskattat din doft.

    Jag tycker parfymer döljer mycket otrevligt och jag föredrar en väl utvald parfym som passar en människa i lagom mängd och ett väldoftande hårsvall. Tänder helt enkelt på parfym och finner det sexigt och gillar inte människodoft till skillnad från djurdofter som jag oftast älskar.


    Men det finns ju ingen parfym i världen som kan maskera en otvättad rock eller dålig munhygien. Snarare blir det en giftig kombination bara.

    Parfymer (i små mängder) gör sig bäst på rena människor.

    Och parfym i tvättmedel hjälper ju inte om man inte tvättar kläderna...
  • Anonym (parfy­m är sexigt­)
    Tue 20 Oct 2020 11:01
    #39
    MsFry skrev 2020-10-20 10:52:31 följande:
    Men det finns ju ingen parfym i världen som kan maskera en otvättad rock eller dålig munhygien. Snarare blir det en giftig kombination bara.

    Parfymer (i små mängder) gör sig bäst på rena människor.

    Och parfym i tvättmedel hjälper ju inte om man inte tvättar kläderna...
    Varför förutsätter du att alla som använder parfym är orenliga? Jag tänker parfym och fräschet som ett vinnande koncept. Självklart om jag är attraherad av någon kommer jag även att gilla deras kroppsdoft naturella, förutsatt att de är rena Men kommer ändock att tända till lite extra när de bär parfym. Och jag älskar doften av rena kläder och vissa sköljmedel.

    Precis som du säger avskyr jag orenlighet i alla former och parfym på en sådan är groteskt precis, men om du har tur träffar parfymen innan det unkna nnår din näsa. Har de inte parfym träffar snusket näsborrarna direkt, så föredrar parfymen faktiskt.

  • Anonym (mysel­f)
    Tue 20 Oct 2020 11:29
    #40

    IMHO - många parfymfria produkter luktar illa i sig, för att produkten i sig har konstig lukt. Nån som skrev om tvättnötter - det var faktiskt lite konstigt, då jag provade tvätta med dem och det funkade bra, sen när jag köpte en större förpackning, så började mina kläder lukta illa och surt efter tvätten (fortfarande inte fattar varför).
    Men generellt, om man är ren, så tycker jag att en luktar gott då även utan alla parfymer och andra luktmedel

  • Tue 20 Oct 2020 11:39
    #41
    Anonym (parfym är sexigt) skrev 2020-10-20 11:01:22 följande:

    Varför förutsätter du att alla som använder parfym är orenliga? Jag tänker parfym och fräschet som ett vinnande koncept. Självklart om jag är attraherad av någon kommer jag även att gilla deras kroppsdoft naturella, förutsatt att de är rena Men kommer ändock att tända till lite extra när de bär parfym. Och jag älskar doften av rena kläder och vissa sköljmedel.

    Precis som du säger avskyr jag orenlighet i alla former och parfym på en sådan är groteskt precis, men om du har tur träffar parfymen innan det unkna nnår din näsa. Har de inte parfym träffar snusket näsborrarna direkt, så föredrar parfymen faktiskt.


    Varför tror du att jag förutsätter jag det?

    Använder själv parfym ibland. Till vardags bara i deon dock. Men jag tvättar kläder med oparfymerat tvättmedel och använder oparfymerad tvål.

    Däremot undrar jag varför många tror att parfym skulle maskera dålig kroppslukt eller lukt av unkna/otvättade kläder. Det gör det inte, snarare framhäver parfym dåliga lukter. De kommer att möta din näsa samtidigt, med lite extra bärkraft av parfymen.

    Ska man använda parfym måste man vara ren, ha rena kläder och inte använda för många olika parfymerade produkter samtidigt, annars stinker man.
Svar på tråden Luktar parfymfritt inte bra?