• Anonym (ds)
    Sun 18 Oct 2020 20:31
    3321 visningar
    103 svar
    -2 +1
    103
    3321

    Varför gör styvmammor till sitt livsinnehåll att kämpa mot styvbarnens mamma?

    Blir uppriktigt ledsen när jag ser hur vissa styvmödrar gör en kamp mot styvbarnens mamma till sitt livsinnehåll.
    Allt som styvbarnens mamma gör är fel och man gör till sin uppgift att kriga mot henne. Allt är hennes fel, pappan har inget ansvar i det som gick fel. Mannen är ett offer för denna ondsinta kvinna. Som i ett trollslag skulle alla problem med barnen lösas bara man lyckades knäcka deras mamma. Är det riktigt illa så skriker nya partnern , styvmamman, på enskild vårdnad.
    Om man är ihop med en kille med barn sedan tidigare ; Varför inte låta honom ta ansvar för sina barn , sina problem med exet och eventuella samarbetssvårigheter? Det är barnens pappa som ska samarbeta, ta ansvar för barnens rättigheter osv. 
    Nej tydligen klarar inte en vuxen man det. Pappan blir helt omyndigförklarad och den nya partnern , styvmamman,  tar upp kampen och strider så hon blir röd och svettig.
    Nej, säg åt mannen att det är deras ansvar att samarbeta med barnens förälder. Det är han som ska driva frågan.
    ,  

  • Svar på tråden Varför gör styvmammor till sitt livsinnehåll att kämpa mot styvbarnens mamma?
  • Anonym (Emma)
    Wed 21 Oct 2020 00:12
    #81
    -1
    Ester69 skrev 2020-10-20 23:59:28 följande:

    Varför ska man som nya kvinnan inte kunna säga ifrån?


    Varför ska hon göra det?

    Väljer mannen och exet att ha den relationen de har är det väl upp till dem?
  • Wed 21 Oct 2020 00:12
    #82
    Anonym (ds) skrev 2020-10-20 23:51:00 följande:

    Öppna inte dörren

    Blockera numret 

    Sambon tar diskussionen och konflikten


    Exakt! Enkelt som sagt!
  • Wed 21 Oct 2020 00:21
    #83
    +1
    Anonym (ds) skrev 2020-10-20 23:51:00 följande:

    Öppna inte dörren

    Blockera numret 

    Sambon tar diskussionen och konflikten


    Ibland får man hjälp att öppna dörren av barn/ barnen.

    Det gör man absolut och då kan man ju ringa från barn /barns mobil

    Gäller det en själv tar man diskussionen själv.

    Min åsikt och ni får ha er.
  • Anonym (ds) Trådstartaren
    Wed 21 Oct 2020 00:30
    #84
    Ester69 skrev 2020-10-21 00:21:27 följande:
    Ibland får man hjälp att öppna dörren av barn/ barnen.

    Det gör man absolut och då kan man ju ringa från barn /barns mobil

    Gäller det en själv tar man diskussionen själv.

    Min åsikt och ni får ha er.
    Därför bra att ha regeln att vuxna sköter ytterdörren.
    Lägg på om du hör att det är hon. Klick
  • Ess
    Wed 21 Oct 2020 08:32
    #85
    Anonym (lea) skrev 2020-10-20 21:58:16 följande:

    Jo, men om mannens ex ringer fem gånger varje kväll så tycker han säkert att det är jobbigt och överdrivet och säger åt henne att lugna ner sig. Mitt problem är varför han inte förväntas kunna sköta kontakten/frekvensen själv utan nya frun måste in och begränsa.


    Problemet är ju att det inte slutar för att han säger ifrån. Det går inte att blockera heller så länge barnen är omyndiga.

    Men det är ju självklart att man pratar om det med sin partner, annars blir det ju som att försöka undvika den gigantiska rosa elefanten mitt i rummet.
  • Ess
    Wed 21 Oct 2020 08:36
    #86
    Anonym (ds) skrev 2020-10-20 23:51:00 följande:

    Öppna inte dörren

    Blockera numret 

    Sambon tar diskussionen och konflikten


    Man kan inte blockera så länge barnen är omyndiga, för det kan ju faktiskt hända något som kräver kontakt.

    Men dagen särkullarna blev 18 så klipptes kontakten till mamman från makens håll. Hon gjorde försök att fortsätta försöka styra, men fick ge upp efter ett tag då han tog allt direkt med särkullarna istället.
  • Wed 21 Oct 2020 08:42
    #87
    Ess skrev 2020-10-21 08:32:47 följande:

    Problemet är ju att det inte slutar för att han säger ifrån. Det går inte att blockera heller så länge barnen är omyndiga.

    Men det är ju självklart att man pratar om det med sin partner, annars blir det ju som att försöka undvika den gigantiska rosa elefanten mitt i rummet.


    Exakt, men du vet hur det är biomammor gör alltid rätt.
  • Anonym (lea)
    Wed 21 Oct 2020 10:30
    #88
    Ess skrev 2020-10-21 08:32:47 följande:
    Problemet är ju att det inte slutar för att han säger ifrån. Det går inte att blockera heller så länge barnen är omyndiga.

    Men det är ju självklart att man pratar om det med sin partner, annars blir det ju som att försöka undvika den gigantiska rosa elefanten mitt i rummet.
    Jag säger inte att ex inte kan vara jobbiga. Inte heller att man inte kan prata om det. Min åsikt är helt enkelt att mannen bestämmer själv hur mycket kontakt han vill ha med sina barns mamma, liksom kvinnan bestämmer hur mycket kontakt hon vill ha med sina barns pappa.
  • Wed 21 Oct 2020 10:32
    #89
    Ess skrev 2020-10-21 08:36:30 följande:

    Man kan inte blockera så länge barnen är omyndiga, för det kan ju faktiskt hända något som kräver kontakt.

    Men dagen särkullarna blev 18 så klipptes kontakten till mamman från makens håll. Hon gjorde försök att fortsätta försöka styra, men fick ge upp efter ett tag då han tog allt direkt med särkullarna istället.


    Mannen behöver inte blockera, men nya kvinnan kan självklart göra det. Hon har inget att göra med deras kontakt.

    Mitt nyblivna ex brukade blockera sitt jobbiga ex då och då när han blev trött på hennes ringande/messade och ville ha mysigt med mig. MEN det var något han gjorde helt på eget bevåg, jag gnällde aldrig om att hon störde eller bad honom blocka. Det angår liksom inte mig, vill han prata med henne 10 ggr samma kväll får han väl göra det, men det ville han såklart inte när han var med mig. Jag behövde aldrig lägga mig i.
  • Anonym (lea)
    Wed 21 Oct 2020 10:33
    #90
    Ess skrev 2020-10-21 08:36:30 följande:
    Man kan inte blockera så länge barnen är omyndiga, för det kan ju faktiskt hända något som kräver kontakt.

    Men dagen särkullarna blev 18 så klipptes kontakten till mamman från makens håll. Hon gjorde försök att fortsätta försöka styra, men fick ge upp efter ett tag då han tog allt direkt med särkullarna istället.
    Här handlade det ju om att nya kvinnan borde blockera exet. Det kan hon mycket väl göra sålänge mannen inte blockerar.
  • Ess
    Wed 21 Oct 2020 11:41
    #91
    smulpaj01 skrev 2020-10-21 10:32:42 följande:

    Mannen behöver inte blockera, men nya kvinnan kan självklart göra det. Hon har inget att göra med deras kontakt.

    Mitt nyblivna ex brukade blockera sitt jobbiga ex då och då när han blev trött på hennes ringande/messade och ville ha mysigt med mig. MEN det var något han gjorde helt på eget bevåg, jag gnällde aldrig om att hon störde eller bad honom blocka. Det angår liksom inte mig, vill han prata med henne 10 ggr samma kväll får han väl göra det, men det ville han såklart inte när han var med mig. Jag behövde aldrig lägga mig i.


    Anonym (lea) skrev 2020-10-21 10:33:35 följande:

    Här handlade det ju om att nya kvinnan borde blockera exet. Det kan hon mycket väl göra sålänge mannen inte blockerar.


    Missuppfattade och trodde att båda skulle blocka
  • Anonym (anony­m (bonus­))
    Wed 21 Oct 2020 15:54
    #92

    Fast allt som bonusmamman/styvmodern (BM/SM) gör verkar ju vara fel också. Jag tex lever med en man som har två barn med sin exfru som han lämnade för min skull. Så nu gör hon allt för att förstöra mellan oss, slå split mellan mig och barnen samt fortsätta ha kontrollen över honom så hon kan kalla dom familj. Hon vill inte inse att han är i en ny familj med mig och barnen. Hon har i fem års tid, ända sedan han lämnade henne, anmält oss flera gånger till socialen, min sambo måste lägga såååå mycket tid på dessa familjebehandlingar, möten etc. Hon har tom arbetat i skolan där sonen går och spridit sina lögner och dynga till lärare och elever så sonen har inte fått skolfrid utan han har revolterat i skolan helt. Och så fort jag yppar något om detta till min sambo slår ha tillbaka med att jag avskyr hans barn. Istället för att ta till sig och lyssna för att det är ett problem och jobbigt att ta itu med. Hans exfru har flera gånger anmält mig för att jag slår barnen och utnyttjar dom sexuellt och det enda han gör är går till socialen och säger nej det stämmer inte. Men till sin exfru vågar han inte öppna käften. Istället för att de ska samarbeta så gör han henne massa tjänster, betalar allt och blir hunsad. Precis som han blev i deras äktenskap. Varför jag bryr mig? Jo för det går ut över mig och oss som familj när en tredje part får styra vårt liv. Hon är inte min exfru. JAG kan inte  ta fighten, han måste göra det. Gör inte han det ja då tänker jag inte leva med honom. Nog sagt. Så nej det har inte med barnen att göra. Jag älskar dom och bryr mig om dom men när någon hela tiden hatar en så mycket och är där och petar till slut förgiftar det allt och när jag inte får uppbackning från den jag älskar och lever med varför ska jag då kämpa, slösa min energi, må dåligt? Jag önskar hon skulle gilla mig, så jag kunde bjuda på en kaffe när det är hämtning/lämning, att när vi ses på kommande avslutningar etc det finns en respektfull relation ett gemensamt intresse för barnen. Men det går inte när biomamman är avundsjuk och rädd. Istället för att vara det kanske hon skulle glädjas för sina barns skull att dom har ytterligare en vuxen i sina liv som bryr sig om dom. men antar det är svårt när man som hon ser det har stulit en man. Men ingen som inte vill bli stulen kan bli det.... Men det är en annan diskussion. jag säger bara att det finns rötägg bland både bonus och biomammor.

  • Ess
    Wed 21 Oct 2020 15:57
    #93
    smulpaj01 skrev 2020-10-21 10:32:42 följande:
    Mitt nyblivna ex brukade blockera sitt jobbiga ex då och då när han blev trött på hennes ringande/messade och ville ha mysigt med mig. MEN det var något han gjorde helt på eget bevåg, jag gnällde aldrig om att hon störde eller bad honom blocka. Det angår liksom inte mig, vill han prata med henne 10 ggr samma kväll får han väl göra det, men det ville han såklart inte när han var med mig. Jag behövde aldrig lägga mig i.
    Särkullarna var omyndiga under den gamla goda tiden då vi hade fast hemtelefon, så där gick inte att blockera någon om man inte lade av luren.
    Nu för tiden är det mycket lättare när man bara har sina mobiler, om inte annat så kan man stänga signalen och lägga den i lådan, för sen kan man ändå se om man missat något samtal.
  • Anonym (Hmmm.­...)
    Wed 21 Oct 2020 16:06
    #95
    Anonym (anonym (bonus)) skrev 2020-10-21 15:54:16 följande:

    Fast allt som bonusmamman/styvmodern (BM/SM) gör verkar ju vara fel också. Jag tex lever med en man som har två barn med sin exfru som han lämnade för min skull. Så nu gör hon allt för att förstöra mellan oss, slå split mellan mig och barnen samt fortsätta ha kontrollen över honom så hon kan kalla dom familj. Hon vill inte inse att han är i en ny familj med mig och barnen. Hon har i fem års tid, ända sedan han lämnade henne, anmält oss flera gånger till socialen, min sambo måste lägga såååå mycket tid på dessa familjebehandlingar, möten etc. Hon har tom arbetat i skolan där sonen går och spridit sina lögner och dynga till lärare och elever så sonen har inte fått skolfrid utan han har revolterat i skolan helt. Och så fort jag yppar något om detta till min sambo slår ha tillbaka med att jag avskyr hans barn. Istället för att ta till sig och lyssna för att det är ett problem och jobbigt att ta itu med. Hans exfru har flera gånger anmält mig för att jag slår barnen och utnyttjar dom sexuellt och det enda han gör är går till socialen och säger nej det stämmer inte. Men till sin exfru vågar han inte öppna käften. Istället för att de ska samarbeta så gör han henne massa tjänster, betalar allt och blir hunsad. Precis som han blev i deras äktenskap. Varför jag bryr mig? Jo för det går ut över mig och oss som familj när en tredje part får styra vårt liv. Hon är inte min exfru. JAG kan inte  ta fighten, han måste göra det. Gör inte han det ja då tänker jag inte leva med honom. Nog sagt. Så nej det har inte med barnen att göra. Jag älskar dom och bryr mig om dom men när någon hela tiden hatar en så mycket och är där och petar till slut förgiftar det allt och när jag inte får uppbackning från den jag älskar och lever med varför ska jag då kämpa, slösa min energi, må dåligt? Jag önskar hon skulle gilla mig, så jag kunde bjuda på en kaffe när det är hämtning/lämning, att när vi ses på kommande avslutningar etc det finns en respektfull relation ett gemensamt intresse för barnen. Men det går inte när biomamman är avundsjuk och rädd. Istället för att vara det kanske hon skulle glädjas för sina barns skull att dom har ytterligare en vuxen i sina liv som bryr sig om dom. men antar det är svårt när man som hon ser det har stulit en man. Men ingen som inte vill bli stulen kan bli det.... Men det är en annan diskussion. jag säger bara att det finns rötägg bland både bonus och biomammor.


    I ditt fall finns det absolut ingen chans att hon någonsin skulle gilla dig, särskilt inte om er relation började med otrohet. Om så är fallet har han troligen skuldkänslor mot exet och/eller tvivlar på om han gjort rätt val.
  • Anonym (anony­m (bonus­))
    Wed 21 Oct 2020 16:12
    #96
    Anonym (Hmmm....) skrev 2020-10-21 16:06:15 följande:
    I ditt fall finns det absolut ingen chans att hon någonsin skulle gilla dig, särskilt inte om er relation började med otrohet. Om så är fallet har han troligen skuldkänslor mot exet och/eller tvivlar på om han gjort rätt val.
    Nej jag är rätt säker på att han varken har skuldkänslor eller tvivlar på om han gjort rätt val. hans exfru visar ju psykopatiska tendenser.... Men han som person är konflikträdd, även mot mig när det uppstår ett problem som ska diskuteras, då stoppas det huvud i sanden. Dessutom är han eller har varit i alla fall rädd för henne och vad hon kan åsamka, som anmälningar och hon har dragit det till tingsrätt för att få ensam vårdnad vilket hon inte fick. Så nu står han bara ut med henne för barnens skull. Och anser at jag ska göra samma sak. Men ska jag det?
  • Ess
    Wed 21 Oct 2020 17:24
    #98
    Anonym (lea) skrev 2020-10-21 10:33:35 följande:
    Här handlade det ju om att nya kvinnan borde blockera exet. Det kan hon mycket väl göra sålänge mannen inte blockerar.
    Det stör ju ändå, men som tur är så kan man sätta på ljudlöst numera och lägga mobilen i lådan.
    På den tiden det begav sig med särkullarna så hade vi hemtelefon som vi inte kunde dra ur jacket hur som helst.
  • Anonym (ds) Trådstartaren
    Wed 21 Oct 2020 23:06
    #98
    Ess skrev 2020-10-21 08:36:30 följande:
    Man kan inte blockera så länge barnen är omyndiga, för det kan ju faktiskt hända något som kräver kontakt.

    Men dagen särkullarna blev 18 så klipptes kontakten till mamman från makens håll. Hon gjorde försök att fortsätta försöka styra, men fick ge upp efter ett tag då han tog allt direkt med särkullarna istället.
    Barnens pappa ska inte blockera numret, det är han som ska sköta kontakten. 
    Det är styvmamman som ska blockera numret
  • Anonym (Fniss­)
    Thu 22 Oct 2020 09:08
    #99
    Anonym (ds) skrev 2020-10-18 20:31:15 följande:

    Blir uppriktigt ledsen när jag ser hur vissa styvmödrar gör en kamp mot styvbarnens mamma till sitt livsinnehåll.

    Allt som styvbarnens mamma gör är fel och man gör till sin uppgift att kriga mot henne. Allt är hennes fel, pappan har inget ansvar i det som gick fel. Mannen är ett offer för denna ondsinta kvinna. Som i ett trollslag skulle alla problem med barnen lösas bara man lyckades knäcka deras mamma. Är det riktigt illa så skriker nya partnern , styvmamman, på enskild vårdnad.

    Om man är ihop med en kille med barn sedan tidigare ; Varför inte låta honom ta ansvar för sina barn , sina problem med exet och eventuella samarbetssvårigheter? Det är barnens pappa som ska samarbeta, ta ansvar för barnens rättigheter osv. 

    Nej tydligen klarar inte en vuxen man det. Pappan blir helt omyndigförklarad och den nya partnern , styvmamman,  tar upp kampen och strider så hon blir röd och svettig.

    Nej, säg åt mannen att det är deras ansvar att samarbeta med barnens förälder. Det är han som ska driva frågan.

    ,  


    En ny teori här:

    Citerar här :Tydligen klarar inte en vuxen man det.

    Precis som du säger, TS! En vuxen man klarar INTE det, han har ju förmodligen redan blivit lämnad av den riktiga honan pga detta. Så varför antar du att den mannen klarar av att ta hand om sina barn? Så klart måste den nya ta hand om både mannen och hans avkommor och exet oxå.

    Alternativt så har mannen lämnat sitt galna ex. Skaffat en till ny galenpanna som ska lösa alla hans problem.
  • Anonym (Z)
    Thu 22 Oct 2020 10:53
    Anonym (lea) skrev 2020-10-20 20:10:45 följande:

    Nej jag läser inte dåligt, men vi har olika åsikter. Du tycker att man ska bestämma tillsammans hur mycket kontakt man ska ha med ex. Jag tycker att var och en får bestämma det själv, även om exet är problematiskt.

    Tycker du att man ska bestämma tillsammans hur mycket kontakt man får ha med vänner också? Familj? Eller gäller det bara ex? Om exet är en vän då?


    Anonym (lea) skrev 2020-10-21 10:30:16 följande:

    Jag säger inte att ex inte kan vara jobbiga. Inte heller att man inte kan prata om det. Min åsikt är helt enkelt att mannen bestämmer själv hur mycket kontakt han vill ha med sina barns mamma, liksom kvinnan bestämmer hur mycket kontakt hon vill ha med sina barns pappa.


    Anonym (lea) skrev 2020-10-20 19:49:50 följande:

    Så om jag och min man låter den andra bestämma själv hur mycket kontakt man vill ha med exet, då har vi inget kärleksfullt och respektfullt förhållande? Jag tycker tvärtom faktiskt.


    Jag håller helt med. För mig är det tillit, kärlek och respekt, jag har kontakt med vem jag vill och min partner har kontakt med vem hen vill.

    För mig handlar det om integritet, och respekt för den andras integritet. Om min partner skulle ha åsikter om vem jag har kontakt med eller umgås med så skulle jag få spel. Vare sig det nu är ett ex eller någon annan. Andra må ha annan åsikt, men för mig är det brist på respekt.
Svar på tråden Varför gör styvmammor till sitt livsinnehåll att kämpa mot styvbarnens mamma?