• Sun 18 Oct 2020 16:31
    413 visningar
    5 svar
    5
    413

    Riskfyllt att bära tungt vid flytt??

    Hej!

    Jag har precis plussat och är såklart väldigt glad, och väldigt orolig för missfall. Upplevde ett missfall i juli och önskar så att det går vägen den här gången.
    Om 2 veckor ska vi flytta och har inte planerat in flyttfirma eller annan hjälp då vi tänkt klara flytten själv. Nu när jag vet att jag jag kommer vara gravid i vecka 7 ungefär när vi ska flytta, så känner jag mig orolig för att bära en massa tunga kartonger och möbler upp och ned för trappor. Jag vet att det anses riskfyllt i slutet av graviditeten, men hur ska man tänka så här pass tidigt? Jag vill ju inte riskera något.....

    Tacksam för era tankar!

  • Svar på tråden Riskfyllt att bära tungt vid flytt??
  • Anonym (samma­)
    Sun 18 Oct 2020 16:37
    #1

    Hej! Jag har också nyss plussat, med missfall tidigare i juni, och googlade faktiskt på detta så sent som igår! Det verkar finnas väldigt blandade åsikter men överlag verkar det som att det inte ska vara någon fara med tunga lyft, om man inte lyfter enorma mängder varje dag osv (orkar inte hitta källor men det var inte svårt att hitta på google)! 

    Däremot tänker jag, i ditt fall och eftersom jag vet känslan och nojigheten av att plussa igen efter ett nyligt missfall... att du kanske inte vill chansa. Bättre att vara på den säkra sidan! Det stod också att sånt man lyft innan utan problem går bra, så jag tror inte typ en stol ska vara nån fara, men det är ju också svårt att avgöra vad som är för tungt och inte. 

    Jag blev nyfiken själv eftersom jag har några extrapass på ett jobb där det ibland lyfts tunga lådor. Jag kommer inte chansa! Jag tror för sin egen sinnesro är det bättre att göra allt för att det ska gå bra. :) Grattis förresten!! 

  • Sun 18 Oct 2020 16:44
    #2

    Hej!
    Åh tack för ditt svar! Tänk att du tänkt samma tankar! Vi ska ringa flyttfirma och kolla om de har tid. Men så blir jag så dum som tänker att det är onödigt att lägga massa pengar på, det är ju säkert ingen fara. Fast som du som du säger, det är ju helt klart värt det om det minskar oron och skulle det blir missfall igen så beror det iallafall inte på det. Kan ju vara skönt att inte ha någon som helst anledning att börja klandra sig själv. Det är ju aldrig en eget fel, men man vet ju också att man kan känna alla möjliga känslor i det läget. Stort grattis till dig också!! 

  • Sun 18 Oct 2020 16:58
    #3

    Jag fick lyftförbud på allt över 5 kg efter 4 missfall och efter min 8:e ED. Lyfte endast sonen på 1,5 upp och ner från barnstolen, i övrigt ingenting. Vid en vanlig graviditet är det ingen fara alls, men har man haft m.f kan man ju försöka undvika de allra tyngsta lyften. Ingen kan säga säkert var gränsen går.

Svar på tråden Riskfyllt att bära tungt vid flytt??