• Anonym (Kattä­gare)
    Mon 19 Oct 2020 15:51
    503 visningar
    38 svar
    38
    503

    Behöver min katt en kattkompis?

    För några månader sen utökades familjen med en kattunge med lite bengal i sig. Han är nu 6 månader. Vet inte om det beror på åldern endast eller är en kombo med bengalgenerna men han behöver aktiveras en hel del. Jag jobbar hemifrån och jag är ute med honom flera ggr om dagen i koppel plus att vi busar en del inomhus. Jag är lite fundersam på om detta räcker eller om han behöver en kattkompis. Mina tidigare katter köpte jag tillsammans som kattungar och jag minns inte längre hur länge dom hade nåt nöje av varandra för dom var väldigt olika personligheter och även olika kön. 

    Till våren kanske jag låter min lillkisse börja gå ut själv och då kanske det är helt onödigt att ha två katter för då skulle dom ändå inte bry sig om varandra. Dessutom antar jag att energinivån går ner ju äldre han blir.
    Så vad säger ni andra? Har ni katter som går ut och ändå leker/myser med varann då dom blivit lite större? Är så klart väldigt individuellt också. 

  • Svar på tråden Behöver min katt en kattkompis?
  • neverp­reggo
    Mon 19 Oct 2020 17:08
    #1

    Jag tror absolut att motionen räcker. Kanske slänga in lite hjärngympaleksaker/matskålar? Men jag skulle nog ha två katter om det var möjligt, katter brukar ha utbyte av varandra. Även ute.

  • Anonym (Inte jobbig­are med två)
    Mon 19 Oct 2020 17:20
    #2

    Jag skulle absolut överväga att köpa en kompis, köp en med samma temperament så de får glädje av varandra.

  • Anonym (Kattä­gare) Trådstartaren
    Mon 19 Oct 2020 17:20
    #3
    neverpreggo skrev 2020-10-19 17:08:31 följande:

    Jag tror absolut att motionen räcker. Kanske slänga in lite hjärngympaleksaker/matskålar? Men jag skulle nog ha två katter om det var möjligt, katter brukar ha utbyte av varandra. Även ute.


    Tack för din svar. Jag har en bunt hjärngympaleksaker. Varierar dom och tar bort nån ett tag och fram en annan. Vi leker även tittut då och då vilket han älskar. 

    Är mest att jag är lite rädd för att han är uttråkad ändå eftersom jag faktiskt jobbar också. Ungdomarna i familjen lovade dyrt och heligt att dom minsann skulle leka med katten massor innan vi skaffade honom, men det löftet höll dom inte många minuter så hela aktiveringsjobbet hamnade på mig. Är väl inte så förvånad över det, men i och med att jag hade två kattungar förra gången så är det väldigt stor skillnad för jag har inget minne av att jag upplevde dom som lättuttråkade på samma sätt som jag gör med min nya. Eller så är det bara jag som inbillar mig saker. Skrattande

    Maken var den som bara ville ha en katt den här gången. Han är egentligen helt oengagerad i husdjuren, vilket jag inte brytt mig om för jag ser dom som mina ändå, men jag var inte beredd på mängden tid jag skulle behöva lägga när ingen kattkompis finns.
  • neverp­reggo
    Mon 19 Oct 2020 17:25
    #4

    Du gör så mycket mer än mig och min katt är nöjd ;) Katter ska ju hinna sova rätt mycket också hehe.


    Men kul när de faktiskt vill göra saker ändå. Skulle nog satsa på en kompis. Samt ungdomarna får steppa upp :)

  • Mon 19 Oct 2020 17:27
    #5

    Ja, en så liten hade jag köpt lekkompis till så snart som möjligt.

    Det är ju också en av de mest aktiva kattraserna du valt.

  • Anonym (Läst på?)
    Mon 19 Oct 2020 17:28
    #6

    Hur mycket läste du på om rasen innan ni köpte den?



    <---- Jätte bra fakta om rasen och hur man sköter den bäst.

  • Anonym (Kattä­gare) Trådstartaren
    Mon 19 Oct 2020 19:02
    #7
    Jemp skrev 2020-10-19 17:27:28 följande:

    Ja, en så liten hade jag köpt lekkompis till så snart som möjligt.

    Det är ju också en av de mest aktiva kattraserna du valt.


    Jag tror han är typ 25% bengal eller nåt sånt så det är ju lite osäkert vilka gener som dominerar. = )
  • Mon 19 Oct 2020 20:01
    #8
    Anonym (Kattägare) skrev 2020-10-19 19:02:45 följande:

    Jag tror han är typ 25% bengal eller nåt sånt så det är ju lite osäkert vilka gener som dominerar. = )


    Ah, måste ha läst helt tokigt. Men ändå.
  • Anonym (Kattk­ompis)
    Mon 19 Oct 2020 20:26
    #9

    Vi har haft katt i 30 år - alltid en seniorkatt och en junior. När seniorkatten har vandrat vidare vid 16 , 12 och 9 år har vi märkt att junioren saknat ngt även om vi är extremt engagerade i våra katter. Jag tror varje katt skall ha en kattkompis att sova på , jaga och leva med. Nu är det bara innekatter vi har haft.

  • Anonym (Kattä­gare) Trådstartaren
    Mon 19 Oct 2020 22:26
    #10
    Anonym (Kattkompis) skrev 2020-10-19 20:26:46 följande:

    Vi har haft katt i 30 år - alltid en seniorkatt och en junior. När seniorkatten har vandrat vidare vid 16 , 12 och 9 år har vi märkt att junioren saknat ngt även om vi är extremt engagerade i våra katter. Jag tror varje katt skall ha en kattkompis att sova på , jaga och leva med. Nu är det bara innekatter vi har haft.


    Var 20 år sedan jag hade mina kattungar tillsammans. Då bodde vi i lägenhet och jag tror att dom kanske busade första och kanske andra året. Sen var dom inte så intresserade av varann och när vi flyttade till hus och fick gå ute som dom ville så var dom aldrig i närheten av varann. Men katter är så klart individer.

    En fråga... Du har haft ett system då du har en senior och en junior länge. Är det då bättre att jag skaffar en katt som redan är några år?
Svar på tråden Behöver min katt en kattkompis?