• Anonym (ds)
    Sun 18 Oct 2020 20:31
    3387 visningar
    103 svar
    -2 +1
    103
    3387

    Varför gör styvmammor till sitt livsinnehåll att kämpa mot styvbarnens mamma?

    Blir uppriktigt ledsen när jag ser hur vissa styvmödrar gör en kamp mot styvbarnens mamma till sitt livsinnehåll.
    Allt som styvbarnens mamma gör är fel och man gör till sin uppgift att kriga mot henne. Allt är hennes fel, pappan har inget ansvar i det som gick fel. Mannen är ett offer för denna ondsinta kvinna. Som i ett trollslag skulle alla problem med barnen lösas bara man lyckades knäcka deras mamma. Är det riktigt illa så skriker nya partnern , styvmamman, på enskild vårdnad.
    Om man är ihop med en kille med barn sedan tidigare ; Varför inte låta honom ta ansvar för sina barn , sina problem med exet och eventuella samarbetssvårigheter? Det är barnens pappa som ska samarbeta, ta ansvar för barnens rättigheter osv. 
    Nej tydligen klarar inte en vuxen man det. Pappan blir helt omyndigförklarad och den nya partnern , styvmamman,  tar upp kampen och strider så hon blir röd och svettig.
    Nej, säg åt mannen att det är deras ansvar att samarbeta med barnens förälder. Det är han som ska driva frågan.
    ,  

  • Svar på tråden Varför gör styvmammor till sitt livsinnehåll att kämpa mot styvbarnens mamma?
  • Anonym (Em)
    Tue 20 Oct 2020 05:17
    #41
    +1
    Akidoki skrev 2020-10-20 05:09:31 följande:

    Ok, så en orsak till beteendet är kontrollbehov? Men varför känner du ett behov av att bestämma hur mycket kontakt din partner har med sina barns mamma? Vad är det du vill kontrollera? Vad är du rädd för ska hända om du låter honom sköta det själv?


    Jag? Jag har inga problem alls med min partner, förutom att han packar diskmaskinen så jävla dåligt. Håll dig till ämnet.
  • Anonym (Z)
    Tue 20 Oct 2020 05:28
    #42
    Anonym (Em) skrev 2020-10-20 05:17:45 följande:

    Jag? Jag har inga problem alls med min partner, förutom att han packar diskmaskinen så jävla dåligt. Håll dig till ämnet.


    Diskmaskinen hör inte till ämnet. Frågan om varför en bonusmamma har åsikter om hur ofta och hur tät kontakt biopappan har med biomamman hör däremot till ämnet.
  • Anonym (Em)
    Tue 20 Oct 2020 05:29
    #43
    +1
    Anonym (Emma) skrev 2020-10-20 05:03:34 följande:

    Låter ganska sjukt att bestämma hur mycket kontakt ens partner har med någon annan gällande deras gemensamma barn. Skall man in och sätta gränser hur mycket partnern får prata om sina barn ligger det garanterat svartsjuka bakom. Låter dessutom inte riktigt friskt att kolla hur mycket partnern smsar och med vem...


    Nja, det beror väl på hur man ser det. Man kan ju tycka att det är rätt sjukt att försöka bibehålla kontrollen över en man och en familjekonstellation man inte lever med/i längre också genom konstanta sms och samtal om skitdetaljer också.

    Jag tror ytterst få bonusmammor bryr sig om att deras partner gör upp med exet om typ läkarbesök eller utvecklingssamtal, faktiskt. Det är nog mest något biomammor säger för att de är sura när mannen inte längre låter sig kontrolleras av dem.
  • Anonym (Em)
    Tue 20 Oct 2020 05:34
    #44
    Anonym (Z) skrev 2020-10-20 05:28:46 följande:

    Diskmaskinen hör inte till ämnet. Frågan om varför en bonusmamma har åsikter om hur ofta och hur tät kontakt biopappan har med biomamman hör däremot till ämnet.


    Fast nu gällde frågan min specifika situation och då bör jag rimligen få svara på det, även om det är off-topic.
  • Anonym (Själv i kärnfa­milj)
    Tue 20 Oct 2020 06:40
    #45
    Ester69 skrev 2020-10-19 10:32:09 följande:

    Så är det kanske ibland men allt för ofta finns det en väldigt oengagerad biopappa i kulisserna.


    Men om det finns en dålig pappa så är det väl naturligt att mamman lägger sig i! Om man låter sina barn bo hos en dålig förälder så har man som ansvar att kontrollera att barnen blir omhändertagna där.

    Hur i hela världen blev du attraherad av en sådan man? Hoppas du inte skaffar fler barn som måste växa upp medlem väldigt oengagerad pappa. Kommer du kunna låta din man ha barnen själv utan att du lägger dig i den dag han skaffar ny tjej och ny familj?
  • Anonym (Z)
    Tue 20 Oct 2020 08:15
    #46
    Anonym (Em) skrev 2020-10-19 22:19:24 följande:

    Nej, det är de två som i sitt förhållande avgör hur mycket kontakt man har med sina ex, utöver det som rör barnen. Har du aldrig varit ihop med någon?


    Anonym (Em) skrev 2020-10-20 05:34:24 följande:

    Fast nu gällde frågan min specifika situation och då bör jag rimligen få svara på det, även om det är off-topic.


    Anonym (lea) skrev 2020-10-19 19:59:24 följande:

    Det är mannen som får bestämma hur ofta och om vad exet får höra av sig till honom. Inte den nya kvinnan!


    Jag tycker det skulle vara intressant att höra varför du tycker att det är ni två och inte din man allena som ska avgöra hur mycket kontakt din man ska ha med sitt ex.
  • Anonym (Em)
    Tue 20 Oct 2020 09:19
    #47
    +1
    Anonym (Z) skrev 2020-10-20 08:15:08 följande:

    Jag tycker det skulle vara intressant att höra varför du tycker att det är ni två och inte din man allena som ska avgöra hur mycket kontakt din man ska ha med sitt ex.


    (Det här handlar inte om mig personligen, det är jättekonstigt att du formulerar dig så där. Lite obehagligt att du envisas också).

    I ett kärleksfullt och respektfullt förhållande har man gemensamma gränser för saker, så är det bara. Den som säger att man inte har det, har bara inte förstått att hen och hens partner hade lika gränser från början och alltså inte behövt prata om dem.

    Alltså, det här tror jag det flesta förstår, det är väl bara det att det är tufft att erkänna att man är en biomamma som gör så där. Lättare då att försöka utmåla mannens nuvarande kvinna som kontrollfreak. :)
  • Tue 20 Oct 2020 09:19
    #48
    Anonym (ds) skrev 2020-10-18 20:31:15 följande:

    Blir uppriktigt ledsen när jag ser hur vissa styvmödrar gör en kamp mot styvbarnens mamma till sitt livsinnehåll.
    Allt som styvbarnens mamma gör är fel och man gör till sin uppgift att kriga mot henne. Allt är hennes fel, pappan har inget ansvar i det som gick fel. Mannen är ett offer för denna ondsinta kvinna. Som i ett trollslag skulle alla problem med barnen lösas bara man lyckades knäcka deras mamma. Är det riktigt illa så skriker nya partnern , styvmamman, på enskild vårdnad.
    Om man är ihop med en kille med barn sedan tidigare ; Varför inte låta honom ta ansvar för sina barn , sina problem med exet och eventuella samarbetssvårigheter? Det är barnens pappa som ska samarbeta, ta ansvar för barnens rättigheter osv. 
    Nej tydligen klarar inte en vuxen man det. Pappan blir helt omyndigförklarad och den nya partnern , styvmamman,  tar upp kampen och strider så hon blir röd och svettig.
    Nej, säg åt mannen att det är deras ansvar att samarbeta med barnens förälder. Det är han som ska driva frågan.
    ,  


    För att deras man låter dem och inte sätter ner foten. 
  • Anonym (Suck.­...)
    Tue 20 Oct 2020 09:27
    #49
    Ascendere skrev 2020-10-20 09:19:43 följande:

    För att deras man låter dem och inte sätter ner foten. 


    Den dominanta styvmamman njuter av att ta kontroll över båda barnets föräldrar.

    Hon hittar två offer på en och samma gång.

    Blir en slags triumf.
  • Tue 20 Oct 2020 09:40
    #50

    Det gäller att se det positiva i allt och då är jag glad över att mitt äktenskap i mina ögon var dåligt i väldigt många år innan jag till slut fick nog och valde att gå. Jag är alltså inte bitter över att ha blivit lämnad/utbytt.
    Jag önskade till och med många gånger att dåvarande maken skulle vara otrogen så det blev en anledning att lämna och att det då var han som var den "onde" så jag slapp vara den som tog beslutet. 
    Men han tyckte vi hade det bra...

    Jag har inga som helst problem med att x-maken har träffat någon ny sedan 1 år och att de flyttade ihop typ 3-månader efter att de träffats. Idag känner jag att jag har en bättre relation med henne än med x-maken eftersom han fortfarande ska straffa mig/inte tål mig för att jag lämnade en sådan perfekt människa som honom. Jag vill aldrig ha tillbaka x-maken som make igen! Han har redan fått för många år av mitt liv!
    Och eftersom jag vet hur han är så är jag överlycklig över att det finns en annan kvinna i hemmet som städar, tvättar, lagar mat, ser efter mina barn pappans vecka osv. Jag hoppas innerligt för hennes skull att x-maken skärpt till sig så hon står ut att vara kvar i många år.
    Är det någon jag är besviken på så är det x-maken. Jag blir så ledsen att han inte ens kan titta på mig eller prata med mig. Trodde han skulle skärpa till sig när han träffade en ny kvinna, men inte. Och han träffade någon innan jag gjorde det så jag tänkte ändå att det skulle snäppa upp honom lite, men han är som en isbit.

    Och eftersom jag själv har tonårsbarn och verkligen inte vill hamna i småbarnsträsket igen har jag vägrat dejta män med barn som är yngre än mina och har haft turen att träffa en man som skaffade barn tidigt i livet så de är redan utflugna.
    Jag har inget som helst behov av att träta/bråka med andra människor oavsett vad det gäller och absolut inte över saker som inte är min sak att bråka om. Så jag har svårt för att se mig bråka med någon annans barns mamma om det hade råkat bli så att jag blivit kär i någon med yngre barn... Inte min sak om det skulle vara något utan barnens fars sak att reda ut.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Varför gör styvmammor till sitt livsinnehåll att kämpa mot styvbarnens mamma?