• Anonym (Anna-­Maria)
    Mon 19 Oct 2020 15:10
    30392 visningar
    673 svar
    -5 +6
    673
    30392

    Ni som har stulit någon annans man - säger inte samvetet någonting?

    Jag hade ett tag tankarna på en gift man med två söner, på jobbet. Jag skickade en vänförfrågan på Facebook, och vi blev vänner där. Då kunde jag se vad han hade skrivit på olika sidor, och hittade bland annat en betraktelse om hur han tänkte sig att resten av livet skulle bli.

    När yngsta pojken var tio år, skulle familjen ta time out i ett år och segla jorden runt. När pojkarna blev vuxna, hoppades han att någon av dem skulle vilja stanna i det lilla samhälle där de bor. I så fall skulle de kunna stycka av tomten, och så skulle mannen och sonen bygga ett hus åt sonen och hans familj där. Frun skulle få nära till barnbarnen, och kunna passa dem när ungdomarna ville ha lite barnfri tid. Han drömde även om att han och frun skulle köpa en ferievåning på Solkusten. 

    ...då skämdes jag! Vem var jag, liksom, att gå in och förstöra allt detta? Inte bara för mannen, utan för frun och sönerna - som var helt oskyldiga? Med vilken rätt? Sedan försökte jag inte lägga an på mannen mer, utan höll kontakten så kort som möjligt tills känslorna gick över. Vilket dom alltid gör, fast man inte tror det. 

    Ni som har agerat på era känslor, och faktiskt stulit en gift man, och förstört allt som han och hans fru och deras barn planerat livet ut. Mår ni bra..?

    Och snälla - säg ju inte att "man kan inte stjäla någon annan, det är alltid den andre som gör ett val". Det är ytterst sällan mannen, i sådana här fall, som både tar det första initiativet med en annan kvinna, sedan driver hela förhållandet, och tar initiativet till skilsmässa utan påtryckningar från den nya kvinnan.

  • Svar på tråden Ni som har stulit någon annans man - säger inte samvetet någonting?
  • Tue 20 Oct 2020 13:40
    #81

    Den man som låter sig "stjälas" är en pellejöns. Vad ska man med honom till?

  • Anonym (sådär­)
    Tue 20 Oct 2020 13:48
    #82
    Anonym (Sara) skrev 2020-10-20 12:49:46 följande:
    Så då har alltså även frun och maken manipulerat varandra? Eftersom de ville ha varandra?

    Då förstår jag inte varför det ens är relevant att lyfta manipulation i denna diskussion, om det är ett normalt mellanmänskligt beteende.
    Absolut, alla par manipulerar varandra i början av ett förhållande när man på det ena eller andra sättet försöker locka den andra till sig.

    Men den stora skillnaden är att när två singlar manipulerar varandra till sex eller ett förhållande så sker det inte på bekostnad av någon annan, ingen annan än  dem själva drabbas. Men när man försöker locka någon som redan är i ett förhållande eller om personen själv försöker locka någon annan till sex eller ett förhållande så sker det på bekostnad av personens familj. Ur ett moraliskt perspektiv är det två väldigt skilda saker.

    Varför frågan om manipulation kommit upp och är relevant i denna tråd är för att man dels förnekar att det öht handlar om manipulation och dessutom försöker sudda bort ansvaret som personen som försöker manipulera någon som redan är upptagen har för sitt agerande och menar att personen är oskyldig enbart för att den som valt att vara otrogen själv valt det. 
  • Tue 20 Oct 2020 13:52
    #83
    Drottningen1970 skrev 2020-10-19 21:46:29 följande:
    Oattraktivt
    Så han är oattraktiv både om han inte bestämmer sig och om han bestämmer sig? Stackars karlar, hur de än vänder sig har de arslet bak.....
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Anonym (sådär­)
    Tue 20 Oct 2020 14:02
    #84
    Bjoer skrev 2020-10-20 13:29:45 följande:
    Om syftet är öppet är det inte manipulation. Manipulation är när du gör något med ett dolt syfte.
    Anonym (Sara) skrev 2020-10-20 13:08:51 följande:
    Jag tänker (att så länge vi i te snackar extrem manipulation eller barn/vuxen osv) att en person aldrig kan vara ansvarig för någon annans handlingar.

    Om jag skulleha sex med en gift man (som exempel, jag har aldrig varit nåns älskarinna i verkligehten och skulle aldrig vata) är jag förstås ansvarig för min egen handling. Jag är ansvarig för att sätta mig själv j en sårbar sitiation och att agera på ett sätt som kan såra andra.

    Men jag är aldrig ansvrig för mannens otrohet, jag har inget delansvar för den. Den är han helt ansvarig för själv. Jag är definotivt inte ansvarig för att ha stilit en annan människa. Och jag är inte ansvarig för att ha manipulerat honom till att ta felatiga beslut. Sin egen otrohet får han stå för själv.
    Du är (del)ansvarig för att ha skapat situationen som leder till handlandet. 
    Nej det är det absolut inte, manipulation kan ske både öppet och fördolt. När någon försöker få dig att köpa något med hjälp av reklam då sker det öppet, men är fortfarande manipulation för det man gör är att man på det ena eller andra sättet försöker påverka ditt agerande.

    När du tröstar någon så kan även det ses som manipulation eftersom du försöker påverka personens humör. Och även det sker ju öppet.

    Fördold eller öppet beskriver snarare HUR manipulationen sker, inte om det är eller inte är manipulation. Manipulation i sig har ingen värdeladdning, manipulation kan ske i olika syften, av egoistiska skäl eller av välvilja. Det är bara ett namn på att försöka förmå andra människor att känna, tänka eller agera som man själv vill.
  • Anonym (!)
    Tue 20 Oct 2020 14:13
    #85

    Jag säger som jag alltid gör när den här diskussionen dyker upp. 

    Om den enda anledningen till att min man är trogen är att det inte finns någon annan kvinna som vill ha honom så har han inget värde. Jag vill inte att anledningen mitt förhållande håller ihop beror på andra kvinnors lojalitet mot mig. 

    Om min man skulle vara otrogen mot mig så ligger 100% av ansvaret på honom och ingen annan. 

  • Tue 20 Oct 2020 14:17
    #86
    Anonym (sådär) skrev 2020-10-20 14:02:59 följande:
    Nej det är det absolut inte, manipulation kan ske både öppet och fördolt. När någon försöker få dig att köpa något med hjälp av reklam då sker det öppet, men är fortfarande manipulation för det man gör är att man på det ena eller andra sättet försöker påverka ditt agerande.

    När du tröstar någon så kan även det ses som manipulation eftersom du försöker påverka personens humör. Och även det sker ju öppet.

    Fördold eller öppet beskriver snarare HUR manipulationen sker, inte om det är eller inte är manipulation. Manipulation i sig har ingen värdeladdning, manipulation kan ske i olika syften, av egoistiska skäl eller av välvilja. Det är bara ett namn på att försöka förmå andra människor att känna, tänka eller agera som man själv vill.
    Istället för att skriva om wikipediaartikeln nästan ordagrant borde du klicka på länken till psykologisk manipulation, vilket är det som jag antar de flesta här syftar på när de pratar om manipulation.

    sv.wikipedia.org/wiki/Psykologisk_manipulation
  • Anonym (Nej. Har inte dåligt samvet­e.)
    Tue 20 Oct 2020 16:55
    #87

    Jag tycker inte att jag stulit hennes man. Hon och andra vänner jag haft skulle säga och har sagt att jag gjorde det men jag tycker inte det.

    HON hade vänstrat och därför hade de separerat. Det var hennes vänstrande som sabbade deras relation, inte att jag fanns där för honom när han var ledsen och det blev som det blev.

    Visst de kanske hade kunnat reparera och hitta tillbaks till varandra om inte jag hade vart där, det vet jag inte. Men det var ändå hon som sabbade deras relation, inte jag.

  • Anonym (Sara)
    Tue 20 Oct 2020 17:07
    #88
    -1 +1
    Anonym (sådär) skrev 2020-10-20 13:48:44 följande:

    Absolut, alla par manipulerar varandra i början av ett förhållande när man på det ena eller andra sättet försöker locka den andra till sig.

    Men den stora skillnaden är att när två singlar manipulerar varandra till sex eller ett förhållande så sker det inte på bekostnad av någon annan, ingen annan än  dem själva drabbas. Men när man försöker locka någon som redan är i ett förhållande eller om personen själv försöker locka någon annan till sex eller ett förhållande så sker det på bekostnad av personens familj. Ur ett moraliskt perspektiv är det två väldigt skilda saker.

    Varför frågan om manipulation kommit upp och är relevant i denna tråd är för att man dels förnekar att det öht handlar om manipulation och dessutom försöker sudda bort ansvaret som personen som försöker manipulera någon som redan är upptagen har för sitt agerande och menar att personen är oskyldig enbart för att den som valt att vara otrogen själv valt det. 


    Du har ett väldigt speciellt sätt att se på saker och ting. Två personer som är kära i varandra och vill vqra med varandra manipulerar varandra till sex? Det är inte riktigt så man brukar anvönda det begreppet.

    Jag tänker i alla fall att man i normalfallet inte blir så bortkollrad av en intresserad man eller kvinna att man tappar förmågan att ansvara för sina belsut. Oavsett vilket begrepp du använder. Man får alltså själv stå för sina egna handlingar och kan inte skylla på manipulation .
  • Anonym (Sara)
    Tue 20 Oct 2020 17:11
    #89
    Bjoer skrev 2020-10-20 13:29:45 följande:

    Om syftet är öppet är det inte manipulation. Manipulation är när du gör något med ett dolt syfte.Du är (del)ansvarig för att ha skapat situationen som leder till handlandet. Intressant här är t.ex. att gå till lagen för liknande situationer när det kommer till brott. Man kan dömas till medhjälp till brott när man själv inte begått handlingen. Lagen säger alltså att du har ett delansvar för gärningen även om du inte själv är den som utför den. Källa. (Intressant not från källan: "Ett nästintill obetydligt bidrag till ett brott räknas som medhjälp, se NJA 1963 s. 574 där en man dömdes för medhjälp till misshandel för att han höll gärningsmannens rock. Det ställs däremot som förutsättning även att hjälpen varit behövlig, se SOU 1996:185, s. 193.")


    Kan du ge ett konkret exempel?

    Jag gissar att man blir skyldig till ett eget brott inte att den andre kan hävda minskat ansvar för sitt brott? (Om det inte handlar om grov manipulation, sånt förekommer ju också).
  • Anonym (klima­kterie­förnek­are)
    Tue 20 Oct 2020 18:25
    #90
    +1
    Drottningen1970 skrev 2020-10-20 11:34:21 följande:
    Även om man attraheras av nån så är det ett val att agera på attraktionen eller inte. De flesta lär sig att inte agera på alla Impulser nån gång i femårsåldern...
    Om det vore sant skulle ingen testa droger, ingen sitta hos KF och ingen vara med i Lyxfällan.

    Impulskontroll är inte nåt som alla har, helt enkelt.
Svar på tråden Ni som har stulit någon annans man - säger inte samvetet någonting?