• Anonym (ds)
    Sun 18 Oct 2020 20:31
    3322 visningar
    103 svar
    -2 +1
    103
    3322

    Varför gör styvmammor till sitt livsinnehåll att kämpa mot styvbarnens mamma?

    Blir uppriktigt ledsen när jag ser hur vissa styvmödrar gör en kamp mot styvbarnens mamma till sitt livsinnehåll.
    Allt som styvbarnens mamma gör är fel och man gör till sin uppgift att kriga mot henne. Allt är hennes fel, pappan har inget ansvar i det som gick fel. Mannen är ett offer för denna ondsinta kvinna. Som i ett trollslag skulle alla problem med barnen lösas bara man lyckades knäcka deras mamma. Är det riktigt illa så skriker nya partnern , styvmamman, på enskild vårdnad.
    Om man är ihop med en kille med barn sedan tidigare ; Varför inte låta honom ta ansvar för sina barn , sina problem med exet och eventuella samarbetssvårigheter? Det är barnens pappa som ska samarbeta, ta ansvar för barnens rättigheter osv. 
    Nej tydligen klarar inte en vuxen man det. Pappan blir helt omyndigförklarad och den nya partnern , styvmamman,  tar upp kampen och strider så hon blir röd och svettig.
    Nej, säg åt mannen att det är deras ansvar att samarbeta med barnens förälder. Det är han som ska driva frågan.
    ,  

  • Svar på tråden Varför gör styvmammor till sitt livsinnehåll att kämpa mot styvbarnens mamma?
  • Akidok­i
    Tue 20 Oct 2020 18:26
    #61
    Anonym (Em) skrev 2020-10-20 15:49:02 följande:

    Vad är det du tycker att du inte fått svar på efter alla dessa inlägg?


    Du har bara skrivit två inlägg till mig med detta inräknat, och inget av dem besvarar frågorna.

    Inte för att det är så viktigt, det är ganska uppenbart hur det ligger till.
  • Tue 20 Oct 2020 19:30
    #62
    Anonym (Själv i kärnfamilj) skrev 2020-10-20 06:40:09 följande:

    Men om det finns en dålig pappa så är det väl naturligt att mamman lägger sig i! Om man låter sina barn bo hos en dålig förälder så har man som ansvar att kontrollera att barnen blir omhändertagna där.

    Hur i hela världen blev du attraherad av en sådan man? Hoppas du inte skaffar fler barn som måste växa upp medlem väldigt oengagerad pappa. Kommer du kunna låta din man ha barnen själv utan att du lägger dig i den dag han skaffar ny tjej och ny familj?


    Ehh va? Du måste blanda ihop mig med nån. Jag har inte några barn med min sambo/särbo och ska absolut inte ha några med honom.

    Men visst han är ingen superförälder men det är inte hans ex heller. Jag har inte lagt mig i hur dom "uppfostra" deras barn. Vi är särbo dom veckor han har sitt barn av en anledning och det är att jag fixar inte hans unge.
  • Anonym (lea)
    Tue 20 Oct 2020 19:49
    #63
    Anonym (Em) skrev 2020-10-20 09:19:08 följande:
    (Det här handlar inte om mig personligen, det är jättekonstigt att du formulerar dig så där. Lite obehagligt att du envisas också).

    I ett kärleksfullt och respektfullt förhållande har man gemensamma gränser för saker, så är det bara. Den som säger att man inte har det, har bara inte förstått att hen och hens partner hade lika gränser från början och alltså inte behövt prata om dem.

    Alltså, det här tror jag det flesta förstår, det är väl bara det att det är tufft att erkänna att man är en biomamma som gör så där. Lättare då att försöka utmåla mannens nuvarande kvinna som kontrollfreak. :)
    Så om jag och min man låter den andra bestämma själv hur mycket kontakt man vill ha med exet, då har vi inget kärleksfullt och respektfullt förhållande? Jag tycker tvärtom faktiskt.
  • Anonym (Kalle­)
    Tue 20 Oct 2020 19:54
    #64
    Anonym (Beata Styvmamman) skrev 2020-10-19 10:33:04 följande:

    Vi (jag) ligger i konflikt med bio mamman.

    Anledningen till att jag är med i detta drama är för att jag tagit ett föräldraansvar över min bonusdotter. Jag läser läxor med henne, nattar och hittar på roliga saker. Det kom sig helt naturligt speciellt när jag och mannen fick ett gemensamt barn. Skulle vara så konstigt om jag bara hittade på saker med vårt barn och inte involverade hennes syster! Jag ser oss som en hel familj. I och med att jag tar ett föräldraansvar för bonus så anser jag att jag också har en röst i detta.

    Tyvärr är min man konflikträdd och låter biomamman köra över oss. Detta vägrar jag och det är huvudsakligen för att det går ut över min bonusdotter. Biomamman använder henne emot oss och bonusdottern blir väldigt ledsen över detta då hon trivs med oss (och även sin mamma).

    Så ja, jag är en av alla de hemska bonusmammor man pratar om. Och jag hade önskat att det var annorlunda. Jag hade önskat att min man kunde stå upp för sin äldsta dotter, jag önskar att han kunde engagera sig mer i sina barn. Problemet är i huvudsak hans vekhet och tillkortakommande. Därför måste jag gå in och få ordning på röran och få familjen att funka. I detta är jag väldig ensam eftersom bio mamman ogillar mig och mannen låtsas som det regnar. Det enda som gör att jag orkar stålsätta mig och stå emot den här kvinnan är barns mående och bästa. Inget annat.


    ... "tagit ett föräldraansvar" ... 

    Dvs du har tagit, inte fått. Ingen har bett dig. Du låter dominant och beskäftig.

    Varför i alla världen skaffar du barn med en vek man och sen klagar över hans tillkortakommanden?
  • Anonym (Em)
    Tue 20 Oct 2020 19:59
    #65
    Anonym (lea) skrev 2020-10-20 19:49:50 följande:

    Så om jag och min man låter den andra bestämma själv hur mycket kontakt man vill ha med exet, då har vi inget kärleksfullt och respektfullt förhållande? Jag tycker tvärtom faktiskt.


    Jag tror du läser lite dåligt. Var inte ledsen för det, det är ni fler som gör. Att ha gemensamma gränser för något är just det du säger: ni är överens och tycker att den andra sköter det snyggt och då är det er gemensamma gräns. Inga konstigheter.

    Det jag vänder mig emot är de som säger att ingen minsann får säga någonting om någonting till dem och särskilt inte om exen, för då bryr man sig inte om barnen, har kontrollbehov och så vidare i all evighet amen.

    Jag tror du ser skillnaden i attityd, inte sant?
  • Anonym (Em)
    Tue 20 Oct 2020 20:03
    #66
    Akidoki skrev 2020-10-20 18:26:06 följande:

    Du har bara skrivit två inlägg till mig med detta inräknat, och inget av dem besvarar frågorna.

    Inte för att det är så viktigt, det är ganska uppenbart hur det ligger till.


    Jag ber om ursäkt, jag trodde du följde och läste tråden - inte att vi hade en privat diskussion sinsemellan. Mea culpa.

    Dock upplever jag dig som lite för närgången, du verkar hemskt nyfiken på min specifika situation och det är inte detta tråden handlar om, så jag avstår. Men tack i alla fall!
  • Anonym (Kalle­)
    Tue 20 Oct 2020 20:09
    #67
    Anonym (Em) skrev 2020-10-19 15:51:26 följande:

    Jag upplever snarare det omvända: en massa biomammor som tror att allting ska vara som innan med daglig kontakt med mannen och full kontroll över allt, trots att deras ex-man och barn nu ingår i en ny familjekonstellation utan henne.

    Jag tror ytterst få bonusmammor bryr sig om vad biomammorna har för sig så länge bio respekterar att de inte ingår i den konstellation deras ex och barn nu ingår i och håller sig till det som har med barnen att göra istället för att försöka bibehålla kontrollen. Då har man som bonusmamma och nuvarande kvinna rätt att markera att biomamman går över gränsen och stör den nya familjen.

    Biomamman har haft sin chans, helt enkelt.


    Har haft sin chans för vad?
    Att vara en engagerad och närvarande förälder?

    Nuvarande kvinna? Jösses, du tror visst inte på att det håller?

    Är du svartsjuk?
  • Anonym (lea)
    Tue 20 Oct 2020 20:10
    #68
    Anonym (Em) skrev 2020-10-20 19:59:40 följande:
    Jag tror du läser lite dåligt. Var inte ledsen för det, det är ni fler som gör. Att ha gemensamma gränser för något är just det du säger: ni är överens och tycker att den andra sköter det snyggt och då är det er gemensamma gräns. Inga konstigheter.

    Det jag vänder mig emot är de som säger att ingen minsann får säga någonting om någonting till dem och särskilt inte om exen, för då bryr man sig inte om barnen, har kontrollbehov och så vidare i all evighet amen.

    Jag tror du ser skillnaden i attityd, inte sant?
    Nej jag läser inte dåligt, men vi har olika åsikter. Du tycker att man ska bestämma tillsammans hur mycket kontakt man ska ha med ex. Jag tycker att var och en får bestämma det själv, även om exet är problematiskt.
    Tycker du att man ska bestämma tillsammans hur mycket kontakt man f
    år ha med vänner också? Familj? Eller gäller det bara ex? Om exet är en vän då?
  • Akidok­i
    Tue 20 Oct 2020 20:30
    #69
    Anonym (Em) skrev 2020-10-20 20:03:06 följande:

    Jag ber om ursäkt, jag trodde du följde och läste tråden - inte att vi hade en privat diskussion sinsemellan. Mea culpa.

    Dock upplever jag dig som lite för närgången, du verkar hemskt nyfiken på min specifika situation och det är inte detta tråden handlar om, så jag avstår. Men tack i alla fall!


    Jag citerade ett av dina inlägg med frågor till dig. Istället för att besvara frågorna svarade du att jag skulle hålla mig till ämnet. Då undrar jag om du inte kan svara på mina frågor, varpå du tycker att jag borde fått svar på dem efter alla dessa inlägg. Nu tycker du att jag är närgången?

    Jag undrar varför du skriver i ett diskussionsforum överhuvudtaget om du vet med dig att du är så känslig?

    Det är ju inte jag som är närgången, utan du som konsekvent inte vill svara på varför du känner ett behov av att kontrollera din partners kontakt med sitt ex, och vad du är rädd för ska hända om du låter hen sköta sin kontakt med sitt ex efter eget huvud.

    Men jag undrar inte mer, jag har förstått att du bara vill provocera.
  • Ess
    Tue 20 Oct 2020 21:42
    #70
    +2
    Anonym (lea) skrev 2020-10-20 20:10:45 följande:

    Nej jag läser inte dåligt, men vi har olika åsikter. Du tycker att man ska bestämma tillsammans hur mycket kontakt man ska ha med ex. Jag tycker att var och en får bestämma det själv, även om exet är problematiskt.

    Tycker du att man ska bestämma tillsammans hur mycket kontakt man får ha med vänner också? Familj? Eller gäller det bara ex? Om exet är en vän då?


    När man blir tvungen att säga ifrån och begränsa, då rör det sig inte om sk vanlig kontakt utan snarare om att det närmar sig stalking.

    Om någon ringer fem gånger varje kväll, så spelar det ingen roll om det är ett ex, svärmor eller en vän, för det stör när man inte ens får äta ifred.
Svar på tråden Varför gör styvmammor till sitt livsinnehåll att kämpa mot styvbarnens mamma?