• Anonym (ds)

    Varför gör styvmammor till sitt livsinnehåll att kämpa mot styvbarnens mamma?

    Blir uppriktigt ledsen när jag ser hur vissa styvmödrar gör en kamp mot styvbarnens mamma till sitt livsinnehåll.
    Allt som styvbarnens mamma gör är fel och man gör till sin uppgift att kriga mot henne. Allt är hennes fel, pappan har inget ansvar i det som gick fel. Mannen är ett offer för denna ondsinta kvinna. Som i ett trollslag skulle alla problem med barnen lösas bara man lyckades knäcka deras mamma. Är det riktigt illa så skriker nya partnern , styvmamman, på enskild vårdnad.
    Om man är ihop med en kille med barn sedan tidigare ; Varför inte låta honom ta ansvar för sina barn , sina problem med exet och eventuella samarbetssvårigheter? Det är barnens pappa som ska samarbeta, ta ansvar för barnens rättigheter osv. 
    Nej tydligen klarar inte en vuxen man det. Pappan blir helt omyndigförklarad och den nya partnern , styvmamman,  tar upp kampen och strider så hon blir röd och svettig.
    Nej, säg åt mannen att det är deras ansvar att samarbeta med barnens förälder. Det är han som ska driva frågan.
    ,  

  • Svar på tråden Varför gör styvmammor till sitt livsinnehåll att kämpa mot styvbarnens mamma?
  • Anonym (lea)
    Ess skrev 2020-10-20 21:42:30 följande:
    När man blir tvungen att säga ifrån och begränsa, då rör det sig inte om sk vanlig kontakt utan snarare om att det närmar sig stalking.

    Om någon ringer fem gånger varje kväll, så spelar det ingen roll om det är ett ex, svärmor eller en vän, för det stör när man inte ens får äta ifred.
    Jo, men om mannens ex ringer fem gånger varje kväll så tycker han säkert att det är jobbigt och överdrivet och säger åt henne att lugna ner sig. Mitt problem är varför han inte förväntas kunna sköta kontakten/frekvensen själv utan nya frun måste in och begränsa.
  • smulpaj01
    Akidoki skrev 2020-10-20 05:09:31 följande:

    Ok, så en orsak till beteendet är kontrollbehov? Men varför känner du ett behov av att bestämma hur mycket kontakt din partner har med sina barns mamma? Vad är det du vill kontrollera? Vad är du rädd för ska hända om du låter honom sköta det själv?


    Det handlar uteslutande om svartsjuka mot biomamman och osäkerhet i sin relation. Dessa kvinnor bör hålla sig långt borta från män som har barn sen tidigare. Troligen kommer de ha svårt med relationer även med barnlösa män men då drabbas i alla fall bara hon själv och inga oskyldiga barn.

    SJÄLVKLART bestämmer pappan hur ofta och mycket kontakt han vill ha med sina barns mamma. Nya flamman har absolut INGET att säga om den saken då det inte på minsta sätt angår henne.
  • Anonym (Finns  som stöd.)

    Hej ! I vårt fall är mamman en helt okej mamma till sin dotter. Men den tonen i alla sms hon skickar till pappan med de verse klagomål. Nu råkade vi få ett gemensamt och då flyttar ungen till sin mamma. Självklart får hon det. Däremot börjar hon anklaga sin pappa för våldtäkt. Vilket har utretts både av polis två gånger. En när hon var 3 och en nu när hon är 13. Bägge har lagts ner. Vi har gått igenom en utredning hos soc kring vår gemensamma. Även tidigare utredning har gjorts under åren då mamman gjort över 50 soc anmälningar på min sambo. Nu kommer det bli en strid i tingsrätten för att mamman vill ha ensam vårdnad. Jag finns som stöd för min sambo. Hjälper honom att leta fram telefonnummer och skriver ibland små listor vart han behöver ringa. Jag vill inte bråka med mamman men hon attackerar även mig och då måste jag säga ifrån. Mitt mål har aldrig varit att förgöra mamman men försvara mig själv det måste jag.

  • Ester69
    smulpaj01 skrev 2020-10-20 22:36:11 följande:

    Det handlar uteslutande om svartsjuka mot biomamman och osäkerhet i sin relation. Dessa kvinnor bör hålla sig långt borta från män som har barn sen tidigare. Troligen kommer de ha svårt med relationer även med barnlösa män men då drabbas i alla fall bara hon själv och inga oskyldiga barn.

    SJÄLVKLART bestämmer pappan hur ofta och mycket kontakt han vill ha med sina barns mamma. Nya flamman har absolut INGET att säga om den saken då det inte på minsta sätt angår henne.


    Jag håller inte med dig alls. SJÄLVKLART bestämmer man i den nya familjen hur mycket ett ex har rätt att "störa" barnen är en sak men biomamman en annan. Ett ex som ringer och härjar och kräver en massa, det ska skjutas hit, det ska storhandla, köpa grejer ha pengar o fasen vet allt dit. Då måste man sätta gränser . Och hur gärna du än vill förneka det så finns det biomammor som är ena praktarslen precis som det finns bonusmammor som är praktarslen
  • smulpaj01
    Ester69 skrev 2020-10-20 23:14:06 följande:

    Jag håller inte med dig alls. SJÄLVKLART bestämmer man i den nya familjen hur mycket ett ex har rätt att "störa" barnen är en sak men biomamman en annan. Ett ex som ringer och härjar och kräver en massa, det ska skjutas hit, det ska storhandla, köpa grejer ha pengar o fasen vet allt dit. Då måste man sätta gränser . Och hur gärna du än vill förneka det så finns det biomammor som är ena praktarslen precis som det finns bonusmammor som är praktarslen


    Det är fortfarande MANNEN som ska sköta den kontakten och säga ifrån om han tycker att det stör eller att hon är för krävande, aldrig någonsin den nya kvinnan! Men oftast är det enbart nya kvinnan som känner att exet stör, sällan mannen och i dessa fall handlar det om en mycket svartsjuk ny flamma som enbart vill bråka.
  • Ester69
    smulpaj01 skrev 2020-10-20 23:23:04 följande:

    Det är fortfarande MANNEN som ska sköta den kontakten och säga ifrån om han tycker att det stör eller att hon är för krävande, aldrig någonsin den nya kvinnan! Men oftast är det enbart nya kvinnan som känner att exet stör, sällan mannen och i dessa fall handlar det om en mycket svartsjuk ny flamma som enbart vill bråka.


    Klart mannen ska sälja ifrån men när hon står utanför och ringer på och ingen annan är hemma utom den nya har hon då inte rätt att säga ifrån? Om hon ringer till den nya får hon då inte säga ifrån. När det ringer för femte gången på två timmar om man försöker ha en lugn kväll nog sjutton får man säga ifrån

    Och det kan jag säga dig att sambo/särbon var fruktansvärt trött på sitt ex och tyckte hon störde nåt fruktansvärt,.
  • Anonym (ds)
    Ester69 skrev 2020-10-20 23:37:19 följande:
    Klart mannen ska sälja ifrån men när hon står utanför och ringer på och ingen annan är hemma utom den nya har hon då inte rätt att säga ifrån? Om hon ringer till den nya får hon då inte säga ifrån. När det ringer för femte gången på två timmar om man försöker ha en lugn kväll nog sjutton får man säga ifrån

    Och det kan jag säga dig att sambo/särbon var fruktansvärt trött på sitt ex och tyckte hon störde nåt fruktansvärt,.
    Öppna inte dörren
    Blockera numret 
    Sambon tar diskussionen och konflikten
  • Anonym (Emma)
    Ester69 skrev 2020-10-20 23:37:19 följande:

    Klart mannen ska sälja ifrån men när hon står utanför och ringer på och ingen annan är hemma utom den nya har hon då inte rätt att säga ifrån? Om hon ringer till den nya får hon då inte säga ifrån. När det ringer för femte gången på två timmar om man försöker ha en lugn kväll nog sjutton får man säga ifrån

    Och det kan jag säga dig att sambo/särbon var fruktansvärt trött på sitt ex och tyckte hon störde nåt fruktansvärt,.


    Varför ska hon göra det? Om mannen tycker det stör att hon ringer under en kväll får väl han säga till.

    Tycker den nya att exet inte skall komma när mannen inte är hemma får hon väl diskutera det med mannen som får prata med sitt ex. Skulle ju kunna vara så att varken exet eller mannen tycker det är konstigt om exet lämnar barnens gympapåse efter jobbet även om mannen ungefär hemma tex.
  • Anonym (Emma)
    Anonym (Kalle) skrev 2020-10-20 19:54:39 följande:

    ... "tagit ett föräldraansvar" ... 

    Dvs du har tagit, inte fått. Ingen har bett dig. Du låter dominant och beskäftig.

    Varför i alla världen skaffar du barn med en vek man och sen klagar över hans tillkortakommanden?


    Exakt, dessutom kan jag förstå att mamman reagerar. Barnet är på umgänge hos sin pappa för att umgås med honom. Men pappan är kass och lämpar över ansvaret för barnet på sin nya. Frågan är om umgänge hos pappan är något som gynnar barnet. Som ju faktiskt är där i första hand för att umgås med sin pappa, men pappan lämpar över barnet på sin nya alt den nya vill ta allt föräldrasvar.
  • Ester69
    Anonym (Emma) skrev 2020-10-20 23:51:47 följande:

    Varför ska hon göra det? Om mannen tycker det stör att hon ringer under en kväll får väl han säga till.

    Tycker den nya att exet inte skall komma när mannen inte är hemma får hon väl diskutera det med mannen som får prata med sitt ex. Skulle ju kunna vara så att varken exet eller mannen tycker det är konstigt om exet lämnar barnens gympapåse efter jobbet även om mannen ungefär hemma tex.


    Varför ska man som nya kvinnan inte kunna säga ifrån?
Svar på tråden Varför gör styvmammor till sitt livsinnehåll att kämpa mot styvbarnens mamma?