• Anonym (Vad gäller­?)
    Mon 26 Oct 2020 06:16
    483 visningar
    12 svar
    12
    483

    Måste jag vara hemma i minst 7 dagar från jobbet?

    Varit hemma från jobbet med förkylning utan feber. Vad är det som gäller? Är bara lite snorig och det kommer och går under dagen. I vanliga fall hade jag gått och jobbat men nu gårncovid-19 . Måste jag vara hemma i minst 7 dagar?

  • Svar på tråden Måste jag vara hemma i minst 7 dagar från jobbet?
  • Anonym (ppp)
    Mon 26 Oct 2020 06:29
    #1

    Ta ett test! Är det negativt behöver du ju inte stanna hemma. 

  • Anonym (Uggla­n)
    Mon 26 Oct 2020 06:33
    #2
    Anonym (Vad gäller?) skrev 2020-10-26 06:16:53 följande:

    Varit hemma från jobbet med förkylning utan feber. Vad är det som gäller? Är bara lite snorig och det kommer och går under dagen. I vanliga fall hade jag gått och jobbat men nu gårncovid-19 . Måste jag vara hemma i minst 7 dagar?


    Vad har din arbetsgivare satt för regler?

    Vad är det för ett oseriöst ställe som inte har informerat om vad som ska gälla vid smitta? Urdåligt...
  • Anonym (Vad gäller­?) Trådstartaren
    Mon 26 Oct 2020 07:00
    #3

    Vi följer Folkhälsomyndighetens riktlinjer..Det är väl dessa alla ska följa oavsett arbetsgivare? Har lätt att bli förkyld ofta. Tog test förra gången jag var sjuk. Så det är inte frågan om jag ska ta test eller inte utan om jag alltså måste vara hemma minst 7 dagar?

    ?gå tillbaka till arbetet, skolan, förskolan eller annan aktivitet 7 dygn efter att du fick symtom om du mått bra och varit feberfri i minst 2 dygn. Det gäller också om du har kvarvarande lindriga symtom som lätt hosta och snuva eller lukt- och smakbortfall.?

  • Mon 26 Oct 2020 08:13
    #4
    Anonym (ppp) skrev 2020-10-26 06:29:35 följande:

    Ta ett test! Är det negativt behöver du ju inte stanna hemma. 


    Om man inte är vårdpersonal så får man ändå vänta 1 vecka på resultatet. Maken tog förra veckan på tisdag o har fortfarande inte fått svar. Han gick på jobbet idag då han varit hemma över en vecka redan. Jag blev sjuk o helgen men har tänkt invänta makens provresultat. Om det är positivt går jag oxå o testar mig annars inte håller mig förståss på hemmaplan medans jag väntar!
  • Anonym (K)
    Mon 26 Oct 2020 08:31
    #5
    whitestar skrev 2020-10-26 08:13:43 följande:

    Om man inte är vårdpersonal så får man ändå vänta 1 vecka på resultatet. Maken tog förra veckan på tisdag o har fortfarande inte fått svar. Han gick på jobbet idag då han varit hemma över en vecka redan. Jag blev sjuk o helgen men har tänkt invänta makens provresultat. Om det är positivt går jag oxå o testar mig annars inte håller mig förståss på hemmaplan medans jag väntar!


    Min son testades fredag fm för två veckor sedan, på måndagen fick vi svar (negativt) och på tisdagen var han tillbaka i skolan. Så tre dagar tog det att få svar och då var det ändå helg. Bättre att testa direkt och hoppas på att få svar inom en vecka tänker jag. Svarstiden kanske beror på hur många som testar sig samma period, hur många som jobbar på lab just då osv. Tror din man hade otur. Eller så hade vi tur!
  • Anonym (Polly­)
    Mon 26 Oct 2020 08:37
    #6
    Anonym (Vad gäller?) skrev 2020-10-26 07:00:32 följande:

    Vi följer Folkhälsomyndighetens riktlinjer..Det är väl dessa alla ska följa oavsett arbetsgivare? Har lätt att bli förkyld ofta. Tog test förra gången jag var sjuk. Så det är inte frågan om jag ska ta test eller inte utan om jag alltså måste vara hemma minst 7 dagar?

    ?gå tillbaka till arbetet, skolan, förskolan eller annan aktivitet 7 dygn efter att du fick symtom om du mått bra och varit feberfri i minst 2 dygn. Det gäller också om du har kvarvarande lindriga symtom som lätt hosta och snuva eller lukt- och smakbortfall.?


    Är du otestad för covid ja var hemma. Är du testa negativt så kan du jobba. Vi måste vara hemma 14 dagar om du vägrar test för covid. Har du testa negativt är man välkommen tillbaka när du mår bra.
  • Mon 26 Oct 2020 09:04
    #7
    Anonym (K) skrev 2020-10-26 08:31:16 följande:

    Min son testades fredag fm för två veckor sedan, på måndagen fick vi svar (negativt) och på tisdagen var han tillbaka i skolan. Så tre dagar tog det att få svar och då var det ändå helg. Bättre att testa direkt och hoppas på att få svar inom en vecka tänker jag. Svarstiden kanske beror på hur många som testar sig samma period, hur många som jobbar på lab just då osv. Tror din man hade otur. Eller så hade vi tur!


    Min son fick oxå svar efter 2 dar, tyvärr hade han just fyllt 13 o det var innan dom ringde upp alla barn över 13 oavsett provsvar. Så tog 2 veckor innan vi lyckades få reda på det negativa provsvaret. Dom kanske prioriterar barnens svar(förutom vårdpersonalen)?
  • Anonym (nä)
    Mon 26 Oct 2020 09:08
    #8
    whitestar skrev 2020-10-26 08:13:43 följande:
    Om man inte är vårdpersonal så får man ändå vänta 1 vecka på resultatet. Maken tog förra veckan på tisdag o har fortfarande inte fått svar. Han gick på jobbet idag då han varit hemma över en vecka redan. Jag blev sjuk o helgen men har tänkt invänta makens provresultat. Om det är positivt går jag oxå o testar mig annars inte håller mig förståss på hemmaplan medans jag väntar!
    Inte alls, mitt syskon fick svar efter 2 dagar. 
  • Anonym (FYI)
    Mon 26 Oct 2020 09:24
    #9

    Om du har symptom ska du enligt FHM stanna hemma i sju dagar. Har du fortfarande symptom efter detta kan du ändå gå till jobbet. Ett test behövs inte. Din AG lär väl inte vilja att du smittar ner alla andra heller, även om det bara är en vanlig förkylning. Fattar inte varför du har så bråttom att gå till jobbet nu när det inte ens finns karens.

  • Mon 26 Oct 2020 14:49
    #10
    Anonym (nä) skrev 2020-10-26 09:08:24 följande:

    Inte alls, mitt syskon fick svar efter 2 dagar. 


    Vad då inte alls!? Min man väntar fortfarande på svar o det har gått 1 vecka snart. Man kan få vänta på svaret ibland,ibland går det fortare. Känns väldigt onödigt i mina ögon ta ett obehagligt test om jag ändå kommer hinna gå tillbaka till jobbet innan jag ens fått ett svar. Speciellt som min man har tagit ett test redan o det är han som smittat mig
  • sextio­talist
    Mon 26 Oct 2020 15:06
    #11

    En vanlig förkylning så är det väl två dagar utifrån det jag kan läsa på fhm sida.

    Finns det symtom på covid19 då ska man avvakta provtagning

  • Mon 26 Oct 2020 15:42
    #12
    whitestar skrev 2020-10-26 14:49:33 följande:

    Vad då inte alls!? Min man väntar fortfarande på svar o det har gått 1 vecka snart. Man kan få vänta på svaret ibland,ibland går det fortare. Känns väldigt onödigt i mina ögon ta ett obehagligt test om jag ändå kommer hinna gå tillbaka till jobbet innan jag ens fått ett svar. Speciellt som min man har tagit ett test redan o det är han som smittat mig


    Då kan man ringa och efterfrågan resultatet...
Svar på tråden Måste jag vara hemma i minst 7 dagar från jobbet?