• Anonym (Lyssna)

    Tror jag är en dålig lyssnare

    Alltså jag vill tro och tänka att jag är en bra lyssnare. Alltså jag hör vad folk säger, men jag tror problemet är att jag återkopplar det de säger med något som jag är intresserad av.


    Till exempel om någon berättar om sitt eget intresse, de kanske är intresserade av båtar till exempel. Då relaterar jag det till någon film till exempel. Kanske Sos en segelsällskapsresa eller Titanic m.m.

    Jag kan märka på andra att jag babblar på för mycket om mitt intresse, så jag glömmer bort det de har fört fram.

    Jag glömmer liksom bort deras perspektiv, och tänker inte på att de ville kanske fortsätta berätta om sina intressen för båtar.

  • Svar på tråden Tror jag är en dålig lyssnare
  • MaryM

    Jag tror du är inne på rätt spår själv.

    Tänk på det som en scen. Om en person vill berätta en historia eller om sitt intresse så äger den personen scenen. Om du då stövlar in och snor mikrofonen så är det störigt. Du får vänta på du din tur.


    She knows she's more than just a little misunderstood. She has trouble acting normal when she's nervous.
  • Mortiscia80

    Det är bra att du är medveten åtminstone, men du måste lära dig att stoppa i tid. Det är trevligt att få lite feedback från den man pratar med och kan vara intressant att höra om du har en egen upplevelse som är relaterad, men om du märker att personen är mitt inne i nånting så håll det kort.

    Listen to understand, not to respond.

  • Anonym (A)
    Mortiscia80 skrev 2020-10-21 06:34:27 följande:
    Det är bra att du är medveten åtminstone, men du måste lära dig att stoppa i tid. Det är trevligt att få lite feedback från den man pratar med och kan vara intressant att höra om du har en egen upplevelse som är relaterad, men om du märker att personen är mitt inne i nånting så håll det kort.

    Listen to understand, not to respond.
    Håller med
Svar på tråden Tror jag är en dålig lyssnare