• Anonym (Spara­t)
    Wed 21 Oct 2020 20:48
    2743 visningar
    78 svar
    78
    2743

    Jag har toksparat i flerar år, nu vill han att jag ska betala en resa för oss...

    Jag är sjukpensionär och får ut ca 11000/mån, där behåller jag 2000kr varje månad, resten sätts in på ett gemensamt konto.

    Han tjänar 20-22000/mån och lägger in 15000 på vårat gemensamma konto.

    Jag har sagt att jag kan inte lägga in mer, jag måste kunna köpa medeciner, läkarbesök, tandläkare, mobilaboneman, försäkring... Jag kan spara ytterst lite och jag hatar ligga på nollgränsen.

    Om han jobbar över så får han de extrapengarna.

    Jag började för 3 år sedan att sälja svamp när den säsongen var, och fick in lite pengar som jag inte rört, sålt varje år, och så började jag gå ut med ens hund 2-3 gg/månad och de pengarna har jag inte heller rört.

    Nu visade det sig att min sambo som brukar vara sparsam hade satt nästan alla sina pengar på ett "stensäkert" aktiekort.... Som slog fel, på 3 veckor förlorade han mer än hälften av vad han hade. Jag hade sagt till honom att inte göra det, men kollegan på jobbet hade hållt på med detta i 15 år och det var så jäkla enkelt...

    Nu kan vi ju inte åka någon stans, men det kommer hela tiden gliringar att "om vi hade kunnat åka så kan du ju bjuda, det är ju din tur".

    För honom att få ihop samma summa som jag har kanske tar 5-6 månader, för mig skulle det ta 3-4 år.

    Är det snålt av mig att säga att då fpr vi spara ihop till resan gemensamt, dessa pengarna är min trygghet.

  • Svar på tråden Jag har toksparat i flerar år, nu vill han att jag ska betala en resa för oss...
  • Anonym (Nej!)
    Wed 21 Oct 2020 20:51
    #1
    +5

    Nej det är inte snålt av dig och givetvis ska du absolut INTE gå med på det.

  • Anonym (Inez)
    Wed 21 Oct 2020 20:55
    #2
    -3
    Anonym (Sparat) skrev 2020-10-21 20:48:45 följande:

    Jag är sjukpensionär och får ut ca 11000/mån, där behåller jag 2000kr varje månad, resten sätts in på ett gemensamt konto.

    Han tjänar 20-22000/mån och lägger in 15000 på vårat gemensamma konto.

    Jag har sagt att jag kan inte lägga in mer, jag måste kunna köpa medeciner, läkarbesök, tandläkare, mobilaboneman, försäkring... Jag kan spara ytterst lite och jag hatar ligga på nollgränsen.

    Om han jobbar över så får han de extrapengarna.

    Jag började för 3 år sedan att sälja svamp när den säsongen var, och fick in lite pengar som jag inte rört, sålt varje år, och så började jag gå ut med ens hund 2-3 gg/månad och de pengarna har jag inte heller rört.

    Nu visade det sig att min sambo som brukar vara sparsam hade satt nästan alla sina pengar på ett "stensäkert" aktiekort.... Som slog fel, på 3 veckor förlorade han mer än hälften av vad han hade. Jag hade sagt till honom att inte göra det, men kollegan på jobbet hade hållt på med detta i 15 år och det var så jäkla enkelt...

    Nu kan vi ju inte åka någon stans, men det kommer hela tiden gliringar att "om vi hade kunnat åka så kan du ju bjuda, det är ju din tur".

    För honom att få ihop samma summa som jag har kanske tar 5-6 månader, för mig skulle det ta 3-4 år.

    Är det snålt av mig att säga att då fpr vi spara ihop till resan gemensamt, dessa pengarna är min trygghet.


    Vad säger försäkringskassan om dina extrainkomster då? 
  • Wed 21 Oct 2020 21:11
    #3
    +1
    Anonym (Inez) skrev 2020-10-21 20:55:42 följande:
    Vad säger försäkringskassan om dina extrainkomster då? 
    Jag kan inte tänka mig att TS svampplockning och hundprommenader räknas in under "arbete" eller att det genererar 45 papp.
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Anonym (Inez)
    Wed 21 Oct 2020 21:23
    #4
    Aniiee skrev 2020-10-21 21:11:39 följande:
    Jag kan inte tänka mig att TS svampplockning och hundprommenader räknas in under "arbete" eller att det genererar 45 papp.
    Ts är skyldig att anmäla allt hon gör som kan påverka rätten till eller storleken på hennes ersättning. Jag undrade vad F-kassan har sagt om hennes extrainkomster. Är du F-kassan?
  • Anonym (B)
    Wed 21 Oct 2020 21:39
    #5

    Apropå din mans aktieaffärer vill jag bara påpeka att det inte alls är säkert att han har "förlorat något" (som du skriver). Aktier går ju upp och ner. Det är därför man alltid ska ha en horisont på minst några år när man investerar i aktier.

    Så du ska nog inte hoppa på din man ännu för att han har "slösat bort pengarna". 

  • Anonym (Besse­rwisse­r)
    Wed 21 Oct 2020 21:52
    #6

    Det enklaste sättet för er att spara pengar är att ställa in resan.

  • Wed 21 Oct 2020 21:57
    #7
    Anonym (Inez) skrev 2020-10-21 21:23:19 följande:
    Ts är skyldig att anmäla allt hon gör som kan påverka rätten till eller storleken på hennes ersättning. Jag undrade vad F-kassan har sagt om hennes extrainkomster. Är du F-kassan?
    Fast svampplockning och hundprommenader lär inte ha påverkat rätten till eller storleken på hennes ersättning, så.... Igen, jag kan inte tänka mig att TS svampplockning och hundprommenader räknas in under "arbete"eller att det genererar 45 papp.
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Anonym (Inez)
    Wed 21 Oct 2020 21:59
    #8
    Aniiee skrev 2020-10-21 21:57:04 följande:
    Fast svampplockning och hundprommenader lär inte ha påverkat rätten till eller storleken på hennes ersättning, så.... Igen, jag kan inte tänka mig att TS svampplockning och hundprommenader räknas in under "arbete"eller att det genererar 45 papp.
    Spelar ingen roll, det är hennes skyldighet att anmäla allt hon gör, även ideella uppdrag. Igen, är du F-kassan? Om inte så vill jag gärna höra vad de sade till ts när hon anmälde sin svampförsäljning och sina hundpromenader till dem. 
  • Wed 21 Oct 2020 22:02
    #9

    Jag hade sagt:

    Absolut älskling. Jag tar det! År 2025 kommer bli en fantastisk sommar! Längtar redan

  • Wed 21 Oct 2020 22:06
    #10
    Aniiee skrev 2020-10-21 21:57:04 följande:

    Fast svampplockning och hundprommenader lär inte ha påverkat rätten till eller storleken på hennes ersättning, så.... Igen, jag kan inte tänka mig att TS svampplockning och hundprommenader räknas in under "arbete"eller att det genererar 45 papp.


    Kan sådant du inte kan tänka dig existera eller vara sant?
Svar på tråden Jag har toksparat i flerar år, nu vill han att jag ska betala en resa för oss...