• Anonym (Anna-­Maria)
    Mon 19 Oct 2020 15:10
    31196 visningar
    673 svar
    -5 +6
    673
    31196

    Ni som har stulit någon annans man - säger inte samvetet någonting?

    Jag hade ett tag tankarna på en gift man med två söner, på jobbet. Jag skickade en vänförfrågan på Facebook, och vi blev vänner där. Då kunde jag se vad han hade skrivit på olika sidor, och hittade bland annat en betraktelse om hur han tänkte sig att resten av livet skulle bli.

    När yngsta pojken var tio år, skulle familjen ta time out i ett år och segla jorden runt. När pojkarna blev vuxna, hoppades han att någon av dem skulle vilja stanna i det lilla samhälle där de bor. I så fall skulle de kunna stycka av tomten, och så skulle mannen och sonen bygga ett hus åt sonen och hans familj där. Frun skulle få nära till barnbarnen, och kunna passa dem när ungdomarna ville ha lite barnfri tid. Han drömde även om att han och frun skulle köpa en ferievåning på Solkusten. 

    ...då skämdes jag! Vem var jag, liksom, att gå in och förstöra allt detta? Inte bara för mannen, utan för frun och sönerna - som var helt oskyldiga? Med vilken rätt? Sedan försökte jag inte lägga an på mannen mer, utan höll kontakten så kort som möjligt tills känslorna gick över. Vilket dom alltid gör, fast man inte tror det. 

    Ni som har agerat på era känslor, och faktiskt stulit en gift man, och förstört allt som han och hans fru och deras barn planerat livet ut. Mår ni bra..?

    Och snälla - säg ju inte att "man kan inte stjäla någon annan, det är alltid den andre som gör ett val". Det är ytterst sällan mannen, i sådana här fall, som både tar det första initiativet med en annan kvinna, sedan driver hela förhållandet, och tar initiativet till skilsmässa utan påtryckningar från den nya kvinnan.

  • Svar på tråden Ni som har stulit någon annans man - säger inte samvetet någonting?
  • Anonym (klima­kterie­förnek­are)
    Tue 20 Oct 2020 18:37
    #91
    Anonym (sådär) skrev 2020-10-19 16:03:04 följande:
    Tjäla är kanske inte riktigt rätt ord, men att man blandar sig i någon annans förhållande och deltar i att svika och förnedra personen går ju knappast att förneka. Varför ska man öht ge sig in i något sådant när man hellre kan ta någon som är singel istället?

    Är det ok att delta i att fucka upp livet för andra bara för att man själv vinner  något på det? Är du själv ok med att andra agerar lika egoistiskt mot dig?
    Jag kan åtminstone förstå det även om jag klart inte gillar det.

    Livet går inte i repris och de flesta är egoister i något sammanhang, oavsett hur bra de är på att lura sig själva.
  • Anonym (Älska­rinna)
    Wed 21 Oct 2020 07:08
    #92

    Jag har haft flera förhållanden med gifta män. 
    Anser inte att jag har stulit någons man, han har en egen vilja och kan säga nej.

  • Wed 21 Oct 2020 08:55
    #93
    Anonym (Sara) skrev 2020-10-20 17:11:20 följande:
    Kan du ge ett konkret exempel?

    Jag gissar att man blir skyldig till ett eget brott inte att den andre kan hävda minskat ansvar för sitt brott? (Om det inte handlar om grov manipulation, sånt förekommer ju också).
    Ett exempel var han som höll i rocken medan gärningsmannen misshandlade. Ett annat är att sitta med i en stulen bil (om man vet att den är stulen).

    Ja, det är ett eget brott och gärningsmannen får inte minskat straff. Tre som rånar en bank får inte en tredjedel av straffet var för att alla är ansvariga, de får alla fullt straff. Det är också lite det som är min poäng i vissa av mina inlägg. Ansvar är inte ett nollsummespel. Att man är delansvarig som älskare/inna betyder inte per automatik att den som är otrogen får minskat ansvar. Det beror, anser jag, som sagt på omständigheter och hur drivande partnerna har varit.
  • Anonym (Helga­)
    Wed 21 Oct 2020 09:16
    #94
    Anonym (Älskarinna) skrev 2020-10-21 07:08:16 följande:

    Jag har haft flera förhållanden med gifta män. 

    Anser inte att jag har stulit någons man, han har en egen vilja och kan säga nej.


    Å det tycker du att du kommer undan med? Inget ansvar? Inget dåligt samvete?
  • Anonym (sådär­)
    Wed 21 Oct 2020 09:59
    #95
    Bjoer skrev 2020-10-20 14:17:54 följande:
    Istället för att skriva om wikipediaartikeln nästan ordagrant borde du klicka på länken till psykologisk manipulation, vilket är det som jag antar de flesta här syftar på när de pratar om manipulation.

    sv.wikipedia.org/wiki/Psykologisk_manipulation
    Psykisk manipulation är bara en typ av manipulation, varför ska vi prata enbart om den typen när begreppet manipulation är betydligt bredare än så? Vad manipulation är och när det är etiskt eller otetiskt är i grunden en filosofisk fråga.

    plato.stanford.edu/entries/ethics-manipulation/

    Men alla detaljer kring manipulation är kanske irrelevanta för trådens frågeställning, vad som är relevant är att försöka locka en upptagen person till sex eller ett förhållande är både manipulativt och oetiskt. 

  • Anonym (sådär­)
    Wed 21 Oct 2020 10:00
    #96
    Anonym (Älskarinna) skrev 2020-10-21 07:08:16 följande:

    Jag har haft flera förhållanden med gifta män. 
    Anser inte att jag har stulit någons man, han har en egen vilja och kan säga nej.


    Och du hade oxå kunnat säga nej, du har väl oxå en fri vilja?
  • Wed 21 Oct 2020 10:07
    #97
    Anonym (sådär) skrev 2020-10-21 09:59:56 följande:
    Psykisk manipulation är bara en typ av manipulation, varför ska vi prata enbart om den typen när begreppet manipulation är betydligt bredare än så? Vad manipulation är och när det är etiskt eller otetiskt är i grunden en filosofisk fråga.

    plato.stanford.edu/entries/ethics-manipulation/

    Men alla detaljer kring manipulation är kanske irrelevanta för trådens frågeställning, vad som är relevant är att försöka locka en upptagen person till sex eller ett förhållande är både manipulativt och oetiskt. 
    För att det är den typen av manipulation som det syftas på när man menar att någon är manipulativ och manipulerar andra människor. Ingen menar att en person som kör en bil är manipulativ för att den trycker på gaspedalen och vrider på ratten och med det manipulerar bilens system till ett önskat resultat.
  • Anonym (sådär­)
    Wed 21 Oct 2020 10:10
    #98
    +2
    Anonym (klimakterieförnekare) skrev 2020-10-20 18:37:06 följande:
    Jag kan åtminstone förstå det även om jag klart inte gillar det.

    Livet går inte i repris och de flesta är egoister i något sammanhang, oavsett hur bra de är på att lura sig själva.
    Nej, de flesta är inte alls egoister, majoriteten människor är inte otrogna, majoriteten ligger inte med upptagna. Om alla vore egoister skulle samhället brakat ihop för länge sen. Ett samhälle där alla är egoister och springer omkring och utnyttjar varandra bäst de kan kommer inte fungera.

    Däremot tror människor som är egoister gärna att alla är lika egoistiska som dem själva för att normalisera sitt beteende och få det att låta mindre dåligt.
  • Wed 21 Oct 2020 10:18
    #99
    +2
    Anonym (klimakterieförnekare) skrev 2020-10-20 18:25:37 följande:

    Om det vore sant skulle ingen testa droger, ingen sitta hos KF och ingen vara med i Lyxfällan.

    Impulskontroll är inte nåt som alla har, helt enkelt.


    När man testar droger, tar lån man inte kan betala tillbaka så man hamnar i lyxfällan så gör man ett aktivt val!

    Jag testade droger för att jag VILLE göra det, men det fanns ju inte en viss person som jag aktivt skadade (ja droghandel är dödande för många men jag hoppas du förstår hur jag menar?!), lika om jag får skulder his KF - den enda jag skadar är mig själv!

    Men är jag otrogen eller väljer att vara älskarinna så skadar jag EN person som jag redan på förhand vet att jag förstör livet för. Det är ett aktivt val som är lätt att avstå!
  • Anonym (sådär­)
    Wed 21 Oct 2020 10:38
    Anonym (sådär) skrev 2020-10-21 10:10:45 följande:
    Nej, de flesta är inte alls egoister, majoriteten människor är inte otrogna, majoriteten ligger inte med upptagna. Om alla vore egoister skulle samhället brakat ihop för länge sen. Ett samhälle där alla är egoister och springer omkring och utnyttjar varandra bäst de kan kommer inte fungera.

    Däremot tror människor som är egoister gärna att alla är lika egoistiska som dem själva för att normalisera sitt beteende och få det att låta mindre dåligt.
    Fortsättning... men du kanske syftade på att alla kan vara egoistiska ibland?

    Det kan jag hålla med om, men det är ju skillnad på att ta sista kakan i burken eller lägga väskan bredvid sig på bussen mot att delta i en otrohet med tanke på vilket lidande en otrohet innebär för de som drabbas. 
Svar på tråden Ni som har stulit någon annans man - säger inte samvetet någonting?