• Anonym (Galen­)
    Sun 18 Oct 2020 08:43
    2337 visningar
    84 svar
    -2
    84
    2337

    Hund som gör sina behov inomhus

    Jag blir galen. Problemet försvinner aldrig. Orkar inte ha det såhär resten av livet....

    Min VUXNA hund bajsar och kissar inomhus på nätterna. Spelar ingen roll vad jag gör... Hon säger inte till utan går bara och gör det och jag får vakna av den starka bajslukten i hela huset. Köksmattan kissar hon på, vet inte hur många ggr jag tvättat den mattan. Har ingen matta i mitt vardagsrum vilket jag vill ha, så jag får väl köpa plast och lägga över den varje natt den dagen jag köper en matta dit...

    Jag har testar ge mat två ggr om dagen och eftersom jag skiftar i mitt jobb och har själv ingen rutin på mina egna måltider och dagar så har hunden också fått mat när det passar så att säga. Ibland har hon fått sin senaste måltid kl.18 och ibland så sent som kl.22. Och ibland har hon inte bajsat inomhus fastän hon fått så sent som 22 och ibland har hon bajsat inomhus när hon fått senast kl.18 så det finns inget som är tydligt att *detta funkar ej*...

    Nu har vi övergått vi att hon ska få rutin på sin mat, jag ger henne mat en gång per dag och detta på e.m då jag alltid är hemma varje dag oavsett hur jag skiftar med mitt jobb, 14-15 tiden får hon sin mat för dagen. Nu är vi visserligen inne bara på dag 3 i att testa ha rutin på maten men inatt va de bajs och kiss igen och jag håller på bli galen alltså... Hon är ju 3 år gammal nu?...

    Hon är 50/50 ute/innehund men sover inomhus, kanske borde låta henne sova utomhus hon vill ju ändå bara ligga ute om kvällarna innan vi lägger oss... Det som funkat bäst hittills är att göra en extra promenad senare på kvällen så hon får bajsa men ibland bajsar hon inte då heller, kanske borde göra en promenad RIKTIGT sent också? Men ärligt, om ni är lediga och vaken lite längre än vanligt. Säg att ni går och lägger er kl 01. Går ni ut me hunden å går då innan läggdags? Så sent? För mig är det att jag tar in hunden som velat vara utomhus till läggdags och sen så bajsar hon inomhus istället...

    Jag vet inte, har börjat tröttna för att även om jag gör si och så och även om jag INTE gör si och så, så ibland är hon rumsren och ibland inte, finns inga tydliga signaler på vad som funkar eller ej... Det är som att det bara händer ibland oavsett vad jag gör.

    Obs, ibland lyckas det gå nån månad som rumsren och plötsligt händer det igen och så sitter det i, nu håller hon på och bajsar igen och därför min frustration, igen....

  • Svar på tråden Hund som gör sina behov inomhus
  • Anonym (Andre­as)
    Sun 18 Oct 2020 09:32
    #11

    En siberian husky behöver jobba med kroppen och hjärnan och behöver ordentligt med stimulans. Och behöver alltså rejäla promenader flera gånger om dagen.

    Hon behöver bli rejält uttröttad och ha stadiga rutiner.

    Att hon gillar att vara ute betyder inte att du slipper att gå ut och låta henne göra sina behov.

    Har du förstått vad en sån hund faktiskt kräver av dig?

  • Anonym (Andre­as)
    Sun 18 Oct 2020 09:33
    #12
    +1

    Varför tränade du inte på detta när hon var valp?

  • Anonym (Galen­) Trådstartaren
    Sun 18 Oct 2020 09:34
    #13
    -1
    Anonym (Andreas) skrev 2020-10-18 09:32:05 följande:

    En siberian husky behöver jobba med kroppen och hjärnan och behöver ordentligt med stimulans. Och behöver alltså rejäla promenader flera gånger om dagen.

    Hon behöver bli rejält uttröttad och ha stadiga rutiner.

    Att hon gillar att vara ute betyder inte att du slipper att gå ut och låta henne göra sina behov.

    Har du förstått vad en sån hund faktiskt kräver av dig?


    Men jaaaaa det har jag!!! Blir så TRÖTT på familjeliv alltså. Att nämna sibirisk husky på familjeliv är som att... ja jag vet inte vad. Bäst att jag går tillbaka till mina vänner istället, som, gissa vad, OCKSÅ har sibirisk huskies.

    Wohoo!
  • Anonym (U)
    Sun 18 Oct 2020 09:38
    #14
    +3

    Du har svaret på beteendet i att hunden är 50/50 inne och ute. Om den har fri tillgång till toa halva tiden så är det väldigt svårt för den att fatta att den andra halvan är till att hålla sig på. En hund som bara får gå ut på promenader och är inne resten förstår att den tiden är till för att gå på toa. Om din hund även vilar ute så är ute ej kopplat till att göra sina behov. 


     Varken kroppen eller psyket är tränat att kunna hålla sig längre tider. 

  • Anonym (Galen­) Trådstartaren
    Sun 18 Oct 2020 09:38
    #15
    -1

    Bara för att jag berättar om problem med rumsrenhet så har du/ni ingen aning om hur jag annars sköter och aktiverar min husky. Jag känner nog henne bättre än ni så någon husky lektion behöver jag verkligen inte. Det enda som jag kanske gjort fel då, som ni har sett, är ju att jag ibland hoppat över 01-promenaden då jag var kl 22 istället.

  • Anonym (Andre­as)
    Sun 18 Oct 2020 09:38
    #16
    +1
    Anonym (Galen) skrev 2020-10-18 09:34:24 följande:

    Men jaaaaa det har jag!!! Blir så TRÖTT på familjeliv alltså. Att nämna sibirisk husky på familjeliv är som att... ja jag vet inte vad. Bäst att jag går tillbaka till mina vänner istället, som, gissa vad, OCKSÅ har sibirisk huskies.

    Wohoo!


    Uppenbarligen har du inte förstått vad felet är för då skulle hon inte göra sina behov inomhus. Eller hur?

    Om du nu vet allt så varför har du ens problem?
  • Anonym (Li)
    Sun 18 Oct 2020 09:39
    #17
    +1

    Jag tycker absolut att du först och främst ska börja ha dörren stängd på nätterna så du märker om hon behöver gå ut!!

    Fredrik Steen har mycket hundtips på Instagram om du har det, han rekomenderar när de är valpar att gå ut på nätterna varannan timme de 2-3 första dagarna när man får hem valpen och sedan brukar valpen kunna detta.. Men nu är hon ju lite äldre så beteendet är ju mer inlärt så det kanske tar längre tid då om man provar detta.

    Och berömma och belöna med hundgodis när hon gör behoven ute särskilt på kvällarna kanske är bra med..

    Men absolut stänga om er på nätterna då är ju problemet löst :)

  • Anonym (Galen­) Trådstartaren
    Sun 18 Oct 2020 09:40
    #18
    -1
    Anonym (U) skrev 2020-10-18 09:38:03 följande:

    Du har svaret på beteendet i att hunden är 50/50 inne och ute. Om den har fri tillgång till toa halva tiden så är det väldigt svårt för den att fatta att den andra halvan är till att hålla sig på. En hund som bara får gå ut på promenader och är inne resten förstår att den tiden är till för att gå på toa. Om din hund även vilar ute så är ute ej kopplat till att göra sina behov. 

     Varken kroppen eller psyket är tränat att kunna hålla sig längre tider. 


    Tack för ett bra svar som låter vettigt. Den vilar både inne och ute så detta har du säkert helt rätt i. Då är det kanske svårt att få bukt på det...
  • Anonym (Galen­) Trådstartaren
    Sun 18 Oct 2020 09:42
    #19
    -1
    Anonym (Andreas) skrev 2020-10-18 09:38:56 följande:

    Uppenbarligen har du inte förstått vad felet är för då skulle hon inte göra sina behov inomhus. Eller hur?

    Om du nu vet allt så varför har du ens problem?


    Jag vet inte allt. Det är ju därför jag skriver. Men du började prata om husky kunskap och det är det jag blir galen på. Att folk ska ha såna fördomar för att man äger en sådan hund. Att ha husky kunskap har inget med min rumsrenhet på hunden å göra. Det kunde ju lika gärna vara en pudel med samma problem. Husky är inte förknippat med att bajsa inomhus.
  • Sun 18 Oct 2020 09:44
    #20
    +1
    Anonym (Galen) skrev 2020-10-18 09:38:24 följande:

    Bara för att jag berättar om problem med rumsrenhet så har du/ni ingen aning om hur jag annars sköter och aktiverar min husky. Jag känner nog henne bättre än ni så någon husky lektion behöver jag verkligen inte. Det enda som jag kanske gjort fel då, som ni har sett, är ju att jag ibland hoppat över 01-promenaden då jag var kl 22 istället.


    In med stadiga rutiner på kiss och bajs-promenader och lär henne skillnaden på att vara ute för vila och inomhus. Det är nog det som gör henne förvirrad. Hon fattar inte att man ska hålla sig när man är inne och måste vänta på promenad.
Svar på tråden Hund som gör sina behov inomhus