• Anonym (Anna-­Maria)
    Mon 19 Oct 2020 15:10
    31129 visningar
    673 svar
    -5 +6
    673
    31129

    Ni som har stulit någon annans man - säger inte samvetet någonting?

    Jag hade ett tag tankarna på en gift man med två söner, på jobbet. Jag skickade en vänförfrågan på Facebook, och vi blev vänner där. Då kunde jag se vad han hade skrivit på olika sidor, och hittade bland annat en betraktelse om hur han tänkte sig att resten av livet skulle bli.

    När yngsta pojken var tio år, skulle familjen ta time out i ett år och segla jorden runt. När pojkarna blev vuxna, hoppades han att någon av dem skulle vilja stanna i det lilla samhälle där de bor. I så fall skulle de kunna stycka av tomten, och så skulle mannen och sonen bygga ett hus åt sonen och hans familj där. Frun skulle få nära till barnbarnen, och kunna passa dem när ungdomarna ville ha lite barnfri tid. Han drömde även om att han och frun skulle köpa en ferievåning på Solkusten. 

    ...då skämdes jag! Vem var jag, liksom, att gå in och förstöra allt detta? Inte bara för mannen, utan för frun och sönerna - som var helt oskyldiga? Med vilken rätt? Sedan försökte jag inte lägga an på mannen mer, utan höll kontakten så kort som möjligt tills känslorna gick över. Vilket dom alltid gör, fast man inte tror det. 

    Ni som har agerat på era känslor, och faktiskt stulit en gift man, och förstört allt som han och hans fru och deras barn planerat livet ut. Mår ni bra..?

    Och snälla - säg ju inte att "man kan inte stjäla någon annan, det är alltid den andre som gör ett val". Det är ytterst sällan mannen, i sådana här fall, som både tar det första initiativet med en annan kvinna, sedan driver hela förhållandet, och tar initiativet till skilsmässa utan påtryckningar från den nya kvinnan.

  • Svar på tråden Ni som har stulit någon annans man - säger inte samvetet någonting?
  • Anonym (Rebec­ca)
    Mon 19 Oct 2020 16:36
    #11

    Jag anser inte att man kan stjäla någon annan på det viset. Är personen lycklig i sitt förhållande "råkar" man inte hamna i säng med någon annan eller "råkar" skilja sig för att sen bli ihop med den nya. Det är ett aktivt val om den som är gift väljer att börja nåt med någon annan. 

    Man har ju ett ansvar gentemot sin relation och sin partner hur man agerar med andra. Det är inte den tredje parten som ansvar över hur någon i ett förhållande beter sig. 

  • Anonym (sådär­)
    Mon 19 Oct 2020 16:36
    #12
    Långbenopluto skrev 2020-10-19 15:20:18 följande:
    Hahahaha, är man gift/sambo så hamnar man INTE mellan benen på annan kvinna om man INTE vill.

    Punkt.
    Fast är inte det att göra det väldigt enkelt för sig själv?,

    Visst att gubben hamnar inte mellan andra ben om han inte vill det tror jag vi alla är överens om. Men kvinnan behöver ju inte heller låta en gift gubbe hamna där eller hur?

    Varför öht välja någon som är upptagen när det kryllar av singlar?
  • Anonym (sådär­)
    Mon 19 Oct 2020 16:38
    #13
    Anonym (Rebecca) skrev 2020-10-19 16:36:39 följande:

    Jag anser inte att man kan stjäla någon annan på det viset. Är personen lycklig i sitt förhållande "råkar" man inte hamna i säng med någon annan eller "råkar" skilja sig för att sen bli ihop med den nya. Det är ett aktivt val om den som är gift väljer att börja nåt med någon annan. 

    Man har ju ett ansvar gentemot sin relation och sin partner hur man agerar med andra. Det är inte den tredje parten som ansvar över hur någon i ett förhållande beter sig. 


    Absolut, personen ansvarar för sitt förhållande men tredje part ansvarar i allra högsta grad vad hon väljer att blanda sig in i.

    Varför öht välja någon som är upptagen när man lika väl kan välja någon som är singel?
  • Anonym (Rebec­ca)
    Mon 19 Oct 2020 17:08
    #14
    Anonym (sådär) skrev 2020-10-19 16:38:54 följande:
    Absolut, personen ansvarar för sitt förhållande men tredje part ansvarar i allra högsta grad vad hon väljer att blanda sig in i.

    Varför öht välja någon som är upptagen när man lika väl kan välja någon som är singel?
    Ja, nu skulle jag personligen aldrig försöka något med någon som är gift. Känns ju lite sådär att veta att ens nya partner skulle vara okej med att vara otrogen, liksom... Men! Om min man skulle lämna mig för någon annan skulle jag inte börja beskylla den nya för att ha "stulit" min man, då han valt att lämna själv.

    Och visst, den tredje parten väljer ju själv att beblanda sig med någon som är upptagen, men det är ju inte enbart den som ansvarar för vad som händer. Tänker ju bara på om någon skulle börja ragga på mig, så kommer ju personen inte komma någon vart då jag inte kommer ge gensvar. Är jag inte intresserad av personen kommer jag ju inte börja chatta, ge ut mitt nummer, gå på en dejt etc etc. Mitt egna engagemang behövs ju i allra högsta grad. 
  • Mon 19 Oct 2020 17:12
    #15
    -2 +2
    Anonym (sådär) skrev 2020-10-19 16:12:07 följande:

    Jag är man och blir inte det minsta kränkt över att någon tänker lite längre än fittan. Jag tycker tvärtom att förmågan att tänka lite längre än sig själv sina egna behov och ego är en väldigt bra förmåga.

    Jag blir snarare väldigt provocerad över egoistiska människors tro att de kan göra lite som de vill mot eller delta i att fucka upp livet för andra människor och deras barn enbart för att de anser sig själva "behöva" det för tillfället. Och hycklerin i att dölja sin egoism bakom dåliga ursäkter och fjantiga floskler.

    Jag tycker inte alls TS framställer män som viljelösa våp, jag tycker snarare hon propagerar för att man ska tänka längre än att det pirrar i trosan utan även fundera över vad man deltar i att göra mot andra och vilka konsekvenser ens inblandning kommer få för dem. 


    Om man nu ÄR ett våp så finns ju ingen anledning att bli kränkt. Då är det ju bara sorgligt att du faktiskt kan identifiera dig med TS världsbild. De flesta män är dock fullt kapabla att fatta egna beslut.
  • Anonym (Noll)
    Mon 19 Oct 2020 17:22
    #16
    -2

    Man kan bara stjäla egendomar och en människa är aldrig en egendom.
    Mina känslor går före ev eventuell frus, varför skulle jag prioritera någon annans lycka för min egen?

    Skulle dock inte medvetet ragga på en gift man, men framkom det efter känslorna kommit så vore det inte ett oöverstigligt hinder.

  • Anonym (sådär­)
    Mon 19 Oct 2020 17:39
    #17
    Anonym (Rebecca) skrev 2020-10-19 17:08:22 följande:
    Ja, nu skulle jag personligen aldrig försöka något med någon som är gift. Känns ju lite sådär att veta att ens nya partner skulle vara okej med att vara otrogen, liksom... Men! Om min man skulle lämna mig för någon annan skulle jag inte börja beskylla den nya för att ha "stulit" min man, då han valt att lämna själv.

    Och visst, den tredje parten väljer ju själv att beblanda sig med någon som är upptagen, men det är ju inte enbart den som ansvarar för vad som händer. Tänker ju bara på om någon skulle börja ragga på mig, så kommer ju personen inte komma någon vart då jag inte kommer ge gensvar. Är jag inte intresserad av personen kommer jag ju inte börja chatta, ge ut mitt nummer, gå på en dejt etc etc. Mitt egna engagemang behövs ju i allra högsta grad. 
    Håller med om att man inte kan påstå att någon "stulit" ens partner, personen har gjort valet själv.

    Om personen lämnar UTAN att bedra sin partner tycker jag oxå är helt ok, ingen är livegen i ett förhållande. Ibland funkar det ibland inte. Men det är ju lång ifrån alla förhållanden som slutar så, eller hur? Det är nog väldigt vanligt att man inleder något medan personen fortfarande är upptagen för att inte köpa grisen i säcken s.a.s. Få vill ju lämna ett förhållande utan att veta att den nya är så bra som man tror. Många vill nog ha något nytt att landa i innan man bestämmer sig för att avsluta det gamla.

    Jag har iof inte sagt att tredje part har allt ansvar, jag säger att tredje part har ett ansvar för sitt eget deltagande. Och det säger jag för att så många svarat med att man inte tycker tredje part har något ansvar alls.
  • Anonym (sådär­)
    Mon 19 Oct 2020 17:43
    #18
    Anonym (Noll) skrev 2020-10-19 17:22:05 följande:

    Man kan bara stjäla egendomar och en människa är aldrig en egendom.
    Mina känslor går före ev eventuell frus, varför skulle jag prioritera någon annans lycka för min egen?

    Skulle dock inte medvetet ragga på en gift man, men framkom det efter känslorna kommit så vore det inte ett oöverstigligt hinder.


    Är det bara romantiska känslor du resonerar så kring eller gäller det alla slags känslor? 

    Resonerar du likadant i hur andra agerar mot dig?
    Är du ok med att andra agerar egoistiskt mot dig för att de tycker sina egna känslor och behov går före andras?
  • Anonym (ppp)
    Mon 19 Oct 2020 17:45
    #19
    -2 +1
    Anonym (Nilla) skrev 2020-10-19 15:25:50 följande:
    Manipulation finns. Punkt.
    Är man så ointelligent menar du, att man plötsligt inte vet att man har familj och barn då utan bara huvudlöst ger sig in i denna manipulation? Nej, man gör sina egna val, sedan kan man skylla på manipulation hur mycket man vill. 
  • Anonym (sådär­)
    Mon 19 Oct 2020 17:49
    #20
    -1 +4
    Drottningen1970 skrev 2020-10-19 17:12:16 följande:
    Om man nu ÄR ett våp så finns ju ingen anledning att bli kränkt. Då är det ju bara sorgligt att du faktiskt kan identifiera dig med TS världsbild. De flesta män är dock fullt kapabla att fatta egna beslut.
    Om man faktiskt ÄR en egoist som fullkomligen skiter i allt och alla och enbart bryr sig om sig själv så kommer man såklart tycka att alla som inte är ok med ens egen egoism är våp för vad kan vara viktigare i universum än en själv?

    Jag har iof inte påstått att män inte är kapabla att fatta egna beslut, jag har påstått att kvinnan oxå har ett val som hon HAR ett ansvar för. För om man enbart följer fittan var den än pekar utan att fundera över vad det får för konsekvenser för andra så är man ju onekligen ett våp, en billig sådan.
Svar på tråden Ni som har stulit någon annans man - säger inte samvetet någonting?