• Anonym (Hej)
    Sun 18 Oct 2020 09:15
    1060 visningar
    64 svar
    64
    1060

    Inbjudan till dop, hur prioriterar man?

    Hej

    Vi ska snart bjuda in till dop för vår dotter. I corona tider är detta knivigt. Vi funderar på hur vi ska göra och bjuder in till en allmän debatt. Vi funderar på att hålla det för våra närmaste, i kyrkan ska alla nära få vara välkomna men till fikat efteråt vill vi ha barnfritt för att min mormor och morfar och farmor ska kunna vara med på fikat. Då blir det min mans syskonbarn som inte blir välkomna och kompisars barn, för min bästa kompisar ska vara faddrar.

    Hur resonerar man kring corona och dop?

  • Svar på tråden Inbjudan till dop, hur prioriterar man?
  • Anonym (Rakt på sak)
    Sun 18 Oct 2020 09:19
    #1
    +3

    Man ställer in, så klart. Vi har en dödlig pandemi över oss, om ni är så starkt troende att ni absolut vill döpa barnet och göra henne till medlem i Svenska kyrkan så gör det med bara er föräldrar närvarande. Ni kan bjuda in släkten någon annan gång och fira barnet. Förslagsvis nästa år nån gång när vi kanske har ett vaccin.

  • Anonym (Hej) Trådstartaren
    Sun 18 Oct 2020 09:21
    #2

    Jo.. Fast nu ska vi ha det och frågan är då kring prioriteringarna kring det. Gammel Farmor och mormor över kusiner? Eller tvärtom?

  • Anonym (ooo)
    Sun 18 Oct 2020 09:22
    #3
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2020-10-18 09:19:49 följande:

    Man ställer in, så klart. Vi har en dödlig pandemi över oss, om ni är så starkt troende att ni absolut vill döpa barnet och göra henne till medlem i Svenska kyrkan så gör det med bara er föräldrar närvarande. Ni kan bjuda in släkten någon annan gång och fira barnet. Förslagsvis nästa år nån gång när vi kanske har ett vaccin.


    Instämmer. 

    Kör en otroligt liten tillställning i kyrkan, bjud in till fika i sommar så kan ni vara ute och då bjuda precis alla ni vill Glad

    Jag fyllde 50 i våras, har ff inte firat utan väntar till nästa år och hoppas kunna göra just så. Jag ville inte behöva tumma på hur jag skulle fira, hellre då ändra på tidpunkten. 
  • Anonym (ooo)
    Sun 18 Oct 2020 09:23
    #4
    +2
    Anonym (Hej) skrev 2020-10-18 09:21:32 följande:

    Jo.. Fast nu ska vi ha det och frågan är då kring prioriteringarna kring det. Gammel Farmor och mormor över kusiner? Eller tvärtom?


    Ärligt talat- om ni absolut måste fira just nu, fast koronan ökar i hela världen - kusiner skiter väl  egentligen i dop? Det är mest de äldre som tycker sånt är viktigt = prioritera de gamla. 
  • Anonym (Vaktm­ästare­)
    Sun 18 Oct 2020 09:27
    #5
    +3

    Jobbar som vaktmästare i kyrkan och sedan i somras har antalet dop minskat med ca 70% mot hur det brukar se ut. (i min församling i alla fall)

    De som väljer att döpa sina barn just nu är i regel de som verkligen är troende och har en stark kyrklig tradition. De dop jag är med på har varit föräldrarna, ev syskon till barnet och faddrar samt någon far/mor-förälder. Det är allt. Ingen har använt församlingsgården för fika sedan i juli. Alla har åkt hem direkt efter dopet.

  • Anonym (Hej) Trådstartaren
    Sun 18 Oct 2020 09:40
    #6
    Anonym (ooo) skrev 2020-10-18 09:23:54 följande:

    Ärligt talat- om ni absolut måste fira just nu, fast koronan ökar i hela världen - kusiner skiter väl  egentligen i dop? Det är mest de äldre som tycker sånt är viktigt = prioritera de gamla. 


    De gamla som är riskgrupp? Ja intressant, jag vill ju ha dom där men det är ju det med riskgrupp.
  • Anonym (Hej) Trådstartaren
    Sun 18 Oct 2020 09:41
    #7
    Anonym (Vaktmästare) skrev 2020-10-18 09:27:19 följande:

    Jobbar som vaktmästare i kyrkan och sedan i somras har antalet dop minskat med ca 70% mot hur det brukar se ut. (i min församling i alla fall)

    De som väljer att döpa sina barn just nu är i regel de som verkligen är troende och har en stark kyrklig tradition. De dop jag är med på har varit föräldrarna, ev syskon till barnet och faddrar samt någon far/mor-förälder. Det är allt. Ingen har använt församlingsgården för fika sedan i juli. Alla har åkt hem direkt efter dopet.


    Vi använder vårt hem.
  • Sun 18 Oct 2020 09:57
    #8

    Om de äldre tillhör riskgrupp ska dom överhuvudtaget inte ens vara närvarande anser jag. Dumt att chansa. Så då skulle jag bara ha dop med er och faddrar. Ingen annan.

    Fika skulle jag ta utomhus.

  • Anonym (Hej) Trådstartaren
    Sun 18 Oct 2020 10:10
    #9
    -1
    Fjäril kär skrev 2020-10-18 09:57:08 följande:

    Om de äldre tillhör riskgrupp ska dom överhuvudtaget inte ens vara närvarande anser jag. Dumt att chansa. Så då skulle jag bara ha dop med er och faddrar. Ingen annan.

    Fika skulle jag ta utomhus.


    Men jag vill att min mans syskon ska få komma men inte deras familjer. Då kan min mormor och morfar och farmor komma.
  • Anonym (Hej) Trådstartaren
    Sun 18 Oct 2020 10:11
    #10
    Fjäril kär skrev 2020-10-18 09:57:08 följande:

    Om de äldre tillhör riskgrupp ska dom överhuvudtaget inte ens vara närvarande anser jag. Dumt att chansa. Så då skulle jag bara ha dop med er och faddrar. Ingen annan.

    Fika skulle jag ta utomhus.


    Vi ska försöka erbjuda fika utomhus till de vi inte vill ta med hem.
Svar på tråden Inbjudan till dop, hur prioriterar man?