• Anonym (Hjälp för att hjälpa­)
    Tue 20 Oct 2020 22:23
    1709 visningar
    20 svar
    20
    1709

    Hurdana trosor till tonåringar?

    Jag hjälper regelbundet familjer som inte har pengar till mat, hygienartiklar och baskläder. Underkläder är något som är viktigt dels för att man inte kan få/köpa sådana begagnade och därmed billigare, dels för att det är jobbigt i omklädningsrum på skolidrotten om man har små, trasiga eller slitna underkläder. 

    Jag behöver tips på hurdana trosor jag ska köpa. Är det hipster, tai, tanga eller vad heter sorten? Hur är det med färg? Olika tjejer föredrar ju olika sorter, men sådan sort att möjligast många känner sig bekväma med dem. Ett lågt pris är också viktigt. Har ni konkreta tips på var köpa på nätet får ni gärna komma med det också. 

    Bh är ju också viktigt, men så individuellt med sort, kupstorlek och omkrets att det inte går att köpa utan att prova. Eller används nuförtiden någon sorts "bhtoppar" som jag använde som ung nuförtiden som inte kräver exakt passning?

  • Svar på tråden Hurdana trosor till tonåringar?
  • Anonym (Kling­)
    Tue 20 Oct 2020 22:49
    #1

    Kolla på Cubus. De har prisvärda underkläder och ett ungdomligt utbud.

  • Anonym (W)
    Tue 20 Oct 2020 22:50
    #2

    Hipster eller cheekini skulle jag satsa på. Skulle satsa på att köpa en bunt när det är rea på t.ex Cubus, Lindex, New Yorker, HM och liknande. Omenbart online så HM eller Cubus borde funka, alltid något på rea. Lager 157 är toppen, bli medlem och få mejl när de med jämna mellanrum har extrapris på just underkläder. Även sportbh:s för billigare pris.


    Köpt fina braletter på Cubus. Mer topp men ändå lite spets. Annars är träningsBH-stuket helt okej.


     


     

  • Anonym (Stina­)
    Tue 20 Oct 2020 23:14
    #3

    Kan inte tonårstjejerna själva köpa sina underkläder om de får pengar av dig? Eller säga vilken sort de vill ha? Eller du ger dem ett presentkort på t ex Cubus? Alla tonårstjejer har ju inte heller samma sorts trosor så det går ju inte att säga att en sort passar alla. Låt dem själva ta hand om de inköpen alltså. Det blir rätt förnedrande annars, tänk dig själv att vara i tonåren och att en främling ska köpa ens trosor...

  • Anonym (Hmm)
    Tue 20 Oct 2020 23:19
    #4

    Antar att du gör detta som någon sorts "bistånd" vilket du ska ha all heder av i så fall.
    Kan inte tycka att modellen spelar så stor roll men ( jo, jag vet att det kan vara känsligt hos tonåringar) då man faktiskt får dem - gratis.
    Köp det som är billigt så kan du hjälpa fler!

  • Anonym (Anny)
    Tue 20 Oct 2020 23:30
    #5
    Anonym (Stina) skrev 2020-10-20 23:14:11 följande:

    Kan inte tonårstjejerna själva köpa sina underkläder om de får pengar av dig? Eller säga vilken sort de vill ha? Eller du ger dem ett presentkort på t ex Cubus? Alla tonårstjejer har ju inte heller samma sorts trosor så det går ju inte att säga att en sort passar alla. Låt dem själva ta hand om de inköpen alltså. Det blir rätt förnedrande annars, tänk dig själv att vara i tonåren och att en främling ska köpa ens trosor...


    Håller med. Då blir det rätt storlek också, om de får köpa själva med presentkort.
  • Anonym (o)
    Tue 20 Oct 2020 23:46
    #6

    Förstår så klart att det är lite krångligt med att köpa underkläder till andra. Men nu är det en akut situation till folk som inget har. De kommer att kunna köpa underkläder efter sin egen smak längre fram förhoppningsvis. Och du kommer inte tvinga folk att vare sig ta emot eller använda underkläderna. Så det är ingen fara att du inte kan skaffa fram presentkort
    Köp underbyxor i bomull, i en vanlig modell. Köp inte underbyxor i spets eller modell som inte täcker skinkorna. Det tycker jag leder helt fel att ge  till tonårsflickor. Satsa på ett enkelt basplagg. Det finns flerpack på HM, kappahl, åhlens.
    Som du var inne på, köp enklare överdel. BH är alldeles för svårt att pricka in rätt storlek och modell

  • Anonym (Hjälp för att hjälpa­) Trådstartaren
    Wed 21 Oct 2020 00:23
    #7
    Anonym (Stina) skrev 2020-10-20 23:14:11 följande:

    Kan inte tonårstjejerna själva köpa sina underkläder om de får pengar av dig? Eller säga vilken sort de vill ha? Eller du ger dem ett presentkort på t ex Cubus? Alla tonårstjejer har ju inte heller samma sorts trosor så det går ju inte att säga att en sort passar alla. Låt dem själva ta hand om de inköpen alltså. Det blir rätt förnedrande annars, tänk dig själv att vara i tonåren och att en främling ska köpa ens trosor...


    Du har en bra och viktig poäng, men tyvärr funkar det inte så bra för mig. Köper jag ett presentkort behöver det vara på några hundra för att det ska vara meningsfullt. Dessutom finns det ofta flera barn i familjen som då borde få. När jag har med mig kassar med kläder (det mesta begagnat men i mycket gott skick) är det naturligt att det inte är lika till alla syskonen och att det bara är två-tre par. 

    Jag vill alltid att mamman tittar på kläderna så hon kan se om de verkar passa i storlek, färg och stil så de annars kan gå till någon annan istället. Om det är många barn och mycket kläder och inte alltför långt hemifrån kan jag ibland lämna kläderna där så de kan titta och prova tillsammans. (En pappa som vid bilen tittar på dotterns underkläder vore nog obekvämt, men har hjälpt tiotals familjer och det har ännu aldrig varit någon pappa. Oftast ensamstående mammor och om det är ett par har det alltid varit mamman som skött allt.)

    Jag måste tyvärr också hela tiden överväga vad jag sätter pengarna på, för hur mycket jag än vill kunna hjälpa alla med mycket så kan jag ju inte det. Tonåringen skulle självklart gärna välja sina underkläder själv, men också kunna åtminstone äta sig mätt på något och ha tillgång till schampo, bindor och toapapper. 

    Tyvärr upplever de här barnen redan mycket utanförskap och många gläds åt det som de flesta unga inte ens reflekterar över. Jag har sett en tioåring lysa upp då han fått syn på vanlig tandborste och -kräm, hört att en tonåring kommer skrika av glädje då han får se müslin (ICA basic), hört flera mammor vara så glada över tvättmedlet så de kan ta sig an all tvätt som fått stå och vänta. En gladde sig storligen över handdiskmedlet så hon slapp diska med schampo. 

    Jag har läst allt ni skrivit och kollat upp en del redan. Många bra tips och några saker jag undrar, men får återkomma imorgon.

  • Wed 21 Oct 2020 02:11
    #8

    H&M 7-pack bikini 149 kr
    7-pack trosa bikini i bomullModell

  • Anonym (Stina­)
    Wed 21 Oct 2020 08:27
    #9

    I så fall: storpack enkla trosor i basic färger som de som länkats här ovan.

  • Wed 21 Oct 2020 10:05
    #10

    Köp gärna svarta trosor, det är mest diskret när man har mens... Om tonåringarna känner sig bekväma med det så rekommenderar jag också att köpa menskopp, då har de gratis mensskydd för många år framöver.

  • Anonym (?)
    Wed 21 Oct 2020 10:14
    #11

    Min bonustonåring har enbart stringtrosor av spets.

  • Anonym (Hjälp för att hjälpa­) Trådstartaren
    Wed 21 Oct 2020 22:36
    #12

    NewYorker var helt ny butik för mig. De hade jättebra priser på vissa reakläder och -skor, men tyvärr ingen nätbutik. 

    Lager157 också ny och vissa andra produkter än underkläder riktigt billiga. 

    H&M hade bäst utbud på billiga trosor. Vad tror ni om modellen shortie? www2.hm.com/sv_se/productpage.0752689003.html

    Svart känns som ett säkert kort och håller sig fräscha längre än vita. Just shortie finns som enbart svarta bara XS på nätet just nu. 

    String, thong etc liksom spetsar är för mig helt självklart att jag inte köper. 

  • Anonym (asdf)
    Wed 21 Oct 2020 22:56
    #13

    Jag skulle också införskaffa basplagg i storpack. Som trosorna i bilden lite högre upp. Och kombinera med bh-toppar i samma neutrala färger. Ingen tonåring kommer kanske hurra åt de tråkiga plaggen men de är funktionella och ingenting man blir mobbad för.

  • Anonym (Föräl­der)
    Thu 22 Oct 2020 00:00
    #14

    Min dotter använder blandat

    Men mest föredrar hon och jag också trosor med hög midja så att de inte korvar sig vid underlivet, tjolippan eller vad man nu vill kalla det.
    Finns fan inget jobbigare.

  • Thu 22 Oct 2020 02:46
    #15

    Finns en sajt som heter sellpy som är en gigantisk loppis och jäkligt billigt

  • Anonym (?)
    Thu 22 Oct 2020 04:22
    #16
    Anonym (Hjälp för att hjälpa) skrev 2020-10-21 22:36:50 följande:

    NewYorker var helt ny butik för mig. De hade jättebra priser på vissa reakläder och -skor, men tyvärr ingen nätbutik. 

    Lager157 också ny och vissa andra produkter än underkläder riktigt billiga. 

    H&M hade bäst utbud på billiga trosor. Vad tror ni om modellen shortie? www2.hm.com/sv_se/productpage.0752689003.html

    Svart känns som ett säkert kort och håller sig fräscha längre än vita. Just shortie finns som enbart svarta bara XS på nätet just nu. 

    String, thong etc liksom spetsar är för mig helt självklart att jag inte köper. 


    De från HM ser bra ut. Du tänker helt rätt om svart, mycket fräschare än vitt.
Svar på tråden Hurdana trosor till tonåringar?