• Anonym (Galen­)
    Sun 18 Oct 2020 08:43
    2289 visningar
    84 svar
    -2
    84
    2289

    Hund som gör sina behov inomhus

    Jag blir galen. Problemet försvinner aldrig. Orkar inte ha det såhär resten av livet....

    Min VUXNA hund bajsar och kissar inomhus på nätterna. Spelar ingen roll vad jag gör... Hon säger inte till utan går bara och gör det och jag får vakna av den starka bajslukten i hela huset. Köksmattan kissar hon på, vet inte hur många ggr jag tvättat den mattan. Har ingen matta i mitt vardagsrum vilket jag vill ha, så jag får väl köpa plast och lägga över den varje natt den dagen jag köper en matta dit...

    Jag har testar ge mat två ggr om dagen och eftersom jag skiftar i mitt jobb och har själv ingen rutin på mina egna måltider och dagar så har hunden också fått mat när det passar så att säga. Ibland har hon fått sin senaste måltid kl.18 och ibland så sent som kl.22. Och ibland har hon inte bajsat inomhus fastän hon fått så sent som 22 och ibland har hon bajsat inomhus när hon fått senast kl.18 så det finns inget som är tydligt att *detta funkar ej*...

    Nu har vi övergått vi att hon ska få rutin på sin mat, jag ger henne mat en gång per dag och detta på e.m då jag alltid är hemma varje dag oavsett hur jag skiftar med mitt jobb, 14-15 tiden får hon sin mat för dagen. Nu är vi visserligen inne bara på dag 3 i att testa ha rutin på maten men inatt va de bajs och kiss igen och jag håller på bli galen alltså... Hon är ju 3 år gammal nu?...

    Hon är 50/50 ute/innehund men sover inomhus, kanske borde låta henne sova utomhus hon vill ju ändå bara ligga ute om kvällarna innan vi lägger oss... Det som funkat bäst hittills är att göra en extra promenad senare på kvällen så hon får bajsa men ibland bajsar hon inte då heller, kanske borde göra en promenad RIKTIGT sent också? Men ärligt, om ni är lediga och vaken lite längre än vanligt. Säg att ni går och lägger er kl 01. Går ni ut me hunden å går då innan läggdags? Så sent? För mig är det att jag tar in hunden som velat vara utomhus till läggdags och sen så bajsar hon inomhus istället...

    Jag vet inte, har börjat tröttna för att även om jag gör si och så och även om jag INTE gör si och så, så ibland är hon rumsren och ibland inte, finns inga tydliga signaler på vad som funkar eller ej... Det är som att det bara händer ibland oavsett vad jag gör.

    Obs, ibland lyckas det gå nån månad som rumsren och plötsligt händer det igen och så sitter det i, nu håller hon på och bajsar igen och därför min frustration, igen....

  • Svar på tråden Hund som gör sina behov inomhus
  • Anonym (Anony­m)
    Mon 19 Oct 2020 19:35
    #61
    +2
    Anonym (Trallopp) skrev 2020-10-18 22:24:36 följande:
    Varför skulle jag? För att nån på FL tycker det?

    Vet du, jag har inte berättat hur jag lärt hunden sitta, komma på inkallning, spåra osv heller.
    Nej, jag tror inte vi vill veta!! Antagligen förtjänar ni en anmälan till Länsstyrelsen eller polisen.
  • Anonym (Herre­gud)
    Mon 19 Oct 2020 21:52
    #62
    +2
    Anonym (Trallopp) skrev 2020-10-18 22:24:36 följande:

    Varför skulle jag? För att nån på FL tycker det?

    Vet du, jag har inte berättat hur jag lärt hunden sitta, komma på inkallning, spåra osv heller.


    Du borde berätta för att ge uppfödaren en ärlig och rättvis bild utav er som hem, och om det är ett hem som uppfödaren vill sälja till eller inte. Det är därför du borde berätta.

    Att du visar upp en falsk bild utåt säger rätt mycket. Du VET att ni pysslar med psykologisk misshandel utav valpar, och du är nog också jävligt medveten om att skulle det komma ut att ni trycker ner valpar i sitt eget kiss och bajs, samt slår dom, hade du aldrig kunnat visa dit ansikte på en utställning igen. Eftersom du inte kan vara ärlig utåt med era metoder, har då tanken aldrig slagit dig att det ni pysslar med kanske inte är så värst bra? Är det så att du inte gärna skulle tala öppet om vilka metoder ni använder för att lära hundarna olika lydnadsmoment, ja då finns där all anledning att omvärdera vad tusan det är ni sysslar med på den fronten också.
  • Tue 20 Oct 2020 01:26
    #63
    Anonym (Trallopp) skrev 2020-10-18 13:00:20 följande:

    Min pojkväns valp gjorde så ett tag, trots extra rastningar.

    Han fick ett gammal beprövat tips att trycka ner hennes nos i bajset och hålla henne kvar där samt slå henne med en tidning (det gör inte ont men de gillar inte ljudet) och sedan ta ut henne. Och berömma när hon gjorde rätt.

    Tog en vecka med denna metod så bajsade hon aldrig inne igen, då var hon 12 veckor dvs hög tid synlig rumsren.


    Det enda som är bra där är att berömma hunden när hon gör rätt.

    Vi hann inte gå ut så ofta som man ska med valpen, dvs på natten. Men uppfödaren hade lärt henne att göra ifrån sig på en tidning, så det gjorde hon hemma också. Sen började hon gnälla när hon behövde. 
  • Anonym (Trall­opp)
    Tue 20 Oct 2020 04:29
    #64
    -3
    molly50 skrev 2020-10-19 08:19:06 följande:

    Anledningen till att du borde berätta för uppfödaren är för att du borde vara ärlig om hur du beter dig med hunden.

    Beter man sig som du och din kille gör så ska man inte ha djur överhuvudtaget.

    Skaffa er en tamagotchi istället.


    Som sagt det funkar utmärkt för oss iaf, och våra hundar är rumsrena och trevliga individer.

    Finns ingen anledning att ändra något som fungerar bra.
  • Anonym (Trall­opp)
    Tue 20 Oct 2020 04:30
    #65
    -3
    Anonym (Herregud) skrev 2020-10-19 21:52:44 följande:

    Du borde berätta för att ge uppfödaren en ärlig och rättvis bild utav er som hem, och om det är ett hem som uppfödaren vill sälja till eller inte. Det är därför du borde berätta.

    Att du visar upp en falsk bild utåt säger rätt mycket. Du VET att ni pysslar med psykologisk misshandel utav valpar, och du är nog också jävligt medveten om att skulle det komma ut att ni trycker ner valpar i sitt eget kiss och bajs, samt slår dom, hade du aldrig kunnat visa dit ansikte på en utställning igen. Eftersom du inte kan vara ärlig utåt med era metoder, har då tanken aldrig slagit dig att det ni pysslar med kanske inte är så värst bra? Är det så att du inte gärna skulle tala öppet om vilka metoder ni använder för att lära hundarna olika lydnadsmoment, ja då finns där all anledning att omvärdera vad tusan det är ni sysslar med på den fronten också.


    De flesta gjorde så förr, det är ett gammalt beprövat knep och inget som vi hittat på själva.

    Och som sagt det har funkat utmärkt för oss.
  • Anonym (Börja om från början­)
    Tue 20 Oct 2020 06:29
    #66
    +2
    Anonym (Trallopp) skrev 2020-10-20 04:29:10 följande:

    Som sagt det funkar utmärkt för oss iaf, och våra hundar är rumsrena och trevliga individer.

    Finns ingen anledning att ändra något som fungerar bra.


    Förutom att det helt enkelt är helt onödigt, en valp blir rumsren när den har förmågan helt enkelt, och behöver bara lite hjälp på traven med bra rutiner. Samtliga era valpar hade nog blivit torra vid samma ålder helt utan bajs på nosen. För oss som inte använder oss av stenåldersmetoder finns heller inget bajs att gnida valpen i, ingen av mina hundar har någonsin bajsat inne som valpar för att jag har valt att rasta dem INNAN olyckan händer. Att era valpar inledningsvis bajsar inne beror på att ni inte rastar tillräckligt ofta, och när valpen utvecklas och får bättre kroppskontroll så börjar dens behovsmönster matcha era rastningstider. Prova, jag garanterar att samma utveckling sker även utan bajs i nosen.
  • Anonym (Loe)
    Tue 20 Oct 2020 11:16
    #67
    Anonym (Trallopp) skrev 2020-10-20 04:29:10 följande:
    Som sagt det funkar utmärkt för oss iaf, och våra hundar är rumsrena och trevliga individer.

    Finns ingen anledning att ändra något som fungerar bra.

    Tänker du samma sak med barn? 


    Slå dom så att dom blir skrämda till att vara trevliga. Och eftersom dom är trevliga så är det inget problem med metoden? 

  • Tue 20 Oct 2020 11:30
    #68
    Anonym (Trallopp) skrev 2020-10-20 04:29:10 följande:
    Som sagt det funkar utmärkt för oss iaf, och våra hundar är rumsrena och trevliga individer.

    Finns ingen anledning att ändra något som fungerar bra.
    Jo,när det är frågan om att mer eller mindre misshandla hunden.
    Anonym (Trallopp) skrev 2020-10-20 04:30:54 följande:
    De flesta gjorde så förr, det är ett gammalt beprövat knep och inget som vi hittat på själva.

    Och som sagt det har funkat utmärkt för oss.
    Men det betyder ju inte att metoden är bra. Eller hur.
    Det finns väl en anledning till att man inte längre förespråkar sådana metoder.
  • Tue 20 Oct 2020 11:33
    #69
    Anonym (Trallopp) skrev 2020-10-20 04:30:54 följande:
    De flesta gjorde så förr, det är ett gammalt beprövat knep och inget som vi hittat på själva.

    Och som sagt det har funkat utmärkt för oss.
    Skulle du själv uppskatta att någon tryckte er din näsa i din skit och slog dig,om du råkat göra på dig?
    Om inte,varför då utsätta en liten valp för det?
  • Anonym (Nej)
    Tue 20 Oct 2020 12:00
    #70
    +2
    Anonym (Trallopp) skrev 2020-10-20 04:29:10 följande:

    Som sagt det funkar utmärkt för oss iaf, och våra hundar är rumsrena och trevliga individer.

    Finns ingen anledning att ändra något som fungerar bra.


    Man agade barn förr, det förbjöds av en anledning.

    Man uppfostrade både barn och djur med skrämseltaktik förr, det gör man inte idag för de som förstår bättre vet att positiv förstärkning fungerar bättre.
  • Tue 20 Oct 2020 12:44
    #71
    +2
    Anonym (Trallopp) skrev 2020-10-20 04:30:54 följande:

    De flesta gjorde så förr, det är ett gammalt beprövat knep och inget som vi hittat på själva.

    Och som sagt det har funkat utmärkt för oss.


    Ja, och de allra flesta (dvs alla etologiskt kunniga) tar nu avstånd från det vartefter man fått en "snällare" syn på djur, fått mer kunskap kring djurs inlärning och känslor osv.
  • Anonym (Galen­) Trådstartaren
    Tue 20 Oct 2020 14:23
    #72
    Anonym (Herregud) skrev 2020-10-18 16:30:22 följande:

    TS, pröva att lägga in som rutin att rasta innan ni går och lägger er. Skulle även lägga till att ni rastar henne ordentligt också innan ni tar in henne.

    När ni väl fått in detta på rutin, och hunden ifråga vant sig vid det har hon mer förutsägbarhet i vad för tidsramar som gäller. Hon kan förhålla sig till något.

    Det är dock inte säkert att olyckorna helt upphör. Har själv en SH tik som aldrig riktigt lärt sig, men hon säger inte ens till under vaken tid och när man är i samma rum. Har tränat henne precis som alla mina andra, men poletten har liksom aldrig trillat ner för henne. Hon ska fylla 8 år i November. Bor numera utomhus på heltid sedan 4 år tillbaka. Gav upp tillslut.

    Äger 7 Siberian Huskies varav alla utom 1 bor utomhus. Alla andra är rumsrena, både dag och nattetid, om man tar in dom då. Majoriteten utav dom säger till och dom som inte säger till har för sig uppenbara tells att dom behöver (vankar runt exempelvis), väcker en också om dom skulle bli nödiga. Men just den där tiken alltså, nä. Hon är väl undantaget som bekräftar regeln antar jag.


    Tack för ditt svar. Roligt att höra från en med samma ras och samma kön och lite samma problem. Jag brukar oftast rasta innan läggdags, oftast säger jag för att det har hänt att jag någon gång bara tagit in henne till natten också utan att verkligen gå iväg och rasta henne. Alternativt sagt åt henne att kissa/bajsa innan jag släpper in henne vilket också funkar. Men ofta går jag en extra promenad på kvällen för att hon ska bajsa. Ibland bajsar hon inte på natten men ibland bajsar hon iallafall.

    Hon är alltså rumsren ibland, detta händer inte varje natt. Ibland kan det gå månader utan en enda olycka. Nu är hon inne i en period att bajsa om nätterna igen. Min tik låter lite lika som din tik då. Dock säger ju min till dagtid iallafall, kan tänka mig att hon vankar om natten men det vaknar jag inte av så därför hinner olyckan ske...

    Jag tänkte jag skulle testa att begränsa ytorna på natten nu eftersom hon verkar vara inne i någon typ av period för tillfället. Sedan ta ut henne om jag vaknar av henne inne i sovrummet. Och till slut se om man återigen kan införa fri tillgång till hela huset...
  • Anonym (Trall­opp)
    Tue 20 Oct 2020 16:11
    #73
    -2
    Jemp skrev 2020-10-20 12:44:33 följande:

    Ja, och de allra flesta (dvs alla etologiskt kunniga) tar nu avstånd från det vartefter man fått en "snällare" syn på djur, fått mer kunskap kring djurs inlärning och känslor osv.


    molly50 skrev 2020-10-20 11:33:48 följande:

    Skulle du själv uppskatta att någon tryckte er din näsa i din skit och slog dig,om du råkat göra på dig?

    Om inte,varför då utsätta en liten valp för det?


    Jemp skrev 2020-10-20 12:44:33 följande:

    Ja, och de allra flesta (dvs alla etologiskt kunniga) tar nu avstånd från det vartefter man fått en "snällare" syn på djur, fått mer kunskap kring djurs inlärning och känslor osv.


    Anonym (Börja om från början) skrev 2020-10-20 06:29:47 följande:

    Förutom att det helt enkelt är helt onödigt, en valp blir rumsren när den har förmågan helt enkelt, och behöver bara lite hjälp på traven med bra rutiner. Samtliga era valpar hade nog blivit torra vid samma ålder helt utan bajs på nosen. För oss som inte använder oss av stenåldersmetoder finns heller inget bajs att gnida valpen i, ingen av mina hundar har någonsin bajsat inne som valpar för att jag har valt att rasta dem INNAN olyckan händer. Att era valpar inledningsvis bajsar inne beror på att ni inte rastar tillräckligt ofta, och när valpen utvecklas och får bättre kroppskontroll så börjar dens behovsmönster matcha era rastningstider. Prova, jag garanterar att samma utveckling sker även utan bajs i nosen.


    Och om 50 år kallas nog att behandla hunden som en bebis nog också som stenåldersmetoder.

    Som sagt jag jag TS ett tips som varit bra på våra hundar och som funkar till 100 procent.

    Så kan ni som gillar att torka kiss och klappa hunden på huvudet fortsätta göra det.
  • Anonym (Herre­gud)
    Tue 20 Oct 2020 21:06
    #74
    +3
    Anonym (Trallopp) skrev 2020-10-20 04:30:54 följande:

    De flesta gjorde så förr, det är ett gammalt beprövat knep och inget som vi hittat på själva.

    Och som sagt det har funkat utmärkt för oss.


    Man pryglade ungar till lydnad förr i tiden också. Funkade ypperligt i dom allra flesta fall. Ja, alltså att det gav önskad effekt. Lydiga ungar. Men du vet, att någonting funkar är inte detsamma som att det är okej och harmlöst för individen att bli utsatt för.
  • Anonym (Herre­gud)
    Tue 20 Oct 2020 21:10
    #75
    Anonym (Galen) skrev 2020-10-20 14:23:35 följande:

    Tack för ditt svar. Roligt att höra från en med samma ras och samma kön och lite samma problem. Jag brukar oftast rasta innan läggdags, oftast säger jag för att det har hänt att jag någon gång bara tagit in henne till natten också utan att verkligen gå iväg och rasta henne. Alternativt sagt åt henne att kissa/bajsa innan jag släpper in henne vilket också funkar. Men ofta går jag en extra promenad på kvällen för att hon ska bajsa. Ibland bajsar hon inte på natten men ibland bajsar hon iallafall.

    Hon är alltså rumsren ibland, detta händer inte varje natt. Ibland kan det gå månader utan en enda olycka. Nu är hon inne i en period att bajsa om nätterna igen. Min tik låter lite lika som din tik då. Dock säger ju min till dagtid iallafall, kan tänka mig att hon vankar om natten men det vaknar jag inte av så därför hinner olyckan ske...

    Jag tänkte jag skulle testa att begränsa ytorna på natten nu eftersom hon verkar vara inne i någon typ av period för tillfället. Sedan ta ut henne om jag vaknar av henne inne i sovrummet. Och till slut se om man återigen kan införa fri tillgång till hela huset...


    Begränsad yta kan absolut fungera, förhoppningsvis så pass väl att hon blir mer benäget att säga till om hon behöver gå ut.

    Annars, eftersom du säger att det kan gå månader utan några incidenter. Är hon intakt? Isf kan hennes beteende vara delvis länkat till löpet. Både innan, under och en period efteråt.
  • Anonym (Herre­gud)
    Tue 20 Oct 2020 21:31
    #76
    +1
    Anonym (Trallopp) skrev 2020-10-20 16:11:11 följande:

    Och om 50 år kallas nog att behandla hunden som en bebis nog också som stenåldersmetoder.

    Som sagt jag jag TS ett tips som varit bra på våra hundar och som funkar till 100 procent.

    Så kan ni som gillar att torka kiss och klappa hunden på huvudet fortsätta göra det.


    Nej då det kommer det inte kallas för, och att behandla en annan levande och kännande varelse med den respekt och värdighet den förtjänar är då sannerligen inte något att se ner på. Att du inte klarar av att se att där finns en väldigt stor skala mellan att behandla någon som en bebis och att utsätta någon för psykologisk misshandel, och faktisk misshandel (ni fysiskt slår ju valparna till och med) är ganska anmärkningsvärt.

    Som vuxna bor mina till störst del utomhus, dom är trots allt ett gäng arbetande slädhundar ändå. Men har alltid valpar inomhus, tar ett bra tag innan dom bor ute på heltid. Har då inte behövt torka massa kiss. Det räcker att vara observant på tecken hos individen, men även om man så skulle vara riktigt urusel på det så räcker det gott och väl med ett bra system för att få det både kiss och bajsfritt inne. Vaknar valpen, ta ut den direkt, har valpen ätit ta ut den. Har den lekt en stund, ta ut den. Misstänker man att det kanske snart kan vara dags, ta ut den! Gå alltid till exakt samma ställe, vänta ut valpen om den verkar ha svårt att slappna av nog till att göra sina behov (överlevnadsinstinkt detta, att inte lämna spår efter sig i en okänd miljö). Det går på 1 dygn eller 2 att få dom att förstå grejen, och individerna som märker av att man är snabb på att förstå deras signaler går det riktigt snabbt med. Där är det inte ovanligt med att dom börjar att aktivt säga till att dom behöver gå ut. Sen är det helt enkelt upp till en själv att vara duktig på att hålla sig till systemet (eller vara observant på signalerna) om man vill ha det kiss och bajsfritt inomhus. Ju äldre dom blir desto mindre frekvens blir det, helt av sig självt, i att behöva ta ut dom.
  • Anonym (Galen­) Trådstartaren
    Wed 21 Oct 2020 09:09
    #77
    Anonym (Herregud) skrev 2020-10-20 21:10:21 följande:

    Begränsad yta kan absolut fungera, förhoppningsvis så pass väl att hon blir mer benäget att säga till om hon behöver gå ut.

    Annars, eftersom du säger att det kan gå månader utan några incidenter. Är hon intakt? Isf kan hennes beteende vara delvis länkat till löpet. Både innan, under och en period efteråt.


    Ja det är hon, och jag har även själv funderat om det skulle kunna vara något kopplat till det... Inte riktigt fått några tydliga tecken på det än så varit osäker men kan mycket väl vara så....
  • Wed 21 Oct 2020 11:13
    #78
    +2
    Anonym (Trallopp) skrev 2020-10-20 16:11:11 följande:
    molly50 skrev 2020-10-20 11:33:48 följande:

    Skulle du själv uppskatta att någon tryckte er din näsa i din skit och slog dig,om du råkat göra på dig?

    Om inte,varför då utsätta en liten valp för det?


    Anonym (Börja om från början) skrev 2020-10-20 06:29:47 följande:

    Förutom att det helt enkelt är helt onödigt, en valp blir rumsren när den har förmågan helt enkelt, och behöver bara lite hjälp på traven med bra rutiner. Samtliga era valpar hade nog blivit torra vid samma ålder helt utan bajs på nosen. För oss som inte använder oss av stenåldersmetoder finns heller inget bajs att gnida valpen i, ingen av mina hundar har någonsin bajsat inne som valpar för att jag har valt att rasta dem INNAN olyckan händer. Att era valpar inledningsvis bajsar inne beror på att ni inte rastar tillräckligt ofta, och när valpen utvecklas och får bättre kroppskontroll så börjar dens behovsmönster matcha era rastningstider. Prova, jag garanterar att samma utveckling sker även utan bajs i nosen.


    Och om 50 år kallas nog att behandla hunden som en bebis nog också som stenåldersmetoder.

    Som sagt jag jag TS ett tips som varit bra på våra hundar och som funkar till 100 procent.

    Så kan ni som gillar att torka kiss och klappa hunden på huvudet fortsätta göra det.
    Vem har sagt något om att torka kiss och bajs och klappa hunden på huvudet?
    När våra hundar var valpar så tog vi ut dem så fort de ätit,sovit eller lekt.
    Och tagit ut dem så fort vi sett att de varit på väg att göra ifrån sig och gett dem mycket beröm då de gjort det ute.
    Så tro det eller ej. Men det funkar faktiskt utan straff.
  • Thu 22 Oct 2020 01:59
    #80
    +3
    Anonym (Trallopp) skrev 2020-10-20 16:11:11 följande:
    molly50 skrev 2020-10-20 11:33:48 följande:

    Skulle du själv uppskatta att någon tryckte er din näsa i din skit och slog dig,om du råkat göra på dig?

    Om inte,varför då utsätta en liten valp för det?


    Anonym (Börja om från början) skrev 2020-10-20 06:29:47 följande:

    Förutom att det helt enkelt är helt onödigt, en valp blir rumsren när den har förmågan helt enkelt, och behöver bara lite hjälp på traven med bra rutiner. Samtliga era valpar hade nog blivit torra vid samma ålder helt utan bajs på nosen. För oss som inte använder oss av stenåldersmetoder finns heller inget bajs att gnida valpen i, ingen av mina hundar har någonsin bajsat inne som valpar för att jag har valt att rasta dem INNAN olyckan händer. Att era valpar inledningsvis bajsar inne beror på att ni inte rastar tillräckligt ofta, och när valpen utvecklas och får bättre kroppskontroll så börjar dens behovsmönster matcha era rastningstider. Prova, jag garanterar att samma utveckling sker även utan bajs i nosen.


    Och om 50 år kallas nog att behandla hunden som en bebis nog också som stenåldersmetoder.

    Som sagt jag jag TS ett tips som varit bra på våra hundar och som funkar till 100 procent.

    Så kan ni som gillar att torka kiss och klappa hunden på huvudet fortsätta göra detJa,
    Ja, det var mycket man gjorde förr som "funkade". Man agade både hustru och barn och fick dem lydiga.

    Alla säger att du har fel men du kan inte ta till dig några argument? Som att om valpen gör ifrån sig inne så är det ditt fel som inte haft koll på när valpen behöver gå ut.

    Våra valpar lärde sig att bara kissa och bajsa ute när de var mogna för det. 

    Är du emot att lära dig nya saker? Annars finns det både böcker och TV-program om uppfostran av hundar. Ingenstans står det att man ska använda metoden att trycka ner hundens nos i skiten.
  • Anonym (Gh)
    Sat 24 Oct 2020 20:22
    #84
    Anonym (Trallopp) skrev 2020-10-20 16:11:11 följande:

    Och om 50 år kallas nog att behandla hunden som en bebis nog också som stenåldersmetoder.

    Som sagt jag jag TS ett tips som varit bra på våra hundar och som funkar till 100 procent.

    Så kan ni som gillar att torka kiss och klappa hunden på huvudet fortsätta göra det.


    Vem torkar bort bajset från valpen, som du nyss tryckt ner i sin egen bajs, hos er då? För det måste ju torkas bort eller?

    Först trycker ni ner nosen i bajs, slår den med en tidning och sen släpar ut valpen med bajs i huvet och berömmer den stackaren när den just blivit förnedrad? Det blir värre och värre ju mer jag läser. Usch.
Svar på tråden Hund som gör sina behov inomhus