• Anonym (Viva Bianca­)
    Sun 18 Oct 2020 11:34
    1435 visningar
    93 svar
    -2
    93
    1435

    Mitt barn blev utskällt av kompisens mamma

    Min dotter är snart 5 år och brukar leka med en kompis några gator bort.

    Hon var där i morse och kom hem gråtandes. Min dotter älskar djur och kompisens föräldrar tar hem hemlösa katter. Dottern tycker förstås det är supermysigt. Nu hade hon fått lov att leka där och klappat en katt (förmodligen kanske lite burdust) och fått en utskällning av kompisens föräldrar att katten var skygg och vild. Hon blev också hemskickad gråtandes.

    Har lust att ringa och skälla ut dem. Såhär behandlar man väl inte barn? Hon ville ju bara klappa katten.

  • Svar på tråden Mitt barn blev utskällt av kompisens mamma
  • Anonym (A)
    Sun 18 Oct 2020 11:36
    #1
    -1

    Låter som en lite väl hård tillsägelse. Så onödigt gjort.

  • Anonym (Sara)
    Sun 18 Oct 2020 11:39
    #2
    -1

    Blev hon hemskickad att på egen hand gå hem gråtandes som något slags tycker jag att det låter riktigt illa. Jag skulle inte känna mig trygg att ha min femåring hos någon som beter sig så. Man släpper inte iväg en femåring att gå hem själv, och verkligen inte utan attringa föräldern först och tala om att barnet behöver gå hem.

  • Anonym (Lägg av!)
    Sun 18 Oct 2020 11:39
    #3
    +3
    Anonym (Viva Bianca) skrev 2020-10-18 11:34:33 följande:

    Min dotter är snart 5 år och brukar leka med en kompis några gator bort.

    Hon var där i morse och kom hem gråtandes. Min dotter älskar djur och kompisens föräldrar tar hem hemlösa katter. Dottern tycker förstås det är supermysigt. Nu hade hon fått lov att leka där och klappat en katt (förmodligen kanske lite burdust) och fått en utskällning av kompisens föräldrar att katten var skygg och vild. Hon blev också hemskickad gråtandes.

    Har lust att ringa och skälla ut dem. Såhär behandlar man väl inte barn? Hon ville ju bara klappa katten.


    Hur vet du att din unge blev utskälld?
    Är det vad hon säger?

    Troligen har mamman sagt till henne att hon inte får klappa katten, och förmodligen klappade hon (som du säger) burdust.

    Hade det varit bättre om katten klöst eller bitit din unge? Istället för att sitta och ruva på hämnd så bör du lära ungen att inte klappa främmande djur öht.
  • Litet My
    Sun 18 Oct 2020 11:42
    #4
    +1

    Kan faktiskt förstå lite då jag också tar hand om skygga katter. Ofta förvildade och väldigt rädda. Säger ofta till barnens kompisar att inte röra katterna, det kan blir farligt och om inte annat blir det jobbigt för katten.

    Sedan hade jag inte gjort som TS, men skällt ordentligt har jag gjort några gånger när jag förklarat och förklarat och nästa gång barnen kommer så struntar de i det och kastar sig på katten.

    Verkar som många föräldrar tycker det är helt okej att låta barn bara kasta sig över djur och leka med dem som de behagar.

  • Anonym (Viva Bianca­) Trådstartaren
    Sun 18 Oct 2020 11:43
    #5
    -1
    Anonym (Sara) skrev 2020-10-18 11:39:34 följande:

    Blev hon hemskickad att på egen hand gå hem gråtandes som något slags tycker jag att det låter riktigt illa. Jag skulle inte känna mig trygg att ha min femåring hos någon som beter sig så. Man släpper inte iväg en femåring att gå hem själv, och verkligen inte utan attringa föräldern först och tala om att barnet behöver gå hem.


    Vi bor så nära så de brukar gå själva. Ingen bilväg eller så. Men ändå... herregud. Klappa en katt liksom?
  • Anonym (Viva Bianca­) Trådstartaren
    Sun 18 Oct 2020 11:45
    #6
    -1
    Anonym (Lägg av!) skrev 2020-10-18 11:39:35 följande:

    Hur vet du att din unge blev utskälld?

    Är det vad hon säger?

    Troligen har mamman sagt till henne att hon inte får klappa katten, och förmodligen klappade hon (som du säger) burdust.

    Hade det varit bättre om katten klöst eller bitit din unge? Istället för att sitta och ruva på hämnd så bör du lära ungen att inte klappa främmande djur öht.


    Vet att denna mamma kan ryta ifrån väldigt hårt och min dotter är mjuk och känslig. Hon gick fram och klappade en katt som visst var rädd och blev arg... är ju liksom ingen riksolycka
  • Anonym (Sara)
    Sun 18 Oct 2020 11:46
    #7
    Anonym (Viva Bianca) skrev 2020-10-18 11:43:52 följande:

    Vi bor så nära så de brukar gå själva. Ingen bilväg eller så. Men ändå... herregud. Klappa en katt liksom?


    Jag antar att ni brukar informera varandra att barnet är på väg hem?

    Om det har hänt något som gör kompisens föräldrar upprörda bör de ringa och i formera barnets föräldrar om vad som hänt. Ni behöver ju få info. Man skickar inte bara hem ett ledset barn ensam utan kontakt med föräldrarna även om man så bor i samma trapphus anser jag.
  • Sun 18 Oct 2020 11:50
    #8
    +1
    Anonym (Viva Bianca) skrev 2020-10-18 11:43:52 följande:
    Vi bor så nära så de brukar gå själva. Ingen bilväg eller så. Men ändå... herregud. Klappa en katt liksom?
    Anonym (Viva Bianca) skrev 2020-10-18 11:45:01 följande:
    Vet att denna mamma kan ryta ifrån väldigt hårt och min dotter är mjuk och känslig. Hon gick fram och klappade en katt som visst var rädd och blev arg... är ju liksom ingen riksolycka
    Oacceptabelt att ryta åt barn, tycker jag. Med det sagt tycker jag också att inställningen "...herregud. Klappa en katt liksom?" också är oacceptabel om det är så att barnet faktiskt klappat katten ovarsamt och burdust, då är det något som föräldern (optimalt också kattägaren) måste hjälpa barnet att förstå att man inte gör och lära ut hur barnet ska göra istället. Att vifta bort det med att "det bara är en katt" som därmed ska tåla vad som är en riktigt dålig attityd. 
  • Anonym (Viva Bianca­) Trådstartaren
    Sun 18 Oct 2020 11:50
    #9
    Anonym (Sara) skrev 2020-10-18 11:46:29 följande:

    Jag antar att ni brukar informera varandra att barnet är på väg hem?

    Om det har hänt något som gör kompisens föräldrar upprörda bör de ringa och i formera barnets föräldrar om vad som hänt. Ni behöver ju få info. Man skickar inte bara hem ett ledset barn ensam utan kontakt med föräldrarna även om man så bor i samma trapphus anser jag.


    Vi bor så nära så de kommer och går iofs som de vill.
  • Sun 18 Oct 2020 11:51
    #10
    -2
    Anonym (Viva Bianca) skrev 2020-10-18 11:34:33 följande:

    Min dotter är snart 5 år och brukar leka med en kompis några gator bort.

    Hon var där i morse och kom hem gråtandes. Min dotter älskar djur och kompisens föräldrar tar hem hemlösa katter. Dottern tycker förstås det är supermysigt. Nu hade hon fått lov att leka där och klappat en katt (förmodligen kanske lite burdust) och fått en utskällning av kompisens föräldrar att katten var skygg och vild. Hon blev också hemskickad gråtandes.

    Har lust att ringa och skälla ut dem. Såhär behandlar man väl inte barn? Hon ville ju bara klappa katten.


    Tycker helt klart du ska ringa henne och skälla ut henne!! Det hade jag gjort. Om inte du som förälder står upp för din 5 åring, så vem ska då göra det?
    Och du borde verkligen inte skicka dit henne igen. Sådana "små saker" kan ge mentala men hos ett barn, och skapa enorm osäkerhet framöver som barnet bär med sig under lång tid. För ett litet barn är det ett trauma.

    Stå upp för sin dotter!!! Kärringens elaka beteende kan ha skadat ditt barn mer än du tror.
Svar på tråden Mitt barn blev utskällt av kompisens mamma