• Mon 19 Oct 2020 13:03
    2515 visningar
    31 svar
    31
    2515

    Du varannanhelgpappa....

    Jag är själv en varannanhelgpappa och funderar lite på vad ni andra pappor gör på den helg ni har barn.

    Jag vill inte bli en "lek"-pappa som bara fixar till med en massa roligheter på min helg. Vill att det skall finnas någon form av "vardag".

    Hur tänker ni?

  • Svar på tråden Du varannanhelgpappa....
  • Tue 20 Oct 2020 08:03
    #11
    Fjäril kär skrev 2020-10-19 13:28:18 följande:

    En bra "vardagssak" är väl att gemensamt åka och handla och köpa sånt barnen behöver. Och även tex åka till tippen/återvinning.

    Hemmavid kanske byta lakan och plocka undan saker som inte används av barnen.

    Sånt som ändå ska göras liksom men som kan göras gemensamt som lite mys.


    Bra saker där. Involvera och få dem delaktiga Glad

    Tack för tipsen Fjäril kär
  • Tue 20 Oct 2020 09:23
    #12
    Anonym (Sockärring) skrev 2020-10-19 19:18:14 följande:

    Va bra att du är mogen att reflektera över att du vill vara mer än en lek för dina barn när ni träffas. Bry dig inte om omogna syrliga kommentarer om att du "bara" träffar dina barn varannan helg & på lov förmodligen. Det finns föräldrar som inte vill träffa sina barn alls som privioterar supa & annat skit framför sina barn. Helg pappor som låter barnen bara ha kul med att styra & ställa i hemmet, stöka ner & äta hur mycket godis de vill tills magont rännskiten säger stopp, är inte bra för någon. Var själv som liten hos min "roliga" helg pappa. Längtande efter att få bo med honom & slippa morsans gnäll. Flyttade hem till min far & vardagen kom ifatt. Insåg snabbt att den som bråkade med mig om att plocka undan efter mig att äta bra & sköta min hygien var den som brydde sig om mig. Den som såg till att jag inte fattades näringsrik mat eller fick magont av godis var min tjatiga morsa. Min far brydde sig inte ett skit om mig. Fick göra som jag ville med allt, även om det inte var bra för mig. Barn har en förmyndare av en anledning. Barn vet inte vad som är bäst för dem. De ska vi vuxna avgöra & besluta om. Det snällaste för barnens psyken är om du & mamman har liknande regler & rutiner som grund. Ja självklart är det extra mys på helgerna.

    Föräldrar är förmyndare som ser till sina barns bästa. Förmyndare betyder inte att vara barnens lekkompis eller slav.


    Intressant läsning. Blev det något bättre när du blev äldre? Hur blev din relation till din pappa?

    Förstår inte varför det är så många som hellre dömmer än berömmer här på FL.
    Jag har mina barn varannan helg, måste det ifrågasättas?
  • Anonym (M)
    Tue 20 Oct 2020 12:24
    #13

    Jag är uppvuxen med varannan helg hos min ena förälder. Kan ju kort berätta hur det var. På fredagen när vi kom åt vi vanlig middag och såg på tv eller spelade spel. På lördagsförmiddag var det att välja på att städa eller storhandla. På eftermiddagen promenad/träning/andra ärenden/läxor. På kvällen mysmiddag och film. Söndagsförmiddagen var vi mest hemma och umgicks. Efter lunch åkte vi hem. Så såg typ

  • Anonym (M)
    Tue 20 Oct 2020 12:26
    #14
    Anonym (M) skrev 2020-10-20 12:24:13 följande:

    Jag är uppvuxen med varannan helg hos min ena förälder. Kan ju kort berätta hur det var. På fredagen när vi kom åt vi vanlig middag och såg på tv eller spelade spel. På lördagsförmiddag var det att välja på att städa eller storhandla. På eftermiddagen promenad/träning/andra ärenden/läxor. På kvällen mysmiddag och film. Ibland bio. Söndagsförmiddagen var vi mest hemma och umgicks. Efter lunch åkte vi hem. Så såg typ


    Råkade skicka iväg för tidigt. Så såg det ut hos min andra förälder med :)
  • Sun 20 Dec 2020 23:33
    #17

    Trodde inte detta fenomen existerade längre. Varannan helg? Trodde nog varannan vecka var standard hos alla nu. Är ju två föräldrar borde vara 50/50. Sen om det beror på mannen eller kvinnans initiativ påverkar ju såklart. Men ändå??

  • Sun 20 Dec 2020 23:50
    #18
    Liza86 skrev 2020-12-20 23:33:46 följande:

    Trodde inte detta fenomen existerade längre. Varannan helg? Trodde nog varannan vecka var standard hos alla nu. Är ju två föräldrar borde vara 50/50. Sen om det beror på mannen eller kvinnans initiativ påverkar ju såklart. Men ändå??


    En del jobba kvällar, nätter. Andra pendlar långt till jobb. Det är väl inget nytt?
  • Anonym (Teddy­)
    Mon 21 Dec 2020 00:54
    #19
    Tow2Mater skrev 2020-12-20 23:50:16 följande:

    En del jobba kvällar, nätter. Andra pendlar långt till jobb. Det är väl inget nytt?


    Då hoppas jag att dom som kan söker nytt jobb så att dom kan ta sitt ansvar som förälder.
  • Anonym (Oljeb­yte)
    Mon 21 Dec 2020 07:10
    #20
    Liza86 skrev 2020-12-20 23:33:46 följande:

    Trodde inte detta fenomen existerade längre. Varannan helg? Trodde nog varannan vecka var standard hos alla nu. Är ju två föräldrar borde vara 50/50. Sen om det beror på mannen eller kvinnans initiativ påverkar ju såklart. Men ändå??


    Well.. Det finns fortfarande gott om mammor som motarbetar pappan i en vårdnadstvist och tycker att han inte ska ha mer än varannan helg och hon dessutom väljer att flytta långt bort pga ny kärlek tex... Så allt är relativt..
  • Anonym (SCB)
    Sat 26 Dec 2020 00:49
    #21
    Anonym (Teddy) skrev 2020-12-21 00:54:08 följande:

    Då hoppas jag att dom som kan söker nytt jobb så att dom kan ta sitt ansvar som förälder.


    Varför det? Barn är inte allt och ett jobb man filar betyder också mycket.
  • Anonym (Teddy­)
    Sun 27 Dec 2020 18:13
    #22
    Anonym (SCB) skrev 2020-12-26 00:49:49 följande:

    Varför det? Barn är inte allt och ett jobb man filar betyder också mycket.


    Därför att man måste ta ansvar för sina barn såklart. Vem ska annars göra det?
  • Anonym (SCB)
    Sun 27 Dec 2020 18:58
    #23
    Anonym (Teddy) skrev 2020-12-27 18:13:31 följande:

    Därför att man måste ta ansvar för sina barn såklart. Vem ska annars göra det?


    Det kan man ju göra ändå.

    Det beror ju på vad barnen är vana vid. Om de är vana vid att föräldrar jobbar mycket så blir det heller inte konstigt för dem.

    Jag jobbar mycket för att jag gillar mitt jobb. Jag är med barnen på min lediga tid, men jag vill inte vara med dem hela tiden.

    Och jag är mamma-hör och häpna!

    Och mina barn är jättefina, lugna och trygga. Se på fan!
  • Anonym (Teddy­)
    Sun 27 Dec 2020 19:24
    #24
    Anonym (SCB) skrev 2020-12-27 18:58:17 följande:

    Det kan man ju göra ändå.

    Det beror ju på vad barnen är vana vid. Om de är vana vid att föräldrar jobbar mycket så blir det heller inte konstigt för dem.

    Jag jobbar mycket för att jag gillar mitt jobb. Jag är med barnen på min lediga tid, men jag vill inte vara med dem hela tiden.

    Och jag är mamma-hör och häpna!

    Och mina barn är jättefina, lugna och trygga. Se på fan!


    Men då tar du ju ansvar för dina barn. Du (kanske tillsammans med sambo) kan kombinera jobb och barn. Jättebra. Ursprungsinlägget jag citerade handlade ju om separerade föräldrar som inte tar hälften av ansvaret för sina barn. Och så var det någon som kommenterade att det kunde handla om jobb på obekväm arbetstid osv som gjorde att föräldern bara kan ha sina barn varannan helg. Då menar jag att man måste göra sitt bästa för att hitta ett jobb som man kan kombinera med sitt självklara ansvar som förälder.
  • Anonym (SCB)
    Sun 27 Dec 2020 19:46
    #25
    Anonym (Teddy) skrev 2020-12-27 19:24:50 följande:

    Men då tar du ju ansvar för dina barn. Du (kanske tillsammans med sambo) kan kombinera jobb och barn. Jättebra. Ursprungsinlägget jag citerade handlade ju om separerade föräldrar som inte tar hälften av ansvaret för sina barn. Och så var det någon som kommenterade att det kunde handla om jobb på obekväm arbetstid osv som gjorde att föräldern bara kan ha sina barn varannan helg. Då menar jag att man måste göra sitt bästa för att hitta ett jobb som man kan kombinera med sitt självklara ansvar som förälder.


    Nä.

    Sanningen är ju den att jag hellre jobbar än är med mina barn. Tyvärr. Jag är en egoistisk förälder. Men barnen har blivit fina i alla fall.

    Kanske ångrar jag mig en dag, men nu är det så i alla fall.

    Hejdå!
  • Anonym (SCB)
    Sun 27 Dec 2020 19:47
    #26
    Anonym (Teddy) skrev 2020-12-27 19:24:50 följande:

    Men då tar du ju ansvar för dina barn. Du (kanske tillsammans med sambo) kan kombinera jobb och barn. Jättebra. Ursprungsinlägget jag citerade handlade ju om separerade föräldrar som inte tar hälften av ansvaret för sina barn. Och så var det någon som kommenterade att det kunde handla om jobb på obekväm arbetstid osv som gjorde att föräldern bara kan ha sina barn varannan helg. Då menar jag att man måste göra sitt bästa för att hitta ett jobb som man kan kombinera med sitt självklara ansvar som förälder.


    Nä.

    Sanningen är ju den att jag hellre jobbar än är med mina barn. Tyvärr. Jag är en egoistisk förälder. Men barnen har blivit fina i alla fall.

    Kanske ångrar jag mig en dag, men nu är det så i alla fall.

    Hejdå!
  • Anonym (Lilly­)
    Sun 27 Dec 2020 20:17
    #27
    Sasssse74 skrev 2020-10-20 09:23:37 följande:

    Intressant läsning. Blev det något bättre när du blev äldre? Hur blev din relation till din pappa?

    Förstår inte varför det är så många som hellre dömmer än berömmer här på FL.

    Jag har mina barn varannan helg, måste det ifrågasättas?


    Måste kännas helt fruktansvärt att träffa sina barn så sällan... hur fixar du det?

    Men jag tänker att om du vill vara mer än en lekfarbror i barnens liv så är det väl viktigt att under övrig tid ha regelbunden kontakt på telefon och besöka evenemang och sportsammanhang som barnen är med i. Visa att man är intresserad och kunna prata om djupa och svpracsaker.
  • Mon 28 Dec 2020 08:27
    #28
    Anonym (Lilly) skrev 2020-12-27 20:17:54 följande:
    Måste kännas helt fruktansvärt att träffa sina barn så sällan... hur fixar du det?

    Men jag tänker att om du vill vara mer än en lekfarbror i barnens liv så är det väl viktigt att under övrig tid ha regelbunden kontakt på telefon och besöka evenemang och sportsammanhang som barnen är med i. Visa att man är intresserad och kunna prata om djupa och svpracsaker.
    Jag träffar min son 10 år vh och min 17årige dotter när det passar. Sedan har jag som du säger regelbunden telefonkontakt. Men visst, jag skulle vilja träffa dem mer, men som det är nu så fungerar det bra och barnen verkar nöjda.

    Vi bor 3mil från varandra...typ25min bort med bil. De vet att jag kommer direkt om det skulle vara något.

    Min son tränar fotboll och jag har sett till att jag är hans tränare Skrattande, så "träffar" jag honom 2gånger under fotbollsäsongen.

    Är med på utvecklingssamtal m.m

    Övrigt så träffar jag dem lite mer när det är lov.

    Det som saknas mig är väl det vardagliga som man hade förut när man var gift, sedan vv pappa. Som sen blev vh.

    Så därav min trådstart, hur göra det lite vardagligt när man har dem hemma så att det inte blir lekhelg.
  • Mon 28 Dec 2020 08:30
    #29

    Det ska stå.

    Min son tränar fotboll och jag har sett till att jag är hans tränare Skrattande, så jag "träffar" honom 2gånger i veckan extra under fotbollsäsongen.

  • Wed 30 Dec 2020 16:06
    #30
    Sasssse74 skrev 2020-12-28 08:30:51 följande:

    Det ska stå.

    Min son tränar fotboll och jag har sett till att jag är hans tränare , så jag "träffar" honom 2gånger i veckan extra under fotbollsäsongen.


    Mina barn är 2 helger hos pappa, en helg hos mig, 2 helger hos pappa, en hos mig osv. Så det ?vardagliga? sker här hemma hos mig. Mina barn funkade inte som varannan vecka barn och jag själv är varannan vecka barn sen jag var 1 och det var helt värdelöst enligt min mening, visst de va bra att få träffa båda föräldrarna osv men man bodde alltid i en väska kändes det som. Inte förrän nu, 35 år gammal har jag ett hem som jag känner är hemma.

    Men nog om det, jag brukar skicka med lite läxor osv till pappan och han får även åka iväg på matcher å sånt (vi bor nu 9mil från varandra). Men jag tycker också att den där fjärils kär skrev bra saker. Och superbra att du är tränare tycker jag! Du verkar ha mer koll på ditt barns liv än vad mina barns pappa har även fast han träffar dom oftare än vad du träffar ditt barn.

    Men ja, svårt, helger är ju alltid helger. Men låt barnet städa även där hemma och ha helger där man gör absolut ingenting osv. Ha ?tråkigt? tror jag också är viktigt. Mina barn kan va helt slut när dom varit hos pappa för de gjort så mkt roliga saker, ingen tid för återhämtning eller bara mysa i soffan. Det resulterar i att dom aldrig vill göra något ?roligt? på dom få helger dom är kvar hemma. Då längtar dom efter sovmorgon och mys i soffan bara.

    Men en sak vore väl kanske att prata med ditt barn? Skriv en lista på roliga saker och på ?tråkiga? vardagliga saker. Så får du se ifall ni tänker lika. Involvera barnet MYCKET. Och prata om hur barnet vill att helgerna ska vara. Du får mkt tips men det viktigaste är ju att det ska funkar för er två och ingen annan.

    Lycka till! :)
  • Wed 30 Dec 2020 16:09
    #31
    Sasssse74 skrev 2020-12-28 08:30:51 följande:

    Det ska stå.

    Min son tränar fotboll och jag har sett till att jag är hans tränare , så jag "träffar" honom 2gånger i veckan extra under fotbollsäsongen.


    Och just det. Det är jäkligt meckigt att vara ?vardagsförälder? också. Att försöka få med det roliga. Känns som det bara är massa ?det här ska göras och det där osv? innan sängdags. Bara massa måsten. Läxor osv.. ja du förstår säkert var jag menar. Så man får lite ångest som vardagsförälder också fast åt andra hållet. Man blir den tråkiga föräldern, iaf när barnen var små. Då ville dom bo hos pappa för dom fick alltid godis där men aldrig här, vilket såklart berodde på att dom var hos pappa på lördagarna haha.. lite lättare nu när dom är större, 10 och 12 år.
Svar på tråden Du varannanhelgpappa....