• Anonym (Galen­)
    Sun 18 Oct 2020 08:43
    2294 visningar
    84 svar
    -2
    84
    2294

    Hund som gör sina behov inomhus

    Jag blir galen. Problemet försvinner aldrig. Orkar inte ha det såhär resten av livet....

    Min VUXNA hund bajsar och kissar inomhus på nätterna. Spelar ingen roll vad jag gör... Hon säger inte till utan går bara och gör det och jag får vakna av den starka bajslukten i hela huset. Köksmattan kissar hon på, vet inte hur många ggr jag tvättat den mattan. Har ingen matta i mitt vardagsrum vilket jag vill ha, så jag får väl köpa plast och lägga över den varje natt den dagen jag köper en matta dit...

    Jag har testar ge mat två ggr om dagen och eftersom jag skiftar i mitt jobb och har själv ingen rutin på mina egna måltider och dagar så har hunden också fått mat när det passar så att säga. Ibland har hon fått sin senaste måltid kl.18 och ibland så sent som kl.22. Och ibland har hon inte bajsat inomhus fastän hon fått så sent som 22 och ibland har hon bajsat inomhus när hon fått senast kl.18 så det finns inget som är tydligt att *detta funkar ej*...

    Nu har vi övergått vi att hon ska få rutin på sin mat, jag ger henne mat en gång per dag och detta på e.m då jag alltid är hemma varje dag oavsett hur jag skiftar med mitt jobb, 14-15 tiden får hon sin mat för dagen. Nu är vi visserligen inne bara på dag 3 i att testa ha rutin på maten men inatt va de bajs och kiss igen och jag håller på bli galen alltså... Hon är ju 3 år gammal nu?...

    Hon är 50/50 ute/innehund men sover inomhus, kanske borde låta henne sova utomhus hon vill ju ändå bara ligga ute om kvällarna innan vi lägger oss... Det som funkat bäst hittills är att göra en extra promenad senare på kvällen så hon får bajsa men ibland bajsar hon inte då heller, kanske borde göra en promenad RIKTIGT sent också? Men ärligt, om ni är lediga och vaken lite längre än vanligt. Säg att ni går och lägger er kl 01. Går ni ut me hunden å går då innan läggdags? Så sent? För mig är det att jag tar in hunden som velat vara utomhus till läggdags och sen så bajsar hon inomhus istället...

    Jag vet inte, har börjat tröttna för att även om jag gör si och så och även om jag INTE gör si och så, så ibland är hon rumsren och ibland inte, finns inga tydliga signaler på vad som funkar eller ej... Det är som att det bara händer ibland oavsett vad jag gör.

    Obs, ibland lyckas det gå nån månad som rumsren och plötsligt händer det igen och så sitter det i, nu håller hon på och bajsar igen och därför min frustration, igen....

  • Svar på tråden Hund som gör sina behov inomhus
  • Anonym (Galen­) Trådstartaren
    Sun 18 Oct 2020 09:48
    #21
    -1
    Fjäril kär skrev 2020-10-18 09:44:03 följande:

    In med stadiga rutiner på kiss och bajs-promenader och lär henne skillnaden på att vara ute för vila och inomhus. Det är nog det som gör henne förvirrad. Hon fattar inte att man ska hålla sig när man är inne och måste vänta på promenad.


    Jo, det låter vettigt. Tack för svar! Ska försöka bättre med dedär kiss o bajs-promenaderna...
  • Anonym (Andre­as)
    Sun 18 Oct 2020 09:49
    #22
    +1
    Anonym (Galen) skrev 2020-10-18 09:42:53 följande:

    Jag vet inte allt. Det är ju därför jag skriver. Men du började prata om husky kunskap och det är det jag blir galen på. Att folk ska ha såna fördomar för att man äger en sådan hund. Att ha husky kunskap har inget med min rumsrenhet på hunden å göra. Det kunde ju lika gärna vara en pudel med samma problem. Husky är inte förknippat med att bajsa inomhus.


    Tyvärr har jag fördomar eftersom 90% av huskyägare inte har rätt kunskaper och oftast bara låter hunden vara i trädgården och i övrigt hanterar den som om det vore just en pudel. Har du rätt kunskaper om husky borde du veta att man måste göra skillnad på utevila, promenad och innevistelse. Annars blir det bajs inomhus.
  • Vaness­a89
    Sun 18 Oct 2020 09:51
    #23
    +1
    Anonym (Galen) skrev 2020-10-18 09:38:24 följande:

    Bara för att jag berättar om problem med rumsrenhet så har du/ni ingen aning om hur jag annars sköter och aktiverar min husky. Jag känner nog henne bättre än ni så någon husky lektion behöver jag verkligen inte. Det enda som jag kanske gjort fel då, som ni har sett, är ju att jag ibland hoppat över 01-promenaden då jag var kl 22 istället.


    Uppenbarligen så missköter du din hund eftersom den visar tecken på just misskötsamhet. Det är inte normalt för en hund att göra sina behov inne utan tyder på att den inte litar på dig för fem öre (och med all rätt). Gör dig av med hunden så den slipper lida längre.
  • Anonym (Anony­m)
    Sun 18 Oct 2020 09:52
    #24
    +1
    Anonym (Galen) skrev 2020-10-18 09:34:24 följande:
    Men jaaaaa det har jag!!! Blir så TRÖTT på familjeliv alltså. Att nämna sibirisk husky på familjeliv är som att... ja jag vet inte vad. Bäst att jag går tillbaka till mina vänner istället, som, gissa vad, OCKSÅ har sibirisk huskies.

    Wohoo!
    Gör det. Passa på att lämna kvar hunden när du ändå är där. De kanske har både kunskapen och mognaden att ta hand om en hund.
  • Anonym (Galen­) Trådstartaren
    Sun 18 Oct 2020 10:12
    #25
    -1
    Anonym (Andreas) skrev 2020-10-18 09:49:43 följande:

    Tyvärr har jag fördomar eftersom 90% av huskyägare inte har rätt kunskaper och oftast bara låter hunden vara i trädgården och i övrigt hanterar den som om det vore just en pudel. Har du rätt kunskaper om husky borde du veta att man måste göra skillnad på utevila, promenad och innevistelse. Annars blir det bajs inomhus.


    Ok, ja det är klart, inte har jag ALL kunskap om huskies men jag är människa och lär mig med tiden. Har haft flera hundar men ingen husky. Så utehund överlag har jag inte 100% koll på. Och av en annan som skrev här så fattar jag nu varför hunden inte har koll på vart den får göra sina behov.
  • Sun 18 Oct 2020 11:17
    #26
    +1

    Men vad har du din hund till? Jag menar, när du skaffade hunden - vilka av rasens egenskaper tilltalade dig och kände du att du kunde tillfredsställa dem? Siberian husky är en jättesocial hund som har behov av att alltid vara tillsammans med antingen människor eller andra hundar och den gillar och behöver vara sysselsatt. Du beskriver en ensam hund som är utomhus ensam medan du jobbar och sedan är utomhus ensam medan du gör annat. Hunden är 3 år gammal och borde ha väldigt mycket mer interaktion, motion, mental stimulans än så. 

    Jag är övertygad om att om du fick ordning på det som fattas för hunden så skulle även det du ser som problem falla på plats. Men en hund som förväntas sköta sig själv gör det på sätt den kommer på och inte utifrån hur det borde och skulle kunna vara. 

  • Sun 18 Oct 2020 11:21
    #27
    +1
    Anonym (Galen) skrev 2020-10-18 09:48:11 följande:
    Jo, det låter vettigt. Tack för svar! Ska försöka bättre med dedär kiss o bajs-promenaderna...
    Men hur mycket promenerar du med henne då? Antal gånger, längd och tid?
  • Sun 18 Oct 2020 12:47
    #28
    +1

    Hur se hundens dag ut med motion, aktivering och vila? 

  • Anonym (Trall­opp)
    Sun 18 Oct 2020 13:00
    #29
    -4

    Min pojkväns valp gjorde så ett tag, trots extra rastningar.

    Han fick ett gammal beprövat tips att trycka ner hennes nos i bajset och hålla henne kvar där samt slå henne med en tidning (det gör inte ont men de gillar inte ljudet) och sedan ta ut henne. Och berömma när hon gjorde rätt.

    Tog en vecka med denna metod så bajsade hon aldrig inne igen, då var hon 12 veckor dvs hög tid synlig rumsren.

  • Anonym (Börja om från början­)
    Sun 18 Oct 2020 13:04
    #30
    +1

    Lätt men samtidigt svårt. Du måste börja om från början med bra rutiner och rumsrenhetsträning.

    A och O är ju att skapa förutsättningar för att göra "rätt" och berömma det. Tror absolut att det kan vara så att hunden inte faktiskt vet att den gör "fel" eftersom den inte fått lära sig att man bara bajsar och kissar utomhus, på promenad.

    Bryt mönstret genom att stänga om er så du kan gå ut när hunden behöver det, beröm massor när hon gör ifrån sig ute. Räkna inte utomhusvistelse som möjlighet att rasta sig, det funkar uppenbart inte för henne. Du behöver rasta regelbundet och se till att hon gör det hon behöver på rastningarna. Det kommer utkräva en massa jobb inledningsvis men är ju bara det du borde lagt tid på till en början. Att ta tag i det här först nu gör ju tyvärr att förutsättningarna är dåliga, hon inte bara tillser sina egna behov av nöd, utan nu har du låtit det bli en vana.

Svar på tråden Hund som gör sina behov inomhus