• Anonym (Anna-­Maria)
    Mon 19 Oct 2020 15:10
    30384 visningar
    673 svar
    -5 +6
    673
    30384

    Ni som har stulit någon annans man - säger inte samvetet någonting?

    Jag hade ett tag tankarna på en gift man med två söner, på jobbet. Jag skickade en vänförfrågan på Facebook, och vi blev vänner där. Då kunde jag se vad han hade skrivit på olika sidor, och hittade bland annat en betraktelse om hur han tänkte sig att resten av livet skulle bli.

    När yngsta pojken var tio år, skulle familjen ta time out i ett år och segla jorden runt. När pojkarna blev vuxna, hoppades han att någon av dem skulle vilja stanna i det lilla samhälle där de bor. I så fall skulle de kunna stycka av tomten, och så skulle mannen och sonen bygga ett hus åt sonen och hans familj där. Frun skulle få nära till barnbarnen, och kunna passa dem när ungdomarna ville ha lite barnfri tid. Han drömde även om att han och frun skulle köpa en ferievåning på Solkusten. 

    ...då skämdes jag! Vem var jag, liksom, att gå in och förstöra allt detta? Inte bara för mannen, utan för frun och sönerna - som var helt oskyldiga? Med vilken rätt? Sedan försökte jag inte lägga an på mannen mer, utan höll kontakten så kort som möjligt tills känslorna gick över. Vilket dom alltid gör, fast man inte tror det. 

    Ni som har agerat på era känslor, och faktiskt stulit en gift man, och förstört allt som han och hans fru och deras barn planerat livet ut. Mår ni bra..?

    Och snälla - säg ju inte att "man kan inte stjäla någon annan, det är alltid den andre som gör ett val". Det är ytterst sällan mannen, i sådana här fall, som både tar det första initiativet med en annan kvinna, sedan driver hela förhållandet, och tar initiativet till skilsmässa utan påtryckningar från den nya kvinnan.

  • Svar på tråden Ni som har stulit någon annans man - säger inte samvetet någonting?
  • Tue 20 Oct 2020 06:28
    #31
    +1
    Anonym (Anna-Maria) skrev 2020-10-20 01:53:36 följande:

    Det verkar, som att du inte har så mycket erfarenhet av mänskliga relationer..?


    Att finna en otrogen man som åtråvärd är således ett tecken på livserfarenhet tänker du? Intressant...
  • Anonym (sådär­)
    Tue 20 Oct 2020 08:55
    #32
    Drottningen1970 skrev 2020-10-19 19:57:11 följande:
    Känns som om du tänder lite på att skriva fitta i var och varannan mening....känns lite incell över det hela...

    Våp är någon som inte kan ta ansvar för sina egna åtaganden. Som skyller på att man blev förförd... rent trams. Ingen annan än den som har en relation är ansvarig för den relationen. Jag har noll ansvar för någon annans relation. Däremot är det sjukt oattraktivt med en man som hoppar över skaklarna, så jag skulle aldrig attraheras av en sådan man överhuvudtaget.
    Ja precis, ett våp tar inte ansvar för sina handlingar, alltså är en kvinna som väljer att blanda sig i någon annans förhållande och påstår att hon inte har något ansvar för sin inblandning ett våp eftersom hon inte tar ansvar för sitt val att knulla någon annans man.
  • Anonym (sådär­)
    Tue 20 Oct 2020 09:11
    #33
    Anonym (Vill ha en gift man) skrev 2020-10-19 20:59:52 följande:

    Nyttigt att läsa ts då det ligger mycket i det. Samtidigt har väl alla par drömmar och planer för framtiden som man egentligen inte vet något om... Man kanske går skilda vägar av andra anledningar.

    Jag är kär i en gift man, jag känner hans fru, och funderar mycket i dessa banor. Ska jag bara lägga ner? Ska jag hålla mig ifrån honom och se om han lämnar? Kan jag möta hans (ex)fru i affären och känna mig nöjd med att han är min? Vill jag verkligen ha honom eller är det bekräftelse jag trånar efter?

    Jag har vänt och vritt på tankarna massor av gånger men den här mannen är min själsfrände. Om han då vill vara med mig i framtiden, ska jag backa för hans frus skull?


    De flesta lär sig redan som barn att man inte alltid får precis allt man vill ha.
  • Anonym (sådär­)
    Tue 20 Oct 2020 09:14
    #34
    +2
    Anonym (Sara) skrev 2020-10-20 05:27:15 följande:
    Du samanfattade det hela väldigt bra.

    Man kan inte vara otrogen och skylla på den andre.
    Man kan inte knulla någon annans man och påstå att man inte har något ansvar för sitt deltagande heller, det går åt båda hållen.
  • Lainie Kenned­y
    Tue 20 Oct 2020 09:16
    #35
    -1

    Alla ansvarar för sina egna handlingar. Den som är otrogen sviker ett löfte hen gett sin partner. Den som ligger med en gift person som inte ens känner den andra parten i sammanhanget har inga skyldigheter heller bortsett från moraliska som en väljer själv.

    Varför har mannen i ditt exempel mindre ansvar än kvinnan? Det är han som är gift och bryter löften. För att en stackars man inte kan styra sina lustar? Tror du på att det är våldtagna kvinnors eget fel om de har kort kjol också?

    Även män är del av civilisationen, är vuxna människor med ansvar för sina egna löften och handlingar.

  • Anonym (B)
    Tue 20 Oct 2020 09:17
    #36

    Låter mer som att du är bitter att du inte lyckades med dina planer.

    Du är nog mycket mindre attraktiv än frun ( menar ej utseendet i första hand utan helheten som person. )

  • Anonym (sådär­)
    Tue 20 Oct 2020 09:17
    #37
    +1
    Physalis skrev 2020-10-19 18:40:31 följande:
    Drottningen har enbart kritiserat ts löjliga syn på män. Hon har i huvudtaget inte nämner kvinnans ansvar i frågan i sina svar. Så vad bråkar du om?
    Det är kanske just avsaknaden av kritik mot kvinnans agerande som lyser med sin frånvaro i denna tråd som jag invänder mot?
  • Tue 20 Oct 2020 09:22
    #38

    Man kan inte stjäla andras partners om de själva inte vill bli "stulna".

    I min värld är det väldigt sällan någon är intresserad av någon annan än sin partner så länge det egna förhållandet är bra.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Tue 20 Oct 2020 09:44
    #39
    Anonym (sådär) skrev 2020-10-20 09:17:55 följande:

    Det är kanske just avsaknaden av kritik mot kvinnans agerande som lyser med sin frånvaro i denna tråd som jag invänder mot?


    Genom att hitta på en åsikt, låtsas att det är hennes och sedan kritisera den? Tycker du att du lyckades förmedla ditt budskap?
    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (Sara)
    Tue 20 Oct 2020 09:45
    #40
    Anonym (sådär) skrev 2020-10-20 09:14:00 följande:

    Man kan inte knulla någon annans man och påstå att man inte har något ansvar för sitt deltagande heller, det går åt båda hållen.


    Självklart är man ansvarig för sina egna handlingar.

    Men den som bryter mot ett löfte (den otrogne) får ju stå för att hen brutit löftet själv och kan inte skylla det på att någon annan var flirtig, manipulativ och annat som nämndes.

    Den som har en relation med en gift man eller kvinna är givetvis själv ansvarig för sitt val, men inte för den otrognes val. Man ansvarar var och en för sin egen handling.
Svar på tråden Ni som har stulit någon annans man - säger inte samvetet någonting?