• Sun 18 Oct 2020 19:16
    1591 visningar
    15 svar
    15
    1591

    SMÄRTOR I BUKEN Gravid

    Jag behöver verkligen allas erfarenheter av detta. För 8 dagar sedan fick jag hemska smärtor i nedre delen av magen. Det började med en natt, sen gick de över till smärta två gånger en natt och sedan nu kommer det och går hela tiden. Smärtorna gör så ont att jag har blivit inlagd och fick morfin. De gjorde olika blodprover och allt visar fint. De tror att de är pga att jag är gravid att jag får dessa smärtor då livmodern växer. Är i vecka 4. Snälla hjälp mig de skickade hem mig idag men jag får fortfarande anfallen med kraftig värk i magen nedre del och även i ryggen. Har ni erfarenheter av hemska smärtor i början av graviditeten??

    Jag skojar inte när jag säger att det gör 10/10 ont. Jag får ingen luft när de kommer och jag tror varje gång jag ska dö. Behöver eran hjälp där ute. Har ni varit med om samma grej? Ibland under anfallen känner jag även att det gör ont i analen.. tacksam för era svar.

  • Svar på tråden SMÄRTOR I BUKEN Gravid
  • Sun 18 Oct 2020 19:38
    #1

    Är det inte från tarmarna då? Jag fick själv som kolik när jag var gravid, fast då längre gången. Tarmarna rör sig långsammare när man är gravid och man kan få problem med gaser och förstoppning.

  • Sun 18 Oct 2020 21:29
    #2

    Men vecka 4 är ju tom före BIM. Då har de flesta inte ens hunnit testa plus och livmodern växer inte nämnvärt. Inte heller brukar man ha hunnit få symptom eller besvär av att vara gravid. Skrev du verkligen rätt nu? Molvärk kan man ju ha redan då, men det brukar inte göra så ont så länge. Har de kollat upp utomkveds?

  • Sun 18 Oct 2020 23:09
    #3

    Njursten?

  • Mon 19 Oct 2020 03:18
    #4

    Det är inte njursten eller utomkveds.. de hittar inga fel på mig. De enda de säger är att det beror på livmodern & att alla reagerar olika. Men det är så sjukt tidigt i graviditeten så förstår inte hur det kan göra så ont! Jag får verkligen ingen mer hjälp varit inne på akuten precis nyligen igen. Kan inte förstå vart dessa anfall/värkar kommer ifrån.. de ber mig kontakta vårdcentralen bara.

  • Mon 19 Oct 2020 08:34
    #5

    Ok, men om det inte är njursten eller något annat så kan det ju vara så att du väntar tvillingar? Min livmoder växte enormt mycket i början och det gjorde fruktansvärt ont. Fick i v. 12 veta att det var två där inne. Därmed fick jag förklaringen till mina smärtor.

    Har de röntgat dig förresten? Eller det går kanske inte när man är gravid. Då kan man verkligen se om det finns njursten. Kan ju vara så att stenarna är så små att de inte syns på ultraljud.

    Hoppas iaf, vad det än må vara, att du blir bättre snart.

  • Mon 19 Oct 2020 09:30
    #6

    På ultraljudet kunde de sen en liten svart prick de trodde var fostret. Var inne på akuten igen och de hänvisade mig till vårdcentralen. Fick precis göra ett kissprov där det visar att jag har både blod och bakterier i urinet. Men det nämnde dem inget om på akuten, hon sa att det var det sjukaste hon hört att jag blivit skickad till vårdcentralen med dessa smärtor. Bara för att man är gravid utesluter dem att de kan vara något annat. Röntgen får man inte göra som gravid tyvärr då det kan skada fostret. Börjat ha konstant ont i ländryggen och mår illa mellan varje anfall. Sjukvården börjar skrämma mig och tycker synd om alla gravida kvinnor som inte får den hjälp de behöver. Bara för man är gravid och har magont så behöver de ju inte betyda att de är just graviditetens speciellt inte när man hade mens den 11e sep senast, för tidigt.

  • Mon 19 Oct 2020 13:00
    #7

    Har du fått antibiotika utskrivet? Håller förresten med dig om att vården suger. Har många gånger blivit bemött på sätt som inte får ske. Oftast får man hitta sin diagnos själv. Har de inte sagt något om njurbäckeninflammation? Då har man ju väldigt ont i ländryggen, mår illa och kan få feber. Blod och bakterier i urinen är också ett symptom. Stå på dig och kräv antibiotika.

  • Mon 19 Oct 2020 14:27
    #8

    Du måste vara längre gången än v.4. V.4 syns absolut ingenting på UL Så såg de en svart prick som antydde ett foster är du länge gången. Hur som helst. Uselt bemötande- som vanligt inom vården!  Håller med ovanstående att det låter misstänkt likt njurbäckeninflammation. Hade min man och helt vansinnigt ont!

  • Tue 20 Oct 2020 08:38
    #9

    Jag är inne på vecka 5 nu. De gjorde ultraljud på njurarna och de var fina sa dem. Nästa steg säger dem är skiktröntgen men det känns skit eftersom jag är gravid. De vill inte göra de men de säger ändå att de är sista steget för att få reda på var det kan vara..

  • Tue 20 Oct 2020 08:53
    #10

    Har du sagt att det ev. kan vara njurbäckeninflammation? Fattar inte att de inte nämnt detta som en trolig diagnos. Är de helt tröga inom vården?

    Har du tagit urinprov?

    Hur mår du nu förresten?

  • Tue 20 Oct 2020 08:57
    #11

    Glöm min fråga om urinprov. Ser ju att du nämnt detta tidigare i tråden.

  • Wed 2 Mar 2022 20:59
    #15

    Nu är denna tråd kanske död, men min partner (nu vecka 18) har upplevt i princip exakt samma symptom, alltså:


    1. Starka smärtor i vänster sida av buken (nedre delen) som inte går bort och varierar i styrka. Ibland kan man inte gå upprätt. Som att någon inne i magen skicker in en lång nål i äggstocken.
    2. Värst smärta när man kissar (men inte på det svidande sättet som vid urinvägsinfektion).
    3. Smärta som går upp i hela magen och bak mot ryggen.
    4. Har kommit och gått under en månad, men nu blivit betydligt värre... 

    DOCK: inte ont i njurarna, inte sveda vid kissande... 

    Vi blev hemskickade från akuten inatt och då hade läkaren sagt att det INTE rörde sig om cysta och förmodligen inte om urinvägsinfektion (kissprovet visade inte tecken på det enligt honom) och inte heller njurbäckeninflammation eller njursten.

    Han tänkte det hade att göra med tarmrörelser eller förstoppning...

    Är du kvar @Emeliiee93? Hur gick det för dig?

Svar på tråden SMÄRTOR I BUKEN Gravid