• Anonym (Undra­nde)
    Mon 19 Oct 2020 17:13
    1375 visningar
    96 svar
    +5
    96
    1375

    Vad tusan har hänt med svenska skrivkunskaper?

    I var och varannan text man läser så särskriver folk. Går ren inflation i detta. I artiklar skrivna av s k journalister kan man se felstavningar.

    Personligen tycker jag det är extremt pinsamt med vuxna människor som inte vet att man inte särskriver och det ska inte krävas ett rättstavningsprogram för att man ska ha en chans att få en text korrekt stavad. 

    Vad har hänt? Är det att man är van vid engelska och därför särskriver? Har svårt att tro att alla särskrivare kan skylla på detta. Är det dom inbyggda rättstavningens fel så folk är så vana att saker autokorrigeras att dom inte bryr sig om att kunna stava själva?

    Och sen vad gäller ungdomar och deras text när dom skriver för hand... Det ser ju för j*vligt ut i dom allra flesta fall. Jag har aldrig tyckt att jag har nån vidare tjusig handstil men ungdomarna slår man med hästlängder för dom textar ju allt och definitivt inte snyggt.

  • Svar på tråden Vad tusan har hänt med svenska skrivkunskaper?
  • Mon 19 Oct 2020 17:41
    #1

    De är lika illa nu som för 30-50-100 år sedan. Skillnaden är att de syns för gemene man nu, iom internet.


    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Mon 19 Oct 2020 18:36
    #2
    +1
    Anonym (Undrande) skrev 2020-10-19 17:13:19 följande:
    I var och varannan text man läser så särskriver folk. Går ren inflation i detta. I artiklar skrivna av s k journalister kan man se felstavningar.

    Personligen tycker jag det är extremt pinsamt med vuxna människor som inte vet att man inte särskriver och det ska inte krävas ett rättstavningsprogram för att man ska ha en chans att få en text korrekt stavad. 

    Vad har hänt? Är det att man är van vid engelska och därför särskriver? Har svårt att tro att alla särskrivare kan skylla på detta. Är det dom inbyggda rättstavningens fel så folk är så vana att saker autokorrigeras att dom inte bryr sig om att kunna stava själva?

    Och sen vad gäller ungdomar och deras text när dom skriver för hand... Det ser ju för j*vligt ut i dom allra flesta fall. Jag har aldrig tyckt att jag har nån vidare tjusig handstil men ungdomarna slår man med hästlängder för dom textar ju allt och definitivt inte snyggt.
    Ja, engelska influenser. Plus ren lathet "Äh, man förstår vad som menas".

    Men att media publicerar texter med alla sorters skrivfel - det är oförlåtligt. Men de har dragit in på korrekturläsaren så då blir det som det blir.

    Och skrivstil? Ungarna får ju inte ens lära sig skriva med penna idag. Det är tangentbord som gäller. Klart det inte blir någon skrivstil då.
  • Anonym (trist­)
    Mon 19 Oct 2020 18:45
    #3
    +2

    Särskrivningen är inte längre det värsta, även om jag tyckte så förr. Idag blir jag på riktigt oroad över att man inte förstår skillnaden mellan tex han - honom. Ja, på riktigt inte förstår
    Att människor skriver utav och inte av, trots att utav enbart är talspråk (än så länge åtminstone)  osv. 

    Finns många fler saker, men exemplet med pronomen ovan påvisar hur själva språkkänslan urholkas. Jag är helt övertygad om att det beror på den sjunkande läsförståelsen som nu är dokumenterad. 

    Jag arbetar på gymnasiet som specialpedagog och på bara ett par år har antalet elever som vill göra läs/skrivkartläggning för att de tror att de kanske har dyslexi, mångdubblats. Enbart ett fåtal har dyslexi. De ber om att få göra testerna för att de upplever studierna så svåra och tunga, pga läs och skriv-uppgifter, så de får för sig att de nog måste ha dyslexi. 
    När jag då kan se att de flesta inte verkar ha det, men att jag ser att deras lästempo är långsamt och att deras läserfarenhet påverkar hur stort ordförråd de har - och att enda boten på det är lästräning, blir en hel del elever modfällda. 

    Vi måste få alla barn att läsa, mycket och gärna! Det påverkar både hur man förstår text och hur man skriver själv.

  • Mon 19 Oct 2020 18:59
    #4
    Anonym (trist) skrev 2020-10-19 18:45:49 följande:

    Särskrivningen är inte längre det värsta, även om jag tyckte så förr. Idag blir jag på riktigt oroad över att man inte förstår skillnaden mellan tex han - honom. Ja, på riktigt inte förstår. 
    Att människor skriver utav och inte av, trots att utav enbart är talspråk (än så länge åtminstone)  osv. 

    Finns många fler saker, men exemplet med pronomen ovan påvisar hur själva språkkänslan urholkas. Jag är helt övertygad om att det beror på den sjunkande läsförståelsen som nu är dokumenterad. 

    Jag arbetar på gymnasiet som specialpedagog och på bara ett par år har antalet elever som vill göra läs/skrivkartläggning för att de tror att de kanske har dyslexi, mångdubblats. Enbart ett fåtal har dyslexi. De ber om att få göra testerna för att de upplever studierna så svåra och tunga, pga läs och skriv-uppgifter, så de får för sig att de nog måste ha dyslexi. 
    När jag då kan se att de flesta inte verkar ha det, men att jag ser att deras lästempo är långsamt och att deras läserfarenhet påverkar hur stort ordförråd de har - och att enda boten på det är lästräning, blir en hel del elever modfällda. 

    Vi måste få alla barn att läsa, mycket och gärna! Det påverkar både hur man förstår text och hur man skriver själv.


    Utav är gammalt skriftspråk som "åkte ut" när skriftspråket reformerades under 1900-talet. Tidigare var utav rådande i skrift, precis som uti istället för bara i. Så det är inte direkt en nyhet så mycket som det är en tillbakagång.
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Anonym (??)
    Mon 19 Oct 2020 19:12
    #5
    +2

    Tycker att många skyller på dyslexi.
    Men alla kan ju inte ha det.

    Vissa är nog bara lata jäklar.

  • Anonym (Anony­m)
    Mon 19 Oct 2020 19:17
    #6
    +1
    Anonym (trist) skrev 2020-10-19 18:45:49 följande:

    Särskrivningen är inte längre det värsta, även om jag tyckte så förr. Idag blir jag på riktigt oroad över att man inte förstår skillnaden mellan tex han - honom. Ja, på riktigt inte förstår. 
    Att människor skriver utav och inte av, trots att utav enbart är talspråk (än så länge åtminstone)  osv. 


    Utav är ju ett korrekt ord i skrift, inte talspråkligt, men ska i så fall endast användas i meningar som "åtta utav tio svenska ungdomar förstår inte skillnaden mellan han och honom", även om det låter ålderdomligt. Jag tror det är ett av de ord som folk slänger sig med för att låta kloka inför andra, men som slår helt fel eftersom de inte kan använda det korrekt. Ett annat sådant ord är "dock" som man ser lite nu och då, inte felanvänt men det brukar bli ett totalt stilbrott som tydligt skvallrar om skribentens egentliga nivå.

    /Svensklärare
  • Anonym (De och dem, inte dom)
    Mon 19 Oct 2020 19:19
    #7
    +2

    Ja, och så är det en fördel att kunna skilja på de och dem... Oskyldig
    Iallafall när man klagar på andra.

  • Anonym (5:a)
    Mon 19 Oct 2020 19:25
    #8
    +1

    Har de ens rättstavning i skolan numer? Ser helt horribla stavningar varje dag och ett ständigt tema är att inte skilja på sett-sätt, enda-ända, en-än och till och med gott-gått. I ren brådska kan man ju stava lite fel och det är helt okey så länge det inte är formell text, men när orden betyder nåt annat har det gått för långt. Och det där sabla "g:et" som smugit sig in- var sjutton kom det ifrån?. Sovigt, tex. Liknar ju ankskit helt enkelt. 

  • Anonym (Annik­a)
    Mon 19 Oct 2020 19:28
    #9
    -1

    Ärligt talat har jag aldrig lärt mig det, inget jag naturligt känner hur det bör vara. Kan inga skrivregler förutom självklara grejer som punkt och stor bokstav. Alltid fascinerats av att andra har lärt sig så mycket mer i skolan :) Jag dagdrömde mig väl bort! :)

  • Anonym (Anony­m)
    Mon 19 Oct 2020 19:32
    #10
    +1
    Anonym (Annika) skrev 2020-10-19 19:28:53 följande:

    Ärligt talat har jag aldrig lärt mig det, inget jag naturligt känner hur det bör vara. Kan inga skrivregler förutom självklara grejer som punkt och stor bokstav. Alltid fascinerats av att andra har lärt sig så mycket mer i skolan :) Jag dagdrömde mig väl bort! :)


    Jag vet inte hur det är för just dig, men man får många sådana kunskaper gratis om man läser många böcker. Gör du inte det idag så skapa en god vana att läsa, kanske innan du ska sova på kvällen.
Svar på tråden Vad tusan har hänt med svenska skrivkunskaper?