• Anonym (Hur)
    Sat 17 Oct 2020 21:31
    2685 visningar
    45 svar
    45
    2685

    Ni som behöver tvätta håret varje dag

    Börjar bli så less på att behöva tvätta håret varje dag, blir liksom svårt att vara spontan, måste alltid på att tvätta håret ett par timmar innan sovdags så att det hinner torka osv. Ngn mer som behöver tvätta håret varje dag som är less?

  • Svar på tråden Ni som behöver tvätta håret varje dag
  • Anonym (!)
    Sun 18 Oct 2020 17:59
    #31

    Jag måste också tvätta håret varje dag. Jag har provat alla möjliga metoder för att bli av med problemet men inget hjälper. Jag har även fet hy både i ansiktet och till viss del även kroppen. Jag blir aldrig torr, inte ens händer och fötter. 

    Jag har gett upp. Jag tvättar håret varje dag med undantag för de dagar jag bara ska vara hemma. Schampot som fungerat bäst hittills är head and shoulders med citron. Jag får nog acceptera att det här är ett problem jag inte kommer att bli av med tyvärr. 

  • Anonym (Fett och smutsi­gt fort)
    Sun 18 Oct 2020 18:01
    #32

    Jag måste tvätta håret nästan varje dag.Annars blir det platt,fett och luktar äckligt .

  • Anonym (E)
    Sun 18 Oct 2020 20:28
    #33
    Anonym (Hur) skrev 2020-10-17 21:31:12 följande:

    Börjar bli så less på att behöva tvätta håret varje dag, blir liksom svårt att vara spontan, måste alltid på att tvätta håret ett par timmar innan sovdags så att det hinner torka osv. Ngn mer som behöver tvätta håret varje dag som är less?


    Har slutat med att tvätta håret så ofta. Det var en övergångsperiod då håret kändes flottigt men det gick över. Köpte bättre produkter med mindre kemikalier i.
    Tvättar håret ca 2 ggr i veckan. (var 3e dag)


  • Anonym (Flott­)
    Sun 18 Oct 2020 20:33
    #34

    Har fått jättemycket problem med fett hår de senaste månaderna, nu måste jag tvätta varje dag och är typ flottigt även fast de är nytvättat. Hatar det.

  • Anonym (L)
    Mon 19 Oct 2020 09:11
    #35

    Det blir en ond cirkel, håret blir mer fett ju oftare du tvättar. Sluta tvätta det så ofta. Stå ut! Börja med varannan dag om det känns bättre. Torrschampo finns ju men det torkar också ut håret. 
    Sen sträcker man det en dag längre i taget och tillslut kommer det inte att bli lika fett. Jag tvättar håret ca en gång i veckan, blir aldrig superfett däremellan. Kanske byta schampo/balsam till något som är bättre för din hårtyp också?

  • Anonym (mysel­f)
    Mon 19 Oct 2020 09:40
    #36

    Jag tvättar håret 2 ggr/vecka, använder endast co-wash (cleansing conditioner) och lite speciellt smör för lockigt hår. 4:e dagen börjar det blir flottigt men inte innan. Men för den delen har jag aldrig tvättat hår varje dag (skulle inte komma på en sån idé, haha - vilket slöseri med tid, medel och vatten). Och det gör jag också på morgonen, då mitt hår behöver självtorka.
    Vilka schampo/balsam/styling produkter använder du? Kan orsaken sitta där?

  • Glinda från Oz
    Mon 19 Oct 2020 10:22
    #37

    Tvätta håret tar ju inte längre tid än att duscha (jag har långt hår) är det inte minusgrader kan man tvätta det på morgonen och låta det självtorka annars finns det hårtork.

    Troligtvis använder du fel schampo sen är dit hår van vid att tvättas varje dag, börja tvätta det två gånger i veckan. I början kommer det vara fett och smutsigt sen vänjer det sig.

  • Anonym (Sara)
    Mon 19 Oct 2020 15:06
    #38

    Jag har också ganska fett hår. 

    Lite tips, fläta håret när det är nyduschat, det gör att det håller sig fräschare längre. Byt örngott varje gång du duschat håret, det fastnar mycket fett från huden i ansiktet på örngottet som håret sedan nuddar.  

  • Anonym (Hur) Trådstartaren
    Mon 19 Oct 2020 17:08
    #39
    Anonym (L) skrev 2020-10-19 09:11:13 följande:

    Det blir en ond cirkel, håret blir mer fett ju oftare du tvättar. Sluta tvätta det så ofta. Stå ut! Börja med varannan dag om det känns bättre. Torrschampo finns ju men det torkar också ut håret. 

    Sen sträcker man det en dag längre i taget och tillslut kommer det inte att bli lika fett. Jag tvättar håret ca en gång i veckan, blir aldrig superfett däremellan. Kanske byta schampo/balsam till något som är bättre för din hårtyp också?


    Jag har testat att inte tvätta ofta, hjälpte inte ett skit.
  • Anonym (Hur) Trådstartaren
    Mon 19 Oct 2020 17:09
    #40
    Glinda från Oz skrev 2020-10-19 10:22:34 följande:

    Tvätta håret tar ju inte längre tid än att duscha (jag har långt hår) är det inte minusgrader kan man tvätta det på morgonen och låta det självtorka annars finns det hårtork.

    Troligtvis använder du fel schampo sen är dit hår van vid att tvättas varje dag, börja tvätta det två gånger i veckan. I början kommer det vara fett och smutsigt sen vänjer det sig.


    Har testat flera olika schampon, inget hjälper, har även fet hud i ansiktet så antar det beror på det.
  • Anonym (!)
    Mon 19 Oct 2020 19:54
    #41
    Anonym (Hur) skrev 2020-10-19 17:08:55 följande:
    Jag har testat att inte tvätta ofta, hjälpte inte ett skit.
    Samma här. Det spelar ingen roll vad jag gör så blir håret fett. Är så trött på tjatet om att tvätta sällan. Det fungerar tydligen inte för alla. Samma med min hy. Jag är inte yt-torr så det är inte så att huden behöver mer fukt, det är bara så min hy fungerar. 

    Sen tror jag att min hårkvalitet gör problemet ännu värre. Jag har spikrakt super mjuk och glansigt hår så tvättar jag inte håret på 3 dagar så är håret fett från rot till topp. Pga kvaliteten så går det inte att använda torrschampo heller. Det fäster liksom inte. I så fall måste jag ta jättemycket och då syns det istället. 

    Den metoden som fungerar bäst på mitt hår är att tvätta det 2 gånger med head and shoulders citronschampo, inget balsam. Sen fönar och lockar jag. Jag använder en liten mängd pudervax vid rötterna och använder väldigt sparsamt med hårspray i topparna. Då håller det sig så pass att jag kan komma undan med uppsatt hår dagen efter. Sen finns ingen återvändo, det är tvätt som gäller.  
  • Mon 19 Oct 2020 20:08
    #42
    Anonym (Hur) skrev 2020-10-19 17:09:46 följande:
    Har testat flera olika schampon, inget hjälper, har även fet hud i ansiktet så antar det beror på det.
    har du testat function of beauty? Dyrt kanske, men värt, i min mening. Custom shampoo for the win.
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
Svar på tråden Ni som behöver tvätta håret varje dag