• Sun 18 Oct 2020 13:20
    1697 visningar
    22 svar
    22
    1697

    Dotter med muslimsk pojkvän

    Det finns ju massor med exempel på att detta kan sluta i katastrof!

    Trots det så befinner jag mig nu i den situation där min dotter verkar sitta fast i en situation där hennes muslimske pojkvän har makten och kontrollen över vår 17 åriga dotters liv! Vi kan skippa detaljerna jag vill veta om det finns någon aktiv hjälp att gå i dessa situationer?

    Tar tacksamt emot alla tips!

  • Svar på tråden Dotter med muslimsk pojkvän
  • Sun 18 Oct 2020 13:21
    #1

    Du borde tillåta anonyma svar i ett så känsligt ämne.

  • Sun 18 Oct 2020 13:47
    #2

    Hur gör man det ? Tillåter anonyma svar?

  • KKarat­e
    Sun 18 Oct 2020 13:50
    #3
    -1

    Det är väl bara som pappa att meddela honom att du gör slut på relationen.

  • Sun 18 Oct 2020 13:51
    #4
    Dumsnällutnyttjad skrev 2020-10-18 13:47:26 följande:

    Hur gör man det ? Tillåter anonyma svar?


    Det beror på vilken kategori du väljer, alla kan man tydligen inte välja att tillåta anonyma svar, det är en liten kryssruta längre nedanför trådstarten.

    Du kan starta en ny tråd och se över inställningarna innan du postar.
  • Sun 18 Oct 2020 13:53
    #5

    Gjorde ett försök men det är dottern som inte vill se vart det är på väg! Jag behöver material som kan ge henne insikt!

  • Lolako­la
    Sun 18 Oct 2020 14:45
    #6

    Be henne läsa på om Billy Fagerström, som kontrollerade och sedan mördande sin yngre flickvän Tova.

  • Sun 18 Oct 2020 15:24
    #7

    Är hon 17 så får du väl bestämma att de inte får ses.

    Men troligtvis så kommer de ses ändå.

    Min dotter har precis lämnat en destruktiv relation med en muslimsk man. Det är skyddat boende för henne idag=noll kontakt med sina gamla vänner och inga besök av familj.

    Vilma blev mördad...

    Många hedersmord osv.

    Grejen är att invandrarkillar män är flitigare i uppvaktning och sätter sina flickvänner på pedistal i början. När de är fast vänder det ofta...

    Svårt

  • Lolako­la
    Sun 18 Oct 2020 16:31
    #8
    -2 +1
    Moder1 skrev 2020-10-18 15:24:14 följande:

    Är hon 17 så får du väl bestämma att de inte får ses.

    Men troligtvis så kommer de ses ändå.

    Min dotter har precis lämnat en destruktiv relation med en muslimsk man. Det är skyddat boende för henne idag=noll kontakt med sina gamla vänner och inga besök av familj.

    Vilma blev mördad...

    Många hedersmord osv.

    Grejen är att invandrarkillar män är flitigare i uppvaktning och sätter sina flickvänner på pedistal i början. När de är fast vänder det ofta...

    Svårt


    Det har inget med varken religion eller kultur att göra. Detta är strukturellt, män som kontrollerar kvinnor. Något även svenska, finska, ryska män osv gör.
  • Sun 18 Oct 2020 16:41
    #9
    Lolakola skrev 2020-10-18 16:31:36 följande:
    Det har inget med varken religion eller kultur att göra. Detta är strukturellt, män som kontrollerar kvinnor. Något även svenska, finska, ryska män osv gör.
    Nej, risken är mycket större med en muslimsk man.
  • Lolako­la
    Sun 18 Oct 2020 16:51
    #10
    -1
    BeautifulLiz skrev 2020-10-18 16:41:19 följande:

    Nej, risken är mycket större med en muslimsk man.


    Nej. Pratar med utsatta kvinnor varje dag, i alla åldrar och samhällsgrupper. Majoriteten har inte utländska män. Men majoriteten har män.
  • Sun 18 Oct 2020 17:09
    #11
    -1 +1
    Lolakola skrev 2020-10-18 16:51:18 följande:
    Nej. Pratar med utsatta kvinnor varje dag, i alla åldrar och samhällsgrupper. Majoriteten har inte utländska män. Men majoriteten har män.
    Det spelar ingen roll. Risken är större.
  • Sun 18 Oct 2020 17:48
    #12
    +1

    Varför vill du inte berätta mer detaljerat om vad är problemet? Hur ska man kunna hjälpa dig om man inte vet vad är problemet. Du verkar tycka att största problemet är egentligen att din dotters kille är muslim. 

  • Sun 18 Oct 2020 18:09
    #13
    Lolakola skrev 2020-10-18 16:51:18 följande:

    Nej. Pratar med utsatta kvinnor varje dag, i alla åldrar och samhällsgrupper. Majoriteten har inte utländska män. Men majoriteten har män.


    Majoriteten har alldeles riktigt män. Men arbetar man med både frivilligt och genom annans försorg hjälpsökande, märker man ganska snart att svenska kvinnor är mer informerade om både frivilligorganisationer och kommunala och statliga organ. Vi bor dessutom i Sverige med en svensk majoritetsbefolkning. Du tror inte att det påverkar utfallet av nationaliteten på de hjälpsökande kvinnornas män? Det är i alla fall min erfarenhet.

    Det är givetvis en försvårande omständighet om religion och kultur i form av exvis klanmentalitet backar upp ett kontrollerande beteende. Svårare att bryta och farligare. Så det är klart det spelar roll, det där du påstår inte spelar roll.
    #inteensamaldrigglömd
  • Sun 18 Oct 2020 18:12
    #14

    TS, börja med kvinnofridslinjen 020-505050


    #inteensamaldrigglömd
  • Sun 18 Oct 2020 18:38
    #15
    Dumsnällutnyttjad skrev 2020-10-18 13:20:46 följande:

    Det finns ju massor med exempel på att detta kan sluta i katastrof!

    Trots det så befinner jag mig nu i den situation där min dotter verkar sitta fast i en situation där hennes muslimske pojkvän har makten och kontrollen över vår 17 åriga dotters liv! Vi kan skippa detaljerna jag vill veta om det finns någon aktiv hjälp att gå i dessa situationer?

    Tar tacksamt emot alla tips!


    Vad gör han då? Hur kontrollerar han henne?
  • Sun 18 Oct 2020 19:03
    #16
    Lolakola skrev 2020-10-18 16:31:36 följande:

    Det har inget med varken religion eller kultur att göra. Detta är strukturellt, män som kontrollerar kvinnor. Något även svenska, finska, ryska män osv gör.


    Den som tror att kultur inte spelar in vet inte vad den pratar om.

    Kultur krockar har funnits i alla tider, man har olika syn på många viktiga faktorer som ställer till problem när relationen hamnar i en vardag.

    Såklart finns det svenska män, finska män, ryska män som utövar våld och förtryck likväl som kurdiska, iranska, afghanska osv. Men faktum kvarstår att kulturkrockar inte gynnar relationen.

    Nu var frågan om just muslimska män och svensk dotter. Mina erfarenheter är inte goda och då utgår jag inte enbart från min dotters situation.
  • Sun 18 Oct 2020 19:12
    #17
    Moder1 skrev 2020-10-18 19:03:26 följande:
    Den som tror att kultur inte spelar in vet inte vad den pratar om.

    Kultur krockar har funnits i alla tider, man har olika syn på många viktiga faktorer som ställer till problem när relationen hamnar i en vardag.

    Såklart finns det svenska män, finska män, ryska män som utövar våld och förtryck likväl som kurdiska, iranska, afghanska osv. Men faktum kvarstår att kulturkrockar inte gynnar relationen.

    Nu var frågan om just muslimska män och svensk dotter. Mina erfarenheter är inte goda och då utgår jag inte enbart från min dotters situation.
    Kulturella krockar finns även mellan höginkomsttagare och låginkomsttagaren, vänster och höger och storstan och landet. Att de finns behöver inte betyda att det är dåligt eller destruktivt utan det är om det börjar bli ett problem i relationer eller om den andre utövar våld eller förtryck detta blir ett problem.

    Hur många har inte varit med om att må en mindre ort så snackas det en massa skit om någon så fort ryktet går? Det är ett typ av samhällsförtryck som även sker av och mot andra svenskar.
    Systemutvecklare och pappa
  • Sun 18 Oct 2020 19:18
    #18
    Moder1 skrev 2020-10-18 19:03:26 följande:

    Den som tror att kultur inte spelar in vet inte vad den pratar om.

    Kultur krockar har funnits i alla tider, man har olika syn på många viktiga faktorer som ställer till problem när relationen hamnar i en vardag.

    Såklart finns det svenska män, finska män, ryska män som utövar våld och förtryck likväl som kurdiska, iranska, afghanska osv. Men faktum kvarstår att kulturkrockar inte gynnar relationen.

    Nu var frågan om just muslimska män och svensk dotter. Mina erfarenheter är inte goda och då utgår jag inte enbart från min dotters situation.


    Ja, som du säger är kultur en avgörande faktor där släkten kan bli farlig även när mannen inte är det. Men det är inte kulturkrock som är farligast, för det är minst lika farligt att vara från samma kultur som den possessiva mannen, när det handlar om religiositet och/eller kultur som stödjer mannens beslutsrätt över kvinnan. Finns det barn med i bilden börjar det närma sig att vara lika illa oavsett kvinnans bakgrund.
    #inteensamaldrigglömd
Svar på tråden Dotter med muslimsk pojkvän