• Anonym (Galen­)
    Sun 18 Oct 2020 08:43
    2366 visningar
    84 svar
    -2
    84
    2366

    Hund som gör sina behov inomhus

    Jag blir galen. Problemet försvinner aldrig. Orkar inte ha det såhär resten av livet....

    Min VUXNA hund bajsar och kissar inomhus på nätterna. Spelar ingen roll vad jag gör... Hon säger inte till utan går bara och gör det och jag får vakna av den starka bajslukten i hela huset. Köksmattan kissar hon på, vet inte hur många ggr jag tvättat den mattan. Har ingen matta i mitt vardagsrum vilket jag vill ha, så jag får väl köpa plast och lägga över den varje natt den dagen jag köper en matta dit...

    Jag har testar ge mat två ggr om dagen och eftersom jag skiftar i mitt jobb och har själv ingen rutin på mina egna måltider och dagar så har hunden också fått mat när det passar så att säga. Ibland har hon fått sin senaste måltid kl.18 och ibland så sent som kl.22. Och ibland har hon inte bajsat inomhus fastän hon fått så sent som 22 och ibland har hon bajsat inomhus när hon fått senast kl.18 så det finns inget som är tydligt att *detta funkar ej*...

    Nu har vi övergått vi att hon ska få rutin på sin mat, jag ger henne mat en gång per dag och detta på e.m då jag alltid är hemma varje dag oavsett hur jag skiftar med mitt jobb, 14-15 tiden får hon sin mat för dagen. Nu är vi visserligen inne bara på dag 3 i att testa ha rutin på maten men inatt va de bajs och kiss igen och jag håller på bli galen alltså... Hon är ju 3 år gammal nu?...

    Hon är 50/50 ute/innehund men sover inomhus, kanske borde låta henne sova utomhus hon vill ju ändå bara ligga ute om kvällarna innan vi lägger oss... Det som funkat bäst hittills är att göra en extra promenad senare på kvällen så hon får bajsa men ibland bajsar hon inte då heller, kanske borde göra en promenad RIKTIGT sent också? Men ärligt, om ni är lediga och vaken lite längre än vanligt. Säg att ni går och lägger er kl 01. Går ni ut me hunden å går då innan läggdags? Så sent? För mig är det att jag tar in hunden som velat vara utomhus till läggdags och sen så bajsar hon inomhus istället...

    Jag vet inte, har börjat tröttna för att även om jag gör si och så och även om jag INTE gör si och så, så ibland är hon rumsren och ibland inte, finns inga tydliga signaler på vad som funkar eller ej... Det är som att det bara händer ibland oavsett vad jag gör.

    Obs, ibland lyckas det gå nån månad som rumsren och plötsligt händer det igen och så sitter det i, nu håller hon på och bajsar igen och därför min frustration, igen....

  • Svar på tråden Hund som gör sina behov inomhus
  • Anonym (Galen­) Trådstartaren
    Sun 18 Oct 2020 22:19
    #51
    -1
    Pope Joan II skrev 2020-10-18 22:11:26 följande:

    Nej, det kan jag livligt föreställa mig att du inte vill göra. 


    Nä du får ha dina förutfattade meningar för dig själv och jag hakar inte på dom
  • Anonym (Trall­opp)
    Sun 18 Oct 2020 22:24
    #52
    -3
    molly50 skrev 2020-10-18 22:18:59 följande:

    Men dåså. Då borde det väl inte vara några problem med att berätta om dina uppfostringsmetoder heller då.


    Varför skulle jag? För att nån på FL tycker det?

    Vet du, jag har inte berättat hur jag lärt hunden sitta, komma på inkallning, spåra osv heller.
  • Sun 18 Oct 2020 22:26
    #53
    +1
    Anonym (Galen) skrev 2020-10-18 22:19:44 följande:
    Nä du får ha dina förutfattade meningar för dig själv och jag hakar inte på dom
    Jag hoppas för min del att jag har fel. För hundens skull. Men inget som du hittills har skrivit tyder på det. Tyvärr. 
  • Anonym (Stäng­)
    Mon 19 Oct 2020 07:53
    #54
    +3
    Anonym (Trallopp) skrev 2020-10-18 13:00:20 följande:

    Min pojkväns valp gjorde så ett tag, trots extra rastningar.

    Han fick ett gammal beprövat tips att trycka ner hennes nos i bajset och hålla henne kvar där samt slå henne med en tidning (det gör inte ont men de gillar inte ljudet) och sedan ta ut henne. Och berömma när hon gjorde rätt.

    Tog en vecka med denna metod så bajsade hon aldrig inne igen, då var hon 12 veckor dvs hög tid synlig rumsren.


    Men för HELVETE!! Finns de fortfarande idioter som använder denna så kallade metoden?! Gissar att din vidriga pojkvän kör på dominanskonceptet också

    Såna som er skulle fan inte ha djur
  • Mon 19 Oct 2020 08:13
    #55
    Anonym (Trallopp) skrev 2020-10-18 22:24:36 följande:
    Varför skulle jag? För att nån på FL tycker det?

    Vet du, jag har inte berättat hur jag lärt hunden sitta, komma på inkallning, spåra osv heller.
    För att dina metoder kan liknas vid misshandel.
    Fundera själv på om du skulle vilja få näsan nedtryckt i din skit och sen bli slagen med en tidning om du råkat skita på dig?
    Om inte,varför utsätta en hund för det?

    Använder du samma vidriga metoder när du lär valpen grundkommandona också?
    Att du skrämmer den till lydnad? För det är faktiskt vad du gör. och det är ingenstans ok.
  • Mon 19 Oct 2020 08:19
    #56
    Anonym (Trallopp) skrev 2020-10-18 22:24:36 följande:
    Varför skulle jag? För att nån på FL tycker det?

    Vet du, jag har inte berättat hur jag lärt hunden sitta, komma på inkallning, spåra osv heller.
    Anledningen till att du borde berätta för uppfödaren är för att du borde vara ärlig om hur du beter dig med hunden.
    Beter man sig som du och din kille gör så ska man inte ha djur överhuvudtaget.
    Skaffa er en tamagotchi istället.
  • Anonym (Nej)
    Mon 19 Oct 2020 18:51
    #57
    Anonym (Trallopp) skrev 2020-10-18 13:00:20 följande:

    Min pojkväns valp gjorde så ett tag, trots extra rastningar.

    Han fick ett gammal beprövat tips att trycka ner hennes nos i bajset och hålla henne kvar där samt slå henne med en tidning (det gör inte ont men de gillar inte ljudet) och sedan ta ut henne. Och berömma när hon gjorde rätt.

    Tog en vecka med denna metod så bajsade hon aldrig inne igen, då var hon 12 veckor dvs hög tid synlig rumsren.


    Fy fan rent ut sagt, han borde inte ha hund. Sådana metoder är aldrig ok
  • Anonym (bland­husky)
    Mon 19 Oct 2020 19:14
    #58

    Bara en tanke, då min hade nåt liknande för sig i perioder. Tror den kunde höra eller se någonting (typ djur) utanför fönstret som gjorde den alert och då nödig. Den ville ofta kissa/bajsa då den blev uppspelt, och hände det då mitt i natten när man sov, så ja... 

  • Mon 19 Oct 2020 19:15
    #59

    Vi har två hundar, en golden som kom till oss som valp. Vi använde absolut inga bestraffningar för att lära honom att göra ifrån sig utomhus.

    Varje gång det skedde en olycka var vi snabba på att lyfta ut honom i trädgården, efter ett tag började man se hans "tells" och kunde vara proaktiv istället.

    Jag tror på riktigt att han hellre skulle explodera än att göra av sig inomhus - detta helt utan skäll och bannor då han var liten.

    Nu har vi även en omplacering på snart fyra år - hon är sjukt mycket lurigare, säger inte till alls, med henne måste vi vara väldigt vaksamma då hon vankar iväg själv in i vardagsrummet. Inga synliga tecken alls på att "något är på gång".

    Där har vi fått lösa det så att hon får två till tre extra rastningar, en mellan morgon och lunchrastning samt en mellan lunch och middagsrastningen. Avslutar med en sista rastning innan vi lägger oss.

    Det har löst problemet men man önskar ju att hon skulle visa på något sätt att det är dags :)

    Summan är att alla djur är individer, vissa är svårare än andra trots samma metoder - men att straffa en hund som följer sina naturliga instinkter är och kommer alltid vara fel!

  • Mon 19 Oct 2020 19:26
    #60
    Anonym (Trallopp) skrev 2020-10-18 22:24:36 följande:

    Varför skulle jag? För att nån på FL tycker det?

    Vet du, jag har inte berättat hur jag lärt hunden sitta, komma på inkallning, spåra osv heller.


    Första tanken jag slås av - "No shit!!!", Uppfödaren om det nu är en riktig uppfödare, skulle troligtvis anmäla dig...

    Att få djur och människor att göra som du vill av rädsla är inte svårt, det har utövats av många tyranner genom tiderna.
Svar på tråden Hund som gör sina behov inomhus