• Sun 18 Oct 2020 12:28
    3149 visningar
    20 svar
    20
    3149

    Behöver råd om Insemination

    Vår barnlöshet beror på manlig faktor, azoospermi (avsaknad av spermier i sädesvätskan).

    Vi är i slutskedet på vår utredning och det ser ut som om vi kommer göra insemination i första hand då vi inte har så många förhoppningar om att finna spermier. Vi har tänkt åka till Danmark för att inseminera med donerad sperma. Jag har väldigt bra koll på min kropp och ägglossning men vet inte om man ska ta några extra tillskott för att öka chanserna eller om det krävs extra hormoner från kliniken.

    Vi är osäkra på kliniker. Det finnas många att välja på. Alla skriver olika om alla. Men vi lutar oss åt mot storkkliniken, sellmers eller Vitanova. Någon som har generella erfarenhet av dessa kliniker?

    Någon som vet hur proceduren har fungerat?

    Från första samtal osv

    Hur lång tid har det tagit från första samtalet till själva inseminationen?

    Har läst att jag behöver ta lite prover och sånt innan, någon som vet vilka prover det är och hur man kan ta dessa innan själva samtalet? Vill minimera ?väntetiden? så mycket som möjligt.

  • Svar på tråden Behöver råd om Insemination
  • Anonym (123)
    Sun 18 Oct 2020 15:02
    #1

    Hur gör man med faderskapet?
    Blir mannen "pappa" per automatik eller behövs en närståendeadoption?

  • Sun 18 Oct 2020 15:18
    #2
    Anonym (123) skrev 2020-10-18 15:02:40 följande:

    Hur gör man med faderskapet?

    Blir mannen "pappa" per automatik eller behövs en närståendeadoption?


    Det finns massa svar om det i andra trådar. Det är inte det jag skapade tråden för att diskutera. Så håll dig gärna till ämnet :)
  • Anonym (123)
    Sun 18 Oct 2020 15:47
    #3
    pixpoxy skrev 2020-10-18 15:18:22 följande:
    Det finns massa svar om det i andra trådar. Det är inte det jag skapade tråden för att diskutera. Så håll dig gärna till ämnet :)
    Ok, sorry!
  • Sun 18 Oct 2020 19:19
    #4
    pixpoxy skrev 2020-10-18 12:28:00 följande:

    Vår barnlöshet beror på manlig faktor, azoospermi (avsaknad av spermier i sädesvätskan).

    Vi är i slutskedet på vår utredning och det ser ut som om vi kommer göra insemination i första hand då vi inte har så många förhoppningar om att finna spermier. Vi har tänkt åka till Danmark för att inseminera med donerad sperma. Jag har väldigt bra koll på min kropp och ägglossning men vet inte om man ska ta några extra tillskott för att öka chanserna eller om det krävs extra hormoner från kliniken.


    Jag tror insemination på klinik är ett bra val för många. Det har onekligen en del fördelar, som total anonymitet åt båda hållen. En del andra tycker det kan vara ett bra alternativ att ta kontakt direkt med en donator, eftersom det har andra fördelar.

    Det finns rätt få (receptfria) sätt att öka chansen till graviditet vid insemination. Det är bra att ta folsyra och även den s.k bisolvonmetoden är bevisat effektiv. Vill du prova den så dricker du 10-15 ml Bisolvon från mensens första dag till dagen för inseminationen. Det finns fler saker som däremot är bra att undvika när en vill bli gravid. Ipren bör undvikas till exempel, medan Alvedon går bra. En bör dricka högst två koppar kaffe om dagen.
  • Anonym (Mia)
    Mon 19 Oct 2020 21:29
    #5

    Hej! Vi tog hjälp från storkkKliniken i Köpenhamn, väldigt smidigt. Fyller i en journal online. Sen hade man ett samtal över Skype, såkallat joursamtal. När man blev godkänd så var det bara att skicka in prover. Jag fick skicka svar på klamydiatest, HIV, hepatit, sköldkörtelprov, senaste cellprovtagning samt om jag var vaccinerad för röda hund. Dessa prov fick jag ombesörja att göra själv. De rekommenderade även en äggledarspolning men det var inget krav. Det som tog tid var att göra proverna i Sverige men så snart det var inskickas var det bara att åka ner. Lycka till!

  • Mon 19 Oct 2020 21:42
    #6

    Hej!

    Befinner mig i samma sits som dig med makens diagnos.

    Vi har fått en dotter via insemination med donerade spermier på Trianglen (Danmark) och är nu tidigt gravid med bebis nr 2 (inte fått graviditeten bekräftad via ul ännu). På vår klinik ökar de chanserna genom att ta gonal-f för att stimulera ägg och sedan avslutar de med en ägglossningsspruta för att säkerställa att ägget lossnar.

    Precis som Mia skriver så går proceduren till sådär. Fick även ta hormonprover för att se hur det stod till med fertiliteten och för att jag skulle få rätt behandling. Det jag gillar med vår klinik är att de verkligen vill att man ska lyckas med behandlingen och de har strålande statistik. De är även ärliga och utför alltid ultraljud inför varje försök för att se hur det står till med äggen (om de är kvar eller lossnat) vilket inte alla kliniker gör.

    Det som tog tid var precis som Mia skriver att få klart alla prover. Du kan ju förbereda de vanliga proverna som inkluderar hiv/hepatit a+b/klamydia, ha färskt cellprov osv om du vill påbörja något. Även välja donator via Cryos tex.

    Ställ gärna frågor om du undrar något mer!

  • Mon 19 Oct 2020 23:43
    #7
    askyfullofstars skrev 2020-10-19 21:42:12 följande:

    Hej!

    Befinner mig i samma sits som dig med makens diagnos.

    Vi har fått en dotter via insemination med donerade spermier på Trianglen (Danmark) och är nu tidigt gravid med bebis nr 2 (inte fått graviditeten bekräftad via ul ännu). På vår klinik ökar de chanserna genom att ta gonal-f för att stimulera ägg och sedan avslutar de med en ägglossningsspruta för att säkerställa att ägget lossnar.

    Precis som Mia skriver så går proceduren till sådär. Fick även ta hormonprover för att se hur det stod till med fertiliteten och för att jag skulle få rätt behandling. Det jag gillar med vår klinik är att de verkligen vill att man ska lyckas med behandlingen och de har strålande statistik. De är även ärliga och utför alltid ultraljud inför varje försök för att se hur det står till med äggen (om de är kvar eller lossnat) vilket inte alla kliniker gör.

    Det som tog tid var precis som Mia skriver att få klart alla prover. Du kan ju förbereda de vanliga proverna som inkluderar hiv/hepatit a+b/klamydia, ha färskt cellprov osv om du vill påbörja något. Även välja donator via Cryos tex.

    Ställ gärna frågor om du undrar något mer!


    Tack för svaret. Jag undrar hur du gick tillväga för att göra provtagningarna? Jag hittar ingenstans var man kan boka tider för cellprov mm. Ska man ringa sin vårdcentral eller vart hör man av sig? Vill nämligen ha allt det där klart innan vi åker till Danmark.
  • Mon 19 Oct 2020 23:45
    #8
    Anonym (Mia) skrev 2020-10-19 21:29:32 följande:

    Hej! Vi tog hjälp från storkkKliniken i Köpenhamn, väldigt smidigt. Fyller i en journal online. Sen hade man ett samtal över Skype, såkallat joursamtal. När man blev godkänd så var det bara att skicka in prover. Jag fick skicka svar på klamydiatest, HIV, hepatit, sköldkörtelprov, senaste cellprovtagning samt om jag var vaccinerad för röda hund. Dessa prov fick jag ombesörja att göra själv. De rekommenderade även en äggledarspolning men det var inget krav. Det som tog tid var att göra proverna i Sverige men så snart det var inskickas var det bara att åka ner. Lycka till!


    Tack för svaret. Hur gick du tillväga för att kunna göra proverna? Som jag skrev i ett annat svar hittar jag ingenstans hur eller var man ska ta proverna nåongstans? Vill gärna boka/göra detta innan vi kontaktar klinik.
  • Tue 20 Oct 2020 09:19
    #9
    pixpoxy skrev 2020-10-19 23:43:34 följande:

    Tack för svaret. Jag undrar hur du gick tillväga för att göra provtagningarna? Jag hittar ingenstans var man kan boka tider för cellprov mm. Ska man ringa sin vårdcentral eller vart hör man av sig? Vill nämligen ha allt det där klart innan vi åker till Danmark.


    Gick privat med allt. Det kostar en del men då slipper man allt krångel. Hormonproverna tog jag via werlabs. Hivprov kan du dock ta på vanlig könsmottagning om ni har någon sådan där du bor?
  • Tue 20 Oct 2020 11:14
    #10
    askyfullofstars skrev 2020-10-20 09:19:43 följande:

    Gick privat med allt. Det kostar en del men då slipper man allt krångel. Hormonproverna tog jag via werlabs. Hivprov kan du dock ta på vanlig könsmottagning om ni har någon sådan där du bor?


    Det är bara att beställa tid för sånt prov på den mottagningen då. Får ringa och höra med vår klinik. Vi har gjort utredning på privatklinik men de skickade oss vidare eftersom de ansågs att det var regionen som kunde bekosta det. Men får ringa och rådfråga på kliniken närmare. Tråkigt att det inte står så tydligt var man ska höra av sig vart man ska testa sig någonstans. Står mest vad man ska testa men inte konkret hur.
  • Tue 20 Oct 2020 11:58
    #11
    pixpoxy skrev 2020-10-20 11:14:55 följande:

    Det är bara att beställa tid för sånt prov på den mottagningen då. Får ringa och höra med vår klinik. Vi har gjort utredning på privatklinik men de skickade oss vidare eftersom de ansågs att det var regionen som kunde bekosta det. Men får ringa och rådfråga på kliniken närmare. Tråkigt att det inte står så tydligt var man ska höra av sig vart man ska testa sig någonstans. Står mest vad man ska testa men inte konkret hur.


    Jag tror att det bästa är att du kontaktar kliniken ni är intresserade av att få behandling på. Vissa har samarbetspartners i Sverige så de kan hänvisa till en viss klinik. Vet inte var i landet du bor heller så svårt att ge råd om klinik. Börja även kolla donatorer, det tar längre tid än man tror (om ni vill välja själva dvs).
  • Tue 20 Oct 2020 12:16
    #12

    Det här med anonymitet vid klinik är bara att glömma. Det är egentligen samma hur ni än gör.

    Jag donerade sperma privat anonymt förut då jag har otroligt lätt att få barn. Jag har 7-8 barn på så sätt. Sen kom tekniken med dna-släktforskning. Det var inget jag hade räknat med.

    Jag vet inte vad barnen till heterosexuella föräldrar kommer att göra, beror säkert på vad föräldrarna berättat för dom. Men dom barn som har två morsor eller en ensam mamma lär ju fatta att det finns någon där ute.

    Jag finns registrerad hos dom större genom-företagen. Bättre att barnen hittar mig direkt när/om dom söker. Tekniken finns och det är bara att gilla läget.

  • M82
    Thu 22 Oct 2020 15:40
    #14

    Vi har fått 2 barn genom insemination i Danmark. Också p.g.a. manlig faktor. Vi använde oss av Vitanova och har varit mkt nöjda med dem. Alla prover har vi gjort i Sverige. Jag gick till vanlig gyn innan besöket i Danmark och mätte äggblåsorna. Gyn i Sverige var även den som skrev ut alla receptbelagda mediciner / hormoner (gick på högkostnadsskyddet) dock på rekommendation ifrån läkare i Danmark. När äggblåsorna var tillräckligt stora så fick vi en tid av kliniken när vi skulle åka ner. Skulle vara där mellan 24-36 timmar från att äggblåsorna var önskad storlek. 


    Nu var det ett tag sen vi var där, så minns inte alla prover man gjorde innan. Har för mig att de flesta var klara i.o.m. barnlöshetsutredningen. I annat fall har jag tagit hjälp ifrån min gyn som då har skrivit remiss för de prover som behövt kompletteras med. Vi har gått privat hela vägen och det kan jag verkligen rekommendera. Kostar lite, men man slipper allt krångel och all byråkrati som finns i Sverige. Med psykologsamtal o.dyl. 


    Hur pass snabbt man kan komma igång så är det relativt snabbt. Man kanske får vänta till nästa menscykel förutsatt att alla prover som ska tas är klara + att man har haft joursamtal med kliniken. Vi gjorde vårt per tele. Men vet att de även erbjuder Skypesamtal. Men hör med kliniken ni är intresserade av så kan de hjälpa er vidare. 


    Jag tog inga extra kosttillskott innan vi försökte. Men det är bra att leva sunt, äta mkt grönsaker och varierad kost. Röra på sig, undvika stora mängder alkohol/rökning och så vidare. Behöver du hormoner kommer kliniken att rekommendera det. För min del så behövde jag extra hormontillskott för att lättare bli gravid. Du kan gärna gå in på min profil och läsa min dagbok. Har skrivit om hela vår resa där. Från att vi började med utredningarna för barnlöshet tills att andra barnet föddes.Det är jobbigt när man är mitt i det, men det är värt allt besvär i slutändan. När man väl har bebisen i sin famn så är resan dit det sista man tänker på. Önskar er all lycka till. 

  • Fri 23 Oct 2020 07:34
    #15

    Jag har försökt jämföra mina provsvar och de prover de vill ha, en lång lista men vet inte hur jag konkret ska skicka journalen till Danmark? Är det bara att begära ut provsvar och journalanteckningar via att kontakta kliniken där vi började utredningen?

    Behöver göra cellprov och vet inte hur man ska boka tid till det. Man blir ju oftast kallad

  • M82
    Fri 23 Oct 2020 11:39
    #16
    pixpoxy skrev 2020-10-23 07:34:41 följande:
    Jag har försökt jämföra mina provsvar och de prover de vill ha, en lång lista men vet inte hur jag konkret ska skicka journalen till Danmark? Är det bara att begära ut provsvar och journalanteckningar via att kontakta kliniken där vi började utredningen?
    Behöver göra cellprov och vet inte hur man ska boka tid till det. Man blir ju oftast kallad

    Skulle begära ut provsvar och journalanteckningar och scanna och sen maila kliniken det dem vill ha. 
    Du behöver inte jämföra provsvar, skicka bara det dem efterfrågar. 

    Alternativt, har du inte tillgång till scanner så kanske fota med mobilen funkar bra och sen maila kliniken. 

    Cellprov kan du göra på närmsta mödravårdscentral (MVC). Gyn kanske också kan göra det i samband med annan undersökning. Tror dock de slutat med det då de anser att MVC ska syssla med sånt. 

  • Anonym (123)
    Fri 23 Oct 2020 11:49
    #17
    Friger skrev 2020-10-20 12:16:10 följande:

    Det här med anonymitet vid klinik är bara att glömma. Det är egentligen samma hur ni än gör.

    Jag donerade sperma privat anonymt förut då jag har otroligt lätt att få barn. Jag har 7-8 barn på så sätt. Sen kom tekniken med dna-släktforskning. Det var inget jag hade räknat med.

    Jag vet inte vad barnen till heterosexuella föräldrar kommer att göra, beror säkert på vad föräldrarna berättat för dom. Men dom barn som har två morsor eller en ensam mamma lär ju fatta att det finns någon där ute.

    Jag finns registrerad hos dom större genom-företagen. Bättre att barnen hittar mig direkt när/om dom söker. Tekniken finns och det är bara att gilla läget.


    Men fy så hemskt, att bli lovad anonymitet och sen detta... 
  • Fri 23 Oct 2020 19:25
    #18
    Friger skrev 2020-10-20 12:16:10 följande:

    Jag finns registrerad hos dom större genom-företagen. Bättre att barnen hittar mig direkt när/om dom söker. Tekniken finns och det är bara att gilla läget.


    Det är något som jag också funderat på att göra, men jag är inte så insatt i den biten. Vilken tjänst anser du är viktigast om man vill registrera sitt DNA på det sättet?
  • Sat 24 Oct 2020 15:22
    #19
    SvenOlsson skrev 2020-10-23 19:25:59 följande:
    Det är något som jag också funderat på att göra, men jag är inte så insatt i den biten. Vilken tjänst anser du är viktigast om man vill registrera sitt DNA på det sättet?
    FamilyTreeDna och MyHeritage

    Du kan göra testet hos den ena och sedan kopiera över till den andra. Rätt skoj för övrigt, man får många träffar rent allmänt.
  • Sun 25 Oct 2020 06:42
    #20
    Friger skrev 2020-10-24 15:22:52 följande:

    FamilyTreeDna och MyHeritage

    Du kan göra testet hos den ena och sedan kopiera över till den andra. Rätt skoj för övrigt, man får många träffar rent allmänt.


    Tack för tipset, det ska jag kolla upp
Svar på tråden Behöver råd om Insemination