• Anonym (Anna-­Maria)
    Mon 19 Oct 2020 15:10
    30365 visningar
    673 svar
    -5 +6
    673
    30365

    Ni som har stulit någon annans man - säger inte samvetet någonting?

    Jag hade ett tag tankarna på en gift man med två söner, på jobbet. Jag skickade en vänförfrågan på Facebook, och vi blev vänner där. Då kunde jag se vad han hade skrivit på olika sidor, och hittade bland annat en betraktelse om hur han tänkte sig att resten av livet skulle bli.

    När yngsta pojken var tio år, skulle familjen ta time out i ett år och segla jorden runt. När pojkarna blev vuxna, hoppades han att någon av dem skulle vilja stanna i det lilla samhälle där de bor. I så fall skulle de kunna stycka av tomten, och så skulle mannen och sonen bygga ett hus åt sonen och hans familj där. Frun skulle få nära till barnbarnen, och kunna passa dem när ungdomarna ville ha lite barnfri tid. Han drömde även om att han och frun skulle köpa en ferievåning på Solkusten. 

    ...då skämdes jag! Vem var jag, liksom, att gå in och förstöra allt detta? Inte bara för mannen, utan för frun och sönerna - som var helt oskyldiga? Med vilken rätt? Sedan försökte jag inte lägga an på mannen mer, utan höll kontakten så kort som möjligt tills känslorna gick över. Vilket dom alltid gör, fast man inte tror det. 

    Ni som har agerat på era känslor, och faktiskt stulit en gift man, och förstört allt som han och hans fru och deras barn planerat livet ut. Mår ni bra..?

    Och snälla - säg ju inte att "man kan inte stjäla någon annan, det är alltid den andre som gör ett val". Det är ytterst sällan mannen, i sådana här fall, som både tar det första initiativet med en annan kvinna, sedan driver hela förhållandet, och tar initiativet till skilsmässa utan påtryckningar från den nya kvinnan.

  • Svar på tråden Ni som har stulit någon annans man - säger inte samvetet någonting?
  • Anonym (sådär­)
    Tue 20 Oct 2020 10:00
    #41
    Physalis skrev 2020-10-20 09:44:51 följande:
    Genom att hitta på en åsikt, låtsas att det är hennes och sedan kritisera den? Tycker du att du lyckades förmedla ditt budskap?
    Jag har förmedlat mitt budskap i ganska många inlägg, det är nog ganska svårt att missa det.

    Vad tycker du själv?
    Har man eller har man inte ett ansvar för sin medverkan i en otrohet?
  • Anonym (sådär­)
    Tue 20 Oct 2020 10:03
    #42
    Anonym (Sara) skrev 2020-10-20 09:45:20 följande:
    Självklart är man ansvarig för sina egna handlingar.

    Men den som bryter mot ett löfte (den otrogne) får ju stå för att hen brutit löftet själv och kan inte skylla det på att någon annan var flirtig, manipulativ och annat som nämndes.

    Den som har en relation med en gift man eller kvinna är givetvis själv ansvarig för sitt val, men inte för den otrognes val. Man ansvarar var och en för sin egen handling.
    Ja, som sagt BÅDA har ett ansvar för sina handlingar.

    Och ja det är fel att lägga ansvaret för hans agerande på den andra kvinnan, men det är precis lika fel att lägga ansvaret för hennes agerande på honom.
  • Anonym (Sara)
    Tue 20 Oct 2020 10:06
    #43
    Anonym (sådär) skrev 2020-10-20 10:03:43 följande:

    Ja, som sagt BÅDA har ett ansvar för sina handlingar.

    Och ja det är fel att lägga ansvaret för hans agerande på den andra kvinnan, men det är precis lika fel att lägga ansvaret för hennes agerande på honom.


    Är drt någon som gjort det i tråden?

    Sagt att det är den otrognes fel att den andre väljer att vara älskarinna?
  • Tue 20 Oct 2020 10:15
    #44

    Varför ifrågasätts aldrig samvetet hos en man som knullar en gift kvinna?! Alltid ska man hitta ett sätt att skuldbelägga kvinnan, som om vi levde på 1800-talet. Och alla troll som startar skryt-trådar om att de knullar upptagna män gör inte saken bättre. Det är den som är otrogen som är ett svekfullt, förljuget as mot sin partner, oavsett kön.

  • Anonym (.)
    Tue 20 Oct 2020 10:16
    #45

    Ja alltså.
    Det finns en baksida med att vara myndig, man måste ta ansvar för sina egna handlingar. Man kan inte hänga andra i kjolarna och skylla på "alla andra".

    Men vad vet jag. Jag har bara haft förhållande med myndiga män som tar ansvar för sig själv och sina egna handlingar. TS verkar ha en helat annan åsikt och framförallt verkar hon ha helt andra preferenser. Hon tycks söka sig till omyndigförklarade män som verkligen kan skylla allt som händer dem på andra.

    That´s not my cup of théa.

  • Anonym (sådär­)
    Tue 20 Oct 2020 10:32
    #46
    EbSmith skrev 2020-10-20 10:15:52 följande:

    Varför ifrågasätts aldrig samvetet hos en man som knullar en gift kvinna?! Alltid ska man hitta ett sätt att skuldbelägga kvinnan, som om vi levde på 1800-talet. Och alla troll som startar skryt-trådar om att de knullar upptagna män gör inte saken bättre. Det är den som är otrogen som är ett svekfullt, förljuget as mot sin partner, oavsett kön.


    Vadå aldrig? Män som knullar andras kvinnor blir väldigt hård dömda av andra män och kvinnor. De enda som tar såna as i försvar är andra as som gör precis likadant själva. 

    Att ta ansvar för att knulla en upptagen man verkar däremot vara väldigt svårt för vissa och man hamnar alltid i rent idiotiska diskussioner om man har eller inte har ett ansvar för sitt eget deltagande. Där personen hävdar att hon minsann inte har något ansvar för andras relationer och därför är det helt ok för henne att knulla upptagna män.
  • Anonym (.)
    Tue 20 Oct 2020 10:43
    #47
    Anonym (sådär) skrev 2020-10-20 10:32:14 följande:
    Vadå aldrig? Män som knullar andras kvinnor blir väldigt hård dömda av andra män och kvinnor. De enda som tar såna as i försvar är andra as som gör precis likadant själva. 

    Att ta ansvar för att knulla en upptagen man verkar däremot vara väldigt svårt för vissa och man hamnar alltid i rent idiotiska diskussioner om man har eller inte har ett ansvar för sitt eget deltagande. Där personen hävdar att hon minsann inte har något ansvar för andras relationer och därför är det helt ok för henne att knulla upptagna män.
    Det är ungefär det man skriver. Mannen (alltid mannen) är ett AS. Punkt.
    Sen sägs det inget mer.

    Sen följer alltid horribelt mycket hatinlägg mot älskarinnan (alltid kvinna) för att hon inte tar sitt ansvar för mannens brister och fel.

    För det är så att man aldrig har ansvar för andras relationer. Det alldeles oavsett om det handlar om otrohet eller en arbetsgivare som ger någon sparken som får sin relation kraschad pga taskig ekonomi.
    Man har aldrig någonsin ansvar för sin mammas relation med pappan även om man varit ett extremt jobbigt barn som inte gav föräldrarna något som helst livsrum och egentid.
    Otrohet är inget specialfall där man ska ansvara för sig själv och hundra människor till.
    Var och en tar ansvar för sin egen relation.

    Sverige är inte ett dugg jämställt. Inte det minsta.
  • Anonym (.)
    Tue 20 Oct 2020 10:47
    #48

    Jag tänker att de som säger att älskarinnan (alltid kvinnan) har ett ansvar för att mannen (alltid en man) är otrogen mot sin fru.
    De som tänker så tillhör den söndercurlade generationen som aldrig lärt sig att ta ansvar, speciellt inte för sina egna handlingar. De tillhör den generation som alltid har någon att skylla på.
    Tänker jag.

  • Tue 20 Oct 2020 11:02
    #49
    +3
    Drottningen1970 skrev 2020-10-19 17:12:16 följande:
    Om man nu ÄR ett våp så finns ju ingen anledning att bli kränkt. Då är det ju bara sorgligt att du faktiskt kan identifiera dig med TS världsbild. De flesta män är dock fullt kapabla att fatta egna beslut.
    Det handlar inte om att inte kunna fatta beslut, det handlar om att man inte kan styra attraktion. Det är inte ett val att bli attraherad av någon.

    Folk pratar här som om människor skulle vara någon slags perfekt rationell varelse utan känslor, instinkter eller brister. Frestelser exiterar och vissa faller lättare för dem än andra. Om man aktivt går in för att förföra någon som är gift är man ett svin, oavsett om den är den andra som har lovat något.
  • Anonym (.)
    Tue 20 Oct 2020 11:14
    #50
    Bjoer skrev 2020-10-20 11:02:55 följande:
    Det handlar inte om att inte kunna fatta beslut, det handlar om att man inte kan styra attraktion. Det är inte ett val att bli attraherad av någon.

    Folk pratar här som om människor skulle vara någon slags perfekt rationell varelse utan känslor, instinkter eller brister. Frestelser exiterar och vissa faller lättare för dem än andra. Om man aktivt går in för att förföra någon som är gift är man ett svin, oavsett om den är den andra som har lovat något.
    Det handlar om att fatta beslut. Man tar beslut att agera på sina känslor. Du gör det liksom lustmördaren.
    I bägge fallen kan  man med all rätt kräva att människan fattar vettiga beslut oavsett vad den känner.

    För annars är man slav under sina känslor och kan omöjligen ta ansvar för något så fort känslor är inblandade (och det är de i princip alltid).

    Den som flirtar med en upptagen må ha sviktande moral men den som faller för frestelsen är den som begår felet. Inte den som förför (den har ju bara följt sina känslor)...
Svar på tråden Ni som har stulit någon annans man - säger inte samvetet någonting?