• Anonym (ds)
    Sun 18 Oct 2020 20:31
    3328 visningar
    103 svar
    -2 +1
    103
    3328

    Varför gör styvmammor till sitt livsinnehåll att kämpa mot styvbarnens mamma?

    Blir uppriktigt ledsen när jag ser hur vissa styvmödrar gör en kamp mot styvbarnens mamma till sitt livsinnehåll.
    Allt som styvbarnens mamma gör är fel och man gör till sin uppgift att kriga mot henne. Allt är hennes fel, pappan har inget ansvar i det som gick fel. Mannen är ett offer för denna ondsinta kvinna. Som i ett trollslag skulle alla problem med barnen lösas bara man lyckades knäcka deras mamma. Är det riktigt illa så skriker nya partnern , styvmamman, på enskild vårdnad.
    Om man är ihop med en kille med barn sedan tidigare ; Varför inte låta honom ta ansvar för sina barn , sina problem med exet och eventuella samarbetssvårigheter? Det är barnens pappa som ska samarbeta, ta ansvar för barnens rättigheter osv. 
    Nej tydligen klarar inte en vuxen man det. Pappan blir helt omyndigförklarad och den nya partnern , styvmamman,  tar upp kampen och strider så hon blir röd och svettig.
    Nej, säg åt mannen att det är deras ansvar att samarbeta med barnens förälder. Det är han som ska driva frågan.
    ,  

  • Svar på tråden Varför gör styvmammor till sitt livsinnehåll att kämpa mot styvbarnens mamma?
  • Anonym (Oroli­g bonusm­amma)
    Sun 18 Oct 2020 20:49
    #1
    +2
    Anonym (ds) skrev 2020-10-18 20:31:15 följande:

    Blir uppriktigt ledsen när jag ser hur vissa styvmödrar gör en kamp mot styvbarnens mamma till sitt livsinnehåll.

    Allt som styvbarnens mamma gör är fel och man gör till sin uppgift att kriga mot henne. Allt är hennes fel, pappan har inget ansvar i det som gick fel. Mannen är ett offer för denna ondsinta kvinna. Som i ett trollslag skulle alla problem med barnen lösas bara man lyckades knäcka deras mamma. Är det riktigt illa så skriker nya partnern , styvmamman, på enskild vårdnad.

    Om man är ihop med en kille med barn sedan tidigare ; Varför inte låta honom ta ansvar för sina barn , sina problem med exet och eventuella samarbetssvårigheter? Det är barnens pappa som ska samarbeta, ta ansvar för barnens rättigheter osv. 

    Nej tydligen klarar inte en vuxen man det. Pappan blir helt omyndigförklarad och den nya partnern , styvmamman,  tar upp kampen och strider så hon blir röd och svettig.

    Nej, säg åt mannen att det är deras ansvar att samarbeta med barnens förälder. Det är han som ska driva frågan.

    ,  


    Jag gissar att det är mina inlägg som trampat dig på tårna. Vill klargöra att jag inte alls finner något nöje i att ifrågasätta mammas uppfostran eller misskreditera henne på något sätt. En sån situation är skitjobbig för alla involverade men nu försöker jag enbart fokusera på barnens behov.

    Och nej det är inte så enkelt att säga att det är barnens pappa som ska ta hela den fajten även om det såklart juridiskt sett är hans ansvar, men i en familj har man ett gemensamt ansvar, oavsett juridik eller biologi. I en familj är man såklart känslomässigt inblandad vare sig man vill eller inte, det ingår liksom när man ger sig in i en sån konstellation. Det handlar inte om att på något sätt omyndigförklara pappan, knäcka mamman, eller att styvföräldern ensam ska ta nån strid för barn som inte tillhör denna biologiskt. Det handlar om att gemensamt, helst såklart även alla parter, hitta en lösning som blir så bra som möjligt för barnen. Det är deras mående som är huvudfrågan. Och om det inte framgick så har vi stöttat umgänget med mamman och har undvikit att över huvud taget nämna enskild vårdnad för det vill vi undvika.
  • Anonym (Emma)
    Sun 18 Oct 2020 23:28
    #2
    Anonym (ds) skrev 2020-10-18 20:31:15 följande:

    Blir uppriktigt ledsen när jag ser hur vissa styvmödrar gör en kamp mot styvbarnens mamma till sitt livsinnehåll.

    Allt som styvbarnens mamma gör är fel och man gör till sin uppgift att kriga mot henne. Allt är hennes fel, pappan har inget ansvar i det som gick fel. Mannen är ett offer för denna ondsinta kvinna. Som i ett trollslag skulle alla problem med barnen lösas bara man lyckades knäcka deras mamma. Är det riktigt illa så skriker nya partnern , styvmamman, på enskild vårdnad.

    Om man är ihop med en kille med barn sedan tidigare ; Varför inte låta honom ta ansvar för sina barn , sina problem med exet och eventuella samarbetssvårigheter? Det är barnens pappa som ska samarbeta, ta ansvar för barnens rättigheter osv. 

    Nej tydligen klarar inte en vuxen man det. Pappan blir helt omyndigförklarad och den nya partnern , styvmamman,  tar upp kampen och strider så hon blir röd och svettig.

    Nej, säg åt mannen att det är deras ansvar att samarbeta med barnens förälder. Det är han som ska driva frågan.

    ,  


    Bra fråga, dessutom verkar det oftast sitta en väldigt lat biopappa (eller nöjd) som håller sig i bakgrunden. Läste nyss en tråd där bonusmamma hela tiden skrev i ?vi form?. ?vi vill ha ensam vårdnad?,?vi pratar med skolan? osv osv, trots att denne aldrig kan få någon vårdnad.

    Har själv struligt med mitt barns biopappa, men inte sitter min nya på div forum, undrar, drar i trådarna, tjatar på skolan eller skriver att ?vi vill ha ensam vårdnad? osv... däremot är han ett bra stöd för mig och barnet samt våra gemensamma barn.

    Ändå hade det varit 1000 gånger mer befogat eftersom mitt barns biopappa är minst sagt ointresserad av sitt barn och min nya varit den enda fadersfiguren barnet haft i 10 år. Biopappa träffar barnet nåt lov då också då, när barnet besöker sin farmor men inte mer. Men tro attan att hans nya sitter och frågar ut barnet om exakt allt, i synnerhet vad jag gör, säger eller tänker i alla lägen. Stunder där jag faktiskt tänker vore bättre för barnet att som pappas nya backa och ge barnet den lilla gnutta tid de har tillsammans.
  • Anonym (Suck.­...)
    Sun 18 Oct 2020 23:44
    #3
    +1

    Gode Gud vad jobbigt det måste vara att ha dessa problem och konflikter.

    Fruntimmer som kommer ihop sig är 10 gånger värre än män som gör det.

    Nu ska jag sova och saknar helt konflikter med andra i mitt liv.

    God natt.

  • Sun 18 Oct 2020 23:50
    #4
    +4

    Sen finns det ju dom biomammor som gör samma sak....

  • Anonym (Emma)
    Sun 18 Oct 2020 23:59
    #5
    Ester69 skrev 2020-10-18 23:50:29 följande:

    Sen finns det ju dom biomammor som gör samma sak....


    Grejen är ju att det oftast tycks vara bonusmammorna som grottar ner sig i konflikten. Inte biopappan
  • Anonym (ds) Trådstartaren
    Mon 19 Oct 2020 00:11
    #6
    Anonym (Emma) skrev 2020-10-18 23:28:51 följande:
    Bra fråga, dessutom verkar det oftast sitta en väldigt lat biopappa (eller nöjd) som håller sig i bakgrunden. Läste nyss en tråd där bonusmamma hela tiden skrev i ?vi form?. ?vi vill ha ensam vårdnad?,?vi pratar med skolan? osv osv, trots att denne aldrig kan få någon vårdnad.

    Har själv struligt med mitt barns biopappa, men inte sitter min nya på div forum, undrar, drar i trådarna, tjatar på skolan eller skriver att ?vi vill ha ensam vårdnad? osv... däremot är han ett bra stöd för mig och barnet samt våra gemensamma barn.

    Ändå hade det varit 1000 gånger mer befogat eftersom mitt barns biopappa är minst sagt ointresserad av sitt barn och min nya varit den enda fadersfiguren barnet haft i 10 år. Biopappa träffar barnet nåt lov då också då, när barnet besöker sin farmor men inte mer. Men tro attan att hans nya sitter och frågar ut barnet om exakt allt, i synnerhet vad jag gör, säger eller tänker i alla lägen. Stunder där jag faktiskt tänker vore bättre för barnet att som pappas nya backa och ge barnet den lilla gnutta tid de har tillsammans.
    Kan det vara någon revirgrej? Mannen hon lever med har redan barn och de har en mamma.  Bonusmamman vill då ha in mannens barn i sitt revir så att det bara finns ett revir även för mannen. I praktiken har ju mannen annars två revir / familjer (även om samlag inte längre idkas med barnens mor). Med enskild vårdnad tror bonusmamman omedvetet att hon får kontroll över mannen, reviret och alla barn. 
  • Anonym (Suck.­...)
    Mon 19 Oct 2020 00:16
    #7
    Anonym (Emma) skrev 2020-10-18 23:59:14 följande:

    Grejen är ju att det oftast tycks vara bonusmammorna som grottar ner sig i konflikten. Inte biopappan


    Tänker att det blir ett slags intresse att ägna sig åt. Något att göra när man inte ser på Bonde Söker Fru och Let's Dance.
  • Anonym (ds) Trådstartaren
    Mon 19 Oct 2020 00:17
    #8
    Anonym (Emma) skrev 2020-10-18 23:59:14 följande:
    Grejen är ju att det oftast tycks vara bonusmammorna som grottar ner sig i konflikten. Inte biopappan
    Ja, varför driver hon ett krig by proxy?
    Låt honom sköta konflikten med exet.
  • Anonym (Emma)
    Mon 19 Oct 2020 00:23
    #9
    Anonym (ds) skrev 2020-10-19 00:11:53 följande:

    Kan det vara någon revirgrej? Mannen hon lever med har redan barn och de har en mamma.  Bonusmamman vill då ha in mannens barn i sitt revir så att det bara finns ett revir även för mannen. I praktiken har ju mannen annars två revir / familjer (även om samlag inte längre idkas med barnens mor). Med enskild vårdnad tror bonusmamman omedvetet att hon får kontroll över mannen, reviret och alla barn. 


    Det kan jag tänka mig. Nu är jag inte bonusmamma själv men kan erkänna att hade min man haft barn sedan innan hade jag tyckt det varit riktigt jobbigt... hade förmodligen haft en del hjärnspöken.

    Finns massa trådar där bonusmamma tycker boomarna smsar/ringer för mycket. Biopappa verkar inte bry sig såpass att han gör nåt åt det medan bonusmamma rasar och helst vill ha ett smsschema
  • Anonym (Hmm)
    Mon 19 Oct 2020 02:17
    #10

    Troligtvis samma personlighetstyper det rör sig om som inte klarar av ex utan barn särskilt bra heller, kontakt skall sägas upp, bilder skall slängas, möbler som införskaffats i tidigare förhållanden skall bort etc.

    Allt som kan påminna om den tidigare partnern.

    En djup osäkerhet kring sitt eget värde och säkerhet i relationen således.

Svar på tråden Varför gör styvmammor till sitt livsinnehåll att kämpa mot styvbarnens mamma?