• Anonym (ds)

    Varför gör styvmammor till sitt livsinnehåll att kämpa mot styvbarnens mamma?

    Blir uppriktigt ledsen när jag ser hur vissa styvmödrar gör en kamp mot styvbarnens mamma till sitt livsinnehåll.
    Allt som styvbarnens mamma gör är fel och man gör till sin uppgift att kriga mot henne. Allt är hennes fel, pappan har inget ansvar i det som gick fel. Mannen är ett offer för denna ondsinta kvinna. Som i ett trollslag skulle alla problem med barnen lösas bara man lyckades knäcka deras mamma. Är det riktigt illa så skriker nya partnern , styvmamman, på enskild vårdnad.
    Om man är ihop med en kille med barn sedan tidigare ; Varför inte låta honom ta ansvar för sina barn , sina problem med exet och eventuella samarbetssvårigheter? Det är barnens pappa som ska samarbeta, ta ansvar för barnens rättigheter osv. 
    Nej tydligen klarar inte en vuxen man det. Pappan blir helt omyndigförklarad och den nya partnern , styvmamman,  tar upp kampen och strider så hon blir röd och svettig.
    Nej, säg åt mannen att det är deras ansvar att samarbeta med barnens förälder. Det är han som ska driva frågan.
    ,  

  • Svar på tråden Varför gör styvmammor till sitt livsinnehåll att kämpa mot styvbarnens mamma?
  • Anonym (Orolig bonusmamma)
    Anonym (Em) skrev 2020-10-20 09:19:08 följande:

    (Det här handlar inte om mig personligen, det är jättekonstigt att du formulerar dig så där. Lite obehagligt att du envisas också).

    I ett kärleksfullt och respektfullt förhållande har man gemensamma gränser för saker, så är det bara. Den som säger att man inte har det, har bara inte förstått att hen och hens partner hade lika gränser från början och alltså inte behövt prata om dem.

    Alltså, det här tror jag det flesta förstår, det är väl bara det att det är tufft att erkänna att man är en biomamma som gör så där. Lättare då att försöka utmåla mannens nuvarande kvinna som kontrollfreak. :)


    Det löns tyvärr inte att försöka förklara något för nån som inte vill förstå. Jag förstår precis vad du vill förmedla. Men tyvärr envisas vissa på det här forumet att svartmåla styvföräldern som nån sorts svartsjuk kontrollfreak, istället för att inse att det finns tyvärr faktiskt är många bioföräldrar som fortsätter ha i det närmaste manisk kontakt med exet och använder barnen som en ursäkt för att få insyn och kontroll i exets liv. Men som sagt, antingen vill man kanske inte erkänna det för att man själv är den jobbiga bioföräldern eller så lever man i en skön ovisshet om att det här fenomenet i många familjer tyvärr är en verklighet.
  • Akidoki
    Anonym (Em) skrev 2020-10-20 05:17:45 följande:

    Jag? Jag har inga problem alls med min partner, förutom att han packar diskmaskinen så jävla dåligt. Håll dig till ämnet.


    Svarslös?
  • Anonym (ds)
    Anonym (Emma) skrev 2020-10-20 05:03:34 följande:
    Låter ganska sjukt att bestämma hur mycket kontakt ens partner har med någon annan gällande deras gemensamma barn. Skall man in och sätta gränser hur mycket partnern får prata om sina barn ligger det garanterat svartsjuka bakom. Låter dessutom inte riktigt friskt att kolla hur mycket partnern smsar och med vem...
    Håller med
    Skaffar man barn med någon som redan har barn får man acceptera att det finns en mamma till dom barnen som på något sätt finns med i familjen. Man kan inte ta en sax och klippa bort henne från ekvationen. Verkligen osunt och kontrollerande
  • Anonym (Em)
    Akidoki skrev 2020-10-20 10:26:43 följande:

    Svarslös?


    Vad är det du tycker att du inte fått svar på efter alla dessa inlägg?
  • Anonym (Em)
    Anonym (Orolig bonusmamma) skrev 2020-10-20 10:11:24 följande:

    Det löns tyvärr inte att försöka förklara något för nån som inte vill förstå. Jag förstår precis vad du vill förmedla. Men tyvärr envisas vissa på det här forumet att svartmåla styvföräldern som nån sorts svartsjuk kontrollfreak, istället för att inse att det finns tyvärr faktiskt är många bioföräldrar som fortsätter ha i det närmaste manisk kontakt med exet och använder barnen som en ursäkt för att få insyn och kontroll i exets liv. Men som sagt, antingen vill man kanske inte erkänna det för att man själv är den jobbiga bioföräldern eller så lever man i en skön ovisshet om att det här fenomenet i många familjer tyvärr är en verklighet.


    Så är det verkligen!

    Du verkar vara en bra och omtänksam person i alla fall, hoppas det löser sig för dig/er!
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Em) skrev 2020-10-20 15:49:02 följande:
    Vad är det du tycker att du inte fått svar på efter alla dessa inlägg?
    Jag kan väl flinka in och säga att du som min partner inte något att säga till om gällandes vilken kontakt jag har med mitt ex. Jag, som fristående person, väljer själv vem jag släpper in och i vilken form, i mitt liv.

    Du får såklart yttra en åsikt om det, men du uttrycker det som att det är självklart att man lämnar bort sin egen vilja i ett förhållande och att om så ej är fallet lever man inte i ett kärleksfullt förhållande.

    Och där håller jag absolut inte med dig. Men det är också åsikter, inte fakta, vi slänger oss med.
  • Ess
    Anonym (Själv i kärnfamilj) skrev 2020-10-20 06:40:09 följande:
    Men om det finns en dålig pappa så är det väl naturligt att mamman lägger sig i! Om man låter sina barn bo hos en dålig förälder så har man som ansvar att kontrollera att barnen blir omhändertagna där.

    Hur i hela världen blev du attraherad av en sådan man? Hoppas du inte skaffar fler barn som måste växa upp medlem väldigt oengagerad pappa. Kommer du kunna låta din man ha barnen själv utan att du lägger dig i den dag han skaffar ny tjej och ny familj?
    Klarar pappan inte av att ta hand om sina barn så ska han heller inte ha något umgänge. 
    Har han umgänge så ska han få sköta det utan inblandning av en besserwisser som anser sig ha vetorätten hur allt ska göras. 
    Båda föräldrarna sköter sitt umgänge själv utan inblandning av den andre.

    Sen förstår jag inte vad du menar om att Ester69 skulle behöva blanda sig i om han träffar en ny?
  • Ess
    Akidoki skrev 2020-10-20 05:09:31 följande:
    Ok, så en orsak till beteendet är kontrollbehov? Men varför känner du ett behov av att bestämma hur mycket kontakt din partner har med sina barns mamma? Vad är det du vill kontrollera? Vad är du rädd för ska hända om du låter honom sköta det själv?
    Jag tror oftast inte att det handlar om kontrollbehov, utan att helt enkelt få va ifred.
    Detta gäller iofs en fd svärmor, men hon ringde i tid och otid och skulle ha hjälp, låna pengar mm. Man kunde aldrig sätta sig ner en kväll och pusta ut för då ringde telefonen om att hon skulle ha hjälp med något hon själv lätt borde klara av. Tillslut blev det ett irritationsmoment som hette duga, för sambon kunde aldrig säga nej till henne heller, utan han skulle curla henne hela tiden. Detta var en av anledningarna till att jag gjorde slut.
  • Anonym (Z)
    Anonym (Em) skrev 2020-10-20 09:19:08 följande:

    (Det här handlar inte om mig personligen, det är jättekonstigt att du formulerar dig så där. Lite obehagligt att du envisas också).

    I ett kärleksfullt och respektfullt förhållande har man gemensamma gränser för saker, så är det bara. Den som säger att man inte har det, har bara inte förstått att hen och hens partner hade lika gränser från början och alltså inte behövt prata om dem.

    Alltså, det här tror jag det flesta förstår, det är väl bara det att det är tufft att erkänna att man är en biomamma som gör så där. Lättare då att försöka utmåla mannens nuvarande kvinna som kontrollfreak. :)


    Anonym (Hmm) skrev 2020-10-20 16:03:59 följande:

    Jag kan väl flinka in och säga att du som min partner inte något att säga till om gällandes vilken kontakt jag har med mitt ex. Jag, som fristående person, väljer själv vem jag släpper in och i vilken form, i mitt liv.

    Du får såklart yttra en åsikt om det, men du uttrycker det som att det är självklart att man lämnar bort sin egen vilja i ett förhållande och att om så ej är fallet lever man inte i ett kärleksfullt förhållande.

    Och där håller jag absolut inte med dig. Men det är också åsikter, inte fakta, vi slänger oss med.


    Tack för ditt svar (Em). Jag är själv inne på (Hmm) linje, jag skulle verkligen inte uppskatta om en ny partner hade åsikter om mina kontakter med barnens andra förälder, eller mina kontakter med någon annan heller för den delen. Men om du och din man är nöjda som ni har det och vardagen flyter på i bonusfamiljen så är det ju bra, för er. För mig skulle det inte vara bra.
  • Anonym (Em)
    Anonym (Hmm) skrev 2020-10-20 16:03:59 följande:

    Jag kan väl flinka in och säga att du som min partner inte något att säga till om gällandes vilken kontakt jag har med mitt ex. Jag, som fristående person, väljer själv vem jag släpper in och i vilken form, i mitt liv.

    Du får såklart yttra en åsikt om det, men du uttrycker det som att det är självklart att man lämnar bort sin egen vilja i ett förhållande och att om så ej är fallet lever man inte i ett kärleksfullt förhållande.

    Och där håller jag absolut inte med dig. Men det är också åsikter, inte fakta, vi slänger oss med.


    Jag tycker det är så märkligt, detta militanta hävdande att man minsann aaaaaldrig skulle ta hänsyn eller anpassa sig det allra minsta i ett förhållande. För att inte tala om den bisarra fixeringen vid att få hänga med sina ex helt utan att någon tycker något om det. Det är inte konstigt att så många barn växer upp i trasiga familjer, med alla dessa infantila vuxna som bara tänker på sig själva.
Svar på tråden Varför gör styvmammor till sitt livsinnehåll att kämpa mot styvbarnens mamma?