• Sat 17 Oct 2020 22:59
    982 visningar
    9 svar
    9
    982

    Ärr



    Sonen har ett ärr mitt på näsan som syns väldigt tydligt nu har vi fått svar från vårt försäkringsbolag. 9000 :- får han. Tyckte detta var lite lågt när det kommer synas varje dag. Vad har ni för erfarenheter av ärr?
  • Svar på tråden Ärr
  • Anonym (K)
    Sun 18 Oct 2020 00:04
    #1

    Två av mina barn har ärr i ansiktet som de har fått ersättning för. Den ena har ett väldigt tunnt och fint ärr precis under yttersta ögonvrån på ena ögat. Det är ca 1 cm långt och syns på nära håll men är absolut inte iögonfallande. Jag trodde inte han skulle få nåt för det eftersom det är så fint men han fick 3000 kr. Det andra barnet har ett långt ärr i pannan, från ögonbrynet hela vägen upp till hårfästet. Han blev sydd med fem stygn men det har läkt väldigt bra och vi har skyddade det från solen hela första året så det inte blev mörkt. Det är några mm brett och syns definitivt men är ändå väldigt fint med tanke på hur stort och djupt såret var. Däremot tänker man inte allt för mycket på ärret eftersom luggen hänger ner över det eller så har han keps som täcker. Men som sagt, har han luggen ur vägen eller om han skulle klippa den kort är det inget snack om att det syns. Han fick 24800 kr i ersättning.

  • Sun 18 Oct 2020 01:53
    #2
    +1

    Det ska ni inte godta! Se alltid försäkringsbolagens förslag på ersättning som ett ?första bud? (detta var dessutom ett skambud) och var inte rädd för att kräva mer.

    Ärret är både brett och sitter mitt i nyllet - självklart ska han ha mer i ersättning, 9000 är skrattretande.

    Nu tycker jag visserligen att din pojke är supersöt och är helt säker på att han varken kommer att bli retad för eller skämmas över sitt ärr som äldre, men det hör inte till saken. Försäkringsbolaget borde ändå betala ut mer pengar med tanke på ärrets storlek samt placering.

  • Anonym (Tips från coache­n)
    Sun 18 Oct 2020 08:32
    #3

    Det finns i de flesta bolag en lista på ersättning för ärr, hur mycket får man om ärret sitter på plats x eller y. Försök leta reda på den listan.

    Om andra läser så brukar man dessutom få lite mer för flickor än pojkar, åtminstone på ställen där andra kan se. Lite sexistiskt och ytligt, men så har det varit väldigt länge så den policyn är nog inte helt ute än.

  • Anonym (A)
    Mon 19 Oct 2020 12:19
    #4

    För mig lät det som en hög summa. Vår dotter har ett ärr mellan ögonbrynen och en tumme som är lätt vanställd efter operation. Båda har gett henne nån tusenlapp endast.

  • Anonym (Fråga­)
    Thu 22 Oct 2020 15:50
    #8

    Jag undrar om nån vet om man kan söka ersättning i efterhand? Min son trillade i golvet som 1,5-åring och hamnade olyckligt på en Duplo-lego och fick ett sår precis bredvid ögat på utsidan liksom. Vi hade inte en tanke om att det skulle bli ett ärr blev bara ett litet sår. Men nu 2 år senare har han ett litet men rätt tydligt ärr som inte verkar försvinna. Vi har barnförsäkring hos Trygg hansa.

  • Anonym (K)
    Fri 23 Oct 2020 13:01
    #9
    Anonym (Fråga) skrev 2020-10-22 15:50:36 följande:

    Jag undrar om nån vet om man kan söka ersättning i efterhand? Min son trillade i golvet som 1,5-åring och hamnade olyckligt på en Duplo-lego och fick ett sår precis bredvid ögat på utsidan liksom. Vi hade inte en tanke om att det skulle bli ett ärr blev bara ett litet sår. Men nu 2 år senare har han ett litet men rätt tydligt ärr som inte verkar försvinna. Vi har barnförsäkring hos Trygg hansa.


    Ni måste ha sökt läkarvård för skadan och anmält den till försäkringsbolaget. Sen finns det en tidsbegränsning för när man kan söka ärrersättning. Det måste ha gått ett år sedan skadan och max fem tror jag (kan säkert vara olika hos olika bolag).
Svar på tråden Ärr