• Anonym (O)
    Sun 18 Oct 2020 15:30
    1654 visningar
    45 svar
    +2
    45
    1654

    Trött på att bli påhoppad av lösspringande hundar i skogen!

    Som titeln lyder! Förstår inte hur man som hundägare kan vara så sjukt respektlös. Trött på att inte kunna gå i skogen i lugn och ro utan att bli attackerad/påhoppad av en hund och få blöta och leriga byxor, utan ens en ursäkt av ägaren.

    Hänt två gånger på kort tid nu och hände någon gång förra året också. Jag är inte hundrädd men var det när jag var liten just pga en sån incident. I vilket fall som helst så vill ingen bli attackerad, påhoppad och nerskitad! Koppla era hundar! Hoppas ägaren ser detta och skäms.

    Nästa gång det händer kommer jag skälla ut ägaren efter noter. Har inte blivit så innan pga vill avlägsna mig från hunden så fort som möjligt. Men trött på att ta skit av dessa oansvariga ägare.

  • Svar på tråden Trött på att bli påhoppad av lösspringande hundar i skogen!
  • Sun 18 Oct 2020 15:39
    #1
    +1

    Det låter ju sannerligen inte alls roligt, sett ur ditt perspektiv.

    Dock så förbehåller jag mig rätten att gå i min egen skog,

    med mina hundar okopplade under de tider på året då detta är lämpligt.

    Nu vet jag inte i vilken skog du gått, kanske menar du någon form utav motionsspår.

    I det fallet så förstår jag din irritation.

  • Anonym (O) Trådstartaren
    Sun 18 Oct 2020 15:49
    #2
    annikasater skrev 2020-10-18 15:39:20 följande:

    Det låter ju sannerligen inte alls roligt, sett ur ditt perspektiv.

    Dock så förbehåller jag mig rätten att gå i min egen skog,

    med mina hundar okopplade under de tider på året då detta är lämpligt.

    Nu vet jag inte i vilken skog du gått, kanske menar du någon form utav motionsspår.

    I det fallet så förstår jag din irritation.


    Det är en skog som ligger i anslutning till ett motionsspår men är inget spår där jag går utan bara en liten stig. Men det är allmän mark/kommunens, ej privat.

    Vet inte hur det ser ut kring regler med koppel?

    Skönt att höra att det finns vettiga hundägare! Jag har personligen inget emot lösa hundar så länge de går med ägaren och inte försöker hälsa på alla de möter eller börjar hoppa på mig. Jag förstår ju att hundar är nyfikna, tycker själv om hundar mycket, men tycker att man har ett ansvar som ägare att skydda omgivningen mot sin hund om man vet att den hälsar på alla. Avser alltså hundar som kommer rusande och ska mosa, slicka eller hoppa på en. Är det inte självvalt så känner man sig väldigt attackerad.
  • Sun 18 Oct 2020 16:11
    #3
    Anonym (O) skrev 2020-10-18 15:49:00 följande:
    Det är en skog som ligger i anslutning till ett motionsspår men är inget spår där jag går utan bara en liten stig. Men det är allmän mark/kommunens, ej privat.

    Vet inte hur det ser ut kring regler med koppel?

    Skönt att höra att det finns vettiga hundägare! Jag har personligen inget emot lösa hundar så länge de går med ägaren och inte försöker hälsa på alla de möter eller börjar hoppa på mig. Jag förstår ju att hundar är nyfikna, tycker själv om hundar mycket, men tycker att man har ett ansvar som ägare att skydda omgivningen mot sin hund om man vet att den hälsar på alla. Avser alltså hundar som kommer rusande och ska mosa, slicka eller hoppa på en. Är det inte självvalt så känner man sig väldigt attackerad.
    Kolla med kommunen du bor i/där skogen ligger vad gäller angående koppel på hundar i naturområde (det kan skilja sig om det är skog/natur och tätbygd).
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Sven19
    Sun 18 Oct 2020 17:31
    #13

    Har aldrig varit med om att en hund som går fritt i skogen hoppar upp på mig. Är ute och springer ganska mycket.

    Min erfarenhet är att ägare som släpper sina hundar har jävligt bra koll på hunden. Är mer problem med små hundar i koppel och som inte har någon träning alls.

  • Anonym (Skumt­omten)
    Sun 18 Oct 2020 17:39
    #14
    Anonym (123) skrev 2020-10-18 17:07:11 följande:
    .

    Har du samma åsikt om t ex våldtäktsmän?  Att göra dem blinda minimerar ju risken för "återfall".
    Nej, dom jävlarna skär man kuken av. 
  • Sun 18 Oct 2020 17:42
    #15

    Jag blev jagad av en Rottweiler på en joggingtur för många år sedan. En kvinna kunde inte hålla hunden när vi joggade förbi och jag blev panikslagen och sprang in i skogen med hunden efter mig. Hon tyckte jag var fånig "Det är ju bara en valp!" (stor som en shettis) Jag kan säga att jag har 0 tillit till främmande hundägare. Först bli vettskrämd och sedan hånad.

  • Anonym (råtti­s)
    Sun 18 Oct 2020 18:10
    #7
    HannahHorvath skrev 2020-10-18 17:42:16 följande:

    Jag blev jagad av en Rottweiler på en joggingtur för många år sedan. En kvinna kunde inte hålla hunden när vi joggade förbi och jag blev panikslagen och sprang in i skogen med hunden efter mig. Hon tyckte jag var fånig "Det är ju bara en valp!" (stor som en shettis) Jag kan säga att jag har 0 tillit till främmande hundägare. Först bli vettskrämd och sedan hånad.


    När jag joggade i skogen en gång så kom en rottweiler springande mot mig. Såg inte till ägaren (satt nog o sket)
    Hunden sprang bredvid mig en bit. Jag tyckte det var olustigt, vågade inte ens säga hej till hunden. Men efter en stund så stannade den och tittade efter mig. Förmodligen var det en snäll hund, och den var ledsen för att jag inte ens hälsade.
    Hundägaren däremot, klantarsle.
  • Sun 18 Oct 2020 20:36
    #8
    annikasater skrev 2020-10-18 15:39:20 följande:

    Det låter ju sannerligen inte alls roligt, sett ur ditt perspektiv.

    Dock så förbehåller jag mig rätten att gå i min egen skog,

    med mina hundar okopplade under de tider på året då detta är lämpligt.

    Nu vet jag inte i vilken skog du gått, kanske menar du någon form utav motionsspår.

    I det fallet så förstår jag din irritation.


    Det är aldrig lämpligt om du inte kan hindra hunden att springa fram till/hoppa på förbipasserande.
  • Anonym (Hundä­garen)
    Sun 18 Oct 2020 21:15
    #9
    -4

    Jag är ägare till en STOR men väldigt snäll blandrashund. Han älskar alla och har aldrig morrat i hela sitt liv. Han är fortfarande ung, under året, men större än en fullvuxen schäfer. När han ser andra hundar som ser lekglada ut så exploderar han i kopplet, och det har ju hänt att han slitit sig. Han har också jagat en och annan joggare för att dom ser så sjukt roliga ut. Det ha bla hänt när han varit nära mig och vi tränat inkallning eller spår, och så helt plötsligt dyker det upp en flåsande man i lycra precis vid oss och han tappar fokus. Att han är ung, glad och genomsnäll hjälper ju inte när han är stor som en normalstor svensk varg och ser ut som en också

    I vilket fall - jag förstår alla som blir arga och skäms massor. Men jag blir också lite trött när jag säger - han är ung, han är snäll, stå still så fångar jag in honom. Värst var väl mannen som ylade i falsett, hoppade på stället med sina lilla feta mops i famen och fick min hund att glädje skutta jättelänge, för att han ville hälsa på mopsen i famnen.

    Jag har ingen lösning heller. Min hund får nästan aldrig vara lös utom på inhängnat område, men visst tränar vi ibland utan koppel när jag tror vi är ensamma, visst händer det att han rymmer ut genom dörren, visst har han slitat sig för att han är så stark. Lär  hända igen.

    Själv retar jag ihjäl mig på alla lösspringande katter som kissar överallt, och på män i livskris som cyklar sönder min skog i jakten på snygg kropp att visa upp på Tinder, men det är ju jag det. Jag låter dom hållas ändå och tänker att även crazy-cat-women kollektivet och de deperata männen är värda ett gott liv där de får förverkliga sig själv. Som jag och min alldeles för stora,  glada, busiga och snälla hund  

  • Anonym (r)
    Sun 18 Oct 2020 21:22
    #10
    +2
    Anonym (Hundägaren) skrev 2020-10-18 21:15:19 följande:

    Jag är ägare till en STOR men väldigt snäll blandrashund. Han älskar alla och har aldrig morrat i hela sitt liv. Han är fortfarande ung, under året, men större än en fullvuxen schäfer. När han ser andra hundar som ser lekglada ut så exploderar han i kopplet, och det har ju hänt att han slitit sig. Han har också jagat en och annan joggare för att dom ser så sjukt roliga ut. Det ha bla hänt när han varit nära mig och vi tränat inkallning eller spår, och så helt plötsligt dyker det upp en flåsande man i lycra precis vid oss och han tappar fokus. Att han är ung, glad och genomsnäll hjälper ju inte när han är stor som en normalstor svensk varg och ser ut som en också

    I vilket fall - jag förstår alla som blir arga och skäms massor. Men jag blir också lite trött när jag säger - han är ung, han är snäll, stå still så fångar jag in honom. Värst var väl mannen som ylade i falsett, hoppade på stället med sina lilla feta mops i famen och fick min hund att glädje skutta jättelänge, för att han ville hälsa på mopsen i famnen.

    Jag har ingen lösning heller. Min hund får nästan aldrig vara lös utom på inhängnat område, men visst tränar vi ibland utan koppel när jag tror vi är ensamma, visst händer det att han rymmer ut genom dörren, visst har han slitat sig för att han är så stark. Lär  hända igen.

    Själv retar jag ihjäl mig på alla lösspringande katter som kissar överallt, och på män i livskris som cyklar sönder min skog i jakten på snygg kropp att visa upp på Tinder, men det är ju jag det. Jag låter dom hållas ändå och tänker att även crazy-cat-women kollektivet och de deperata männen är värda ett gott liv där de får förverkliga sig själv. Som jag och min alldeles för stora,  glada, busiga och snälla hund  


    Du är oförmögen att hantera din hund
    Lär dig hantera hunden elelr gör dig av med den
Svar på tråden Trött på att bli påhoppad av lösspringande hundar i skogen!