• Anonym (Galen­)
    Sun 18 Oct 2020 08:43
    2288 visningar
    84 svar
    -2
    84
    2288

    Hund som gör sina behov inomhus

    Jag blir galen. Problemet försvinner aldrig. Orkar inte ha det såhär resten av livet....

    Min VUXNA hund bajsar och kissar inomhus på nätterna. Spelar ingen roll vad jag gör... Hon säger inte till utan går bara och gör det och jag får vakna av den starka bajslukten i hela huset. Köksmattan kissar hon på, vet inte hur många ggr jag tvättat den mattan. Har ingen matta i mitt vardagsrum vilket jag vill ha, så jag får väl köpa plast och lägga över den varje natt den dagen jag köper en matta dit...

    Jag har testar ge mat två ggr om dagen och eftersom jag skiftar i mitt jobb och har själv ingen rutin på mina egna måltider och dagar så har hunden också fått mat när det passar så att säga. Ibland har hon fått sin senaste måltid kl.18 och ibland så sent som kl.22. Och ibland har hon inte bajsat inomhus fastän hon fått så sent som 22 och ibland har hon bajsat inomhus när hon fått senast kl.18 så det finns inget som är tydligt att *detta funkar ej*...

    Nu har vi övergått vi att hon ska få rutin på sin mat, jag ger henne mat en gång per dag och detta på e.m då jag alltid är hemma varje dag oavsett hur jag skiftar med mitt jobb, 14-15 tiden får hon sin mat för dagen. Nu är vi visserligen inne bara på dag 3 i att testa ha rutin på maten men inatt va de bajs och kiss igen och jag håller på bli galen alltså... Hon är ju 3 år gammal nu?...

    Hon är 50/50 ute/innehund men sover inomhus, kanske borde låta henne sova utomhus hon vill ju ändå bara ligga ute om kvällarna innan vi lägger oss... Det som funkat bäst hittills är att göra en extra promenad senare på kvällen så hon får bajsa men ibland bajsar hon inte då heller, kanske borde göra en promenad RIKTIGT sent också? Men ärligt, om ni är lediga och vaken lite längre än vanligt. Säg att ni går och lägger er kl 01. Går ni ut me hunden å går då innan läggdags? Så sent? För mig är det att jag tar in hunden som velat vara utomhus till läggdags och sen så bajsar hon inomhus istället...

    Jag vet inte, har börjat tröttna för att även om jag gör si och så och även om jag INTE gör si och så, så ibland är hon rumsren och ibland inte, finns inga tydliga signaler på vad som funkar eller ej... Det är som att det bara händer ibland oavsett vad jag gör.

    Obs, ibland lyckas det gå nån månad som rumsren och plötsligt händer det igen och så sitter det i, nu håller hon på och bajsar igen och därför min frustration, igen....

  • Svar på tråden Hund som gör sina behov inomhus
  • Anonym (Herre­gud)
    Sun 18 Oct 2020 16:17
    #41
    +4
    Anonym (Trallopp) skrev 2020-10-18 13:40:57 följande:

    Det kommer den självklart inte att tillåtas.

    Varför skall uppfödaren veta det? När hunden är betald är den min. Dessutom är det en seriös uppfödare som inte alla får köpa av


    Skulle tro att uppfödaren skulle vara väldigt mån om att få veta att just en sådan stenålders metod planeras att systematiskt användas. För att inte nämna hur förbaskat sinnessjukt det är att kränka en annan levande och kännande varelse på det där viset. Varför vill uppfödare veta sådant här? Jo så uppfödaren ifråga kan be er (och sånna som er) fara åt helvete och neka er att få köpa valpen. Personligen skulle jag även varna resterande uppfödare inom min egen ras om en sådan människa, så ingen annan blir förd bakom ljuset och råkar sälja någon utav sina valpar till ett hem som helt uppenbart har noll jävla koll på hur man ska behandla ett djur.

    Antar det är därför du inte vill delge uppfödaren er uppfostringsfilosofi föresten? För att du vet att ni kör med elaka ful-metoder, och att ingen seriös uppfödare som bryr sig om sina uppfödningar någonsin skulle sälja till ett sådant hem. Helt ärligt talat är jag till och med säker på att dom allra flesta skulle neka er om ni berättade den där detaljen, även sorten som i princip säljer till vem som helst.
  • Anonym (Herre­gud)
    Sun 18 Oct 2020 16:30
    #42
    +1

    TS, pröva att lägga in som rutin att rasta innan ni går och lägger er. Skulle även lägga till att ni rastar henne ordentligt också innan ni tar in henne.

    När ni väl fått in detta på rutin, och hunden ifråga vant sig vid det har hon mer förutsägbarhet i vad för tidsramar som gäller. Hon kan förhålla sig till något.

    Det är dock inte säkert att olyckorna helt upphör. Har själv en SH tik som aldrig riktigt lärt sig, men hon säger inte ens till under vaken tid och när man är i samma rum. Har tränat henne precis som alla mina andra, men poletten har liksom aldrig trillat ner för henne. Hon ska fylla 8 år i November. Bor numera utomhus på heltid sedan 4 år tillbaka. Gav upp tillslut.

    Äger 7 Siberian Huskies varav alla utom 1 bor utomhus. Alla andra är rumsrena, både dag och nattetid, om man tar in dom då. Majoriteten utav dom säger till och dom som inte säger till har för sig uppenbara tells att dom behöver (vankar runt exempelvis), väcker en också om dom skulle bli nödiga. Men just den där tiken alltså, nä. Hon är väl undantaget som bekräftar regeln antar jag.

  • Anonym (Stäng­)
    Sun 18 Oct 2020 17:36
    #43
    Anonym (Galen) skrev 2020-10-18 09:40:05 följande:

    Tack för ett bra svar som låter vettigt. Den vilar både inne och ute så detta har du säkert helt rätt i. Då är det kanske svårt att få bukt på det...


    Det kan vara ett alternativ som någon skrev att begränsa hundens utrymme på natten, hundar villl oftast inte göra där dom sover. Behöver ju inte stänga dörren räcker med en grind

    Vi gjorde så med vår valp, ville att hon skulle lära sig snabbt att säga ifrån. Så tex på kvällen när vi var på samma ställe länge stängde vi av den delen av vardagsrummet så hon fick stanna där vi var. Det tog ca tre veckor och 3 olyckor innan hon började säga ifrån att hon ville ut

    Innan någon får spel nej vi använde ingen bur och nej hon var inte instängd ensam

    Vi stängde av halva rummet med kompostgaller och hon hade gott om plats att busa o greja

    Det var dessutom bara när vi tex satt på kvällen och tittade på tv och inte hade 100 fokus på vovven
  • Sun 18 Oct 2020 19:43
    #44
    +2
    Anonym (Trallopp) skrev 2020-10-18 13:40:57 följande:
    Det kommer den självklart inte att tillåtas.

    Varför skall uppfödaren veta det? När hunden är betald är den min. Dessutom är det en seriös uppfödare som inte alla får köpa av
    Så med andra ord så vet du att du inte skulle få köpa valp om uppfödaren fick reda på dina metoder att träna rumsrenhet?
    Då skulle det ju vara önskvärt att uppfödaren fick reda på det.
    Slår man djur och trycker ner deras nos i bajset så ska man inte ha djur överhuvudtaget.
  • Sun 18 Oct 2020 19:48
    #45
    +1
    Anonym (Galen) skrev 2020-10-18 15:32:08 följande:
    Varför ska jag behöva redovisa för dig eller andra hur jag hanterar min hund? Eller om jag vet vad husky är för en ras? Ja jag vet att den är jätte social, jag har haft den k 3 år och ser hundens egenskaper. Jag skulle jättegärna ha den inne hos mig när jag är hemma OM DEN INTE VILLE UT SJÄLV. Men den lilla detaljen valde du att bortse ifrån för att du skulle kunna anklaga mig för att ha ut hunden för mycket ensam? *medans du gör annat* Jo men visst...
    Men om den vill ut själv så gå ut med den då.
    Det är ju ett utmärkt tilfälle att träna rumsrenhet på.
    Om hunden får vara ute ensam så mycket som du skriver så blir den nog förvirrad och vet inte att den inte får göra sina behov inne.
    Då måste den läras om. Även fast den är vuxen.
    Det hoppas jag att du förstår.
  • Anonym (Trall­opp)
    Sun 18 Oct 2020 20:47
    #46
    -3
    Anonym (Herregud) skrev 2020-10-18 16:17:22 följande:

    Skulle tro att uppfödaren skulle vara väldigt mån om att få veta att just en sådan stenålders metod planeras att systematiskt användas. För att inte nämna hur förbaskat sinnessjukt det är att kränka en annan levande och kännande varelse på det där viset. Varför vill uppfödare veta sådant här? Jo så uppfödaren ifråga kan be er (och sånna som er) fara åt helvete och neka er att få köpa valpen. Personligen skulle jag även varna resterande uppfödare inom min egen ras om en sådan människa, så ingen annan blir förd bakom ljuset och råkar sälja någon utav sina valpar till ett hem som helt uppenbart har noll jävla koll på hur man ska behandla ett djur.

    Antar det är därför du inte vill delge uppfödaren er uppfostringsfilosofi föresten? För att du vet att ni kör med elaka ful-metoder, och att ingen seriös uppfödare som bryr sig om sina uppfödningar någonsin skulle sälja till ett sådant hem. Helt ärligt talat är jag till och med säker på att dom allra flesta skulle neka er om ni berättade den där detaljen, även sorten som i princip säljer till vem som helst.


    molly50 skrev 2020-10-18 19:43:37 följande:

    Så med andra ord så vet du att du inte skulle få köpa valp om uppfödaren fick reda på dina metoder att träna rumsrenhet?

    Då skulle det ju vara önskvärt att uppfödaren fick reda på det.

    Slår man djur och trycker ner deras nos i bajset så ska man inte ha djur överhuvudtaget.


    Tack men uppfödaren har varit väldigt nöjd med mig som köpare. Då vi setts både på utställningar och kurser. Det var även uppfödaren som erbjöd oss just denna valp.
  • Anonym (Galen­) Trådstartaren
    Sun 18 Oct 2020 22:08
    #47
    -1
    Pope Joan II skrev 2020-10-18 15:53:44 följande:

    Tvärtom. Har du skaffat dig en hund av en ras som vill och behöver vara ute så anser jag att du ska vara ute med den, inte att den ska vara inne med dig (jo, det också förstås men först efter att den fått sina behov av att vara ute tillsammans med sin ägare tillfredsställda). Skaffar man sig en pytteliten ras men själv vill hajka och bestiga berg så får man bära den, skaffar man sig en ras som är frusen och själv vill bo i Sibirien så får man klä den och värma den, skaffar man sig en vallhund får man se till att den har möjlighet att få utlopp för just det ras- och individspecifika behovet. Att bara släppa ut en hund som vill vara ute och inte själv interagera med den eller att inte möta behovet ens av promenader - som ju är helt grundläggande när man har hund - ser jag som katastrofalt dåligt. 

    Du skriver att du ska bli bättre på att promenera med din hund och det gör du efter att ha haft henne i 3 år?! 


    Hahahaha, herregud alltså. Komiskt. Inte någonstans i tråden har jag ens skrivit ett dugg om hur jag motionerar min hund. Det enda jag skrivit är att jag får bli bättre på kiss/bajs promenaderna, alltså gå ut med den kl 01 om det så kräver fastän jag varit ute kl 22. Det är det enda jag skriver, utöver det har inte du eller nån annan en jävla aning om hur mycket jag tillsammans är ute med min hund och vad jag gör med den. Att du ens kan spåna i det och dra egna slutsatser utan vetskap alltså... Och jag tänker inte berätta för dig vad jag gör ens för jag anser inte att jag behöver redovisa det för någon för att bevisa något.
  • Anonym (Ge upp!)
    Sun 18 Oct 2020 22:11
    #48

    Hagelbrakare . finns flera hundar.

  • Sun 18 Oct 2020 22:11
    #49
    +1
    Anonym (Galen) skrev 2020-10-18 22:08:32 följande:
    Hahahaha, herregud alltså. Komiskt. Inte någonstans i tråden har jag ens skrivit ett dugg om hur jag motionerar min hund. Det enda jag skrivit är att jag får bli bättre på kiss/bajs promenaderna, alltså gå ut med den kl 01 om det så kräver fastän jag varit ute kl 22. Det är det enda jag skriver, utöver det har inte du eller nån annan en jävla aning om hur mycket jag tillsammans är ute med min hund och vad jag gör med den. Att du ens kan spåna i det och dra egna slutsatser utan vetskap alltså... Och jag tänker inte berätta för dig vad jag gör ens för jag anser inte att jag behöver redovisa det för någon för att bevisa något.
    Nej, det kan jag livligt föreställa mig att du inte vill göra. 
  • Sun 18 Oct 2020 22:18
    #50
    Anonym (Trallopp) skrev 2020-10-18 20:47:15 följande:
    molly50 skrev 2020-10-18 19:43:37 följande:

    Så med andra ord så vet du att du inte skulle få köpa valp om uppfödaren fick reda på dina metoder att träna rumsrenhet?

    Då skulle det ju vara önskvärt att uppfödaren fick reda på det.

    Slår man djur och trycker ner deras nos i bajset så ska man inte ha djur överhuvudtaget.


    Tack men uppfödaren har varit väldigt nöjd med mig som köpare. Då vi setts både på utställningar och kurser. Det var även uppfödaren som erbjöd oss just denna valp.
    Men dåså. Då borde det väl inte vara några problem med att berätta om dina uppfostringsmetoder heller då.
Svar på tråden Hund som gör sina behov inomhus