• Anonym (Oroli­g syster­)
    Mon 19 Oct 2020 14:19
    8949 visningar
    185 svar
    -3
    185
    8949

    Ouppfostrat barn, lata föräldrar eller diagnos?

    Hej jag är orolig över min systers barn.

    Det är så att hennes son beter sig väldigt otrevligt och hon och hennes man verkar inte göra någonting åt det. Barnet skriker när han inte får som han vill och sliter saker som han vill ha ur händerna från folk, kastar mat med flit på golvet, föräldrarna säljer inte ens åt honom utan städar bara upp efter att

    han har ätit. Föräldrarna har även satt lås på lådor och skåp hemma för annars river han ut allting säljer de. Jag tycker såklart att man borde säja till sitt barn att det inte får göra så istället. Är föräldrarna bara väldigt lata och dåliga på att uppfostra barn eller kan det vara så att barnet har någon diagnos och behöver hjälp? Vad ska jag göra för att hjälpa barnet? Jag ska försöka att prata allvarligt med dem och funderar på att orosanmäla om de inte lyssnar.

  • Svar på tråden Ouppfostrat barn, lata föräldrar eller diagnos?
  • Mon 19 Oct 2020 14:23
    #1

    Hur gammalt är barnet?

  • sextio­talist
    Mon 19 Oct 2020 14:24
    #2

    Ålder på barnet?

    Är det en ettåring, inget konstigt alls.

  • Mon 19 Oct 2020 14:27
    #3

    Hur gammalt är barnet? 

    Det är ju skillnad om barnet är 2 eller 12...

  • Anonym (Anony­m)
    Mon 19 Oct 2020 15:56
    #4

    Föräldrarna uppfostrar inte sitt barn av en eller annan anledning. Du kan fråga om de behöver stöttning, om de pratat med bvc eller liknande eller om de behöver stöttning från staten (soc) i sitt föräldraskap, eller om du har egna råd att ge.

    Om du gör en socanmälan så tycker jag du borde skämmas på riktigt, man skickar inte soc på sin egen syster för att de har ett ouppfostrat barn, och soc kommer verkligen inte lägga resurser på en sådan sak. De har faktiskt bättre saker att bry sig om.

  • Mon 19 Oct 2020 16:35
    #5

    Åldern spelar stor roll i detta

  • Anonym (Ja)
    Mon 19 Oct 2020 17:51
    #6

    Som andra sagt. Ålder är av relevans för att över huvud taget kunna svara

  • Mon 19 Oct 2020 18:29
    #7

    Klart ålder spelar viss roll, men nog ska man markera även om barnet är litet. Inte är det OK att kasta mat på golvet eller slita saker ur händerna på folk och är man liten behöver man börja öva på att man inte får allt..

    Även barn med diagnos behöver och har rätt till uppfostran. De behöver snarare MER uppfostran än andra barn, med tydligare ramar, tydligare markeringar och tydligare förklaringar. 

  • Mon 19 Oct 2020 19:20
    #8
    +1

    Men det är inte ditt barn och de får uppfostra (eller inte alls uppfostra) barnet som de vill. Du behöver verkligen läsa på vad en orosanmälan är till för. Jag läser inget som skulle antyda på att det var rätt väg att gå för att du tycker hen är stökig.

    Får hen mat? Kärlek? Kläder? Hjälp med sin personliga hygien? Misstänker du att han utsätts för något slags övergrepp? Vård? - då kan du överlägga orosanmälan.

  • Anonym (Ja)
    Mon 19 Oct 2020 19:22
    #9
    hammarhajen skrev 2020-10-19 18:29:03 följande:

    Klart ålder spelar viss roll, men nog ska man markera även om barnet är litet. Inte är det OK att kasta mat på golvet eller slita saker ur händerna på folk och är man liten behöver man börja öva på att man inte får allt..

    Även barn med diagnos behöver och har rätt till uppfostran. De behöver snarare MER uppfostran än andra barn, med tydligare ramar, tydligare markeringar och tydligare förklaringar. 


    Visst har du en poäng. Men beteenden såsom att exempelvis kasta mat på golvet kan för ett litet barn blir roligare efter tillsägelse.

    Våran son kastade medvetet mat på golvet vid ett års ålder. Han skulle ju testa vad som hände. Sade vi åt honom asgarvade han och kastade mer. Ignorerade vi så slutade han snabbt.

    Efter en kort period insåg han att det inte var kul att kasta mat på golvet och har sedan dess heller inte gjort det. Vi har alltså inte behövt markera detta beteende alls.

    Att slita saker från nåhon är dock naturligtvis en annan femma
  • Anonym (Oroli­g syster­) Trådstartaren
    Mon 19 Oct 2020 20:49
    #10
    +2
    BernieLollo skrev 2020-10-19 19:20:22 följande:

    Men det är inte ditt barn och de får uppfostra (eller inte alls uppfostra) barnet som de vill. Du behöver verkligen läsa på vad en orosanmälan är till för. Jag läser inget som skulle antyda på att det var rätt väg att gå för att du tycker hen är stökig.

    Får hen mat? Kärlek? Kläder? Hjälp med sin personliga hygien? Misstänker du att han utsätts för något slags övergrepp? Vård? - då kan du överlägga orosanmälan.


    Jag tänker att total brist avsaknad av regler är en form av vanvård då det riskerar att skada utvecklingen för barnet och ge det sämre förutsättningar.
Svar på tråden Ouppfostrat barn, lata föräldrar eller diagnos?