• Anonym (Ts)
    Sat 17 Oct 2020 20:30
    3403 visningar
    154 svar
    -2
    154
    3403

    Äter ALLA barnfamiljer godis/chips/popcorn eller liknande fredag och lördag?

    Vi försöker vara restriktiva med sött och snacks så det inte drar iväg till att ätas för ofta. Vi äter mer sånt under lov och ledigheter och har därför förmedlat till barnen att vi inte äter det vanliga veckor. Framför allt vårt äldsta barn är rätt sockerberoende och ger man snacks en kväll så tjatas det nästa kväll osv. Det eskalerar snabbt.

    Vilket de oftast accepterar. Och vi är som sagt generösa med det under lov och tydliggör då att de kan äta sånt mer då just för att vi inte har det varenda helg.

    Men då och då är ändå temat väldigt surt ?alla andra får chips/godis på helgen?.

    Vad är sanningen?

    Gäller barn från kanske tioårsåldern och uppåt.

  • Svar på tråden Äter ALLA barnfamiljer godis/chips/popcorn eller liknande fredag och lördag?
  • Sat 17 Oct 2020 20:32
    #1
    +2

    99% gör nog det.

    Och allvarligt... lite popcorn, vad gör det?

  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Sat 17 Oct 2020 20:35
    #2
    -2
    Drottningen1970 skrev 2020-10-17 20:32:17 följande:

    99% gör nog det.

    Och allvarligt... lite popcorn, vad gör det?


    Problemet är att det eskalerar. Då ska det alltid vara popcorn och sen ökar det. Och det går inte att hoppa över för då blir det världens bråk.
  • Sat 17 Oct 2020 20:36
    #3
    +3

    Jag tror också att 99% gör det. På dig låter det som att barnens ?sockerberoende? inte är något beroende utan något du själv skapat genom att vara alltför restriktiv. Klart barnen vill hetsäta godis och snacks om de aldrig får göra det annars (utom på lov - vilket ju är helt befängt i mina öron).

  • Anonym (Freda­gsmys)
    Sat 17 Oct 2020 20:37
    #4
    +2

    Nu är våra barn så små så dom får inget godis/snacks än men jag och sambon äter antingen chips, popcorn eller godis varje helg. Ser det inte som ett problem då det bara är en dag i veckan och i rimliga mängder. Barnen kommer också få smaka när de blir så stora att dom själva ber om det.

  • Sat 17 Oct 2020 20:37
    #5
    +3
    Anonym (Ts) skrev 2020-10-17 20:35:23 följande:

    Problemet är att det eskalerar. Då ska det alltid vara popcorn och sen ökar det. Och det går inte att hoppa över för då blir det världens bråk.


    Det hade inte blivit något bråk om du inte gjort lite vanligt popcorn till en JÄTTEGREJ!
  • Anonym (Vi)
    Sat 17 Oct 2020 20:39
    #6

    Nej, vi gör inte det. Förutom riktigt mörk choklad äter jag inte godis alls. Maken äter lite då och då. 3-åringen yttepyttelite som belöning när han klippt håret. 2-åringen inte alls. Maken äter snacks som chips ibland. Jag och barnen aldrig.

  • Anonym (Freda­gsmys)
    Sat 17 Oct 2020 20:39
    #7
    +3
    Anonym (Ts) skrev 2020-10-17 20:35:23 följande:

    Problemet är att det eskalerar. Då ska det alltid vara popcorn och sen ökar det. Och det går inte att hoppa över för då blir det världens bråk.


    Men varför kan ni inte ha tex lördagsgodis som rutin då? Att på lördagar så får man äta popcorn/chips/godis men bara då. Och att ni håller fast vid det. Får barnen det varje helg och inte bara på lov så kanske dom nöjer sig med det.
  • Sat 17 Oct 2020 20:41
    #8
    +2

    Tror också att du gjort detta till en för stor grej. Klart barnen tjatar om mer, det är barn. Att ni sen trycker i er kopiösa mängder under lov låter galet!

    Vi äter inte alltid godis/chips på fredagar eller lördagar, ibland äter vi en tisdag. Ibland inte alls och ibland fika + chips samma dag. För oss är snacks ingen stor grej, barnen tar nåt litet när de är sugna. Ibland får jag stoppa dom från att ta mer, ibland vill de inte ens ha.

  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Sat 17 Oct 2020 20:41
    #9
    -2
    Kexsmula skrev 2020-10-17 20:36:30 följande:

    Jag tror också att 99% gör det. På dig låter det som att barnens ?sockerberoende? inte är något beroende utan något du själv skapat genom att vara alltför restriktiv. Klart barnen vill hetsäta godis och snacks om de aldrig får göra det annars (utom på lov - vilket ju är helt befängt i mina öron).


    Fast vad är alltför restriktiv? Under sommarsemestern åt de nog glass eller chips eller sånt varje dag...

    Och vi tycker det är roligare och mysigare att kunna äta sånt ofta under semestern men om man då fortsätter resten av året blir det ju totalt sett massor.

    Vi äter grönsaksstavar med dipp, frukt och liknande.

    Sen vill ju barnen alltid sitta på sina rum med en skärm och äta det där. Det duger inte att sitta i soffan med oss. Utan de har ett ätberoende på det viset.

    (Typ om vi ser tv ihop och sen ser de på skärm i sitt rumvill de ha det ätbara när de sitter ensamma i sitt rum).
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Sat 17 Oct 2020 20:44
    #10
    -2
    Anonym (Fredagsmys) skrev 2020-10-17 20:39:26 följande:

    Men varför kan ni inte ha tex lördagsgodis som rutin då? Att på lördagar så får man äta popcorn/chips/godis men bara då. Och att ni håller fast vid det. Får barnen det varje helg och inte bara på lov så kanske dom nöjer sig med det.


    För äter man lördagsgodis så ökar mängderna successivt (jag vet för exakt det hände mig som barn) och det blir lätt större och större mängder.

    Och eftersom vi själva undviker godis och chips ?under terminerna? men vill kunna unna oss mer under ledigheter så skulle ju barnen äta konstant om de även åt under alla helger.
Svar på tråden Äter ALLA barnfamiljer godis/chips/popcorn eller liknande fredag och lördag?