• Anonym (Bliva­nde husäga­re)
    Sat 17 Oct 2020 19:46
    424 visningar
    27 svar
    27
    424

    Hur viktigt är det att stå med på pappren?

    Jag och min man har köpt hus, ska skriva på nästa vecka.

    Jag kommer inte bidra med några pengar, men huset är lika mycket bådas.

    Vad blir skillnaden om jag står på kontrakten eller inte? Vi är som sagt gifta och han står på lånet.

  • Svar på tråden Hur viktigt är det att stå med på pappren?
  • Anonym (ooo)
    Sat 17 Oct 2020 19:49
    #1
    Anonym (Blivande husägare) skrev 2020-10-17 19:46:08 följande:

    Jag och min man har köpt hus, ska skriva på nästa vecka.

    Jag kommer inte bidra med några pengar, men huset är lika mycket bådas.

    Vad blir skillnaden om jag står på kontrakten eller inte? Vi är som sagt gifta och han står på lånet.


    Det är nog rätt viktigt.

    Mina gamla föräldrar, som köpte hus på 60-talet, då det inte var så noga att hemmafruar stod på papperen utan enbart den som tjänade pengar, upptäckte för ett par år sedan, när de var på banken, att banktjänstemannen blev stressad och sa att ni måste stå båda på alla papper. Trots att de varit gifta så länge, så skulle det kunna hända att OM min pappa tex hamnade i koma eller blev senil eller något, så skulle min mamma inte kunna styra över huset. Hon skulle tex inte kunna sälja det, om hon ville, för att hans underskrift behövs osv. Det skulle krävas en god man för pappa i de fallen, och hon skulle vara bakbunden. 
  • Sat 17 Oct 2020 19:49
    #2
    +1

    Det borde inte spela någon roll, så länge ni har gemensam ekonomi. Det blir din man som får tillbaka alla ränteavdrag från huset varje år.

  • Anonym (H)
    Sat 17 Oct 2020 19:56
    #3
    Anonym (ooo) skrev 2020-10-17 19:49:19 följande:

    Det är nog rätt viktigt.

    Mina gamla föräldrar, som köpte hus på 60-talet, då det inte var så noga att hemmafruar stod på papperen utan enbart den som tjänade pengar, upptäckte för ett par år sedan, när de var på banken, att banktjänstemannen blev stressad och sa att ni måste stå båda på alla papper. Trots att de varit gifta så länge, så skulle det kunna hända att OM min pappa tex hamnade i koma eller blev senil eller något, så skulle min mamma inte kunna styra över huset. Hon skulle tex inte kunna sälja det, om hon ville, för att hans underskrift behövs osv. Det skulle krävas en god man för pappa i de fallen, och hon skulle vara bakbunden. 


    Det kan hon inte göra ändå utan att i så fall dra det till domstol och få det godkänt där, båda två måste nämligen ge sitt samtycke för att sälja bostaden om båda står på papprena.
  • Anonym (Tess)
    Sat 17 Oct 2020 20:04
    #4

    Jag har ingen koll så jag borde kanske vara tyst men när jag och min man köpte lägenhet så pratade bankkvinnan om hur viktigt det var att andelen i lägenheten täckte lånen för oss båda så att ingen hamnade i en sits där man hade skulder kvar om man blev tvungen att sälja med förlust.

    Är ni gifta utan äktenskapsförord så är ingår huset i bodelning om ni skiljer er men står du inte med på huset så tror jag han kan göra vad han vill med det så länge ni är gifta. Han kan ta en massa lån på huset utan din vetskap, kanske t.o.m. ge bort det.

  • Anonym (Astri­d)
    Sat 17 Oct 2020 20:23
    #5

    Om ni inte har nån specifik anledning till varför du inte ska stå med på papperet, tycker jag att du borde stå där, bara för att. Känns mer formellt att det är ert hus. 

  • Anonym (Besse­rwisse­r)
    Sat 17 Oct 2020 20:24
    #6
    Anonym (Tess) skrev 2020-10-17 20:04:48 följande:

    Jag har ingen koll så jag borde kanske vara tyst men när jag och min man köpte lägenhet så pratade bankkvinnan om hur viktigt det var att andelen i lägenheten täckte lånen för oss båda så att ingen hamnade i en sits där man hade skulder kvar om man blev tvungen att sälja med förlust.

    Är ni gifta utan äktenskapsförord så är ingår huset i bodelning om ni skiljer er men står du inte med på huset så tror jag han kan göra vad han vill med det så länge ni är gifta. Han kan ta en massa lån på huset utan din vetskap, kanske t.o.m. ge bort det.


    Jag ser inte att det du skriver om andel och lånestorlek påverkas av om TS står med på kontraktet eller inte. Vid en separation är det husets nettovärde som ingår i bodelningen, dvs värde minus skulder. Om huset skulle vara belånat mycket mer än det är värt så kan det vara en fördel för TS att inte vara delägare eller stå med på lånen eftersom det en person ska bidra med i bodelningen aldrig kan bli mindre än noll.

    Sedan får man inte belåna eller sälja en gemensam bostad utan tillstånd från make/maka/sambo, även om man är ensam ägare. Vad som händer om man ljuger för banken och tar lån som ensamstående vet jag inte.
  • Sat 17 Oct 2020 20:34
    #7
    +1

    Vad kan det finnas för rimlig anledning att INTE vilja stå med på pappret?

  • Anonym (123)
    Sat 17 Oct 2020 21:32
    #8

    Jag och min man är gifta men när vi köpte huset hade jag ingen fast inkomst så då blev jag inte skriven på huset. När vi senare tyckte att det var dags att jag med skulle skriva in mig så tyckte banken att eftersom vi ändå är gifta så äger jag hur som helst halva huset så genom att inte skriva mig på huset så är jag då skuldfri ifall vi skulle behöva/vilja låna pengar till något annat

  • Anonym (Bliva­nde husäga­re) Trådstartaren
    Sun 18 Oct 2020 10:08
    #9
    Drottningen1970 skrev 2020-10-17 20:34:26 följande:

    Vad kan det finnas för rimlig anledning att INTE vilja stå med på pappret?


    Handlar inte om det, utan försöker förstå om det gör någon skillnad i praktiken. Om båda måste åka dit blir det mer omständigt, så ville bara veta hur viktigt det är.
  • Anonym (Bliva­nde husäga­re) Trådstartaren
    Sun 18 Oct 2020 10:10
    #10
    Anonym (123) skrev 2020-10-17 21:32:36 följande:

    Jag och min man är gifta men när vi köpte huset hade jag ingen fast inkomst så då blev jag inte skriven på huset. När vi senare tyckte att det var dags att jag med skulle skriva in mig så tyckte banken att eftersom vi ändå är gifta så äger jag hur som helst halva huset så genom att inte skriva mig på huset så är jag då skuldfri ifall vi skulle behöva/vilja låna pengar till något annat


    Men lånet står ju på honom? Jag skulle bara skriva på för huset?
Svar på tråden Hur viktigt är det att stå med på pappren?