• Anonym (Galen­)
    Sun 18 Oct 2020 08:43
    2333 visningar
    84 svar
    -2
    84
    2333

    Hund som gör sina behov inomhus

    Jag blir galen. Problemet försvinner aldrig. Orkar inte ha det såhär resten av livet....

    Min VUXNA hund bajsar och kissar inomhus på nätterna. Spelar ingen roll vad jag gör... Hon säger inte till utan går bara och gör det och jag får vakna av den starka bajslukten i hela huset. Köksmattan kissar hon på, vet inte hur många ggr jag tvättat den mattan. Har ingen matta i mitt vardagsrum vilket jag vill ha, så jag får väl köpa plast och lägga över den varje natt den dagen jag köper en matta dit...

    Jag har testar ge mat två ggr om dagen och eftersom jag skiftar i mitt jobb och har själv ingen rutin på mina egna måltider och dagar så har hunden också fått mat när det passar så att säga. Ibland har hon fått sin senaste måltid kl.18 och ibland så sent som kl.22. Och ibland har hon inte bajsat inomhus fastän hon fått så sent som 22 och ibland har hon bajsat inomhus när hon fått senast kl.18 så det finns inget som är tydligt att *detta funkar ej*...

    Nu har vi övergått vi att hon ska få rutin på sin mat, jag ger henne mat en gång per dag och detta på e.m då jag alltid är hemma varje dag oavsett hur jag skiftar med mitt jobb, 14-15 tiden får hon sin mat för dagen. Nu är vi visserligen inne bara på dag 3 i att testa ha rutin på maten men inatt va de bajs och kiss igen och jag håller på bli galen alltså... Hon är ju 3 år gammal nu?...

    Hon är 50/50 ute/innehund men sover inomhus, kanske borde låta henne sova utomhus hon vill ju ändå bara ligga ute om kvällarna innan vi lägger oss... Det som funkat bäst hittills är att göra en extra promenad senare på kvällen så hon får bajsa men ibland bajsar hon inte då heller, kanske borde göra en promenad RIKTIGT sent också? Men ärligt, om ni är lediga och vaken lite längre än vanligt. Säg att ni går och lägger er kl 01. Går ni ut me hunden å går då innan läggdags? Så sent? För mig är det att jag tar in hunden som velat vara utomhus till läggdags och sen så bajsar hon inomhus istället...

    Jag vet inte, har börjat tröttna för att även om jag gör si och så och även om jag INTE gör si och så, så ibland är hon rumsren och ibland inte, finns inga tydliga signaler på vad som funkar eller ej... Det är som att det bara händer ibland oavsett vad jag gör.

    Obs, ibland lyckas det gå nån månad som rumsren och plötsligt händer det igen och så sitter det i, nu håller hon på och bajsar igen och därför min frustration, igen....

  • Svar på tråden Hund som gör sina behov inomhus
  • Anonym (Börja om från början­)
    Sun 18 Oct 2020 13:08
    #31
    +1
    Anonym (Trallopp) skrev 2020-10-18 13:00:20 följande:

    Min pojkväns valp gjorde så ett tag, trots extra rastningar.

    Han fick ett gammal beprövat tips att trycka ner hennes nos i bajset och hålla henne kvar där samt slå henne med en tidning (det gör inte ont men de gillar inte ljudet) och sedan ta ut henne. Och berömma när hon gjorde rätt.

    Tog en vecka med denna metod så bajsade hon aldrig inne igen, då var hon 12 veckor dvs hög tid synlig rumsren.


    Vidrigt. En valp är en valp pch det är inte ok att straffa naturliga behov. Hon hade sannolikt hållt lika tätt i samma ålder för att hon fick de fysiska förutsättningarna då, helt utan att din pojkvän tvingade och slog henne.
  • Anonym (Anony­m)
    Sun 18 Oct 2020 13:20
    #32
    +1
    Anonym (Trallopp) skrev 2020-10-18 13:00:20 följande:

    Min pojkväns valp gjorde så ett tag, trots extra rastningar.

    Han fick ett gammal beprövat tips att trycka ner hennes nos i bajset och hålla henne kvar där samt slå henne med en tidning (det gör inte ont men de gillar inte ljudet) och sedan ta ut henne. Och berömma när hon gjorde rätt.

    Tog en vecka med denna metod så bajsade hon aldrig inne igen, då var hon 12 veckor dvs hög tid synlig rumsren.


    Aha. Är det så man får barn blöjfria också, genom att trycka deras nylle i skiten? Låter inte särskilt genomtänkt eller humant. Man ska aldrig plåga ett djur i onödan.
  • Anonym (Gh)
    Sun 18 Oct 2020 13:21
    #33
    +1
    Anonym (Trallopp) skrev 2020-10-18 13:00:20 följande:

    Min pojkväns valp gjorde så ett tag, trots extra rastningar.

    Han fick ett gammal beprövat tips att trycka ner hennes nos i bajset och hålla henne kvar där samt slå henne med en tidning (det gör inte ont men de gillar inte ljudet) och sedan ta ut henne. Och berömma när hon gjorde rätt.

    Tog en vecka med denna metod så bajsade hon aldrig inne igen, då var hon 12 veckor dvs hög tid synlig rumsren.


    Fy vad hemskt att läsa.

    Troligtvis lärde sig den valpen bara att hennes husse är instabil och elak.

    Att hon slutade bajsa inomhus har knappast med att han stoppade nosen i hennes bajs och slog henne att göra, en valp lär dig att bli rumsren med rutiner och träning, inte på att få den att tro att ett naturligt behov är något fult.
  • Anonym (Trall­opp)
    Sun 18 Oct 2020 13:29
    #34
    -3
    Anonym (Gh) skrev 2020-10-18 13:21:16 följande:

    Fy vad hemskt att läsa.

    Troligtvis lärde sig den valpen bara att hennes husse är instabil och elak.

    Att hon slutade bajsa inomhus har knappast med att han stoppade nosen i hennes bajs och slog henne att göra, en valp lär dig att bli rumsren med rutiner och träning, inte på att få den att tro att ett naturligt behov är något fult.


    Som sagt det funkade utmärkt på den och de kommande hundar vi haft. Hämtar en goldenvalp nästa vecka och kommer att köra samma koncept på henne.
  • Anonym (Gh)
    Sun 18 Oct 2020 13:36
    #35
    Anonym (Trallopp) skrev 2020-10-18 13:29:23 följande:

    Som sagt det funkade utmärkt på den och de kommande hundar vi haft. Hämtar en goldenvalp nästa vecka och kommer att köra samma koncept på henne.


    Tänk efter. Var det verkligen bajset och pryglet som gjorde att valpen blev rumsren??

    När min golden var valp försökte hon äta sitt bajs. Vad gör du om din vill samma?

    Och vågar du berätta för uppfödaren om dina planer på att få valpen rumsren?
  • Anonym (Anony­m)
    Sun 18 Oct 2020 13:38
    #36
    +3
    Anonym (Trallopp) skrev 2020-10-18 13:29:23 följande:
    Som sagt det funkade utmärkt på den och de kommande hundar vi haft. Hämtar en goldenvalp nästa vecka och kommer att köra samma koncept på henne.
    Du kan ställa dig i hörnet till höger med de andra som inte ska ha djur, ta med pojkvännen också när du ändå ska dit.
  • Anonym (Trall­opp)
    Sun 18 Oct 2020 13:40
    #37
    -3
    Anonym (Gh) skrev 2020-10-18 13:36:05 följande:

    Tänk efter. Var det verkligen bajset och pryglet som gjorde att valpen blev rumsren??

    När min golden var valp försökte hon äta sitt bajs. Vad gör du om din vill samma?

    Och vågar du berätta för uppfödaren om dina planer på att få valpen rumsren?


    Det kommer den självklart inte att tillåtas.

    Varför skall uppfödaren veta det? När hunden är betald är den min. Dessutom är det en seriös uppfödare som inte alla får köpa av
  • Anonym (Galen­) Trådstartaren
    Sun 18 Oct 2020 15:32
    #38
    -1
    Pope Joan II skrev 2020-10-18 11:17:13 följande:

    Men vad har du din hund till? Jag menar, när du skaffade hunden - vilka av rasens egenskaper tilltalade dig och kände du att du kunde tillfredsställa dem? Siberian husky är en jättesocial hund som har behov av att alltid vara tillsammans med antingen människor eller andra hundar och den gillar och behöver vara sysselsatt. Du beskriver en ensam hund som är utomhus ensam medan du jobbar och sedan är utomhus ensam medan du gör annat. Hunden är 3 år gammal och borde ha väldigt mycket mer interaktion, motion, mental stimulans än så. 

    Jag är övertygad om att om du fick ordning på det som fattas för hunden så skulle även det du ser som problem falla på plats. Men en hund som förväntas sköta sig själv gör det på sätt den kommer på och inte utifrån hur det borde och skulle kunna vara. 


    Varför ska jag behöva redovisa för dig eller andra hur jag hanterar min hund? Eller om jag vet vad husky är för en ras? Ja jag vet att den är jätte social, jag har haft den k 3 år och ser hundens egenskaper. Jag skulle jättegärna ha den inne hos mig när jag är hemma OM DEN INTE VILLE UT SJÄLV. Men den lilla detaljen valde du att bortse ifrån för att du skulle kunna anklaga mig för att ha ut hunden för mycket ensam? *medans du gör annat* Jo men visst...
  • Sun 18 Oct 2020 15:53
    #39
    +4
    Anonym (Galen) skrev 2020-10-18 15:32:08 följande:
    Varför ska jag behöva redovisa för dig eller andra hur jag hanterar min hund? Eller om jag vet vad husky är för en ras? Ja jag vet att den är jätte social, jag har haft den k 3 år och ser hundens egenskaper. Jag skulle jättegärna ha den inne hos mig när jag är hemma OM DEN INTE VILLE UT SJÄLV. Men den lilla detaljen valde du att bortse ifrån för att du skulle kunna anklaga mig för att ha ut hunden för mycket ensam? *medans du gör annat* Jo men visst...
    Tvärtom. Har du skaffat dig en hund av en ras som vill och behöver vara ute så anser jag att du ska vara ute med den, inte att den ska vara inne med dig (jo, det också förstås men först efter att den fått sina behov av att vara ute tillsammans med sin ägare tillfredsställda). Skaffar man sig en pytteliten ras men själv vill hajka och bestiga berg så får man bära den, skaffar man sig en ras som är frusen och själv vill bo i Sibirien så får man klä den och värma den, skaffar man sig en vallhund får man se till att den har möjlighet att få utlopp för just det ras- och individspecifika behovet. Att bara släppa ut en hund som vill vara ute och inte själv interagera med den eller att inte möta behovet ens av promenader - som ju är helt grundläggande när man har hund - ser jag som katastrofalt dåligt. 

    Du skriver att du ska bli bättre på att promenera med din hund och det gör du efter att ha haft henne i 3 år?! 
  • Anonym (Gh)
    Sun 18 Oct 2020 16:05
    #40
    +3
    Anonym (Trallopp) skrev 2020-10-18 13:40:57 följande:

    Det kommer den självklart inte att tillåtas.

    Varför skall uppfödaren veta det? När hunden är betald är den min. Dessutom är det en seriös uppfödare som inte alla får köpa av


    Om du inte tror att en seriös uppfödare reagerar på din metod att göra valpen rumsren så bör det inte vara några problem att berätta det heller. Ja du betalar för hunden och hunden är då i dina ägor. Det gör det inte mer rätt att plåga valpen. Tvärtom är det verkligen en usel hundägare som inte klarar av att tillgodose ett väldigt grundläggande behov, utan att plåga den. Ta ansvar om du skaffar någon att ansvara för. Kvittar vad gör levande varelse det handlar om. Man trycker inte ner någon i bajs!!! Fy fan.
Svar på tråden Hund som gör sina behov inomhus