• Fri 23 Oct 2020 00:55
    494 visningar
    4 svar
    4
    494

    Nån vaken? Jag bakar bröd/frallor och har några frågor

    Håller på med ett recept på frallor med havregryn. I receptet står det att man ska låta havregrynsgröten svalna, betyder det att att den ska vara helt kall?

    Och receptet kräver 3dl grahamsmjöl, men jag har bara rågmjöl. Är det någon skillnad, och kan jag bara byta ut mjölsorterna rakt av?

    Jättesnällt om någon nattuggla vill svara.

  • Svar på tråden Nån vaken? Jag bakar bröd/frallor och har några frågor
  • Anonym (S)
    Fri 23 Oct 2020 05:20
    #1

    Nu ärdet säkert redan klar med baket, men jag skulle säga att inga ingredienser ska vara varmare än 37 grader för jästens skull. Så inte varmare än så

    Grahamsmjäl är ju vete och har mer gluten än rågmjöl. Rågmjöl är ett mycket tungre mjöl (för det är rågmjöl då har och inte rågsikt?). Är det något annat mjöl i degen också?

    Jag skulle nog ta hälften hälften vetemjöl och rågmjöl för att få brödet lite lättare. Men har du inget annat mjöl hemma har du ju inte mycket till val.

    Var alltid försiktig med mjölmängd och ta lite i taget så att inte degen blir för tung. I synnerhet om du använder volym och inte vikt och experimeterar med olika mjöl och inte följer recepten exakt.

  • Fri 23 Oct 2020 20:58
    #2

    Jag tackar för svaret. Får skylla på trötthet, men det stämmer att inget ska vara över 37 grader för jästens skull. Tänkte på det sen när jag hällde i gröten, men då hade den ända redan svalnat och var ok.

    Det är klurigt det där med mjöl, jag är inte insatt. Hade i ca 12 dl vetemjöl och 3 dl rågmjöl. Enligt receptet skulle man ha i 3 dl grahamsmjöl, men jag bara bytte rakt av.


    Anonym (S) skrev 2020-10-23 05:20:25 följande:

    Nu ärdet säkert redan klar med baket, men jag skulle säga att inga ingredienser ska vara varmare än 37 grader för jästens skull. Så inte varmare än så

    Grahamsmjäl är ju vete och har mer gluten än rågmjöl. Rågmjöl är ett mycket tungre mjöl (för det är rågmjöl då har och inte rågsikt?). Är det något annat mjöl i degen också?

    Jag skulle nog ta hälften hälften vetemjöl och rågmjöl för att få brödet lite lättare. Men har du inget annat mjöl hemma har du ju inte mycket till val.

    Var alltid försiktig med mjölmängd och ta lite i taget så att inte degen blir för tung. I synnerhet om du använder volym och inte vikt och experimeterar med olika mjöl och inte följer recepten exakt.


  • Anonym (S)
    Fri 23 Oct 2020 22:17
    #3
    Colourfulrainbow skrev 2020-10-23 20:58:04 följande:

    Jag tackar för svaret. Får skylla på trötthet, men det stämmer att inget ska vara över 37 grader för jästens skull. Tänkte på det sen när jag hällde i gröten, men då hade den ända redan svalnat och var ok.

    Det är klurigt det där med mjöl, jag är inte insatt. Hade i ca 12 dl vetemjöl och 3 dl rågmjöl. Enligt receptet skulle man ha i 3 dl grahamsmjöl, men jag bara bytte rakt av.


    Blev det bra då?
  • Fri 23 Oct 2020 22:52
    #4
    Anonym (S) skrev 2020-10-23 22:17:34 följande:

    Blev det bra då?


    Jadå, men jag är inte särskilt kräsen. Fast bröden blev ganska mäktiga, och jag förstår vad du menar när du skrev att rågmjöl är ett tungt mjöl.
Svar på tråden Nån vaken? Jag bakar bröd/frallor och har några frågor