• Sat 17 Oct 2020 22:14
    735 visningar
    13 svar
    13
    735

    Barnvakt hur ofta

    Hur ofta får ni hjälp av mor och farföräldrar till barnvakt.

    Förstår såklar att det är vi som ska ta hand om barne då vi skaffat dem men undrar (då manallrid får höra människor som åker iväg eller går ut ensamma på middag etc) hur många som har ett nätverk som ställer upp.

    Vi har alla mor-och farföräldrar i liv och har två barn 1,4 år. Har inte varit på middag själva senast två åren, på 3 år aldrig haft en natt själva utan barn.

    Många bekanta verkar ha det betydligt lättare. Hur ser det ut egentligen?

  • Svar på tråden Barnvakt hur ofta
  • Sat 17 Oct 2020 22:15
    #1

    Gud va denna sida felstavar. Hoppas ni förstår vad jag menar.

  • Sat 17 Oct 2020 22:42
    #2

    Vi har två barn, 3 och 6 månader. Vi har haft barnvakt över natten ca 2-3 ggr per år sen äldsta föddes. Däremellan några timmar här och där då vi kan hitta på nåt själva, tex ta en lunch på stan och samtidigt uträtta lite ärenden medan barnen är hos mormor/farmor. Det gäller främst äldsta än så länge då lillebror är så pass liten än men hittills har vi varit iväg 2 ggr själv sen han föddes, en övernattning.

  • Sat 17 Oct 2020 22:47
    #3

    Är ensamstående och får hjälp en till två gånger i veckan av mormor eller morfar. Dock handlar det mest om att jag behöver jobba sena pass men ett par gånger om året går jag ut och äter middag med vänner.

  • Sat 17 Oct 2020 22:52
    #4

    Fyraåringen sover hos mormor och morfar en natt i månaden ungefär. Därutöver har vi barnvakt ungefär varannan vecka, ett par timmar, för olika saker. Fram till i vintras hämtade mormor eller morfar också på förskolan ett par gånger per månad och mormor lämnade också nån gång per månad när pappan var bortrest.

  • Sun 18 Oct 2020 07:42
    #5

    När vi fick vårt första barn hade vi barnvakt någon timme här och där rätt så tidigt. Kanske från 6 mån? Då menar jag korta stunder, för att hinna gå och äta lunch tillsammans eller bara åka och handla.
    När han var drygt ett år sov han över hos sin farmor och farfar första gången, då vi skulle på bröllop. Dem var han 100% trygg med då vi träffats nästan dagligen.

    Efter att han blev äldre kanske han sov över hos mormor/farmor 3-4ggr per år totalt. Ibland på eget initiativ för att han själv tyckte det kunde vara mysigt, ibland för att vi var bjudna på något. 

    Med vårt andra barn så har vi hittills aldrig haft barnvakt över natten och han är snart 3,5 år. Vi känner verkligen behovet nu, av att bara få vara själva en kväll och sova ostört hela natten. Det skulle vara LJUVLIGT! Men den lilla är inte alls lika trygg med mor-och farföräldrarna som den äldre var. Vi har inte alls umgåtts lika nära. Han är knepig med mat och har alltid sovit dåligt så det har inte känts schysst vare sig mot honom eller de som ska ta hand om honom att lämna honom innan han har fungerande rutiner. Alla är också över 10 år äldre så farföräldrarna har inte samma ork att vara barnvakt. Och nu med covid-situationen så träffas vi bara korta stunder utomhus ett par ggr per månad så kontakten blir inte lika tät. Tyvärr.

  • Sun 18 Oct 2020 08:00
    #6

    Ca varannan månad, plus att hon hämtar ett par gånger i månaden.

    Bara mormor som är barnvakt, farföräldrarna har aldrig passat.

  • Sun 18 Oct 2020 09:18
    #7

    Min mamma har haft ungarna i snitt en natt i veckan sedan de var runt året. Mamma vill ha dem, ungarna älskar att vara där och jag och maken har möjlighet att vårda vår relation. Ungarna är nu 10 och 11 och har precis spenderat natten hos mormor. Det är sällan vi ber om barnvakt, mamma hinner oftast fråga först om hon ska ta dem om jag säger att vi funderar på att göra något eller så ringer hon bara en helg och säger att hon har tråkigt och vill ha barnen.

  • Sun 18 Oct 2020 09:26
    #8

    Tja.. ett barn under ett år har man bara barnvakt till om det är en superviktig kris. Inte för att roa sig och absolut inte med övernattning.

    Mitt barn är 12 och jag skulle gissa att jag haft barnvakt till honom vid kanske 20 tillfällen varav 10 varit med övernattning.

  • Sun 18 Oct 2020 13:41
    #9

    Aldrig. Svärmor är jättegammal och senil. Har aldrig haft barnvakt till den yngre, nån enstaka gång till den äldre.

  • Mon 19 Oct 2020 17:04
    #10

    1 gång per år när vi julhandlar. Då tar vi en heldag i stan med handel och restaurangbesök.

Svar på tråden Barnvakt hur ofta