• Anonym (Hur)
    Sat 17 Oct 2020 21:31
    2680 visningar
    45 svar
    45
    2680

    Ni som behöver tvätta håret varje dag

    Börjar bli så less på att behöva tvätta håret varje dag, blir liksom svårt att vara spontan, måste alltid på att tvätta håret ett par timmar innan sovdags så att det hinner torka osv. Ngn mer som behöver tvätta håret varje dag som är less?

  • Svar på tråden Ni som behöver tvätta håret varje dag
  • Anonym (Torrs­champo­)
    Sun 18 Oct 2020 00:25
    #11

    Testa om torrschampo funkar, finns lite olika man kan prova. Kanske läge att testa det någon dag när du inte skall iväg. 

    Ett budgettips om det finns hemma är dialonpuder (puder till bebisrumpor). För mycket gör dig gråhårig Men lite åt gången som masseras in lätt/kammas in i håret kan också funka. 

  • Sun 18 Oct 2020 00:25
    #12
    -5 +1

    Vänta nu, tvättar inte alla håret varje dag?

    Nu har jag kört med rakad skalle i 20+år så för min egen del är det inget att tänka på.
    Men varför i hela friden skulle någon inte tvätta håret varje dag? Ni duschar väl iaf hoppas jag? Vad är det då för poäng med att inte även duscha håret?

  • Sun 18 Oct 2020 01:02
    #13
    +1
    Jag hade samma problem i många år och jag var så innerligt trött på att tvätta håret varje dag, jag förstår precis hur du har det! I många år lekte jag med tanken att bara raka av mig allt hår och bli av med problemet. Innan jag berättar hur jag löste problemet för min egen del så vill jag bara säga en sak. 

    Jag är själv kvällsdushare, det har jag varit i åtminstone 15 års tid, och jag förstår inte varför du måste låta håret torka innan du går och lägger dig? Är du kortklippt? När jag hade långt hår gick jag alltid från duschen och direkt ner i sängen nämligen, funkar kanon. Ligg bara inte på håret så att det torkar och ser konstigt ut dagen efter. Det torkar och är torrt till dagen efter och man slipper klä på sig efter duschen. 

    Jag provade tidigare en del saker för att försöka få mitt hår mindre fett. Bland annat så körde jag balsammetoden väldigt strikt i nästan ett års tid utan resultat. Men efter det har jag även provat och varvat andra metoder som är snällare mot håret (noo poo) och sägs kunna hjälpa mot fett hår som; bikarbonat, äppelcidervinäger, äggtvättar, rågmjölstvättar, aleppotvål, handduksmetoden, microfiberdukar, svinhårsborste och självklart har jag även försökt att dra ut på tvättarna, allt utan resultat. 

    Något annat som jag provat är att inte tvätta håret alls, det gick som längst i 3 veckor. Sebum only kallas det på engelska, man masserar hårbotten och borstar med svinhårsborste samt med fingrar för att fördela sebumet i håret. Mitt hår blev fett ända ner i längderna långt ner på ryggen, skitäckligt var det. Jag stod inte ut.

    En annan sak som jag flera gånger hittat när jag sökt runt på nätet är WO (Water Only), att man bara tvättar håret med vatten alltså. Gjorde en del försök med det också men mitt hår var lika flottigt efter en tvätt som det var innan. Men jag var så sugen på att få det att fungera, slippa spendera pengar på hårprodukter, sicken lyx! 

    Jag fortsatte iaf att följa grupper på facebook om WO. En dag så postade en tjej i en sådan grupp en film om sig själv där hon visade sin resa om hur hon rakade av sig sitt långa fina hårsvall och sen lät håret växa ut. Hon slog om till Water Only i samband med att hon rakade av sig håret och lät håret vänja sig vid det, och det funkade för henne. 

    Jag har tidigare läst att det är lättare att vänja av håret från shampoo om man har kort hår. Jag började på allvarligt fundera på att raka av mig allt mitt eget hår precis så som tjejen i videon jag sett. Det var i april i år. Coronapandemin hade precis nått Sverige och jag förlorade mitt extrajobb och mina studier övergick till distansstudier. Social distansering hade införts och jag insåg att jag inte behövde träffa en endaste människa på flera månader om jag inte ville. Jag kände att det var nu eller aldrig, jag hade aldrig vågat raka av mig håret om jag var tvungen att visa upp mig sådär i början. 

    Jag drog ut på det i två veckor och sedan bara gjorde jag det. Rakade av mig håret. Jag som aldrig haft kortare hår än till axelhöjd. Det var skräckblandad förtjusning.  Första veckorna var jobbiga då det var så extremt lite hår och jag inte passade i det, jag gick runt med mössa när jag vistades utomhus.

    Jag bestämde mig för att tvätta håret en gång i veckan i samband med att jag rakade av mig håret. De första veckorna var håret väldigt flottigt. Det kändes flottigt, men det syntes inte. Men sedan gick det över. Håret slutade kännas flottigt. Det var en befrielse. Såhär i efterhand är jag väldigt glad att jag gjorde det.

    Jag vet inte om du ser det som en möjlighet att göra likadant själv, men jag kan iaf rekommendera att prova det. Det är så skönt att slippa ta hand om håret så som jag brukade. Sparar så mycket tid, arbete och pengar.
  • Anonym (...)
    Sun 18 Oct 2020 01:16
    #14

    Jag tvättar håret varje dag för att det blir som torrt svinto annars. Sköljer med vatten  och sen ett fett balsam. Några droppar mandelolja också. Dagen efter är håret torrt igen..

  • Sun 18 Oct 2020 01:19
    #15

    Torrshampoo varannan dag och riktig hårtvätt varannan dag är min räddning. I gymnasiet tvättade jag varje dag men det blev så otroligt fett, försökte vänja mig av med att tvätta ofta men insåg att torrshampoo blev en hyfsad kompromiss eftersom det kanske inte känns rent mens det inte ser fett ut. Längre än så står jag inte ut.

  • Anonym (Med vanlig­t schamp­oo)
    Sun 18 Oct 2020 01:53
    #16

    Tvättar mitt varannan dag. Funkar bra.

  • Anonym (ooo)
    Sun 18 Oct 2020 07:40
    #17
    +1
    Anonym (Hur) skrev 2020-10-18 00:00:47 följande:
    För att jag ogillar fett hår
    Men det blir fett för att du tvättar så ofta. Det tar också ett tag at vänja av håret med att tvätta så ofta, det räcker inte med att försöka ett kortare tag. 

    Jag har rätt långt och tjockt hår och jag tvättar varannan dag när jag jobbar men på helgen väntar jag 3 dagar, för det tar helt enkelt lång tid att få det torrt. Jag tvättar aldrig håret på em/kväll just för att jag inte vill riskera att gå och lägga mig med fuktigt hr, tvättar enbart håret när jag duschar på morgonen innan jag ska till jobbet. 

    Om det är total kris så har ja faktiskt torrschampo hemma. Det gör att håret kan hålla sig en tag till, innan jag behöver tvätta. Har du testat? Jag har bara testat ett märke men tycker det är helt ok, öwengrips torrschampo,  men det finns andra. 
  • Anonym (ooo)
    Sun 18 Oct 2020 07:42
    #18
    +1
    Anonvm skrev 2020-10-18 00:25:51 följande:

    Vänta nu, tvättar inte alla håret varje dag?

    Nu har jag kört med rakad skalle i 20+år så för min egen del är det inget att tänka på.
    Men varför i hela friden skulle någon inte tvätta håret varje dag? Ni duschar väl iaf hoppas jag? Vad är det då för poäng med att inte även duscha håret?


    Varför ska man tvätta håret varje dag om det inte behövs? 

    Ja jag duschar varje dag, både morgon och kväll, men jag håller undan håret de gånger jag inte vill tvätta det. 

    Du har aldrig haft skitlångt, jättetjock hår, förstår jag. Fatta att det kan vara väldigt olika. 
  • Anonym (ooo)
    Sun 18 Oct 2020 07:45
    #19
    Anonym (...) skrev 2020-10-18 01:16:46 följande:

    Jag tvättar håret varje dag för att det blir som torrt svinto annars. Sköljer med vatten  och sen ett fett balsam. Några droppar mandelolja också. Dagen efter är håret torrt igen..


    Oj, detta har jag aldrig hört talas om - har du speciellt känsligt hår eftersom det blir så? 

    Har du testat olika schampo/frågat någon frisör om tips? Inpackningar istället för fett balsam? 
    Jag har en inpackning som man inte ska skölja ur och den tar jag till  speciellt efter att jag färgat håret för då blir det torrare än det är annars. Den är bättre än alla balsam om jag någonsin provat. 
  • Sun 18 Oct 2020 08:08
    #20

    Jag har några gånger under livet tvättat med diskmedel - det löser ju fett. Yes citron har jag haft då och då har det rättat till sig direkt efter en tvätt. Säkert 20 år sen senaste gången.

Svar på tråden Ni som behöver tvätta håret varje dag